تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست ؟ (سرمایه گذار باشیم یا تریدر)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست ؟ (سرمایه گذار باشیم یا تریدر)"


  • 03:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 13 دقیقه

 تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست؟ بازار های مالی به دلیل فرصت های خوبی که برای کسب درآمد دارن، مورد توجه خیلی از افراد به عنوان شغل دوم و چندم و حتی گاها شغل اول هستن. برای شروع به فعالیت در بازار های مالی مثل بازار فارکس، ارز های دیجیتال و ... نیاز به امکانات و سرمایه آنچنانی نیست. هر آنچه که لازمه یک کامپیوتر یا موبایل متصل به اینترنت هستش با حداقل ده دلار سرمایه. از همین رو این بستر، فرصت های بسیار خوبی برای کسب درآمد داره. در بازار های مالی مثل بازار کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال، متد های مختلفی برای کسب درآمد هست. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که تفاوت معاله گری با سرمایه گذاری چیست و هر کدوم چه ملزوماتی دارن و برا کدوم دسته از کاربران مناسب هستش.
در بازار ارز های دیجیتال هم می تونین سرمایه گذاری داشته باشین و هم ترید و سرمایه گذاری کنین. حالا اینکه فرق ترید و سرمایه گذاری چیه در ادامه مفصل صحبت خواهیم کرد. یکی از ارکان و و ملزومات موفقیت اینه که قبل از ورود به هر حوزه ای به شناخت کافی و درست برسیم. یک فرد آموزش دیده و با تجربه در یک حوزه خاص، خیلی بهتر از کسی که هیجانی وارد حوزه ای شده، موفقیت کسب می کنه. کاملا واضحه، راننده ای که قبلا نقشه جاده های یک مسیر خاص رو مطالعه کرده در مقایسه با راننده ای که بدون پیش آگاهی پا به مسیر میذاره، با مخاطرات و مشکلات کمتری روبرو هستش. از همین رو در حوزه ارز ها دیجیتال هم اگر قصد ادامه فعالیت به صورت حرفه ای رو دارید، به یادگیری و آموزش در این زمینه، یه چشم یک سرمایه گذاری نگاه کنید و حسابی وقت و انرژی صرف کنید براش. آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج هم کنار شماست، تا با بهره گیری از کادر مجرب و متخصص آموزشی، در طی این مسیر همراه شما باشه.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری چیست؟ همه ما به دفعات واژه سرمایه گذاری Investment رو شنیدیم و یک مفهوم انتزاعی ازش در ذهنمون داریم. اما قصد داریم یکم ریز تر بشیم و تعاریف اون رو از دید علم اقتصاد بررسی کنیم. در پاسخ به سوال این که سرمایه گذاری چیست، باید بگیم که به طور کلی، سرمایه گذاری یعنی خرید و نگه داری یک دارایی فیزیکی مثل املاک و مستغلات، طلا، ارز، سهام، ارز دیجیتال و .... به امید این که در آینده با افزایش ارزش و قیمت مواجه خواهد شد. سرمایه گذار (Investor) هم فردی هستش که این خرید و نگه داری رو انجام میده. سرمایه گذار با بررسی یک سری از فاکتور ها که در ادامه با نام فاکتور های بنیادین یا فاندامنتال ازش اسم خواهیم برد. وضعیت یک دارایی رو بررسی می کنه و چنان چه تشخیص بده، آینده خوبی در انتظارش هست، اقدام به خرید و نگه داری اون دارایی مشخص می کنه. سرمایه گذاری رو در اقتصاد به سه دسته کلی تقسیم می کنن. سرمایه گذاری کوتاه مدت که معمولا چند ماه برای رسیدن به هدف تعیین شده در نظر گرفته میشه، سرمایه گذاری میان مدتی که معمولا بین چند ماه تا یک سال متغیره. در سرمایه گذاری بلند مدت هم، معمولا بیشتر از یک سال برای دستیابی به هدف در نظر گرفته میشه. 
در مقوله سرمایه گذاری، تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی هستش که حرف اول رو میزنه و تعیین کننده هستش. در تحلیل بنیادی، فاکتور هایی بررسی میشه که برای یک دارایی مشخص، ارزش آفرین و اعتبار آفرین هستن. برای مثال، برای یک ارز دیجتال، فاکتور هایی مثل، اعضای تیم توسعه دهنده و سوابق شون، نقشه راه و اهدف آینده پروژه، مشکلاتی که قراره حل کنه، صرافی ها و شرکت های پشتیبانش و ... همگی فاکتور های بنیادی و اعتبار دهی هستن. یا مثلا برای سهم یک شرکت خاص، سود سالانه، میزان فروش، نمودار رشد فروش، فعالیت های بین المللی، سرمایه در گردش، دارایی ها و .... همگی از فاکتور های تحلیل فاندامنتال هستن. در بحث سرمایه گذاری، چون که قراره در آینده نسبتا بیشتری به سود برسیم، فاکتور های تحلیلی ما هم باید آینده نگرانه باشن. وقتی ویژگی های ذاتی یک دارایی بررسی میشن، مشخص میشه که این دارایی با توجه به ارزش ذاتی که داره بالاخره با رشد و پیشرفت مواجه خواهد شد، هر چند که در برهه فعلی نوساناتی داشته باشه. در ادامه بررسی می کنیم که معامله گری یا ترید چیست و فرق ترید و سرمایه گذاری در چیه.

