کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟"


  • 20:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

 رمزنگاری چیست و همین طور کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟ در مورد ارز های دیجیتال مرتبا لفظ رمز ارز ها و یا ارز های رمزنگاری شده رو شنیدین. آیا تابحال به ذهنتون خطور کرده که سرمنشا این نامگذاری چیه و چرا به ارز های دیجیتال، ارز های رمزنگاری شده هم میگن ؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع پایه ای و بنیادین رو با هم بررسی کنیم و به طور کلی ببینیم که رمزنگاری چیست و همین طور در ارز های دیجیتال چه جایگاه و استفاده ای داره. به عنوان یک نکته مهم در نظر داشته باشید که رمزنگار یا Cryptography پایه و اساس بلاکچین و رمز ارز ها هستش و هر قدر به درک عمیق تری از مفهوم رمزنگاری برسید، مفهوم و کارکرد ارز های دیجیتال و شبکه بلاکچین رو هم بهتر درک خواهید کرد.
در این مقاله ما بعد از تعریف رمزنگاری، از کاربرد هاش خواهیم گفت و در پایان در مورد نقش و جایگاه اون در صنعت بلاکچین و ارز های دیجیتال صحبت خواهیم کرد. پیشاپیش امیدوارم این مقاله براتون مفید باشه.

رمزنگاری چیست ؟

رمزنگاری چیست؟

رمزنگاری پیشینه ای طولانی داره و میشه ریشه‌ های اون رو در یونان باستان و امپراطوری روم جستوجو کرد. در زمان های باستان، نیرو های نظامی پیام‌ های خودشون رو به‌ صورت رمزی و با جابه‌جا کردن حروف و علائم ارسال می‌کردن که تنها با داشتن یک کلید امن مخصوص، قابل خواندن و رمزگشایی بود. امروزه با پیشرفت علوم و مهندسی رمز نگاری هم شکل پبشرفته تری به خودش گرفته و در بستر دیجیتال در اغلب کاربرد های دنیای فناوری از پیام‌ رسا‌ن‌ های شخصی تا حفاظت از داده‌ های سازمانی و انتقال پول و .... دیده استفاده میشه.
به طور کلی رمزنگاری یا کریپتوگرافی، شاخه ای تلفیقی از ریاضیات و مهندسی کامپیوتر و نرم افزار هستش که برای کد گذاری و ارسال امن داده ها و اطلاعات استفاده میشه. رمزنگاری به زبان ساده به ساز و کاری گفته میشه که در اون، یک فایل یا یک پیام رو با یک رشته کد محافظت و ارسال می کنیم. با رمزنگاری یک فایل یا یک پیام، فقط اشخاص خاصی امکان مشاهده‌ اون پیام یا فایل رو خواهند داشت. رمزنگاری ابتدا با رمزگذاری یا به هم ریختن داده‌ی ورودی (Encrypt) انجام می گیره و سپس دریافت کننده، اطلاعات رو با به کارگیری یک رمز از حالت به ‌هم ریخته خارج می کنه و به حالت اولیه بر می گردونه که اصطلاحا به اون رمزگشایی یا Decrypt اطلاق میشه. 
در رمزنگاری یا Cryptography، کلید ها نقشی اصلی رو ایفا می کنن و از زمان ‌های قدیم تا دوران مدرن امروزی، انواع کلید هایی که برای باز کردن رمز پیام‌ ها استفاده می‌‌شدن، نقشی حیاتی داشتن. امروزه کلید ها حالت نرم افزاری دارن و با استفاده از الگوریتم‌ های کامپیوتری ساخته و پیاده سازی میشن.

کاربرد های رمزنگاری در ارزهای دیجیتال

کاربرد های رمزنگاری

همونطور که اشاره شد رمزنگاری جهت حصول اطمینان از ارسال و دریافت امن اطلاعات انجام می گیره و در این قسمت قصد داریم یک مقدار جزئی تر و تخصصی تر، مصادیق این کاربرد ها رو بررسی کنیم.

•    امنیت و محرمانگی اطلاعات:

تصور کنین X قصد داره تا پیامی رو به Y ارسال کنه، اگر X این پیام رو به روش عادی و معمول ارسال کنه، تمام کسانی که در مسیر انتقال این پیام قرار دارن، این امکان رو خواهند داشت تا محتویات پیام ارسالی رو مطالعه کنن و ازش آگاه بشن. X این امکان رو داره تا محتویات پیام خودش رو رمزنگاری کنه و بفرسته، در این صورت Y پیام رو دریافت می کنه، اما پیامی که به دستش میرسه، نسخه ی رمزنگاری شده پیام مذکور هستش و باید اون رو رمزگشایی کنه تا بتونه از محتویات اون مطلع بشه. لذا باید راهی وجود داشته باشه تا بشه رمز اون پیام رو از بین برد و محتویات اصلی رو مشاهده کرد.
از همین رو قبل از ارسال پیام، فرستنده باید نحوه رمزگشایی پیام رو هم به گیرنده آموزش بده. به بیان تخصصی تر X و Y به عنوان فرستنده و دریافت کننده پیام باید به یک توافق و پروتکل مشترک برای رمزگذاری و رمزگشایی برسن و هر قدر این پروتکل و محاسبات اون پیچیده تر باشه، رمزگشایی اون توسط هکر ها هم سخت و دشوار تر میشه. بدین شکل امکان حفظ امنیت و محرمانگی پیام های رد و بدل شده وجود خواهد داشت.

