پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ نحوه کسب سود از آن ها

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ نحوه کسب سود از آن ها"


  • 04:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما قصد داریم در این مقاله بگیم که پوزیشن لانگ(Long) و شورت(Short) چیست؟ و با نحوه کسب سود از آن ها شما را آشنا کنیم. بازار ارزهای دیجیتال یکی از پر نوسان ترین بازارهای مالی هست و هر روز می تونید برای هر ارز دیجیتال چندین سیگنال خرید ارز دیجیتال یا فروش تنظیم کنید. قیمت بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال می تونه چندین بار در روز تغییر کنه. همچنین بسیاری از افراد فکر می کنن سود به دست اومده از معامله ارزهای دیجیتال، به طور معمول در نتیجه افزایش قیمت یک ارز دیجیتال هست. شاید براتون تعجب آور باشه که میشه در یک بازار ریزشی هم سود کرد و از افت قیمت ارزهای دیجیتال درآمد به دست آورد. 
همچنین شاید تا الان به شما هم پیش اومده باشه که بتونین روند نزولی و کاهش قیمت یک ارز دیجیتال رو به درستی پیش بینی کنین. ولی وقتی نتونین از این پیش بینی درست خودتون سودی به دست بیارین، تحلیل و پیش بینی شما چه ارزشی داره؟ به طور کلی بازارهایی که قابلیت کسب سود از کاهش و افزایش قیمت در اون ها وجود داره، بازارهای دوطرفه نام دارن. یعنی دیگه برای تریدر یا معامله گر مهم نیست که قیمت یک ارز بیشتر بشه یا کمتر، مهم اینه که تریدر بتونه روند حرکت قیمت رو به درستی تشخیص بده.
معامله گران ارز دیجیتال، بیشتر از اصطلاحات مخصوص در این حوزه استفاده می کنن که برای بسیاری از تازه واردها قابل درک نیست. اصطلاحات لانگ(Long) و شورت(Short) از کلمات پر کاربرد در معاملات بازار کریپتو هستن که این دو عبارت، بیانگر دید و اعتقاد یک تریدر ارز دیجیتال هستن. در این مقاله سعی می کنیم پوزیشن های لانگ و شورت و نحوه کسب سود از آن ها رو برای شما اموزش می دیم.

معاملات آتی چیست؟

معاملات آتی چیست؟

در این قسمت از مقاله پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ به بررسی مفهوم معاملات آتی می پردازیم. قرارداد آتی(Future Contracts) نوعی معامله هست که از اون در بازار های مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال استفاده میشه و به تریدرها، سرمایه گذاران و تولید کننده ها اجازه میده درباره قیمت اینده ارزهای دیجیتال گمانه زنی کنن. قراردادهای اتی بین دو نفر بسته میشه و در اون دو طرف با هم توافق می کنن در تاریخ مشخص مقدار خاصی از کالا رو با قیمت تعیین شده خرید و فروش کنن. همچنین در یک قرارداد آتی طرفین معامله باید تا زمان سر رسید، اهداف ارائه شده در قرارداد رو انجام بدن و با رسیدن به این تاریخ، دارایی مورد نظر رو با قیمت تعیین شده در قرارداد خرید یا فروش کنن.
در قراردادهای اتی معامله ای انجام می دیم، ولی تحویل پول و یا کالا به اینده موکول میشه. قراردادهای آتی نوعی توافق دو طرفه هست و خرید و فروش این قراردادها توسط بازار سهام، کارگزاری ها و صرافی ها انجام میشه. قرارداد اتی بیت کوین نیز یکی از انواع قراردادهای آتی و نوعی خدمت از سوی صرافی های ارز دیجیتال هست. همچنین معاملات آتی در بازارهایی مثل بیت کوین که نوسان قیمت بسیار زیاد هست، می تونه بسیار سودمند باشه. به این ترتیب سرمایه گذاران با استفاده درست از این قراردادها و اگاهی از بازار می تونن خطرات سرمایه گذاری خودشون رو کاهش بدن و با حفظ سرمایه خود سود به دست بیارن.
در این نوع از معامله ها همه چیز درباره تحلیل و بررسی درست در خصوص کاهش یا افزایش قیمت ارز دیجیتال در آینده هست. پس توصیه میشه کسانی که به استفاده از این معامله ها علاقه دارن، ابتدا آموزش ترید، مدیریت سرمایه و ریسک رو فرا بگیرن تا بتونن با تحلیل های درست از نوسانات بهره ببرن.

