کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ (بررسی آینده ارز دیجیتال در ایران)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ (بررسی آینده ارز دیجیتال در ایران)"


  • 00:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله قصد داریم بگیم که کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ ارز دیجیتال در ایران یکی از پرطرفدار ترین بازار های مالی است و عده زیادی با هدف کسب درآمد دلاری، در این حوزه سرمایه گذاری کردن. درسته که کریپتوکارنسی ها یک بازار نوپا هستن و طبق آمار های رسمی فقط 10 درصد از مردم دنیا با این حوزه آشنایی دارین؛ اما در ایران قدم های مهمی برای پذیرش ارزهای دیجیتال برداشته شده. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ و چرا سرمایه گذاری در این حوزه تا این حد محبوبیت داره؟
همچنین تو همین مطلب در مورد عاقبت ارز دیجیتال در ایران صحبت میکنیم تا با آینده رمز ارزها و سرمایه گذاری در اون ها برای آینده، بیشتر آشنا بشین. ارز دیجیتال ملی هم از موضوعات دیگه ای هستش که تو این مقاله بهش پرداخته شده و شما رو با رمز ارز ریال آشنا خواهیم کرد. پس به هیچ عنوان این مقاله رو از دست ندین و تا انتها همراه ما باشین. میتونین مقاله ارز دیجیتال چیست؟ ما رو برای آشنایی با این بازار مطالعه کنین.

ارز دیجیتال در ایران چه جایگاهی دارد

 ارز دیجیتال چیست؟

 به زبان ساده ارز دیجیتال یا ارز رمز نگاری شده (CryptoCurrenecy) شکل جدیدی از پول و داراییه که بر مبنای فناوری بلاک چین توسعه داده شده. این ارز ماهیتی دیجیتالی داره و بر خلاف پول های قدیمی، قابل لمس نیست. از مهمترین ویژگی های این دارایی ها میتونیم به غیر متمرکز بودن، شفافیت بسیار بالا و غیر قابل تغییر بودن شبکه بلاک چین اشاره کنیم. برای ذخیره و نگهداری این نوع دارایی ها از بستر های تحت وب و کامپیوتر استفاده میشه. 

شاید براتون سوال باشه که منظور از غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال چیست؟ و این موضوع چه اهمیتی دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوالات باید بگیم که منظور از غیر متمرکز بودن، اینه که هیچ سازمان، دولت و نهاد خاصی نمیتونه این نوع دارایی ها رو کنترل کنه. اهمیت این مزیت وقتی آشکار میشه که بدونیم هیچ فرد یا قدرتی نمیتونه ارزهای دیجیتال بیشتری رو بوجود بیاره و همچنین برای انتقال ارز به فردی دیگه، نیازی نیست که منتظر تایید یک سازمان یا بانک باشید.

ارز دیجیتال در ایران

حالا که با مفهوم رمز ارز آشنا شدیم، بهتره در مورد جایگاه ارزهای دیجیتال در ایران صحبت کنیم و اطلاعاتی رو بهتون بدیم. همونطورکه در مقدمه هم گفتیم بازار کریپتوکارنسی ها، یکی از محبوبترین حوزه ها برای سرمایه گذاری بین ایرانیان است. کسب درآمد دلاری و امکان دور زدن تحریم های بانکی و مالی که علیه کشورمون وجود داره، تنها بخشی از مزیت های استفاده از ارزهای دیجیتال در داخل کشور هستش.

البته روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بسیار متنوع هستن و در ایران هم از انواع روش های مختلف برای درآمدزایی رمز ارزها، استفاده میشه. برای مثال استخراج ارز دیجیتال در ایران، یکی از محبوبترین روش های کسب درآمد از این حوزه است. در حال حاضر امکان استخراج قانونی ارزهای دیجیتال برای ایرانیان فراهم شده. با توجه به قیمت پایین انرژی برق در کشورمون در مقایسه با سایر نقاط جهان، استخراج ارز دیجیتال میتونه یک روش بسیار پرسود در ایران باشد.

