ممو Memo کیف پول چیست؟ ارزهای دیجیتال دارای ممو

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ممو Memo کیف پول چیست؟ ارزهای دیجیتال دارای ممو"


  • 04:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ممو کیف پول چیست و کاربرد memo در ارز دیجیتال چیست؟ شاید اصطلاح ممو Memo کیف پول رو تابحال نشنیده باشین، در این مقاله قصد داریم در مورد این مفهوم، حول کیف پول های ارز دیجیتال صحبت کنیم. برای ورود به صحبت از یک مقدمه شروع می کنیم. به دفعات با این امر مواجه شدیم که اشخاص هنگام انجام یک تراکنش و عملیات بانکی، اطلاعاتی مثل تاریخ، نام شعبه، شماره پیگیری تراکنش، مبلغ و .... رو در جایی مثل یک دفترچه یادداشت ثبت می‌کنن. خب دلیل این کار چیه ؟ تصور کنین بعد از گذشت مدتی، فرد به اطلاعات یکی از تراکنش های خودش برای ارائه به جایی، نیاز داشته باشه. پر واضحه که با ثبت قبلی یک سری اطلاعات مهم و کلیدی، در مدت خیلی کوتاه تری می تونه به اطلاعات کامل تر دسترسی پیدا کنه و روند پیگیری تسهیل میشه. الان از فضای بانک و تراکنش بانکی خارج میشیم، بر می گردیم به فضای ارز های دیجیتال، در دنیای ارز های دیجیتال موارد مذکور با ممو یا تگ انجام میشه. در این مقاله با زبانی ساده و روان، به مفهوم ممو در ارز دیجیتال خواهیم پرداخت و به جواب این پرسش میرسیم که ممو کیف پول چیست. قبل از ورود به مقوله ممو در ارز دیجیتال، مروری خواهیم داشت بر خود کیف پول های ارز دیجیتال و کارکرد شون، تا مخاطبانی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارن، با ذهنیت بهتری مطالب رو دنبال کنن. امیدوارم که این مقاله رو کامل بخونید و استفاده لازم رو ازش ببرید. در انتها هم می تونین در بخش نظرات، نظر خودتون رو با ما به اشتراک بذارید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتل چیست

