آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین(انواع زبان های برنامه نویسی Blockchain)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین(انواع زبان های برنامه نویسی Blockchain)"


  • 08:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین، به معرفی انواع زبان های برنامه نویسی بلاک چین بپردازیم. شما وقتی در دنیای عجیب و غریب زندگی می کنین، باید خودتون رو هر روز برای چیزهای جدیدی آماده کنین، چون هر روزی که در این دنیا زنده هستین، به اندازه موهای سرتون واژه های جدید و اصطلاحات جدید به وجود میاد. البته اگه فرد کنجکاوی باشین، حتما به دنبال کشف واژه های جدید میرین. در مبحث مربوط به آموزش ارز دیجیتال شاید اسم بلاک چین به گوشتون خورده باشه و اون رو بارها از زبان افراد مختلف اطراف خودتون شنیده باشین. اگه تازه در این راه قدم برداشتین، باید ابتدا درباره بیت کوین اطلاعاتی به دست بیارین، چون مفهوم بلاک چین با پیدایش بیت کوین وارد بازار شد.
بیت کوین ارز دیجیتال هست که به منظور ایجاد تراکنش های مالی و بر اساس فناوری بلاک چین کار می کنه. عده ای از افراد واژه بیت کوین رو با بلاک چین اشتباه می گیرن ولی باید بدونین که این دو اصلا شبیه همدیگه نیستن. همچنین افراد معمولا برای ایجاد یک تراکنش مالی از یک واسطه مثل بانک استفاده می کنن. ولی بلاک چین برای اینکه وجود این واسطه رو از بین ببره، این امکان رو در اختیار خریداران و فروشنده های مجازی قرار میده تا این افراد بتونن به صورت مستقیم با یکیدگه در ارتباط باشن.
بلاک چین، یک فناوری انقلابی هست که می تونه جامعه رو متحول کرده و رشد جهانی رو تحریک کنه. استفاده از بلاک چین فراتر از ابتکار چندین شرکت هست و اکنون در زمینه هایی مثل پزشکی، حفاظت از محیط زیست و... استفاده میشه. شما نیز اگه یکی کاربران مبتدی بلاک چین هستین، باید در مورد محبوب ترین زبان های برنامه نویسی Blockchain، اطلاعاتی داشته باشین، چون هر کدوم جوانب مثبت و منفی خاص خودشون رو دارن. در این مقاله با انواع زبان های برنامه نویسی بلاک چین آشنا میشین.

بلاک چین چیست؟

بلاکچین چیست؟

قبل از اینکه به معرفی انواع زبان های برنامه نویسی بلاک چین بپردازیم، بهتره اول با مفهوم کلی بلاک چین چیست؟ آشنا بشیم. بلاک چین شبکه ای هست که با استفاده از تکنولوژی های Decentralized و رمزنگاری، تاریخچه همه تراکنش های انجام شده با دارایی های دیجیتال مثل بیت کوین رو در دفتر کلی که امکان تغییر در اون وجود نداره و همه اطلاعات ثبت شده در اون به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار داره، ذخیره می کنه. شبکه بلاک چین همون چیزیه که حذف بانک ها و موسسات مالی از تراکنش های دارایی های دیجیتال امکان پذیر کرده و امنیت ارزهای دیجیتال رو تضمین می کنه.
فناوری بلاک چین ساختاری هست که سوابق معاملاتی رو به صورت پایگاهی از داده ها به نام زنجیره یا Chain در شبکه ای از گره ها یا Node ها که به صورت نظیر به نظیر به همدیگه متصل شدن، ذخیره می کنه. به عبارتی به این مجموعه، یک دفتر کل دیجیتال یا Digital Ledger میگن. همچنین اگه بخواهیم به زبان ساده بگیم بلاک چین چیست؟ باید اون رو به صورت زنجیره ای بلند از داده ها در نظر بگیریم. داده ها در واقع شامل تراکنش هایی هستن که در شبکه انجام می گیرن. علاوه بر این، سوابق تراکنش ها در بسته هایی به نام بلاک ذخیره میشن.
عبارت بلاک چین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده که به صورت تحت اللفظی میشه زنجیره ای از بلاک ها معنی کرد، به طور کل میشه گفت بلاک چین به عبارتی زنجیره بلوکی، پایگاه داده ای متشکل از فهرست سوابق تراکنش هایی هست که همواره رشد می کنه و بر تعداد اون افزوده میشه. به این سوابق بلاک گفته میشه که از طریق رمزنگاری به همدیگه متصل میشن. به عبارت دیگه بلاک چین به عنوان نوعی دفتر کلی توزیع شده شناخته میشه که تاریخچه دارایی دیجیتال رو با استفاده از غیر متمرکز سازی و هش رمزنگاری غیر قابل تغییر و شفاف می کنه.