ارز دیجیتال در ایران 

کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال این روز ها به یکی از بزرگترین بازارهای مالی دنیا تبدیل شده است؛ هر چند که بحث های زیادی در مورد این حوزه وجود داره و همچنان عده ای مخالف سرمایه گذاری در این حوزه هستن. جالبه بدونین که هدف اصلی بیت کوین (Bitcoin) به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا، ایجاد یک سیستم مالی جدید بود که جایگزین سیستم های بانکی فاسد بشه. به عبارت دیگه در ابتدا قرار بود که ارزهای دیجیتال یک واحد پول مثل دلار، یورو، ریال و. . . باشن.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال به کشور خاصی تعلق ندارن، اون ها به عنوان یک واحد پول بین المللی استفاده میشن. به این ترتیب امکان بهره مندی از این دارایی ها بدون هیچ محدودیتی در تمامی کشور های دنیا امکان پذیره. به طور کل ارزهای دیحیتال به عنوان یک وسیله برای خرید و فروش و معاملات تجاری در نظر گرفته شده بودن. البته در حال حاضر به لطف استفاده از فناوری بلاک چین بیش از 6 هزار ارز دیجیتال مختلف بوجود اومده که هر کدوم پروژه و اهداف خاصی رو دنبال میکنن.

برای مثال شبکه بلاک چینی اتریوم (Ethereum) و رمز ارز اختصاصی اون که اتر (Ether) نام داره رو میتونیم به عنوان انقلابی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. یکی از اصلی ترین کاربرد های اتریوم در قراردادهای هوشمند است که یک جهش بزرگ در صنعت رمز ارزها به شمار میاد.

مزیت های استفاده از ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به توضیحاتی که تا به الان در مورد دنیای کریپتوکارنیس ها دادیم و آشنایی با کاربرد ارز دیجیتال در ایران، حتما تا الان به تعدادی از مزیت های ارزهای دیجیتال پی بردین. اما قصد داریم که تو این بخش از این مطلب، به صورت دقیق تر و جزئی تر در مورد نکات مثبت استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد پول بین المللی صحبت کنیم. مهمترین مزیت های ارزهای دیجیتال موارد زیر هستن:

مزیت های استفاده از ارزهای دیجیتال چیست 

1.استفاده از ارزهای دیجیتال محدودیت کمتری رو در مقایسه با پول های فیات دارن.
2.ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی و واحد پولی مناسب برای معاملات سنگین و با مبالغ بالا هستن؛ چون که نقل و انتقال و تراکنش آن ها ساده تر انجام میشه.
3.ارزهای دیجیتال در مقایسه با پول های فیات از ارزش بیشتری برخوردار هستن.
4.امکان پیگیری تراکنش ها و اطلاع از هویت گیرنده و فرستنده ارزهای دیجیتال در هیچ نقطه ای از جهان وجود نداره و امکان پذیر نیست.
5.در حال حاضر برای درامد هایی که از طریق فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و ترید اون ها بدست میاد، هیچ گونه مالیاتی در نظر گرفته نشده. این مورد در معاملات بزرگ، یک مزیت بسیار مهم ارزهای دیجیتال در برابر ارزهای فیات است.
6.هویت خریدار و فروشنده در معاملاتی که با ارزهای دیجیتال انجام میشه، کاملا ناشناس باقی میمونه.
7.امنیت دارایی ها در دنیای رمز ارزها بسیار بالاست. دلیل این موضوع، استفاده از روش های رمزنگاری شده بسیار پیشرفته است که از هر گونه سو استفاده در این حوزه جلوگیری میکنه.
8.برای استفاده از ارزهای دیجیتال به هیچ گونه حساب بانکی، کارت های اعتباری و. . . احتیاج نخواهید داشت.
9.رمز ارزها، تنها دارایی هایی هستن که امکان تحریم اون ها وجود نداره. دلیل این موضوع رو میتونیم به سیستم غیر متمرکز ارزهای دیجیتال مرتبط بدونیم. به همین دلیل میتوان از ارز دیجیتال در ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی استفاده کرد.

