معاملات فیوچرز چیست؟  معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معاملات فیوچرز چیست؟  معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال"


  • 00:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

 معاملات فیوچرز چیست؟ پاسخ به این سوال، موضوع این مقاله ما خواهد بود. احتمالا تا حالا از افراد زیادی اسم معاملات فیوچرز رو شنیده باشین و براتون سوال پیش اومده که اصلا معاملات فیوچرز چیست و چه جوری انجام میشه و همچنین مزایای معاملات فیوچرز چیست. در بازار ارز های دیجیتال راه ها و روش های متعددی برای کسب درآمد و سود وجود داره که هر کسی با توجه به شرایط، و همچنین سطح دانش و مهارتی که داره یکی شو انتخاب می کنه. یکی از همین راه و روش ها معاملات فیوچرز هستش. معاملات آتی یا فیوچرز سبکی از معاملات هستن که بیشتر در بازار های مالی دیده میشن و همونطور که از اسمش پیداست سر رسید معامله در آینده هستش. معاملات فیوچرز در بازار های مالی به خصوص بازار رمز ارز ها طرفداران زیادی داره. 
شاید اصلی ترین دلیل محبویتش هم در این باشه که سود های زیادی می تونه برای تریدر به ارمغان بیاره. البته نباید فراموش کرد که هر جا امکان و احتمال سود زیاد وجود داره، به همون اندازه هم امکان و احتمال ضرر های کلان و از دست رفتن سرمایه وجود داره و به عبارتی شمشیر دو لبه هستش. معاملات فیوچرز و آتی هم از این قاعده مستثنی نیستن و به همین جهت این سبک از معاملات رو فقط به کسانی توصیه می کنیم که دانش و مهارت لازم رو دارن و مبانی کار تو بازار فیوچرز رو بلد هستن. در این مقاله قصد داریم مقدماتی از معاملات فیوچرز رو به شما ارائه بدیم تا ذهنیت شما برای ورود حرفه ای تر به این حوزه و همچنین بهره مندی از آموزش های پیشرفته تر فیوچرز آماده بشه. پیشاپیش امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه. چنان چه در پایان سوال یا نظری هم داشتین، می تونین در انتهای صفحه و بخش نظرات مطرح کنید.