معیارهای انتخاب زبان برنامه نویسی بلاک چین:

زبان برنامه نویسی بلاک چین

در این قسمت از مقاله اشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین، به برخی از معیار های انتخاب زبان برنامه نویسی بلاک چین می پردازیم. شاید واستون سوال شده که بهترین زبان برای برنامه نویسی بلاک چین چیست؟ پاسخ اینه که زبان یکتایی وجود نداشته و بر اساس اینکه چه پروژه ای می خواهین انجام بدین، کاملا متفاوته. زبان های برنامه نویسی Blockchain مختلفی وجود دارن که باید بدونین کدوم زبان برنامه نویسی بلاک چین مناسب هست. برخی از معیار های انتخاب زبان برنامه نویسی بلاک چین عبارت هستن از:
•    امنیت
دیوید شوارتز بیان کرده که بلاک چین ها باید مثل نگهبان های نظامی قوی باشن. اول اینکه کد اون ها عمومی بوده و برای همه قابل رویت هست. همه می تونن کد مربوط به اون ها رو بررسی کرده و نقاط ضعف امنیتی و باگ ها رو پیدا کنن. با این وجود پیدا کردن چنین باگ هایی می تونه باعث هک سیستم و سرقت میلون ها دلار و یا اطلاعات مهم بشه. به همین دلیل مراحل توسعه یک بلاک چین معمولا با سرعت کمی پیش میره.
•    کارایی
یک بلاک چین باید همیشه بالاترین قابلیت های خودش رو به نمایش بذاره. برای این هدف زبان برنامه نویس که انتخاب می کنین باید بسیار انطباق پذیر باشه. همچنین بسیاری از دستورالعمل هایی که در بلاک چین انجام میشن، قابلیت اجرا به صورت موازی رو داشته و تعدادی از اون ها چنین قابلیتی رو ندارن. علاوه بر این، یکی از وظایفی که قابلیت موازی سازی در بلاک چین داره، تایید امضای دیجیتال هست.
•    مدیریت منبع
یکی دیگه از معیارهایی که باید در انتخاب زبان برنامه نویسی بلاک چین مورد توجه قرار بدیم، مدیریت منبع هست. توسعه باید همگام با نیازهای شبکه باشه. نمیشه این نیازها رو از ابتدا در نظر گرفته و بعدا بهشون پرداخت. شما نیز باید به خوبی سیستم خودتون رو برای پرسش های از راه دور آماده کنین.
جداسازی:
یکی دیگه از معیارهای انتخاب زبان برنامه نویسی بلاک چین، توانایی جداسازی زبان برنامه نویسی هست. در یک بلاک چین باید همه عملیات مربوط به تراکنش ها قطعی باشن. یک تراکنش نمی تونه در دو روز رفتاری متفاوت داشته باشه. همچنین یک قرارداد هوشمند نیز نمی تونه در دو ماشین رفتاری متفاوت داشته باشه. پیاده سازی چنین کاری فقط از طریق جداسازی و یا ایزوله کردن تراکنش ها و قراردادهای هوشمند از عناصری هست که عدم قطعیت در اون ها وجود داره.

بهترین زبان برنامه نویسی بلاک چین:

بهترین زبان برنامه نویسی بلاک چین

در اصل برنامه نویسی ستون اصلی ایجاد یا توسعه یک بلاک چین هست. از طریق برنامه نویسی هست که هر حرکتی در بلاک چین تعریف میشه. بنابریان همه امور از ایجاد دفتر کل غیر متمرکز گرفته تا ساخت یک قرارداد هوشمند، همگی با برنامه نویسی میسر میشن. برخی از انواع زبان های برنامه نویسی بلاک چین عبارت هستن از، زبان برنامه نویسی سی پلاس، سالیدیتی، پایتون، سیمپلیسیتی و جاوا. گفتنی هست که زبان برنامه نویسی سالیدیتی تنها زبان برنامه نویسی جدیدی هست که برای نوشتن قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم طراحی شده.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس(C++):

