رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال "


  • 00:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال رو توی این مقاله قصد داریم بررسی کنیم تا قادر باشید بازارهای مالی پربازده رو بهتر شناسایی کنید؛ و بتونید توی این بازارها اقدام به خرید و فروش کنید. همچنین قصد داریم رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آنها با ارزهای دیجیتال و همبستگی بین اون ها رو هم باهم برسی کنیم، و براتون توضیح بدیم که این بازارها چه اثری روی همدیگه دارن. این موضوعات یکی از مهمترین مباحث آموزش تحلیل فاندامنتال بوده و باید در مورد ان حتما اگاهی داشت.
درک رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و فهمیدن پیچیدگی اون ها میتونه به شما کمک کنه که تشخیص بدین در هر زمانی چه بازاری واسه سرمایه گذاری مناسب هست. شما با درک ساختار این بازارها میتونید همیشه ازشون سود ببرید. اگر علاقمند به کسب اطلاعات مفیدی در این باره هستین با ما در این مقاله همراه باشین. 

انواع بازارهای مالی

درک انواع بازارهای مالی 

بازار مالی به بازاری گفته میشه که در اون هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی حضور دارن، و در این بازارها اقدام به خرید و فروش انواع دارایی مثل سهام، ارز، اوراق ضمانت مالی و... میکنن. قیمت دارایی ها در بازارهای مالی وابسه به مکانیسم های عرضه و تقاضا هست.
بازارهای مالی یا به صورت متمرکز تشکیل میشن، و یا غیر متمرکز هستن. با توجه به این که بازارهای مالی مختلف و متعددی وجود دارن، چند نمونه از انواع بازارهای مهم که میتونیم بهشون اشاره کنیم عبارتند از: بازار پول، بازار سهام، بازار بورس و فرابورس، بازار مشتقات و... ، علاوه بر این ها در چند سال گذشته بازارهای مدرنی هم شکل گرفتن، که نسبت به بازار های سنتی دارای جذابیت بیشتری هستن. به عنوان مثال با افزایش تقاضا برای خرید رمزارزها یه بازار مالی جدید به وجود اومده که به بازار ارزهای دیجیتال معروف هست. توصیه میکنیم مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

رابطه بازارهای مالی با یکدیگر به گونه ای هستش که به هم دیگه اثر میگذارن، و اکثرا با همدیگه همبستگی دارن. برای مثال موقع افزایش تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال ممکنه که حجم نقدینگی توی بازارهای دیگر کاهش پیدا کنه، و به سمت بازار ارزهای دیجیتال سرازیر بشه. این اتفاق زمانی بیشتر رایج میشه که نرخ همبستگی بین دو بازار بالا باشه. در این مواقع بازارها نسبت به هم خاصیت جانشینی پیدا میکنن. 
مهم ترین بازارهای مالی که حجم زیادی از نقدینگی رو به خودشون اختصاص میدن شامل بازارهای زیر هستن: 

•    بازار ارزهای دیجیتال

با توسعه پیدا کردن جهان تکنولوژی و با ظهور کردن فناوری بلاکچین بازار مالی جدیدی به وجود اومده، که به بازار رمزارزها (Cryptocurrency Market) معروف هست. توی این بازار انواع کوین ها و ارزهای الکتریکی به صورت گسترده معامله میشن. با توجه به رشد قابل توجهی که این بازار درچند سال اخیر داشته، یکی از پرطرافدار ترین بازارهای مالی مدرن طی چند سال اخیره. 

این بازار یه بازار مالی جوان محسوب میشه که ارزهای دیجیتال معروفی از جمله بیت کوین و اتریوم توی اون خرید و فروش میشن. علاقمندان به این بازارها ارز فیات خودشون رو با هدف کسب سود و افزایش سرمایه با یکی از کوین ها تبادل میکنن و توی زمان مناسب اون ها رو میفروشن. 
رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و ارتباطشون با ارزهای دیجیتال بعد از رشد نجومی ارزش بیتکوین مورد توجه اکثر تحلیلگرا قرار گرفت. برای این که باعث شد افراد مختلفی و حتی شرکت های بزرگ سرمایه خودشون رو از بازارهای دیگه خارج بکنن و وارد این بازار کنن.  مقاله تاثیر افراد مشهور بر قیمت ارزهای دیجیتال هم میتونه برای شما مفید باشه.

از جمله شرکت های بزرگ و اشخاص معروفی که این کار رو کردن میتونیم به شرکت مایکروسافت اشاره کنیم، که یک مزرعه استخراج بیتکوین برای خودش ایجاد کرد؛ همچنین کسایی مثل ایلان ماسک و جک دورسی هم در اون دوره زمانی اقدام به خرید حجم زیادی از رمزارزها به ارزش چندین میلیون دلار کردن.