مفهوم معاملات فیوچرز چیست ؟

فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز یا معاملات آتی همونطور که از اسمشون پیداست به آینده مربوط میشن، یعنی نوعی از عقد قرار داد که در زمان حال یا گذشته انجام می گیره ولی سر رسید اون در آینده خواهد بود. در معاملات فیوچرز یک دارایی معین که می‌ تونه انواع کامودیتی‌ ها، فلزات گران ‌بها، نفت، ارز های دیجیتال و … باشه که در زمانی مشخص و با قیمتی تعیین شده که به توافق دو طرف قرارداد رسیده، معامله و خرید و فروش میشن.
برای درک بهتر این مفهوم بهتره که مثالی رو با هم مرور کنیم. فرض کنید که شما یک شرکت عمرانی و ساخت و ساز دارید و هم اکنون یک پروژه ساخت چند واحد مسکونی رو تحویل گرفتین و طبق قراردادی هم که منعقد شده باید یک سال دیگه، واحد های مذکور رو تحویل مشتریان بدید. شما با توجه به تجربیات از پروژه های قبلی و همچنین محاسبات مهندسی، به این برآورد رسیدین که در مجموع به 20 هزار میلگرد نیاز خواهید داشت. از طرفی برای این که بتونید هزینه ها رو مدیریت کنید و زمان بندی رو درست پیش ببرید، قسمتی از بودجه خودتون رو برای تهیه میلگرد در آینده کنار گذاشتین. اما در این بین هیچ کس نمی تونه تضمین کنه که وقتی شما نیاز به خرید میلگرد داشتین و موعد استفاده از میلگرد ها فرا رسید، قیمت ها با توجه به بودجه ای که کنار گذاشتین، ثابت خواهد موند و دستخوش تغییرات و نوسانات نخواهد شد. در اینجا برای در امان موندن از نوسانات و بر هم نخوردن برآورد هزینه ها، بهترین راه انعقاد یک قرارداد آتی با کارخانه یا فروشنده میلگرد هستش. در یک قرارداد آتی شما خرید میلگرد ها رو با یک قیمت و موعد تحویل مشخص قید می کنین و طرفین قرارداد موظف هستن در تاریخ تنظیم شده که همون تاریخ تحویل کالا هستش، به بند های قرارداد که مهم ترینش قیمتی مشخص هستش، متعهد بمونن.
در این حالت شما خیال تون راحت میشه که دیگه قرار نیست برآورد هزینه هاتون به هم بخوره و برنامه ریزی درست تر و مطمئن تری هم خواهید داشت. اما کار تو اینجا تموم نمیشه و در ادامه دو سناریو پیش روی این قرارداد رو بررسی می کنیم.
پیش تر مثالی زدیم تا مفهوم کلی قرارداد آتی یا فیوچرز رو درک کنیم. اما در مثال مذکور بعد از انعقاد قرارداد دو سناریو پیش رو خواهد بود که با هم بررسی می کنیم. فرض کنید شما در قرارداد برای هر عدد میلگرد عدد 30 هزار تومان رو با تاریخ تحویل سه ماه بعد قید کردین و فروشنده موظفه سه ماه قبل با این قیمت میلگرد ها رو به شما تحویل بده. سه ماه گذشته و دو تا حالت می تونه پیش بیاد. حالت اول اینکه به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی، قیمت های جهانی و .... قیمت آهن آلات و میلگرد افت کرده و به هر عدد 20 هزار تومن رسیده، در این موقعیت طبق قرارداد شما موظف به پرداخت 30 هزار تومن برای هر عدد میلگرد هستین و در این صورت ضرر می کنید و چنان چه قرارداد آتی نمی بستین حدود 30 درصد کمتر پول برای میلگرد ها پرداخت می کردین. حالت دوم اینه که باز به دلایل مختلف، بازار ثبات نداشته و قیمت آهن آلات و میلگرد رشد داشته و به هر عدد 40 هزار تومان رسیده. در این حالت بر عکس حالت اول، شما به سود خوشایندی رسیدین و مواد مورد نیاز خودتون رو 30 درصد پایین تراز قیمت حال حاضر تهیه کردین.
همونطور که در مثال مطرح شده دیدین، معاملات فیوچرز و قرارداد های آتی هم می تونن به سود طرفین تموم بشن و هم به ضرر شون و اینکه سود یا زیان نصیب خواهد شد، کاملا به این بستگی داره که معامله گر چه اندازه تحلیل درستی از وضعیت آینده بازار داشته باشه.

معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال چگونه است ؟

معاملات فیوچرز

همونطور که می دونید ارز های دیجیتال بازار بزرگی به وسعت میلیارد ها دلار دارن و روزانه حجم زیادی پول در این بازار جابجا میشه. تکنیک معاملاتی فیوچرز در این بازار هم وجود داره. مطابق با مفهوم کلی قرارداد های آتی یا فیوچرز، یک پوزیشن معاملاتی گشوده میشه و سر رسید اون بر حسب قیمت های آینده هستش. معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال چند تا مزیت عمده دارن که باعث شده این دست از معاملات محبوبیت زیادی بین کاربران داشته باشه. اولین مزیت این هستش که مهم نیست بازار ریزشی باشه یا صعودی و رو به بالا و در هر دو حالت میشه از بازار سود گرفت.
در اینجا دو نوع پوزیشن Long و Short  تعریف میشه که هر کدوم برای استفاده در یکی از حالات ریزشی یا صعودی بازار هستش. پس متوجه شدیم که برای یک تریدر فیوچرز، تفاوتی نمی کنه که بازار با افت همراه باشه یا با رشد. تشخیص این که کدوم یکی از پوزیشن های Long یا Short مناسب حال حاضر هستن، به قدرت و مهارت تحلیلی معامله گر بر می گرده و با تحلیل تکنیکال مناسب و همچنین در نظر گرفتن فاکتور های دیگه مثل احساسات و هیجانات حاکم و حجم عرضه و تقاضا، میشه روند قیمتی رو تشخیص داد و متناسب با اون وارد پوزیشن معاملاتی شد.