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

یکی از زبان های برنامه نویسی بلاک چین، زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس(C++) هست که در میان برنامه نویسان بسیار و محبوب هست و رتبه چهارم رو در لیست زبان های پر طرفدار برنامه نویسی داره. به همین دلیل، بیش از هر زبان دیگه ای پروژه های بلاک چین در زبان برنامه نویسی C++ توسعه پیدا کردن. اولین بلاک چین به زبان برنامه نویسی C++ نوشته شد و پلتفرم های دیگه نیز با استفاده از همین زبان، پروژه های خودشون رو توسعه دادن. به عنوان مثال پروژه هایی مثل بیت کوین، ریپل، لایت کوین، مونرو، استلار، ایاس و کوانتوم توسط زبان برنامه نویسی C++ به وجود اومدن.
زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری هست که شی گرا و سطح بالاست. ولی به طور کلی بهش یک زبان سطح میانی گفته میشه، چون هم قابلیت های یک زبان سطح بالا رو داره و هم سطح پایین. این زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند هست و از خانواده C محسوب میشه. شخصی به نام Bjarne Stroustrup برای پروژه دکتری خود تصمیم به کار کردن بر روی زبان C رو می گیره و شروع به بهینه سازی اون و ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید در دنیا می کنه. به این ترتیب زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس در دهه ی 70 میلادی توسط این ریاضی دان دانمارکی ایجاد شد.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی(Solidity):

Solidity

یکی دیگه از انواع زبان های برنامه نویسی بلاک چین نیز، زبان برنامه نویسی سالیدیتی هست. Solidity یک زبان برنامه نویسی جدید هست که برای برنامه نویسی قراردادهای هشومندی ایجاد شده که روی ماشین مجازی اتریوم اجرا میشن. این زبان برنامه نویسی مختص بلاک چین ایجاد شده و به همین علت، تنها بلاک چین توسعه یافته و پشتیبانی شده توسط Solidity، اتریوم و پروژه های انشعاب گرفته از اون هست. همچنین زبان سالیدیتی برای حل بسیاری از مشکلات که توسعه دهنده های بلاک چین باهاش مواجه هستن، مناسب هست. اگه می خواهین به طور خاص بر روی توسعه بلاک چین تمرکز کنین، یک زبان عالی برای یادگیری هست.
از نظر زبان برنامه نویسی سالیدیتی، یک قراراداد مجموعه ای از داده ها و یک قطعه کد هست که داخل یک آدرس در شبکه اتریوم قرار گرفته. داخل هر قرارداد می تونیم متغیر وضعیت، متد و یا رویداد تعریف کنیم. این قرارداد می تونه تراکنش ها رو داخل بلاک ها در بلاک چین مدیریت کنه. همچنین شما می تونین با استفاده از زبان برنامه نویسی سالیدیتی، نوع داده ها رو تغییر بدین. این تغییرها معمولا در زمان کامپایل بررسی میشن. علاوه بر این، هر چند زبان سالیدیتی ساختاری شبیه جاوا اسکریپت داره، ولی برخلاف جاوا اسکریپ نوع داده ای اون ایستا هست.

زبان برنامه نویسی جاوا(Java):

Java

یکی دیگه از زبان های برنامه نویسی بلاک چین، زبان جاوا هست. JAVA از ابتدا در زمینه کارکرد و محبوبیت رقابت تنگاتنگی با زبان برنامه نویسی C++ داشته. زبان جاوا دارای یک رابط برنامه نویسی کاربردی هست که شامل کلاس های جاوا، بسته ها، اینترفیس ها و... میشه. این رابط برنامه نویسی برای ساخت برنامه ها بدون نیاز به توجه پیاده سازی های داخلی اون ها مفید هست. یکی دیگه از ویژگی های جاوا که بسیار در بلاک چین مورد استقبال قرار گرفته، قابلیت انتقال و سازگاری اون هست. همچنین به لطف قابلیت WORA، میشه با یکبار برنامه نویسی، برنامه های جاوا رو بر روی پلتفرم های مختلف پورت کرد.
زبان برنامه نویسی جاوا در 23 مه سال 1995 توسط جیمز گاسلینگ طراحی شد. جاوا به گواهی سایت معتبر Tiobe از سال 2001 همواره به عنوان اولین یا دومین زبان برنامه نویسی دنیا مطرح بوده. همونطور که گفتیم زبان جاوا چند منظوره و شی گرا هست که تا حدود زیادی به C و زبان C++ شباهت داره، ولی استفاده از اون راحت تر و امکان ساخت برنامه های قدرتمند با اون وجود داره. همچنین زبان جاوا ابتدا بر اساس زبان C و زبان C++ و با حذف برخی ویژگی هایی که قابلیت سردرگم کننده داشتن، مدلسازی شد.