•    اطمینان از ارسال پیام:

همانند مثال قبل تصور کنید که Y منتظر یک پیام از سوی X بوده، حالا Y یک پیام رو دریافت کرده، شخص Y چگونه می تونه اطمینان حاصل کنه که پیام دریافتی واقعا از سوی X بوده است. در اینجا Y می تونه از تکنیک رمزنگاری استفاده کنه و امضای دیجیتال X رو بررسی کنه. با این کار می تونه اطمینان حاصل کنه که این پیام واقعا از سوی X  ارسال شده. البته باید این نکته را هم بگیم که برای این کار حتما باید فرستنده از امضا دیجیتال خودش در پیام استفاده کنه.

•    عدم تغییر محتوای پیام در مسیر ارسال:

مثال قبلی رو یک مقدار تغییر میدیم. تصور کنین که Y قصد داره پولی رو از X دریافت کنه و برای این کار شماره حساب خودش رو برای X ارسال کرده. حال این ریسک وجود داره که شخصی که در مسیر این پیام قرار داره محتویات رو مشاهده کنه و به جای شماره حساب Y، شماره حساب خودش رو به پیام اضافه کنه. حالا اگه Y برای ارسال پیام خودش از تکنیک رمزنگاری استفاده کنه، حتی اگه شخصی در مسیر این پیام قرار بگیره و محتویات رو مشاهده کنه، چیزی از اون محتویات سر درنمیاره  و در نتیجه نمی تونه تغییری هم بده.

کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست ؟

کاربرد رمزنگاری

در این قسمت از مقاله Cryptography چیست؟ این موضوع رو بررسی می کنیم که کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست و چه نقشی در این صنعت داره. احتمالا اسم کلید عمومی و کلید خصوصی کیف پول های ارز دیجیتال رو شنیده باشین. کیف پول های ارز دیجیتال یکی از کلیدی ترین ابزار های در دنیای ارز های دیجیتال هستن و در اصل همه انتقال ها و نگه داری رمز ها توسط این ابزار انجام میشه. کیف پول های ارز دیجیتال وظیفه ای که بر عهده دارن اینه که کلید های عمومی و خصوصی رو تولید و نگه داری کنن. از این کلید ها برای احراز مالکیت و همچنین انتقال ارز دیجیتال در شبکه بلاکچین استفاده میشه. کلید عمومی در کیف پول منزله شماره حساب طرف هستش و برای واریز ارزش ازش استفاده میشه و زیاد جنبه امنیتی نداره. اما در مقابل کلید خصوصی مثل رمز کارت بانکی هستش و وسیله ای هست برای احراز مالکیت بر ارز دیجیتال، دسترسی به کلید خصوصی یک فرد مساوی هستش با دسترسی به دارایی های اون در کیف پول دیجیتال. در مطالب قبلی اشاره کردیم که وقتی یک فایل رمزنگاری ارسال میشه، دریافت کننده باید کلید رمزگشایی اون رو داشته باشه تا بتونه به محتویات برسه. از همین رو امنیت کلید خصوصی بسیار مهمه و برابر هستش با امنیت دارایی ها.

سخن پایانی

در این مقاله مختصری در مورد دانش و علم رمزنگاری یا اینکه  Cryptography چیست؟ صحبت کردیم و از مبانی و مفهوم اون و همچنین کاربرد هاش گفتیم. در ادامه دیدیم که رمزنگاری بیس و پایه انتقال و احراز مالکیت رمز ارز ها در شبکه بلاکچین هستش. در بلاکچین، بستری فراهم شده که به وسیله اون میشه به راحتی پول و ارز رو ارسال و دریافت کرد بدون اینکه نیازی به دخالت یک نهاد مرکزی مثل بانک وجود داشته باشه. به عبارتی پتانسیل های تمرکز زدایی بلاکچین و تکنیک های دانش رمز نگاری با هم ادغام شدن و ارز های دیجیتال یا رمز ارز ها متولد شدن. خلاصه رمزنگاری عنصر بقا، حفظ امنیت و استقلال در ارز های دیجیتال هستش و هر قدر توسعه پیدا کنه، به همون اندازه هم صنعت بلاکچین و رمز ارز ها پیشرفت خواهند کرد. امیدوارم این مقاله براتون مفید و قابل استفاده بوده باشه. همچنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

در پایان باید این را هم بگیم که با توجه به بالا بودن امنیت رمزنگاری در بازار ارزهای دیجیتال، اگر قصد ترید بصورت حرفه ای و یا با استفاده از یک چارت خوب برای تحلیل وضعیت بازار را دارید؛ اکادمی ارزسنج اکانت پریمیوم تریدینگ ویو رو بصورت رایگان در پنل کاربری شما قرار داده که بعد از ثبت نام در ارزسنج می تونید ازش استفاده کنید. همچنین همیار تریدر ارزسنج بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این بازار به شما نشان خواهد داد تا بتوانید با کمک ان در بالای 90 درصد ترید های خودتون با سود از معامله خارج شید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟

در مورد کاربرد رمزنگاری در ارز های دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+33 = ?