تفاوت بازارهای یک طرفه و دو طرفه:

بازار یک طرفه و دو طرفه

به صورت کلی ما دو نوع بازار یا مارکت داریم. بازارهای یک طرفه و بازارهای دوطرفه. در بازارهای یک طرفه مثل بورس شما فقط می تونین با آورده های مالی خودتون سهامی رو بخرین و بعد از گذشت زمانی، سهامی رو که از قبل خریدین رو با سود یا ضرر بفروشین. ولی در بازارهای دوطرفه مثل بازار ارزهای دیجیتال، شما می تونین علاوه بر خرید، فروش هم انجام بدین. فروش ارزی که از قبل هم نداشتین و از کاهش قیمت ها نیز سود کنین. 
بازار دو طرفه به بازاری گفته میشه که سهامداران اون زمانی که انتظار اصلاح یا افت قیمتی یک ارز رو دارن، می تونن فروش انجام بدن. یعنی بدون اینکه سهمی داشته باشن، می تونن اون رو به فروش برسونن و متعهد بشن که در زمانی مشخص در اینده ارز تعیین شده رو خریده و به قرارداد عمل کنن. بازار دو طرفه برخی مزایایی مثل امکان کسب بازدهی در ریزش بازارها، پر رنگ شدن نقش تحلیل در تصمیمات سرمایه گذاری، جلوگیری از ایجاد حباب در بازار بورس و افزایش شدید نقدشوندگی در بورس رو شامل میشه. در بازارهای مالی جهانی این نوع معامله که شما با استقراض و فروش یک ارز که در لحظه متعلق به شما نیست، Short Sell نام داره.
بازارهای یک طرفه بازارهایی هستن که در اون ها فعالان بازار فقط می تونن از رشد قیمت ها سود به دست بیارن. در چنین بازارهایی، فعالان بازار در صورت ریزش قیمت به طور معمول دچار ضرر میشن یا اینکه باید از معامله دست بکشن و منتظر برگشت قیمت ها بمونن. همچنین از جمله از معایب بازارهای یک طرفه میشه به خروج سرمایه با ضرر، طولانی شدن دوران رکود بازار یا حتی ریسک نقدشوندگی اشاره کرد.

پوزیشن شورت(Short) چیست؟

پوزیشن شورت چیست؟

در این بخش از مقاله پوزیشن لانگ(Long) و شورت(Short) چیست؟ و نحوه کسب سود از آن ها، به بررسی معنی و مفهوم پوزیشن شورت چیست؟ می پردازیم. پوزیشن Short نیازمند دانش و تجربه زیادی هست که برای بسیاری از علاقه مندان به دنیای کریپتوکارنسی، پیچیده هست. همچنین اگه بخواهیم تعریف ساده ای از پوزیشن Short داشته باشیم، می تونیم اینجوری بیان کنیم که زمانی که معامله گر روی یک روند نزولی وارد معامله شده و از پایین اومدن قیمت سود می کنه، به این تریتب وارد پوزیشن شورت شده.     
همونطور که گفتیم شما می تونین در بازار دو طرفه از ریزش یک دارایی سود به دست بیارین. به طور مثال در بازار ارزهای دیجیتال شما پیش بینی می کنین که در یک مقطع زمانی ممکنه شاهد کاهش قیمت ارز دیجیتال باشین، می تونین در این لحظه با Short کردن اون رمز ارز، از کاهش قیمت اون نیز سود کنین. پس پوزیشن شورت کردن رو فقط در بازار دو طرفه میشه انجام داد. معاملات شورت، موقعیت شورت، پوزیشن Short، Short کردن، فروش استقراضی و... همگی به یک مفهوم اشاره دارن، اینکه شما می تونین از افت قیمت یک کریپتو سود به دست بیارین. پوزیشن Short یک روشی از معامله هست که در اون حدس زده میشه قیمت یک دارایی کاهش پیدا می کنه.
به این ترتیب اگه یک معامله گر حدس بزنه که قیمت یک ارز دیجیتال کاهش پیدا می کنه، پوزیشن شورت باز می کنه. باز کردن یک موقعیت شورت به معنی قرض گرفتن یک توکن و فروش اون در بازار به قیمت روز هست. به طور مثال شما 1 بیت کوین دارین و 10 بیت کوین دیگه از صرافی قرض می گیرن، بعد از کاهش ارزش توکن، معامله گر ارز رو با قیمت کمتری خریداری می کنه، بیت کوین قرض گرفته شده رو بازپرداخت می کنه و از تفاوت قیمت سود به دست میاره.