زبان برنامه نویسی سیمپلیسیتی(Simplicity):

Simplicity

یکی دیگه از زبان های برنامه نویسی بلاک چین، زبان سیمپیلیسیتی هست. Simplicity یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای توسعه بلاک چین هست. این زبان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای کد نویسی قراردادهای هوشمند بوده که مخصوص برنامه نویسان حرفه ای و توسعه دهنده های متن باز هست. باید گفت که این بان اساسا برای قراردادهای هوشمند ایجاد شده. همچنین تمرکز زبان Simplicity بیشتر بر روی کاهش درک پیچیده و سطح پایین اسکریپت بیت کوین هست. علاوه بر این، این زبان برنامه نویسی، ظرفیت کاری توسعه دهنده ها رو افزایش میده و با افزایش سرعت توسعه، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه میشه.
به عبارت دیگه، سیمپلیسیتی یک زبان برنامه نویسی بلاک چین هست که برای تنظیم قراردادهای هوشمند به کار میره. این زبان برنامه نویسی بلاک چین به گفته راسل اوکانر سازنده این برنامه، بسیار ساده هست. همچنین این زبان برای بهبود زبان های پایه ای ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم به کار برده شده. علاوه بر این، در زبان Simplicity از تجزیه و تحلیل استاتیک برای جلوگیری از هنگ کردن برنامه ها هنگام آنالیز و محاسبات استفاده میشه. علاوه بر این، یادگیری زبان Simplicity برای برنامه نویسان بسیار راحت هست.

زبان برنامه نویسی پایتون(Python):

Python

یکی دیگه از زبان های برنامه نویسی بلاک چین، پایتون هست. Python یکی از زبان های چند منظوره شی گرا هست که در سال 1991 برای اولین بار طراحی و منتشر شد. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد زبان برنامه نویسی پایتون، خوانایی بالای کدهاست. همچنین زبان پایتون به صورتی طراحی شده که برنامه نویس می تونه به صورت کاملا واضح و بدون ابهام پروژه های برنامه نویسی بزرگ و کوچیک رو اجرا کنه. از اونجایی که زبان پایتون کاملا چند منظوره هست، تقریبا در هر مکانی که از داده ها، محاسبات ریاضی یا خطوط کد استفاده میشه، کاربرد داره.
زبان Python نیز مثل زبان برنامه نویسی جاوا، یادیگریش راحته و یک نقطه ورود مشترک به دنیای برنامه نویسی هست. زبان پایتون یک جامعه فعال و گسترده داره که کتابخونه هایی مثل Numpy، Scipy و Pandas رو برای کاربردهای فنی مختلف در ریاضیات، علوم و مهندسی منتشر کرد. همچنین اگه شما نیز برنامه نویس و توسعه دهنده بلاک چین با استفاده از زبان پایتون هستین، حتما تاکنون فهمیدین که زبان Python به سرعت در حال تبدیل شدن به محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین، شما رو با انواع زبان های برنامه نویسی Blockchain آشنا کنیم. همونطور که گفتیم، زبان های برنامه نویسی Blockchain مختلفی وجود دارن که باید بدونین کدوم زبان برنامه نویسی بلاک چین مناسب هست. همچنین در مورد معیارهای زبان های برنامه نویسی Blockchain با شما بحث کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین(انواع زبان های برنامه نویسی Blockchain)

در مورد آشنایی با زبان های برنامه نویسی بلاک چین(انواع زبان های برنامه نویسی Blockchain) نظر دهید
سوال امنیتی :8+72 = ?