دفتر کل توزیع شده چیست؟ (تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دفتر کل توزیع شده چیست؟ (تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین)"


  • 06:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

احتمالا تا به حال بار ها اسم دفتر کل توزیع شده یا DLT به گوشتون خورده و این مباحث در موضوعات مربوط به آموزش ارز دیجیتال جزو پایه ها به حساب میان. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم DLT یا دفتر کل توزیع شده چیست و همچنین چه مفهوم و کاربردی داره. به طور پیش فرض ما این طور فرض می کنیم که هیچ پیش زمینه ای در این مورد ندارید و همه چیز رو از ابتدا براتون شرح خواهیم داد. مشخصا مفاهیم دنیای ارز های دیجیتال و بلاکچین ممکنه در نگاه اول مبهم و گیج کننده به نظر بیان ولی در واقع این طور نیست. وقتی کاربر کمی عمیق تر میشه، در این فضا متوجه خواهد شد که مفاهیم اونقدرا هم پیچیده نیستن و به راحتی قابل درک هستن. 
به شکل کلی هر قدر سطح دانش و مهارت یک فرد بالا تر باشه در یک حوزه، طبیعتا موفقیت بیشتری هم کسب خواهد کرد و ما در مجموعه آکادمی آموزشی ارز دیجیتال ارزسنج، قصد داریم تا آموزش های رو در اختیار شما بذاریم که بتونید با بنیه قوی وارد دنیای ارز های دیجیتال بشید و کسب و درآمد کنید. امیدوارم که ما همراه باشید و بهره گیری از مقالات و ویدیو های آموزشی، مسیر درست و منطقی رو با هم دیگه طی کنیم.

دفتر کل توزیع شده چیست؟ (DLT)

دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل، محلی هستش که در اون داده ها و اطلاعات ثبت، ذخیره و نگهداری میشن. تاریخچه پیدایش دفتر کل رو می تونیم همزمان بدونیم با پیدایش پول. برای نمونه در زمان های قدیم اطلاعات مربوط به پول و تجارت رو بر روی لوح های گلی و سنگی می نوشتن. بعد از مدت ها و پیشرفت بشر اطلاعات مالی رو روی پوست حیوانات و بعد ها روی کاغذ می نوشتن و نگه داری می کردن و هم اکنون که در قرن 21 قرار داریم، این اطلاعات به شکل دیجیتالی و نرم افزاری تولید و نگه داری میشه. البته لازم به ذکر هستش که دفتر کل کاربرد های متنوعی داره و محدود به مسائل مالی و ثبت تراکنش ها نیست. منتهی برای اینکه نخست بتونیم ذهنیت درستی از این مفهوم ایجاد کنیم، سراغ مسائل مالی میریم. بسیاری از شرکت ها و یا اشخاص حقیقی هستن که برای حساب و کتاب های مالی خودشون و ثبت خرج و مخارج از دفتر کل استفاده می کنن. پس از این که این کار به شکل گسترده توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار گرفت و سودمند به نظر اومد، نرم افزار هایی برای انجام این کار تولید شد که به افراد کمک می کرد تا پروسه نگهداری و ذخیره کردن داده ها و اطلاعات خودشون رو به شکل دیجیتالی انجام بدن. 
برای مثال فرض کنین که در یک بانک حساب باز کردین و مبلغی رو هم به حساب مذکور واریز کرده این. حالا اگه بخواید مقداری از این پول رو برای شخص دیگه ای بفرستین، بانک در وهله اول موجودی حساب شما رو بررسی می کنه و مقدار موجودی رو با مقدار درخواستی برای انتقال مقایسه می کنه و اگه اون مقدار پول برای انتقال در حسابتون وجود داشت اون رو از حساب شما کم می کنه و به حساب مقصد اضافه می کنه. سپس بانک دفتر کل خود را که اطلاعات حساب ها در آن نوشته شده است به روز می کند.
دفاتر کل سنتی که در قدیم استفاده میشد ایرادات و اشکالاتی مثل متمرکز بودن داشتن. سپس و با گذشت زمان و ظهور فناوری های پیشرفته دیجیتالی و با بهره گیری از مهندسی نرم افزار، دفتر کل توزیع شده ارائه شد. در ادامه جنبه های مختلف کارایی دفاتر کل توزیع شده رو با هم بررسی می کنیم و خواهیم دید که کاربرد دفتر کل توزیع شده چیست.

