پرایس اکشن چیست؟(بررسی الگوهای Price Action)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پرایس اکشن چیست؟(بررسی الگوهای Price Action)"


  • 19:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما قصد داریم در مقاله پرایس اکشن چیست؟ شما رو با مفهوم price Action و کاربردهای تکنیک معاملاتی پرایس اکشن آشنا کنیم. همونطور که می دونین برای معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیره. تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، الیوت و موج شماری، پرایس اکشن و سایر مواردی از این دست، همه تکنیک های مختلفی هستن که برای تحلیل و ارزیابی زمان خرید و سیگنال فروش ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن. همچنین ترید یا معامله ارز دیجیتال به خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها گفته میشه.
از اونجایی که روش های معامله بسیار متفاوت هست، بهتره هر تریدر سبک خاصی رو برای خودش انتخاب کنه، چون برخی از سبک ها با بقیه، آستانه تحمل و اهداف فرد مطابقت داره. همچنین درسته که برخی از این سبک ها ویژگی های مشترکی دارن، ولی تقسیم بندی ما به طور کلی از سریع ترین نوع معامله، اسکالپینگ، شروع شده و به بلند مدت ترین نوع یعنی سرمایه گذاری ختم میشه. به این ترتیب هر فرد می تونه سبک متناسب با خودش رو انتخاب کنه. البته افراد می تونن بر اساس هدف و دارایی خود، سبک های متقاوت رو ترکیب کنن.
بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدوم سبک برای شما بهتر جواب میده، این هست که اون ها رو امتحان کنین و با خودتون در مورد میزان کارایی و تاثیر سبک بر تعادل عاطفی و منطقی خود رو راست باشین. به بیان ساده، اگه سبکی شما رو از بازی به بیرون پرتاب می کنه و تعادل شما رو به هم می زنه، پس احتمالا سبک مناسبی نیست. در این میان شاید روش معاملاتی پرایس اکشن رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی راجب این روش معاملاتی به دست بیارین. در مقاله پرایس اکشن چیست؟ به بررسی روش Price Action می پردازیم.

پرایس اکشن price Action چیست؟

پرایس اکشن چیست؟

در پاسخ به سوال پرایس اکشن چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که Price Action یک روش معامله گری در بازارهای مالی هست که بر اساس ماهیت قیمت دارایی ها و تغییرات اون کار می کنه. نمودار قیمت یک معامله گر به روش پرایس اکشن، در اصطلاح لخت و خلوت بوده و فقط ممکنه در برخی از مواقع، از یکی از اندیکاتورهای ساده مثل میانگین متحرک استفاده بشه. همچنین خطوط روند اصلی و سطوح حمایت و مقاومت، اصلی ترین پارامترهایی هستن که در روش معاملاتی پرایس اکشن از اون ها استفاده میشه. در حقیقت همه اطلاعاتی که سایر اندیکارتورها و ابزارهای مختلف در پلتفرم های معاملاتی به کاربرها ارائه می کنن، از داده های مربوط به قیمت یک دارایی محاسبه میشن.
روش Price Action یک استراتژی معاملاتی هست که برای تحلیل رفتار بازار و شناسایی فرصت های ایده آل ورود و خروج استفاده میشه. این استراتژی منعکس کننده عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار هست. به عبارت دیگه یک معامله گر پرایس اکشن، بدون استفاده یا با استفاده کم از اندیکاتورهای تکنیکال، تنها به تحرکات قیمت توجه داره. همچنین تریدرها با استفاده از روش معاملاتی پرایس اکشن و تحلیل نمودار به دنبال اشکال، روندها و الگوهایی در ساختار بازار هستن که بر اساس اون به ایجاد ایده های معاملاتی می پردازن. در واقع هسته مرکزی تحلیل تکنیکال خود روش پرایس اکشن هست، چون که از قیمت های قبلی برای پیش بینی تحرکات آتی قیمت استفاده می کنه.
روش price Action یکی از روش های تحلیل تکنیکال هست که به وسیله اون می تونین بدون نیاز به استفاده از ابزارهای مختلفی مثل اندیکاتورها و ربات های معاملاتی و صرفا با رفتار قیمت در نمودار تحلیل تکنیکال های خودتون رو انجام بدین. همچنین استراتژی پرایس اکشن توسط معامله گران مختلفی مورد استفاده قرار می گیره و نتایج بسیار خوبی هم برای این افراد رقم می زنه.