ترید چیست؟

تریدر

خب میرسیم به این که ترید چیست. ترید کردن آن سوی سکه کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال هستش. در پاسخ به سوال معامله گری و ترید چیست، باید بگیم که به بررسی چارت ها و نمودار های تحلیل تکنیکال و سپس اقدام به ورود به یک پوزیشن معاملاتی، ترید کردن میگن. خب در بحث سرمایه گذاری از لفظ تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال استفاده کردیم در حالیکه در مورد ترید گفتیم تحلیل تکنیکال. فرق این دو تا چیه حالا ؟ همونطور که پیش تر هم اشاره کردیم در تحلیل فاندامنتال، معیار های ذاتی ارزش آفرین برای یک دارایی بررسی میشن و نگاه به دور دست ها و آینده نسبتا دور هستش ولی در تحلیل تکنیکال، با ارزش ذاتی یک دارایی کاری نداریم و وضعیت خرید و فروش در یک بازه زمانی کوتاه از چند ساعت تا چند روز رو مد نظر داریم. به عبارتی برای یک تریدر اصلا مهم نیست دارایی که میخره واقعا با ارزشه یا نه، یا مثلا یک سال بعد چه طور میشه، برای یک تریدر این مهمه که از نوسانات قیمتی کوتاه مدتی اون دارایی، سود کنه. اینجاست که تحلیل تکنیکال به کار میاد. تحلیل تکنیکال، یعنی بررسی تاریخچه و روند های قیمتی گذشته تا با استخراج الگو های تکرار شونده، اون رو به زمان حال و آینده تعمیم بدیم و طبق اون پوزیشن معاملاتی باز کنیم. تریدر ها باید افرادی باشن که در مهارت و دانش تحلیل تکنیکال خبره باشن تا بتونن با دقت بیشتری روند ها رو شناسایی و معامله کنن. خب فکر کنم تا همینجا تا حد زیادی متوجه شده باشید که تفاوت ترید و سرمایه گذاری چیست و فرق ترید و سرمایه گذاری چیه. در ادامه به طور مشخص تر به بررسی فرق ترید و سرمایه گذاری می پردازیم.

تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست؟

ترید و سرمایه گذاری

بپردازیم به بررسی فرق ترید و سرمایه گذاری. به احتمال زیاد خیلی از تفاوت هاشون رو تا حالا متوجه شده باشین ولی ما از جهت جمع بندی و ساختار دادن به مطالب، اونا رو در یک بخش جدا یعنی در این قسمت، به شکل مجزا بررسی می کنیم. 