می دونید که برای نگه داری و انتقال ارز های دیجیتال نیاز به بستری داریم به نام کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول های ارز دیجیتال، با بلاکچین ها ارتباط برقرار می کنن و کار های نقل و انتقال و احراز مالکیت رو انجام میدن. بد نیست کمی تخصصی تر و عمیق تر به کار کرد کیف پول ها بپردازیم. ارز های دیجیتال همونطور که از اسمشون هم پیداست، ماهیت فیزیکی ندارن و ذات شون تماما دیجیتالی و الکترونیکی هستش. به عبارتی یک رمز ارز یا ارز دیجیتال، چیز قابل لمس فیزیکی نیست و صرفا دسته ای از کد های نرم افزاری هستش که توسط مهندسان نرم افزار تیم توسعه دهنده اون رمز ارز کد نویسی شده. همونطور که می دونید، رمز ارز ها در بستر بلاکچین قرار دارن و همه تراکنش ها هم در این بستره. زمانی که از انتقال یک ارز دیجیتال صحبت می کنیم، یک مفهوم انتزاعی رو بیان کردیم. انتقال در بلاکچین به معنای انتقال موجودیت ارز دیجیتال نیست، چون عملا موجودیتی فیزیکی نداره که قابل انتقال باشه، فقط مالکیت بر مقدار مشخصی از ارز دیجیتال بین کاربران مختلف جابجا میشه. یعنی وقتی فرد X به فرد Y ده واحد کاردانو انتقال میده، در اصل مالکیت ده واحد کاردانو در بلاکچین رو که به نام خودش بوده، به آدرس کیف پول فرد گیرنده تغییر میده. این کار رو کیف پول ها انجام میدن. پس یکی از وظایف کیف پول های ارز دیجیتال، تغییر مالکیت رمز ارز های موجود در بستر بلاکچین، بین کاربران مختلف هستش.
خب یکی از کارکرد های کیف پول ارز دیجیتال، انتقال مالکیت ها بود. کیف پول های ارز دیجیتال این کار رو با یک رشته کد کاراکتری منحصر به فرد هر کاربر، با نام کلید عمومی (Public Key) یا آدرس عمومی انجام میدن. کیف پول ها علاوه بر مورد گفته شده، کارکرد و وظیفه دیگه ای هم دارن، در اصل وظیفه هر کیف پول تولید و نگه داری از دو کلید هستش. با یکیش به نام کلید عمومی آشنا شدیم و متوجه شدیم که چه وظیفه ای داره، کلید دوم موسوم به کلید خصوصی یا Private Key هستش. این کلید وظیفه داره که بعد از انتقال مالکیت توسط کلید های عمومی، مالکیت فرد گیرنده رو بر دارایی های خودش احراز کنه، به عبارتی، با کلید خصوصی هستش که بلاکچین مالکیت ها بر ارز ها رو به رسمیت میشناسه، بر خلاف کلید عمومی، کلید خصوصی باید در دسترس بقیه نباشه و دسترسی هر کس به کلید خصوصی یک کیف پول مساوی هستش با دسترسی به دارایی ها و محتویات کیف پول. اگر بخوایم در مورد مفهوم کیف پول ارز دیجیتال جمع بندی کنیم، باید بگیم که کیف پول های ارز دیجیتال، نرم افزار هایی هستن که برای کاربران کلید عمومی و کلید خصوصی میسازن و بعد با استفاده از این کلید ها، با بلاکچین ارتباط برقرار می کنن و تراکنش های کاربران رو که شامل انتقال مالکیت رمز ارز ها و سپس احراز مالکیت شون میشه، انجام میدن. در ادامه به یکی از امکانات برخی کیف پول ها می پردازیم و خواهیم دید که ممو کیف پول چیست و چطور می تونیم از این امکان برای شناسه گذاری تراکنش مون در بعضی کیف پول های استفاده کنیم.