پرایس اکشن تریدر کیست؟(Price Action Trader)

Price Action Trader

شاید تا الان اسم پرایس اکشن تریدر رو شنیده باشین. در این قسمت از مقاله پرایس اکشن چیست؟ شما رو با مفهوم پرایس اکشن تریدر آشنا می کنیم. معامله گری که از روش پرایس اکشن استفاده می کنه رو پرایس اکشن تریدر یا Price Action Trader اسم می برن. این دسته از تریدرها همه چیز رو ساده می بینن که در واقع روش بسیار موثری در معامله گری هست. همچنین پرایس اکشن تریدر ها نوسانات قیمت، الگوهای نموداری، حجم معاملات و بقیه اطلاعات بازار رو برای ورود به معاملات با یکیدگه ترکیب می کنن. البته به این معنی نیست که این بهترین روش برای تحلیل بازار هست.
استفاده از روش Price Action به درک خوبی از بازار نیار داره تا تریدر بدونه که بازار چجوری حرکت می کنه و نظم درونی اون به چه صورته، ولی مزیت روش پرایس اکشن این هست که تقریبا در هر بازاری کار می کنه، بازار سهام، فارکس، فیوچرز و... همچنین ناب ترین نوع از پرایس اکشن تریدر ها به Tape Trader مشهور هستن. علاوه بر این، اون ها برای انجام معامله های خودشون نیازی به چارت ندارن و تنها به دنبال مناطق حمایتی و مقاوتی برای کسب سود هستن. ابزار اصلی اون ها نیز در پنجره Time و Sales و یا گاهی Depth Of Market خلاصه میشه.

کاربردهای معامله به روش پرایس اکشن:

از اونجایی که روش پرایس اکشن برای پیش بینی قیمت و سفته بازی بکار گرفته میشه، اشخاص حقیقی، سفته بازارن، آربیتراژان و شرکت های کارگزاری و معاملاتی از اون بهره می گیرن. همچنین از روش Price Action میشه برای تحلیل قیمتی بسیاری از ارزهای دیجیتال و اوراق بهادار استفاده کرد.

پرایس اکشن خالص یا عریان چیست؟

رفتار قیمت عریان که بهش Price Action خالص گفته میشه، به این معنی هست که شما معاملات خود رو تنها بر اساس حرکات قیمیت که مشاهده می کنین، انجام می دین. به عبارتی، با اندیکاتورهای دیگه و فرمول های پیچیده و زمان زیاد برای تحلیل کاری ندارین و تنها بر اساس درکی که از وضعیت فعلی بازار دارین، ترید می کنین.

سیگنال های Price Action چیست؟

سیگنال های Price Action چیست

نوبت به این رسیده تا در این بخش از مقاله Price Action چیست؟ به بررسی سیگنال های پرایس اکشن بپردازیم. سیگنال های رفتار قیمت که بهشون پترن ها یا الگوهای پرایس اکشن گفته میشه، یک سری از الگوها هستن که به راحتی قابل تشخیص هستن و برای پیش بینی قیمت یک ارز دیجیتال به کار گرفته میشن. به این ترتیب، تریدرهای با تجربه می تونن این سیگنال ها رو با نگاه کردن به عملکرد گذشته قیمت و الگویی که ایجاد شده، به دست بیارن. 
همچنین اگه به نمودارها نگاه کنین، حتما می دونین که چقدر پیچیده هستن. ابزارهای مختلفی مثل میانگین متحرک، فیبوناچی اصلاحی، حجم معاملات، نوسانات، اندیکاتورهای مختلف و... وجود دارن که هر کدوم سیگنال های مخصوص به خود رو ارائه میدن. علاوه بر این، همه این اندیکاتورها، اسیلاتورها و ابزارها فقط به دنبال پیش بینی قیمت هستن. جالب اینجاست که روش پرایس اکشن در عین سادگی، استراتژی های مختلفی برای معامله کردن در اختیار ما قرار میده و همه اون ها فقط با بررسی رفتار نمودار قیمت عمل می کنن که به این استراتژی ها، ستاپ های معاملاتی(Trading Setups) گفته میشه.

تشخیص روند بازار:

تشخیص روند بازار

یکی از مهم ترین نکات در معامله گری به روش Price Action این هست که بتونیم روند اصلی بازار رو شناسایی کنیم. برای مثال باید بدونیم که قیمت یک دارایی روند نزولی یا صعودی هست و یا بدون روند بوده و اصطلاحا در محدوده خاصی رنج می زنه. معامله در بازاری که روند داره، نسبت به بازاری که در حال رنج زدن و تثبیت قیمت هست، احتمال موفقیت بیشتری داره. به همین دلیل اگه می خواهیم شانس بیشتری رو برای کسب سود از بازار داشته باشیم، باید در مورد تشخیص روند اصلی قیمت به خوبی آموزش دیده و تمرین کنیم.
به عبارتی همه تمرکز روش پرایس اکشن، به حرکات و محدوده های قیمت هست. به همین دلیل تشخیص وجود یا عدم وجود روند در بازار از اولین و مهم ترین قدم ها برای معامله هست. بازاری که روند صعوی یا نزولی نداشته باشه، یک بازار رنج هست و قیمت در اون بازه زمانی در حال تثبیت یا Consolidaring هست. همچنین در مبحث روش پرایس اکشن، بولیش ترند به روندهای صعودی و رو به بالایی مربوط میشه که قیمت به طور پیوسته کف های بالاتر و سقف های بالاتری رو ثبت می کنه.
بریش ترند نیز به روند نزولی و رو به پایینی گفته میشه که قیمت به طور پیوسته در حال ثبت کف های پایین تر و سقف های پایین تر هست. همچنین برخلاف بازار صعودی یا نزولی، زمانی در بازار هیچ روند نزولی یا صعودی دیده نمیشه یا به عبارتی بازار در حال رنج زدن هست که به این صورت فلت مارکت گفته میشه. فلت مارکت زمانی هست که ساختار بازار یک مسیر مشخص رو دنبال نمی کنه. به عبارت دیگه، بازار مسطح زمانی رخ میده که هیچ پیوستگی در مکان های سقف و کف وجود نداره و تحرکات قیمت به صورت سایدوی و خنثی هست. به طور کلی هم این حرکت بین یک سطح حمایت و مقاومت شکل می گیره.