کسب سود از کاهش قیمت یک ارز دیجیتال:

کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال

در پاسخ به سوال چجوری می تونیم از کاهش قیمت یک ارز دیجیتال سود به دست بیاریم؟ می تونیم این پاسخ رو بدیم که با استفاده از قراردادهای معاملاتی آتی، مثل مارجین تریدینگ، معاملات فیوچرز و پوزیشن شورت، می تونیم از کاهش قیمت ارز دیجیتال سود به دست بیاریم. معامله گران ارزهای دیجیتال زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال در حال سقوط هست، در صرافی قراردادی تنظیم می کنن یا به عبارتی وارد یه نوع معامله میشن تا طبق اون، اگر قیمت اون ارز دیجیتال به قیمت مشخص شده کاهش پیدا کرد، سود مشخصی دریافت کنن.
به عبارتی اگه بخوایم بگیم که پوزیشن شورت Short چیست؟ پوزیشن شورت یعنی پیش بینی یا شرطبندی روی سقوط قیمت یک ارز و دریافت سود در ازای درست از اب در اومدن اون پیش بینی. تریدر در موقعیت شورت امید داره که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر کاهش پیدا می کنه تا دارایی فروخته شده رو در قیمت کمتری خریداری کنه و در زمان صعود قیمت به فروش برسونه. در بازار کریپتوکارنسی هم می تونین ابتدا خرید کنین و سپس اقدام به فروش کنین و هم می تونین بفروشین و بعدا اقدام به خرید کنین! همچنین در بین تریدرها، پوزیشن Short یا شرت کردن با فروختن یا Sell مفهوم یکسانی داره و به طور کلی این دو عبارت به جای هم نیز مورد استفاده قرار می گیرن.

نحوه ورود به پوزیشن شورت:

بسیاری از مردم عادی وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال در حال کاهش هست، تصمیم به خروج از بازار و فروش دارایی های خود می گیرن. ولی تریدرها وقتی که قیمت ارزهای دجیتال کاهش پیدا می کنه، وارد پوزیشن شورت میشن. اولین صرافی ارز دیجیتال که پوزیشن Short رو وارد دنیای ارزهای دیجیتال کرد، صرافی آنلاین bitfenix هست. ولی در حال حاضر بسیاری از صرافی های خارجی نیز این امکان رو به کاربران میدن که بر روی سقوط قیمت ارزهای دیجیتال شرط بندی انجام بدن.