تگ یا ممو کیف پول چیست؟

تگ یا ممو کیف پول چیست؟

ممو memo در ارز دیجیتال، یک شناسه منحصر به فرد هستش که در تراکنش ها تعبیه میشه. از ممو در ارز دیجیتال برای مسیر یابی صحیح ارسال داده ها و اطلاعات یک تراکنش استفاده میشه که اطمینان میده رمز ارز های ارسالی به آدرس گیرنده مورد نظر به درستی ارسال شده ان. تگ در ارز دیجیتال در موقعیت هایی که کاربران با حسابی مشترک مثل کیف پول صرافی های طرف هستن و میخوان ارزی رو به فرد خاصی در یک حساب عمومی ارسال کنن، استفاده میشه. برای نمونه صرافی معروف بایننس برای بعضی از ارز های دیجیتال خودش، یک آدرس کیف پول مشترک در نظر گرفته و برای تفکیک تراکنش های کاربران مختاف، به هر حساب کاربری، یک شناسه منحصر به فرد یا همون ممو اختصاص میده. شاید براتون سوال بشه که کاربرد ممو در ارز دیجیتال چیست و اصلا چه ضرورتی داره که در کیف پول ها از ممو استفاده بشه و فلسفه آدرس کیف پول مشترک صرافی های چیه ؟ در جواب به این سوال باید بگیم که تعدادی از ارز های دیجیتال به یک مقدار حداقل موجودی اولیه جهت راه ‌اندازی کیف ‌پول نیاز دارن، چیزی شبیه به حساب ‌های بانکی که برای افتتاح یک حساب جدید، یک حداقل موجودی در نظر می گیرن.
 برای نمونه این مقدار حداقلی برای کیف ‌پول ارز دیجیتال استلار (XLM) یک واحد از توکن استلار هستش و یا مثلا برای کیف ‌پول ریپل (XRP) این مقدار حداقل بیست واحد توکن ریپل می باشد. از اونجایی که صرافی‌ ها کاربران فراوانی دارن، اینکه برای هر کاربر با مقدار دارایی کم هزینه اضافی متقبل بشن برای کیف پول مجزا، کار منطقی و مقرون به صرفه ای نیست. از همین رو برای تعداد زیادی از کاربران یک کیف‌ پول‌ عمومی و مشترک اختصاص میدن و بعدش به حساب هر کاربر، یک ممو یا تگ منحصر به فرد ضمیمه می کنن تا تراکنش هاش از بقیه کاربران قابل تفکیک باشه. لذا هر موقع که شما بخوین رمز ارزی رو به یک صرافی ارز دیجیتال ارسال کنین، صرافی یک ممو که شناسه تراکنش هستش رو به شما تخصیص میده و شما با وارد کردن تگ در فیلد مربوطه، تراکنش خودتون رو در بین بقیه تراکنش ‌های کاربران قابل شناسایی و تفکیک می‌کنین. به همین خاطر موقع مشاهده گزینه ممو یا تگ (تگ مخصوص رمز ارز ریپل می باشد) در بعضی کیف پول ها حتما ازش استفاده کنین. چرا که ممکنه مبلغ ارسالی شما شناسایی نشه و حتی نتونید در صورت بروز مشکل اون رو بازیابی کنید. خب در ادامه صحبت هامون پیرامون ممو در ارز دیجیتال، بریم ببینیم که کدوم رمز ارز های معروف ممو دارن و میشه از امکانات مموگذاری گذاری برای رصد تراکنش ها استفاده کرد. پس اگر بخوایم جمع بندی کنیم، کاربرد ممو در ارز دیجیتال اینه که به تفکیک تراکنش ها کمک می کنه و رصد و شناسایی اونا رو ساده تر می کنه.

ارزهای دیجیتال دارای ممو 

ارزهای دیجیتال دارای ممو

در این بخش از مقاله memo در ارز دیجیتال چیست؟ ارزهای دیجیتال دارای ممو را معرفی خواهیم کرد. در اصل همه ارز های دیجیتال موجود، دارایی ممو نیستن و اصولا رمز ارزی که امکان ممو گذاری داشته باشه، یک ویژگی مثبت براش تلقی میشه. در این بین رمز ارز های بزرگی هم هستن که امکان ممو رو ندارن، ارز هایی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ... با اینکه رمز ارز های معروف و شناخته شده ای هستن ولی از امکانات ممو گذاری پشتیبانی نمی کنن. از معروف ترین ارز های دیجیتالی که ممو دارن، می تونیم اشاره کنیم به ایاس (EOS)، ریپل (XRP) که به ممو های اون تگ یا برجسب گفته میشه، استلار (XLM)، بایننس کوین (BNB)، اتم (ATOM) و .... . این نکته رو هم خوبه بدونیم که ساختار ممو ارز های دیجیتال صرفا تشکیل شده از حروف نیست و می تونه حاوی عدد یا ترکیبی از اعداد و حروف باشه. برای مثال ممو رمز ارز استلار، ترکیبی از عدد و حروف هستش، ولی ممو بایننس کوین فقط یک رشته عددی می باشد. مجددا ذکر می کنیم که مفموم ممو برای ارز دیجیتال ریپل با نام تگ (TAG) استفاده میشه و برای بقیه رمز ارز ها از لفظ ممو استفاده می کنیم. کاربرد ممو در ارز دیجیتال رو هم متوجه شدیم که برای نشانه گذاری بر تراکنش ها، جهت رهگیری و شناسایی راحت تر اونا هستش. در ادامه آموزش استفاده از ممو در ارز دیجیتال رو بهتون ارائه خواهیم کرد که البته بسیار ساده و کوتاه هستش.