کاربرد دفتر کل توزیع شده چیست ؟

کاربرد دفتر کل توزیع شده

در بخش قبل بانک رو مثال زدیم براتون که همه اطلاعات شما توسط یک نهاد مرکزی که همون بانک هستش، نگه داری میشه. در ادامه مشکلاتی که فرم قدیمی دفاتر کل داشتن رو بررسی می کنیم و میبینیم که کاربرد دفتر کل توزیع شده برای حل این معظلات چیه.
•    امنیت : همونطور که گفتیم اطلاعات در دفتر کل به شکل متمرکز نگه داری میشه. یعنی به بیان ساده همه اطلاعات در یک مکان واحد و مشخص نگه داری میشه. این نوع نگه داری طبیعتا مشکلاتی خواهد داشت، برای مثال همیشه احتمال هک و سرقت و یا دستکاری هدفمند اونا وجود خواهد داشت، یا چیزی که مرتبا در نهاد های متمرکز این بوده که اطلاعات کاربران رو فروختن و به قولی تجارت اطلاعات راه انداختن. در دفتر کل توزیع شده، برای نگه داری داده ها و اطلاعات، هیچ مرکزیت و تمرکزی وجود نداره و عملا نمیشه همزمان اطلاعات هر کاربر رو دستکاری کرد. به علاوه اینکه شخص یا نهاد مشخصی مدیریت انحصاری روی داده ها و اطلاعات نداره و نمی تونه جریان تجارت اطلاعات راه بندازه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟ را مطالعه کنید.
•    هزینه : کاربران برای این که بتونن تراکنش ها و عملیات های بانکی خودشون رو انجام بدن به یک واسطه نیاز دارن. پر واضحه که واسطه ها برای انجام کار ها و فرآیند ها از کاربران کارمزد دریافت می کنن. زمانی که تراکنش ها و فرآیند ها با حذف واسطه ها انجام بگیرن، دیگر نیازی به پرداخت هزینه تحت عنوان کارمزد، به واسطه نخواهد بود.
•    سرعت : همونطور که اشاره شد، برای انجام فرآیند ها نیاز به واسطه دارین و مشخصا وجود واسطه سرعت کار ها رو پایین میاره؛ چرا که نخست باید درخواست شما به واسطه فرستاده بشه و اون واسط بررسی کنه و چنان چه تایید کرد، عملیاتی میشه. وقتی واسطه ها حذف میشن، هم هزینه و هم مدت زمان انجام فرآیند کاهش پیدا می کنه و اصطلاحا فرآیند همتا به همتا یا Peer to Peer هستش.
•    شفافیت : در دفاتر کل سنتی که به شکل متمرکز و مرکزی اداره و مدیریت میشن، اصلا معلوم نیست چه اتفاقاتی میفته و فقط اون نهاد مرکزی مثل بانک هستش که از کم و کیف امور آگاهی داره. در دفاتر کل توزیع شده، همواره نسخه ای از اطلاعات بین تمام اعضای شبکه توزیع شده هستش و مرتبا این نسخه ها با هم مقایسه میشن تا چنان چه کوچک ترین تغییری به قصد دستکاری یا تقلب شکل بگیره، همه اعضا با خبر میشن.

تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین

تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین

برای خیلی ها سواله که آیا تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین موضوعیت داره یا اینکه این دو تا یکی هستن. پاسخ اینکه مفهوم بلاکچین با مفهوم دفتر کل توزیع شده متفاوت هستش. به عبارتی بلاکچین، خود نوعی از دفتر کل توزیع شده هستش که ساز و کار و قوانین خاص خودشو داره که البته خود بلاکچین هم باز به زیر شاخه های دیگه تقسیم میشه و به طور کلی دنیای تکنولوژی و مهندسی بسیار گسترده و پهناور هستش. شباهت و قرابت مفهومی بلاکچین و دفتر کل توزیع شده ممکنه یک عده رو به اشتباه بندازه و این دو رو یکی در نظر بگیرن. در ادامه، تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین رو به شکل تخصصی تر براتون شرح میدیم.
•    دفتر کل توزیع‌ شده صرفا یک پایگاه داده غیر متمرکز هستش در صورتیکه بلاکچین مانند یک پایگاه داده به اشتراک گذاشته میشه. اگه میخواین در مورد بلاکچین اطلاعات کاملی کسب کنید، ویدئوی فناوری بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ را مشاهده نمایید.
•    در دفتر کل توزیع شده برای ذخیره و نگه داری اطلاعات فرم بخصوصی وجود نداره ولی در بلاکچین اطلاعات به فرم بلاک هایی که زنجیره وار به هم متصل هستن، ذخیره می شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد مفهوم اینکه دفتر کل توزیع شده چیست، صحبت کردیم و با شروع از تاریخچه شکل گیری اون، رسیدیم به کاربرد هاش و مزایایی که داره و در نهایت تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین رو بررسی کردیم و دیدیم که این دو مفهوم ضمن قرابت و نزدیکی که دارن، تفاوت هایی هم دارن و عملا بلاکچین خودش زیر مجموعه ای ساختار یافته از یک دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز به حساب میاد. مشخصا دنیای بلاکچین و ارز های دیجیتال، مفاهیم و مبانی متنوع و گسترده ای داره و آشنایی با این مفاهیم و مبانی، به ما در عمیق تر شدن نگاهمون به صنعت نو پای بلاکچین و ارز دیجیتال کمک می کنه. در مجموعه آکادمی ارزسنج آموزش هایی رو در اختیار شما قرار میذاریم که بخش قابل توجهی از پیش نیاز های شما جهت ورود به دنیای جذاب و پر سود رمز ارز ها رو پوشش میدن. امیدوارم از آموزش های متنی و ویدیویی ارزسنج، نهایت استفاده رو ببرید و در طی این مسیر، همواره از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دفتر کل توزیع شده چیست؟ (تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین)

در مورد دفتر کل توزیع شده چیست؟ (تفاوت دفتر کل توزیع شده با بلاکچین) نظر دهید
سوال امنیتی :2+64 = ?