پوزیشن لانگ(Long) چیست؟

پوزیشن شورت چیست؟

در این بخش از مقاله پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ و نحوه کسب سود از آن ها، به بررسی معنی و مفهوم پوزیشن لانگ می پردازیم. Long یک ابزار معاملاتی در بازارهای فیوچرز هست که به معنی ابتدا خرید انجام دادن هست. در یک موقعیت لانگ، تریدر یا معامله گر اقدام به خرید یک دارایی یا ارز دیجیتال می کنه به این امید که قیمت در اینده افزایش پیدا کنه و در قیمت های بالاتر اقدام به فروش دارایی خود کنه. به این ترتیب از این تفاوت قیمت سود به دست بیاره. همچنین زمانی که یک تریدر در یک موقعیت long قرار می گیره، یک دارایی رو خریداری کرده و منتظر می مونه تا قیمت افزایش پیدا کنه، در واقع تحلیل اون از بازار، صعودی بودن و رشد قیمت هست.
در موقعیت های لانگ یا در زمانی که یک تریدر Long می کنه، فقط در حالتی که قیمت افزایش پیدا کنه، سود به دست میاره. همچنین در صورتی که تحلیل اون از بازار اشتباه باشه و بعد از خرید، قیمت شروع به کاهش کنه، تریدر ضرر می کنه. علاوه بر این، در بین معامله گران معمولا لانگ کردن و خرید کردن، معنی یکسانی دارن و بعضی وقت ها این دو عبارت به جای هم نیز استفاده میشه.
در اصل لانگ کردن یک ارز دیجیتال به این معنی هست که انتظار دارین قیمت اون در اینده افزایش پیدا کنه. همچنین زمانی که بر روی یک رمز ارز پوزیشن Long باز می کنین که می دونین یا پیش بینی می کنین که قیمت اون ممکنه افزایش پیدا کنه. معامله گران روزانه معمولا بیشتر از یک روز در هر معامله لانگ قرار نمی گیرن.

زمان ورود به پوزیشن Long:

در این بخش از مقاله پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ می خوایم زمان مناسب ورود به این بازار رو برای شما توضیح بدیم. زمان ورود به پوزیشن لانگ یا قرار گرفتن در موقعیت Long برای معامله گران بسیار مهم هست. بنابراین زمانی که پیش بینی می کنین که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر شما، به احتمال زیاد افزایش قیمت داره، باید وارد پوزیشن لانگ بشین. همچنین برای تحلیل قوی نیازه در شبکه های اجتماعی بسیار فعال باشین و اخبار ارزهای دیجیتال رو به طور منظم دنبال کنین تا به مرور زمان به درک عمیقی از رخدادهای بازار برسین. البته مهم نیست که با چه روشی تحلیل می کنین، ولی مهم اینه که مطوئو باشین که پوزیشن لانگ شما سود ده باشه.

معایب و مزایای پوزیشن لانگ Long چیست؟

پوزیش لانگ چیست؟

•    معایب
همونطور که می دونین در پوزیشن Long دارایی شما برای مدتی طولانی در دسترس نیست. همچنین هرچه دارایی رو بیشتر نگه دارین، ممکنه بیشتر در معرض رویدادهای ناگوار مثل ورشکستگی اون ارز قرار بگیرین. اگه زمانی رو برای فروش دارایی تعیین کنین که قیمت سهم پایین و فروشنده بیشتری داشته باشه، دچار ضرر بزرگی میشین.
•    مزایا
در سرمایه گذاری پوزیشن Long، شما می تونین ارز دیجیتال بخرین و با گذشت زمان از افزایش ارزش اون لذت ببرین. پس از انتخاب و خرید ارز دیجیتال مورد نظر در پوزیشن لانگ، فقط لازمه منتظر بمونین تا با گذشت زمان سود چشمگیری کنین. در واقع پوزیشن Long به تلاش و کوشش زیادی نیاز نداره. از زمان های گذشته نیز، همه دارایی ها در بلند مدت روند صعودی داشتن. به طور تقریبی پوزیشن لانگ باعث درآمد میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ و نحوه کسب سود از آن ها، مطالبی در مورد پوزیشن Long و پوزیشن Short برای شما ارئه کنیم. همونطور که گفتیم، پوزیشن Short نیازمند دانش و تجربه زیادی هست که برای بسیاری از علاقه مندان به دنیای کریپتوکارنسی، پیچیده هست. همچنین لانگ کردن یک ارز دیجیتال نیز به این معنی هست که انتظار دارین قیمت اون در اینده افزایش پیدا کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ نحوه کسب سود از آن ها

در مورد پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ نحوه کسب سود از آن ها نظر دهید
سوال امنیتی :8+72 = ?