آموزش استفاده از ممو در ارز دیجیتال

ممو در ارز دیجیتال

بعد از اینکه با ارزهای دیجیتال دارای ممو اشنا شدین در این قسمت آموزش استفاده از ممو در ارز دیجیتال رو براتون ارائه میدیم. موقع ارسال رمز ارز به آدرس کیف ‌پول مقصد، اگر با گزینه ممو (یا تگ برای ریپل) مواجه شدین، باید رشته اعداد یا حروف ممو رو در کادر مربوطه در کیف ‌پول مبدا درج کنین. یکی از کیف پول های خوب و مطرحی که این امکان رو داره، تراست ولت هستش، در ادامه آموزش استفاده از ممو در ارز دیجیتال رو بر پایه کیف پول تراست ولت بهتون توضیح میدیم. برای کیف پول های دیگه هم که از امکان شناسه گذاری پشتیبانی می کنن، روال کار مشابه هستش.
1.    برای درج ممو در کیف پول از گزینه Outgoing Transaction استفاده می کنیم

اموزش استفاده از ممو

2.    در صرافی مقصد، ممو یا تگ در صفحه واریز (Deposit) برای شما نمایش داده میشه. مثل تصویر زیر، بر فرض میخواین که ارز دیجیتالی رو به صرافی بایننس انتقال بدید، ممو ،زیر آدرس واریز نمایش داده میشه که باید اون رو در کیف پول خودتون وارد کنین.

ممو در ارزهای دیجیتال

همونطور که دیدید استفاده از ممو در ارز دیجیتال اصلا کار سختی نیست و صرفا یک Copy & Paste ساده هستش. در بیشتر کیف پول ها هم روال کار مثل همین پروسه ساده و کوتاهی که دیدید هستش و فقط کافیه رشته عددی یا حروفی ممو رو کپی کنید و در فیلد خودش در کیف پول الصاق کنین.

سخن پایانی

در ممو کیف پول چیست؟ به بررسی ممو Memo کیف پول و ارزهای دارای ممو پرداختیم و بررسی کردیم که ممو کیف پول چیست و کاربرد ممو در ارز دیجیتال چیست. به طور مختصر و برای جمع بندی، ممو ها شناسه های منحصر به فردی هستن که رشد و شناسایی تراکنش ها رو راحت تر می کنن. برای مثال در صرافی هایی که از کیف پول مشترک استفاده می کنن، به کار گیری ممو ها برای تفکیک دارایی و تراکنش کاربران مختلف ضروری هستش. آموزش استفاده از ممو در ارز دیجیتال هم همانطور که در متن مقاله دیدید، بسیار ساده و راحت بود و فقط با یک کپی و الصاق اون کار انجام میشه. رمز ارز هایی که از ممو در تراکنش های خودشون استفاده می کنن رو هم شناختیم. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و به اطلاعات تون اضافه کرده باشه. ما در مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، آموزش های کاربردی و به روزی رو در اختیار تون قرار میدیم. برای دسترسی به مقالات و ویدیو های آموزشی در حوزه ارز دیجیتال، حتما لیست آموزش ها ما در وب سایت ارزسنج رو بررسی کنین و پیگیر آموزش های جدید باشین. هر سوال یا نظری هم داشته باشین، می تونین به پشتیبانی آنلاین مطرح کنین و دوستان ما پاسخگو شما خواهند بود. در مورد این مقاله هم می تونید در انتهای صفحه و در بخش نظرات، نظر ها و پیشنهاداتون رو با ما به اشتراک بذارید و کارشناسان آموزشی ما بررسی می کنند و پاسخ میدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ممو Memo کیف پول چیست؟ ارزهای دیجیتال دارای ممو

در مورد ممو Memo کیف پول چیست؟ ارزهای دیجیتال دارای ممو نظر دهید
سوال امنیتی :4+57 = ?