معایب استفاده از ارز دیجیتال چیست؟

در کنار مزیت هایی که استفاده از ارزهای دیجیتال برای ما فراهم میکنن، این دارایی ها ایراداتی رو هم دارن. به همین دلیل لازم میدونیم که در کنار مزایا و نکات مثبت ارزهای دیجیتال، در مورد ایراداتی که این دارایی ها دارن هم گفتگو کنیم. بعضی از بزرگترین ایرادات وارد شده بر ارزهای دیجیتال، موارد زیر هستن:

1.برای نگهداری از ارزهای دیجیتال در کیف پول های دیجیتالی، باید نهایت دقت و توجه رو داشته باشین. فراموش کردن رمز عبور، از دست دادن کلمات بازیابی کیف پول، به سرقت رفتن کلمات بازیابی و. . . میتونن باعث از دست رفتن تمام دارایی های دیجیتالی شما بشن.
2.امنیت کیف پول و اکانت های مربوط به ارزهای دیجیتال، اهمیت بسیار زیادی رو داره. در صورتی که تدابیر امنیتی کافی و مناسبی رو برای دارایی هاتون در نظر نگیرید، احتمال هک و سرقت دارایی هاتون وجود داره.
3.همواره باید اطلاعات و اخباری که در مورد ارزهای دیجیتال دارین رو بروز نگه دارین. همونطور که میدونین ارزهای دیجیتال نوسانات شدیدی رو دارن و یک خبر میتونه روند بازار رو به طور کل تغییر بده. یک لحظه غفلت در این حوزه میتونه به قیمت از دست دادن تمام دارایی های دیجیتالی شما تموم بشه.
4.در بیشتر کشور ها، همچنان استفاده از ارزهای دیجیتال رواج نداره و تعداد کمی با این حوزه آشنا هستن. همچنین در بعضی از کشور ها، کاربرد ارزهای دیجیتال ممنوع است.
5.ورود به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این حوزه، به دانش و اطلاعات تخصصی نیاز داره.

معایب استفاده از ارزهای دیجیتال چیست

 جایگاه ارزهای دیجیتال در ایران

در ادامه مقاله کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ می خواهیم جایگاه ارز های دیجیتال رو تو ایران براتون بگیم. کشور ایران یکی از معدود کشور هایی است که استفاده از ارزهای دیجیتال در آن تا حد زیادی قانونی است. همچنین در ایران استفاده از ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این حوزه تا حد زیادی بین مردم عادی جا افتاده. با وجود اینکه بیش از 6 هزار ارز دیجیتال مختلف وجود داره، اما بیت کوین با اختلاف زیادی، محبوبترین ارز دیجیتال در ایران به شمار میره. خرید ارز دیجیتال در ایران به عنوان یکی از روش های حفظ ارزش پس انداز در برابر تورم به شمار میره.

البته سرمایه گذاری در سایر ارزهای دیجیتال هم در این رواج داره و شما میتونین با مراجعه به هر صرافی داخلی، لیست بلند و بالایی رو از رمز ارزهای مختلف مشاهده کنین. البته لازم به ذکره که از نظر ما بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران، صرافی اینانس است که از بیش از 700 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی میکنه. توجه داشته باشین که نرخ تبدیل و قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس بازار جهانی آن ها و میزان عرضه و تقاضا مشخص میشه.

محبوبیت ارزهای دیجیتال در ایران به قدری زیاده که باعث شده، ساخت رمز ارز ملی و ارزهای ایرانی شده است. تیم ما خرید ارز دیجیتال ملی ایران که بهش ریال دیجیتال هم گفته میشه رو پیشنهاد نمیدیم. هر چند که شما میتونین با انجام دادن تحقیقات و بررسی های لازم، نسبت به سرمایه گذاری در این رمز ارز اقدام کنین.