نوع تحلیل

در سرمایه گذاری باید نوع و فرمت تحلیل ما بنیادی یا فاندامنتال باشه و آینده نه چندان نزدیک ملاک ارزیابیه، در مقابل در ترید کردن، تحلیل تکنیکال مطرحه و هدف سود گیری از نوسانات کوتاه مدت بازار می باشد.

مدت زمان

معمولا زمانی که برای ترید باید انجام بدیم بیشتر از مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک گزینه مناسب جهت سرمایه گذاری هستش. تریدر ها باید روزانه وقتی رو برای تحلیل چارت ها و نمودار های بازار اختصاص بدن و مرتبا پوزیشن های معاملاتی باز کنن. در مقابل یک سرمایه گذار، مدتی رو برای بررسی و تحلیل فاندامنتال یک دارایی اختصاص میده و بعد از اقدام به خرید، تا مدت ها و تا زمان رسیدن سر رسید سرمایه گذاری که چند ماه تا چند سال می تونه باشه، دیگه نیازی به صرف وقت و انرژی نداره.

حاشیه سود

به طور واضح میزان سود کردن در سرمایه گذری با ترید، به مهارت و دانش فرد سرمایه گذار یا ترید بر می گرده و نمیشه به طور مشخص گفت که سود سرمایه گذاری از ترید بیشتره یا بر عکس، در هر دو زمینه ترید و سرمایه گذاری، چنان چه کاربر دانش و مهارت مناسبی داشته باشه، می تونه به سود خوبی برسه.

سرمایه اولیه 

در سرمایه گذاری، برای اینکه مقدار سود گیری شما قابل توجه بشه، باید سرمایه تون هم عدد قابل توجهی باشه. این مورد در ترید هم تا حدی صدق می کنه ولی در تردینگ میشه با سرمایه کمتر به سود های قابل قبول روزانه ای رسید.

روحیه فردی

تجربه نشون داده که افراد کمتر ریسک پذیر معمولا سرمایه گذاری رو بر ترید کردن ترجیح میدن. البته طبیعیم هست چرا که در تریدینگ، تریدر روزانه استرس زیادی رو تحمل می کنه و به طور مدام پوزیشن های معاملاتی مختلف رو باز و بسته می کنه ولی در سرمایه گذاری، سرمایه گذار هدف بلند مدتی داره و زیاد فکر و خیال نمی کنه. پس یکی از تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری، بر میگرده به روحیه فردی کاربر.