•    بازار سهام 

از جمله قدیمی ترین بازارهای مالی که میتونیم به اون اشاره کنیم بازار سهام یا همون بازار بورس هست. توی این بازار انواع سهام شرکت های مختلف خرید و فروش میشه. شرکت ها با هدف افزایش نقدینگی اقدام به انتشار سهام با یه درصد تعیین شده میکنن، و کسانی که سهام این شرکت ها را خریداری میکنن دارای سهم میشن. سهامداران در این بازار مالی علاوه بر این که میتونن از نوسان سهم خودشون توی بازار سود کسب بکنن، سالانه مبلغی رو هم به عنوان سود سهام از درآمد خالص شرکت هایی که سهامشون رو خریداری کردن دریافت میکنن. 

•    بازار تبادل ارزهای خارجی

توی این بازار انواع ارزهای رایج کشورهای مختلف خرید و فروش میشه. این نوع بازار برخلاف بازار سهام متمکرز نیستش، و معاملات در اون به صورت غیر متمرکز انجام میشه. به طوری که مجموعه ای از سیستم های کامپیوتری با وصل شدن به همدیگه و انواع و بروکر ها از سرار جهان این بازار رو شکل میدن. اشخاص حقیقی، بانک ها، شرکت ها و کمپانی های بزرگ هم هر کدوم به طریقی و به شیوه خودشون اقدام به خرید و فروش ارزهای خارجی میکنن. 
شاید معروف ترین روشی که در بین ایرانی ها از محبوبیت خاصی واسه کسب درآمد از این طریق برخوردار هست، بازار فارکس باشه که به نوعی در زیر مجموعه های بازار ارزهای خارجی طبقه بندی میشه.  توصیه میکنیم مقاله تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال رو هم مطالعه نمایید.

•    بازار معاملات آتی 

بازار آتی به بازاری گفته میشه که قراردادهای آتی توی این بازار فهرست میشن و مورد معامله قرار میگیرن. در این بازار معامله ها به صورت قراردادهایی تنظیم میشن که از طریق حساب های پایاپای قابل تسویه باشن. 

•    بازار اوراق قرضه 

در بازار اوراق قرضه سرمایه گذار پول خودش رو با یه مدت زمان مشخص و درصد تعیین شده ای وام میده، و بعد از تموم شدن موعد مقرر میتونه اصل پول خودش رو به همراه سودی که کسب کرده یکجا برداشت کنه. اکثرا کسایی که با استراتژی های تدافعی معامله میکنن، و دوست دارن که ریسک خودشون رو تا حد ممکن کاهش بدن این بازارها رو برای سرمایه گذاری انتخاب میکنن. 

رابطه بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای مالی

رابطه بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای مالی دیگر

امروزه ارزهای دیجیتال پرمخاطب از جمله بیتکوین تونستن که جایگاه بسیار مهمی رو در بین بازارهای مالی به خودشون اختصاص بدن، به طوری که بیتکوین تونسته جایگاه دهم رو در بین ارزشمند ترین دارایی های جهان به کسب کنه. حتی رکود اقتصادی و شیوع بیماری های همه گیر مثل کرونا هم نتونست بر ارزش این ارز دیجیتال تاثیر چندانی بگذاره. 

در مورد رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطشون با ارز های دیجیتال لازمه که به این نکته هم اشاره کنیم که به دلیل ویژگی خاصی که بیتکوین و رمزارزهای دیگه دارن، موقع وقوع بحران های مالی آسیب کمتری نسبت به بازارهای دیگه متحمل میشن، و گاها حتی ارزششون رشد هم میکنه. در حالی که حجم سرمایه از بازارهای دیگه به سرعت خارج میشه. 

بعضی تحلیگرها بازار ارزهای دیجیتال رو با بازارهایی مثل بازار طلا مقایسه میکنن. و این طوری تحلیل میکنن که سیستم بلاکچین و معادلات رمزگذاری شده ای که در ارزهای دیجیتال وجود داره، باعث شده که مثل طلا و جوهرات این رمزارزها هم ارزش ظاتی واسه خودشون پیدا کنن؛ و به عنوان یک کالای سرمایه ای تلقی بشن. 