بررسی چند الگوی مهم در Price Action:

الگوی مهم در Price Action

در این بخش از مقاله Price Action چیست؟ به بررسی برخی از الگوهای مهم در روش پرایس اکشن می پردازیم. الگوهای روش Price Action که بهشون Setups، triggers و Signals هم گفته میشه، مهم ترین بخش برای ورود به معامله هستن. این الگوها تنوع زیادی دارن که در ادامه می خواهیم 3 مورد از پر کاربردترین الگوهای روش پرایس اکشن رو بررسی کنیم.

•    الگوی Insider Bar

•	الگوی Insider Bar

الگوی Inside Bar یکی از الگوهای 2 کندلی هست که از یک کندل بزرگ در سمت چپ و یک کندل بزرگ در سمت راست کشیده میشه و به طوری که تمام کندل کوچیک در محدوده کندل بزرگ تر قرار می گیره. به این تریتب اگه چنین الگویی در یک بازار رونددار و در یک محدوده مهم قیمتی مشاهده بشه، احتمال زیادی وجود داره مه قیمت، محدوده فعلی رو شکسته و یک جهش در جهت روند داشته باشه.

•    الگوی Fakey Bar

•	الگوی Fakey Bar

الگوی Fakey Bar در حقیقت یک جهش قیمت ناموفق از محدوده قیمت فعلی هست و میشه اون رو یک الگوی Inside Bar نا موفق در نظر گرفت. یعنی اگه قیمت در یک الگوی Inside bar از کندل قبلی فراتر رفته اما در همون کندل به محدوده قبلی خود برگشته، یک الگوی Fakey Bar به دست میاد. به این ترتیب، با مشاهده چنین الگویی، به احتمال زیاد قیمت در خلاف جهت سایه کندل یعنی در جهت همون روند اصلی قیمت جهش می کنه.

•    الگوی Pin Bar

الگوی Pin Bar

الگوی Pin Bar یک الگوی تک کندلی هست و نشون دهنده برگشت یا پس زدن قیمت در انتهای سایه بلند کندل اون هست. این الگو در بازارهای روند دار و بدون روند تشکیل میشه و میشه از اون استفاده کرد. در یک روند نزولی، قیمت پس از تشکیل یک الگوی Pin Bar با سایه بلند، به احتمال زیاد در جهت مخالف سایه الگوی Pin Bar حرکت می کنه تا به محدوده مقاومت بعدی برسه. همچنین اگه در یک روند صعودی باشیم، قیمت پس از تشکیل یک الگوی Pin Bar، به احتمال زیاد بر میگرده تا به محدوده حمایت بعدی برسه.

مزایای پرایس اکشن:

آنالیز روش Price Action در مقایسه با تحلیل بازار بر اساس اندیکاتورها که غالبا به خاطر صدور سیگنال های مختلف متناقض باعث عدم کارایی تحلیل میشه، ساده تره. همچنین پرایس اکشن سطوح ورود، ریسک و هدف سودآوری مشخصی رو ارائه میده مه به این خاطر تریدرها اطلاعات شفافی در اختیار دارن.

معایب Price Action:

از اونجایی که آنلایز پرایس اکشن به جای تحلیل تکنیکال عمدتا به حرکت های قیمت بستگی داره، یک سری خطر رخ میده. برای مثال معامله گرایس اکشن یک هنر فردی هست. به همین خاطر ممکنه یک چارت Price Action بسته به تجربه و مهارت هر فرد کاملا متفاوته. مثلا داده های بیت کوین نشون میده که صعود قیمت به بالای سطح 50 هزار دلاری حتی چندین بار باعث رشد بیشتر قیمت ها شده. اما همین اتفاق می تونه یک فیک بریک اوت و سیگنال دهنده معکوس شدن روند باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله Price Action چیست؟ به بررسی روش معاملاتی پرایس اکشن بپردازیم. همونطور که گفتیم، یک روش معامله گری در بازارهای مالی هست که بر اساس ماهیت قیمت دارایی ها و تغییرات اون کار می کنه. همچنین روش Price Action یک استراتژی معاملاتی هست که برای تحلیل رفتار بازار و شناسایی فرصت های ایده آل ورود و خروج استفاده میشه. این استراتژی منعکس کننده عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار هست. علاوه بر این ها، در مقاله پرایس اکشن چیست؟ به بررسی انواع الگوهای مهم در روش معاملاتی پرایس اکشن نیز پرداختیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پرایس اکشن چیست؟(بررسی الگوهای Price Action)

در مورد پرایس اکشن چیست؟(بررسی الگوهای Price Action) نظر دهید
سوال امنیتی :1+32 = ?