نقشه راه سرمایه گذاری و معامله گری در بازار ارز های دیجیتال

ترید و سرمایه گذاری کردن

خب مزایا و معایب هر کدوم از گزینه های ترید و سرمایه گذاری رو بررسی کردیم و دیدیم که تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست. حالا که فرق ترید و سرمایه گذاری رو متوجه شدیم، به راحتی می تونین تصمیم بگیرین که کدوم یکی با توجه به شرایط شما مناسب تره. از همین رو برای هر کدوم نقشه راه (Road Map) ارائه میدیم، تا به وسیله اون بدونید که چه طور باید شروع کنید. از سرمایه گذاری شروع می کنیم. برای اینکه بتونید سرمایه گذاری موفقی داشته باشید چند نکته رو به عنوان اصول کلی باید در نظر داشته باشید. مورد اول اصول مدیریت سرمایه هستش، سرمایه گذار های بزرگ و معروف همیشه میگن که همه تخم مرغ ها رو نباید تو یه سبد گذاشت. از همین رو برای مدیریت ریسک، باید سبد سرمایه گذاری تشکیل بدید، یعنی ارز های دیجیتال خوش بنیاد رو شناسایی می کنید و ازشون یک سبد برای سرمایه گذاری تشکیل میدید. مورد بعدی، یادگیری اصول و فاکتور های تحلیل بنیادی، در ارز های دیجیتال هستش. همونطور که اشاره کردیم، در مقوله سرمایه گذاری باید تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال انجام بشه. مورد سوم، تعیین استراتژی سرمایه گذاری هستش، یعنی مشخص کنید که سرمایه گذاری شما، کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت هستش و تا رسیدن به سر رسید تعیین شده، نوسانات بازار رو نادیده بگیرید. با یادگیری اصول سه مورد گفته شده یعنی، مدیریت ریسک و سرمایه، تحلیل بنیادی و تعیین استراتژی می تونید سرمایه گذاری موفقی داشته باشید.
خب برای کسی که میخاد تریدر بشه چه طور. اصل مدیریت ریسک و سرمایه مشترک هستش و در ترید کردن هم شما باید همواره تخم مرغ هاتون رو تو یه سبد قرار ندید. مورد بعد تحلیل تکنیکال هستش. اگر قصد دارید، تریدر بشید باید شروع کنید به یادگیری تحلیل تکنیکال، در همین راستا، می تونید از آموزش های متنوع و دوره های آموزشی آکادمی ارزسنج هم بهره ببرید و چنان چه نیاز به راهنمایی دارید، کافیه با پشتیبانی آنلاین آکادمی ارتباط بگیرید. با گذروندن دوره آموزش ارز دیجیتال و یادگیری تحلیل تکنیکال، می تونین پا به عرصه پر سود تریدینگ بذارید. در کنار یادگیری تحلیل تکنیکال، استراتژی های مختلف معاملاتی رو هم باید فرا بگیرید و فراموش نکنید که همیشه باید منطقی و با درجه اطمینان بالا عمل کنید و طمع ورزی نکنین. در ضمن در پلتفرم ارزسنج امکانات ویژه ای هم براتون فراهم کردیم، ربات همیار تریدر ارزسنج، پلتفرم ویژه ماست که توسط کادر متخصص آکادمی طراحی شده و به کاربران ما سیگنال خرید و فروش ارائه میده، چنان چه زمان کافی برای ترید کردن ندارید، می تونید از امکانات همیار تریدر ارزسنج استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همیار تریدر ما، در وب سایت آکادمی ارزسنج، در صفحه اصلی از منو همیار تریدر، اطلاعات تکمیلی رو کسب کنید.

میزان سود دهی سرمایه گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال

خب در این بخش از مقاله تفاوت سرمایه گذاری و ترید قصد داریم به این سوال پاسخ بدیم که ایا باید در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل به سرمایه گذار بشیم یا ترید رو در این بازار شروع کنیم؟ بهترین جوابی که میشه به این سوال داد این هستش که باید بیاییم بررسی کنیم که با یک سرمایه گذاری هزار دلاری در این بازار در بازه های یک ساله و یا دو ساله چقدر سود کسب می کردیم و همچنین این نکته رو هم بررسی کنیم که اگر تریدر بودیم و شروع به ترید در این بازار می کردیم چقدر سود کسب می کردیم. برای این کار چند ارز دیجیتال معروف این بازار رو مثال خواهیم زد