اهرم در معاملات فیوچرز 

اهرم در معاملات فیوچرز

اهرم در معاملات فیوچرز به چه معناست؟ از دیگر مزایای معاملات فیوچرز، امکان استفاده از اهرم ها و ضرایب در اون هستش. اهرم ها به سرمایه شما ضریب میدن و می تونید پول بیشتری رو درگیر معامله کنید. ضرایب اهرم ها معمولا 2، 5، 10، 25، 100 و .... هستن و هر صرافی یک سری از ضرایب رو در بخش فیوچرز خودش ارائه میده. برای مثال شما 10 دلار سرمایه دارید و با استفاده از ضریب 10x تبدیلش می کنید به 100 دلار. این ما به تفاوت رو در واقع صرافی به شما قرض میده. البته ماجرا به همین نقطه ختم نمیشه. صرافی به هیچ عنوان دوست نداره تا پولی که به شما میده تحت تاثیر تحلیل غلط و پوزیشن های نا مناسب از دست بره، از همین جهت از شما ضمانت میخواد و موجودی کیف پول شما به عنوان ضمانت قرار می گیره و چنان چه ضرر شما از یک مقداری فراتر بره که دارایی صرافی به خطر بیفته، از مبلغ ضمانت شما برداشت می کنه و حتی در مواری ممکنه کل اون مبلغ برداشته بشه که اصطلاحا بهش لیکوئید شدن میگن. پس نباید فراموش کنیم که معاملات اهرمی در فیوچرز، همونطور که می تونه سود ما رو چند برابر کنه، به همون اندازه هم می تونه ضرر ما رو چند برابر کنه و به همین جهت باید اصول و مبانی این کار رو کامل بلد باشین و بعد بهش ورود کنین.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه معاملات فیوچرز چیست صحبت کردیم و با مفاهیم کلی اون آشنا شدیم. در این سبک از معاملات قرارداد در زمان حال بسته میشه ولی سر رسید اون در آینده هستش و قیمت های آینده هستش که سود و زیان طرف رو مشخص می کنه. همچنین مزیت عمده این بازار و معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال رو بیان کردیم که کاربران می تونن هم از ریزش بازار و هم از رشد قیمت ها سود بگیرن و برای یک تریدر فیوچرز اهمیتی نداره که بازار صعودی هست یا ریزشی. به علاوه در معاملات فیوچرز شما می تونین از اهرم ها استفاده کنین و به سرمایه خودتون ضریب بدید. البته همونطور که گفتیم این ضریب دهی هم سود رو چند برابر می کنه و هم ضرر رو و باید با مهارت و دانش کافی انجام بشه. در این مقاله کلیاتی از معملات فیوچرز مطرح شد و آموزش های پیشرفته تر و تخصصی تر هم در مجموعه آکادمی ارزسنج ارائه خواهد شد. چنان چه سوال یا نظری داشته باشین می تونین در بخش نظرات در انتهای صفحه و با با پشتیبانی آنلاین آکادمی ارزسنج مطرح کنید.

در پایان باید این را هم ذکر کنیم که اگر علاقمند به ترید های لحظه ای در بازار ارزهای دیجیتال هستید و یا کلا علاقمند به ترید در این بازار هستین، ارزسنج دو هدیه ویژه برای شما داره.اولا اکانت پولی پریمیوم تریدینگ ویو رو بصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده و می تونید از تمامی ابزار های تحلیل بطور همزمان در چارت های تحلیل خودتون استفاده کنید و برای استفاده از این قابلیت ثبت نام در ارزسنج رو بزنین و ازش استفاده کنین. دومین هدیه ارزسنج برای شما همیار تریدر هستش که می تونین برای معاملات فیوچرز خودتون هم ازش استفاده کنین. همیار تریدر بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو به شما نشون خواهد داد و بدون نیاز به تحلیل های تخصصی خرید و فروش های سود دهی رو انجام خواهید داد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معاملات فیوچرز چیست؟  معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال

در مورد معاملات فیوچرز چیست؟  معاملات فیوچرز در ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+68 = ?