نکته مهم دیگه در مورد رابطه بازارهای مالی با یکدیگر اینه که همه بازارهای مالی همواره با هم در تعامل هستن، بر روی هم تاثیر دارن، و از هم تاثیر میپذیرن. حجم نقدینگی توی بازارها مالی به گونه ای گردش میکنه که اصل تخصیص بهینه منابع از طریق سیستم قیمت ها و همچنین عرضه و تقاضا توی این بازارها همواره رعایت میشه. به طبع این مطلب در مورد بازار رمزارزها هم صادق هست. 

گاهی پیش میاد که به دلیل رشد حجم بازارهای دیگه مثل بازار کامودیتی ها و افزایش شاخص نرخ رشد سرمایه توی این گونه بازارها جذابیت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا میکنه و حجم بزرگی از سرمایه از این بازار خارج میشه که اون هم باعث کاهش و افت قیمت رمزارزها میشه. 

پس همیشه لازمه دقت کنید که موقع اقدام برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال فقط بازار رمزارزها رو تحلیل نکنید، و به نقش بازارهای دیگه هم توی رشد و کاهش قیمت ها واقف باشین. شما باید بازارهایی رو در نظر بگیرین که همبستگیشون با بازار ارزهای دیجیتال به صورت معنادار باشه، و نشون بده که نرخ جانشینی در بین این بازارها بالا هست. از جمله مهم ترین بازارهایی که با بازار ارز دیجیتال همبستگی دارن بازار بورسه. 

 همبستگی بورس و بازار ارز دیجیتال

همبستگی بین بازار بورس و بازار ارز دیجیتال 

با توجه به این که همبستگی در بازار های مالی یک مفهوم بسیار مهمه، پس اول لازمه که مفهوم همبستگی رو برای شما شرح بدیم. همبستگی در بین بازارهای مالی به صورت خلاصه یعنی این که تحرکاتی که در بازار های مختلف وجود دارن باهم دیگر هم جهت باشن. به عنوان مثال اگر با افزایش ارزش بیتکوین شاخص بورس همزمان افزایش پیدا کرد، میگیم که بازار این رمزارز بیتکوین با بازار بورس همبستگی داره. 

قبل از شیوع بیماری کرونا شاخص های آماری نشون میدادن که ارزهای دیجیتالی مثل بیتکوین و اتریوم همبستگی بسیار پایینی با بازار بورس دارن. اما همه چیز بعد از همه گیری کرونا عوض شد، و همبستگی بالایی بین دارایی های ارز دیجیتال و بازار بورس به و جود اومد. به طوری که ضریب همبستگی تحرکات روزانه که 0.01 بود، به میزان0.36 رسید. این ضریب افزایشی نشون دهنده این نکته هست که قیمت دارایی های موجود در هر دو بازار اغلب باهم دیگه افزایش یا کاهش داشتن. مقاله تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال هم یتونه به افزایش اطلاعات شما در این زمینه ها کمک کنه.

افزایش 17 برابری نرخ همبستگی در طی چند سال اخیر ریسک نگهداری ارزهای دیجیتال رو نسبت به گذشته کاهش داده. اخیرا در طی انتشار امارهای جدید نشون داده شده که در حال حاضر این نرخ همبستگی نه تنها پایین نیومده بلکه باز هم افزایش پیدا کرده. 
برای بعضی تریدرها این یک خبر خوب هست، و واسشون سیگنالیه که نشون میده نوسان های جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال شکل خواهد گرفت، که شناسایی این نوسان ها برابر با کسب سود و درآمد بیشتر هست. مخصوصا تریدرهای حرفه ای که توی معاملات فیوچرز فعال هستن بیشترین درآمد رو از این طریق واسه خودشون خواهند داشت. 

بازارهای مالی با واسطه 

کلام آخر 

ما توی مقاله رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال اول به برسی مفهوم بازارهای مالی پرداختیم و انواع بازارهای مالی رو برای شما شرح دادیم. همچنین در مورد رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه اون ها با ارزهای دیجیتال مطالبی رو رائه کردیم، که میتونه چشم انداز جدیدی رو برای شما در انجام معاملات و سرمایه گذاری هایی که قصد انجامشون رو دارید ارائه کنه. از دیگر مواردی هم که به بررسی اون پرداختیم نرخ همبستگی برای مقایسه بازارهای مختلف باهمدیگه بود.

که نشون دادیم استفاده از این شاخص چطور میتونه ابزار تحلیلی قدرتمندی رو برای بررسی و تحلیل انواع بازارهای مالی در اختیار شما قرار بده. 
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال 

در مورد رابطه بازارهای مالی با یکدیگر و رابطه آن ها با ارزهای دیجیتال  نظر دهید
سوال امنیتی :8+56 = ?