بیت کوین

سرمایه گذاری بر روی بیت کوین

بیت کوین معروف ترین ارز دیجیتال این بازار هستش که تقریبا تمامی قشر جوان حداقل اسم این ارز رو شنیدن یا خرید و فروش بیت کوین رو انجام دادن. جا داره این نکته رو یاداوری کنیم که در روزهای اول پیدایش بیت کوین یعنی ده سال پیش کسی فکر نمی کرد بیت کوین به ارزش الانی که داره برسه و قیمت این ارز دیجیتال بین بازه های 1 تا ده دلار در نوسان بود. یعنی با 1000 دلار می تونستین حداقل 100 تا بیت کوین بخرین و اگه قیمت الان بیت کوین که داریم این مقاله رو می نویسیم رو 40 هزار دلار در نظر بگیریم، می شه گفت سرمایه گذاری هزار دلاری شما الان تبدیل به 4 میلیون دلار شده بود. کمتر سرمایه گذاری همچین سود بالایی رو بهتون میداد. همچنین باید این نکته رو هم یاداوری کنم که قیمت بیت کوین تا 68 هزار دلار هم رفت و اونموقع سود تون خیلی بیشتر از این هم می شد. بنابراین سرمایه گذاری ده ساله روی بیت کوین در هر صورت شما رو به فرد ثروتمندی در ده سال تبدیل می کرد.
اما بیاییم میزان سود دهی بیت کوین رو در طی دو سال اخیر بررسی کنیم. اگر شما 2 سال پیش هزار دلار بیت کوین خریداری می کردین و اون رو نگه می داشتین، امروز در زمان نوشتن این مقاله با وجود اینکه بازار ارزهای دیجیتال ریزش زیادی هم داشته اما باز هم 300 درصد سود کسب می کردین. این یعنی سرمایه گذاری روی بیت کوین در دو سال سرمایه شما رو سه برابر می کرد. اگر در روزهای رشد قیمت این ارز دیجیتال اقدام به فروش بیت کوین می کردین، مسلما سود تون خیلی بیشتر تر از این هم می شد. در مورد ترید بیت کوین هم باید بگم که در سال 2021 بیت کوین تا 64 هزار دلار بالا رفت و بعد دوباره تا 28 هزار دلار عقب نشینی کرد و دوباره بالای 68 هزار دلار رشد قیمت رو تجربه کرد. تنها با خرید و فروش مناسب در این فراز و نشیب ها می شد سرمایه رو چند برابر کرد اون هم فقط در یک سال.

اتریوم

سرمایه گذاری بر روی اتریوم

دومین ارز دیجیتال بازار رمز ارزها از نظر ارزش اتریوم هستش که یکی از کاربردی ترین ارزهای بازار بوده و بسیاری از قراردادهای هوشمند این بازار از طریق اون انجام میشن و توکن های زیادی هم بر بستر این ارز دیجیتال را اندازی شدن. در مورد سود دهی اتریوم در بازه دو ساله باید بگم که می تونستین با یک سرمایه گذاری 1000 دلاری در دو سال بر روی اتریوم 1300 درصد حداقل سود کسب کنین. یعنی سرمایه شما با وجود افت شدید قیمت اتریوم در روزهایی که داریم این مقاله رو می نویسیم باز هم 13 برابر میشد. قیمت اتریوم هم در سال 2021 بالا پایین های زیادی داشت. از 800 دلار شروع کرد، بعد به 3800 دلار رسید. دوباره ریزش قیمت داشت و به 1800 دلار رسید و باز رشد کرد و قله 4600 دلاری رو لمس کرد و در زمانی که داریم این مقاله رو می نویسیم، در 2500 دلار در حال معامله هستش.

بایننس کوین

سرمایه گذاری بر روی بایننس کوین

سومین ارزی که می خوایم میزان سود دهی اون رو بررسی کنیم بایننس کوین هستش. این روزها کسی نیست که در این بازار فعال باشه و اسم صرافی بایننس رو نشنیده باشه. صرافی بایننس این روزها بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا هستش که ارز بایننس کوین برای خود این صرافی هستش. در مورد بایننس کوین باید بگم که این ارز دیجیتال هم با وجود افت قیمت زیاد باز هم در یک سال به شما سود بالای 700 درصدی و در دو سال بالای 2000 درصد به شما سود میداد. یعنی با یه حساب سر انگشتی سرمایه گذاری هزار دلاری شما در این بازار در یک سال 7 برابر و در دو سال 20 برابر می شد.
ما می تونیم این لیست رو همینطوری ادامه بدیم و بالای هزار تا ارز دیجیتال رو بررسی کنیم ولی خب نمی شه در این مقاله همچین کاری کرد. تنها چیزی که مهم هستش این هست که سرمایه گذاری یک سال تا دو ساله شما را در این بازار به سود های بالایی خواهد رساند. نکته ای که باید بهش توجه داشت این هستش که حتی اگر در این بازار سرمایه گذار هستین باز باید وضعیت بازار رو همیشه رسد کنین. چون همیشه روزهایی هست که قیمت ارزهای دیجیتال به قله های بالای صعود می کنن و رشد خیلی خوبی رو می تونن نصیب سرمایه گذار کنن. بشرطی که یک فرد سرمایه گذار این روزها رو در بازار رسد کرده و در چنین شرایطی اقدام به فروختن سرمایه دیجیتالی خود کرده و در زمان ریزش بازار دوباره ارزهایی که مد نظر خود هستش رو بخره. چون باید این نکته رو خوب بدونین که هیچ بازار مالی برای همیشه صعودی نیستش و روزهای برگشت و ریزش قیمت هم در همه بازارها وجود دارن.