دلیل محبوبیت ارز دیجیتال در ایران

مهمترین و اصلی ترین دلیل علاقه ایرانیان به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذایر در این حوزه رو میتونیم ناامیدی اون ها از سیستم بانکی کشور بدونیم. سیستم مالی سنتی کشور ما توانایی براورده کردن انتظارات مردم رو نداشته. از طرف دیگه به دلیل عدم وجود یک مکانیسم مدرن و اصولی در اقتصاد کشور، پیچیدگی های مالی بسیار زیادی در کشور بوجود آمده که نهایتا باعث ناامیدی مردم از سیستم مالی کشور شده. همچنین عوامل دیگه ای مثل موسسات مالی غیر مجاز و بلاتکلیفی افراد مالباخته هم در نا امیدی مردم تاثیر داشتن.

نکته ی دیگه ای که وجود داره اینه که سیستم مالی و بانکی کشور، هیج جایگاهی رو در دنیای پر سرعت امروز نداره. بانک های ایرانی بسیار کند هستن و محدودیت های بسیار زیادی رو دارن که باعث عدم اعتماد و اطمینان مردم به این سیستم های مالی میشه. برای مثال سقف حواله بین بانکی در کشور محدود است و تسویه ی مبالغ روزانه هم فقط یکبار انجام میشه که این موضوع یک محدودیت بزرگ در برابر تجارت داخلی است. از طرفی سقف کارت به کارت روزانه در سیستم فعلی با استفاده از اپلیکیشن ها به 3 میلیون تومان و در اپلیکیشن های بانکی بین 5 تا 10 میلیون تومان است.

بانک های ایرانی به منظور جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری های بانکی، به جای استفاده از یک ساز و کار قوی در زمینه احراز هویت تراکنش ها، بررسی منشا پول مبادله شده، مقصد پرداخت انجام شده و افزایش امنیت نقل و انتقالات مالی در کشور، میزان حجم پول قابل مبادله رو کاهش داده و محدود کرده است.

 دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال در ایران

یکی از دلایل دیگه ای که در زمینه گرایش ایرانی ها به ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این حوزه وجود داره، امکان دور زدن تحریم های بین المللی با استفاده از دارایی های دیجیتالی است. سیستم های مالی معتبر بین المللی مثل ویزا و مستر کارت، در برخی از کشور ها مثل ایران وجود ندارن. به همین دلیل افرادی که تو این کشور ها زندگی میکنن، نمیتونن به شکل عادی و معمول به تجارت بین المللی بپردازن.

ایرانیان برای این منظور از سیستم های واسطه ای استفاده میکنن که هزینه ی تمامی شده رو به مقدار زیادی افزایش میدن. به همین دلیل چرخه تجارت بین المللی در کشور ما با محدودیت های بسیاری همراه هستش که نتیجه اون رکورد اقتصادی در کشور هست. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال یک سیستم غیر متمرکز دارن و به هیچ دولت، سازمان و یا شرکت خاصی وابسته نیستن، استفاده از اون ها در تجارت تا حد زیادی محدودیت هایی که در این حوزه وجود داره رو برطرف میکنه. به این ترتیب شرایط تجارت بدون واسطه با سایر کشور های جهان برای ایرانی ها فراهم شده است.

آینده ارزهای دیجیتال

تمامی ایرانی هایی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کردن، عاقبت ارز دیجیتال در ایران و جهان فکرشون رو به خودش مشغول کرده. درسته که نمیتونیم هیچ نظر قطعی رو در مورد آینده ارز دیجیتال بهتون ارائه بدیم، اما با بررسی نظرات افراد خبره و مطرح در این حوزه، میتونیم بگیم که موفقیت رمز ارزها به عوامل زیر بستگی دارد:

•    قانون گذاری برای ارزهای دیجیتال: قانون گذاری در مورد ارزهای دیجیتال توسط دولت ایالات متحده آمریکا و سایر دولت های بزرگ دنیا بسیار مهم هست. قوانین و دستورالعمل های رسمی در حوزه رمز ارزها، مسیر سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال رو امن تر میکنه و میزان جرایم سایبری رو در این حوزه کاهش میده.