ترید یا سرمایه گذاری

ترید یا سرمایه گذاری

احتمالا با این بررسی ها هم بطور قطع به جواب اینکه تریدر باشیم یا سرمایه گذار نرسیدین. در جواب این سوال باید بگم که برای ترید باید تحلیل تکنیکال رو خوب بلد باشین و نحوه استفاده از چارت های تحلیل و اندیکاتور ها رو بخوبی یاد بگیرین. اما برای سرمایه گذاری بهترین کار رسد خبرهای بازار هستش و اقداماتی که کشورهای مختلف در مورد این بازار اانجام میدنن. بطوری که هر وقت خبر منفی در مورد این بازار شنیدین، انتظار ریزش قیمت ها رو داشته باشین و هر اقدام مثبتی که کشورهای تاثیر گذاری مثل امریکا، روسیه یا چین و غیره انجام بدن باعث رشد قیمت این ارز خواهد شد. بنابراین هر دو روش سود های خودشون رو خواهند داشت و به شما بستگی خواهد داشت که کدوم روش رو انتخاب کنین.
می تونین قسمتی از سرمایه خودتون رو به ترید های روزانه بازار اختصاص بدین و قسمت دیگه ای رو هم روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنین. اما تجربه ای که افراد متخصص در این بازار همیشه یادآور شدن این هستش که همیشه در بلند مدت سرمایه گذاری بهتر از ترید کردن هست. اما انتخاب هر کدوم از این روش ها به خود شما بستگی داره.

سخن پایانی

بازار ارز های دیجیتال یکی از جذاب ترین و پر سود ترین بازار های مالی حال حاضر هستش که چند ساله خیلی رونق گرفته، در این بازار، همونطور که یک عده سود های خوب و شیرینی دارن، یک عده هم ضرر های کلان می کنن، تفاوت این دو در اینه که گروه اول شناخت، آگاهی و دانش کافی رو دارن ولی گروه دوم تحت تاثیر هیجانات و احساسات هستن. تو بازار ارز های دیجیتال، به شیوه های مختلفی می تونید به سود و درآمد برسین، منتهی انتخاب شیوه تون باید توام با شناخت و اگاهی کافی باشه. در این مقاله بررسی کردیم که تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست و شرایط هر کدوم و همچنین پیش نیاز هاشون رو بررسی کردیم. با بررسی و مرور موارد ذکر شده، به راحتی می تونید تصمیم بگیرید که کدوم یکی برای شرایط شما مناسب تره و همچنین در صورت انتخاب هر گزینه، نقشه راه اون هم براتون ارائه شده. مجموعه آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج هم در کنار شماست تا در طی این مسیر همراه شما باشه. آموزش های به روز و کاربردی ما رو پیگیر باشید و با استفاده ازشون مرتبا دانش و مهارت خودتون رو ارتقا بدید، پشتیبانی آنلاین آکادمی هم پاسخگو سوالات و مشکلات شماست و می تونید راهنمایی های لازم رو بگیرید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست ؟ (سرمایه گذار باشیم یا تریدر)

در مورد تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست ؟ (سرمایه گذار باشیم یا تریدر) نظر دهید
سوال امنیتی :1+57 = ?