•    تایید ETF های کریپتویی: اولین صندوق قابل معامله بیت کوین یا ETF بیت کوین در بورس نیویورک، در اکتبر سال 2021 به تایید رسید. این موضوع رو میتونیم به عنوان یکی از بزرگترین قدم هایی که در صنعت ارزهای دیجیتال برداشته شده، بدونیم. تایید این صندوق ها نشون داد که یک راه جدید و سنتی تر برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود داره. صندوق قابل معامله ی BITO به سرمایه گذارها اجازه میداد که با استفاده از کارگزاری های سنتی خود، اقدام به خرید بیت کوین کنن.

 آینده ارزهای دیجیتال

•    پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال توسط موسسات: شرکت های بزرگی که در صنایع و حوزه های مختلفی فعالیت دارن، علاقه و اشتیاقشون رو برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی ها و بلاک چین، بار ها نشون دادن. مثلا اخیرا شرکت سینمایی AMC اعلام کرده که درگاه پرداخت ارز دیجیتال برای خرید بلیت های خودش رو راه اندازی کرده. همچنین شرکت های دیگه ای هم در حوزه فین تک مثل پی پل و اسکوئر هم از ارزهای دیجیتال در پلتفرم خودشون پشتیبانی میکنن.

•    چشم انداز بیت کوین: بیت کوین برترین بازار ارزهای دیجیتاله که از نظر حجم بازاری که داره، به عنوان یک شاخص بسیار مهم برای بررسی روند های بازار اهمیت داره. این ارز دیجیتال در ابتدای سال 2021 یک شروع طوفانی داشت و تونست یک سقف قیمتی جدید رو در 68 هزار دلار به ثبت برسونه.  تا قبل از اون هم در ماه ها آوریل و اکتبر موفق شده بود به سطح 60 هزار دلار برسه. بسیاری از افراد چشم انداز های 100 هزار دلاری و یک میلیون دلاری رو برای بیت کوین متصور هستن. البته نباید فراموش کرد که نوسان بخشی از ماهیت بازار ارزهای دیجیتال هستش و متخصصان این حوزه توصیه کردن که تنها با 5 درصد از کل سرمایه ای که دارین، فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال رو آغاز کنین. مقاله بیت کوین چیست ما رو برای آشنایی کامل با بیت کوین مطالعه کنین.

جمع بندی

ایرانیان یکی از پیشگام های دنیای ارزهای دیجیتال هستن و حجم زیادی از سرمایه ای که دارن رو تو این حوزه سرمایه گذاری کردن. در این مقاله بهتون گفتیم که کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟در مورد دلایل محبوبیت این حوزه در بین ایرانی ها صحبت کردیم. توجه داشته باشین که سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال بدون آموزش دیدن و کسب تجربه در این حوزه میتونه خسارات مالی جبران ناپذیری رو بهتون وارد کنه و تمام دارایی و پس اندازی که دارین رو یک شبه از بین ببره.

آکادمی ارزسنج یکی از بهترین پلتفرم های داخلی در حوزه آموزش ارزهای دیجیتال هست که آخرین روش ها و متد های تحلیل در زمینه کریپتوکارنسی ها رو در دوره های مختلفی برای کاربرهای عزیز آموزش داده. در صورتی که شما هم علاقه مند به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستین و به دنبال یک منبع درآمد دلاری پایدار میگردین، بهتره که قبل از هر کاری در این دوره ها شرکت کنین تا دانش و اطلاعات کافی برای فعالیت در این حوزه رو داشته باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ (بررسی آینده ارز دیجیتال در ایران)

در مورد کاربرد ارز دیجیتال در ایران چیست؟ (بررسی آینده ارز دیجیتال در ایران) نظر دهید
سوال امنیتی :8+50 = ?