VPN و VPS چیست؟ (تفاوت VPN و VPS در چیست؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "VPN و VPS چیست؟ (تفاوت VPN و VPS در چیست؟)"


  • 21:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

VPN و VPS چیست و چرا بین کاربران ایرانی ارز های دیجیتال، این قدر محبوب و کاربردی هستن ؟ بازار ارز های دیجیتال، یک بازار بین المللی با گستره بسیار وسیع هستش. از اونجایی که ما ایرانی ها برای فعالیت های بین المللی محدودیت هایی داریم، باید برای کار در بازار ارز های دیجیتال هم ملزوماتی رو رعایت کنیم که ریسک های احتمالی رو به حداقل برسونیم. یکی از این ریسک ها احتمال مسدود شدن حساب کاربری در نتیجه احراز شدن هویت ایرانی، با آی پی (IP) ایران هستش. برای دوری از این ریسک باید آی پی کاربری خودمون رو تغییر بدیم به یک کشور ثالث. این کار رو برای ما VPN یا VPS انجام خواهد داد.
حالا VPN و VPS چیست، موضوع این مقاله ما هستش و قراره در این مطلب حسابی در مورد هر دو تا شون صحبت کنیم. پیشاپیش امیدواریم این مقاله براتون مفید واقع بشه.

VPN چیست ؟

VPN چیست؟

وی پی ان (Virtual Private Network) ابزاری هستش که می‌ تونیم به کمک اون و همچنین از طریق یک واسطه از یک کشور دیگه با IP کشور دیگه به اینترنت اتصال داشته باشیم. در حقیقت VPN، یک ارتباط رمز نگاری ‌شده‌ از محل اتصال ما به اینترنت ایجاد می کنه. با این کار آدرس IP ما تغییر می کنه و محل حقیقی اتصال ما به اینترنت ناشناس می مونه. نرم افزار های وی پی ان بسیار متنوع و مختلف هستن و نسخه های متعدد اون در اینترنت و گوگل پلی و اپ استور موجوده که اکثرا رایگان هم هستن. 

البته خود VPN ها به دو دسته کلی تقسیم میشن. وی پی ان های IP ثابت و VPN های معمولی. وی پی ان های معمولی که غالبا رایگان هستن و از اینترنت قابل دانلود می باشن. در این نوع VPN ها در هر اتصال ممکنه از کشور های مختلف و آی پی های متفاوت استفاده بشه. به عبارتی وقتی VPN رو فعال می کنید، معلوم نیست که آی پی شما چه خواهد بود و هر بار متغیر هستش. در مقابل وی پی ان های IP ثابت هم هستن که همونطور که از اسمشون پیداست، همواره از یک کشور مشخص و با IP مشخصی متصل میشن. این نوع وی پی ان ها معمولا رایگان نیستن و شرکت های خاصی اقدام به فروش شون می کنن و با پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه میشه ازشون اشتراک خرید. البته بعضی از  VPN ها امکانی به نام Kill Switch هم دارن که کلا آی پی شما رو از دید انواع پلتفرم ها پنهان می کنه. 

VPS چیست ؟

وی پی اس چیست؟

وی پی اس مخفف عبارت Virtual Private Server هستش و به ‌اختصار VPS نوشته میشه. سروری اختصاصی هستش که با استفاده از تکنیک‌ های مجازی‌ سازی به چند سرور مجازی تقسیم ‌میشه. از همین رو بهش سرور مجازی هم گفته میشه. سرور مجازی در واقع بخشی از یک سرور اختصاصی و کامل می باشد. سرور مجازی یک یا چند IP ثابت داره که میشه از اونا برای کار های مختلف استفاده کرد. اگه بخوایم به زبان ساده توضیح بدیم، VPS ها مشابه یک کامپیوتر شخصی عمل می کنن و فقط با این تفاوت که هیچ‌ گاه خاموش نمیشن و به شکل 24 ساعته روشن هستن. به همین خاطرم هست که مدیران سایت‌ های دانلود فیلم برای دانلود و آپلود فیلم‌ ها از این سرور ها استفاده می‌کنن.
خب حالا چطور از صحت IP وی پی اس مطمئن بشیم ؟ پس از خرید VPS حتما با استفاده از وب‌ سایت ‌های بررسی IP مثل ipinfo.io از صحت و سقم موقعیت جغرافیایی IP خریداری شده اطمینان حاصل کنید. البته روش ساده تری هم هست و می تونین به گوگل برید و عبارت What is my ip رو تایپ کنین. پس از اون در بالای صفحه IP شما نمایش داده میشه و با ورود به وب‌ سایت اول می تونین از موقعیت جغرافیایی IP خریداری‌ شده اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از آی پی ثابت بودن هم چندین بار این کار رو تکرار کنید و اگر چنان چه واقعا IP ثابت باشه، باید در هر بار بررسی، با شماره آی پی یکسانی مواجه بشید. 

مقاله پیشنهادی: چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟

تفاوت VPN و VPS چیست ؟

تفاوت وی پی ان و وی پی اس

خب با مفهوم وی پی ان و وی پی اس آشنا شدیم، حالا تفاوت VPN و VPS چیست ؟ VPN و VPS دو واژه ای که از نظر نوشتار و تلفظ مشابه هم هستن ولی از نظر کاربرد و عملکرد تفاوت دارن. وی پی اس در اصل مثل یک کامپیوتر هستش که کیس اون در مکانی با زیر ساخت های استاندارد و قدرتمند قرار گرفته، در حالی که مانیتور، کیبورد و ماوس اون روی میز در خونه شما هستش و اون رو از راه دور مدیریت می کنین. در مقابل VPN نرم افزاری هستش که به وسیله اون شما با یک آی پی یا همان آدرس اینترنتی متفاوتی با آدرس واقعی خودتون به اینترنت وصل میشید. 
وقتی از یک VPN استفاده می کنین، مثل این می مونه پلاک ماشین تون رو برای تردد در شهر عوض کردید. شهر هم تو اینجا به مثابه همون محیط کاربری اینترنت هستش. با این تفاسیر متوجه شدیم که تفاوت VPS و VPN چیست. در ادامه در مورد ضرورت استفاده از VPN و VPS در صرافی ارز دیجیتال و همچنین پلتفرم های رمز ارزی دیگه مثل کیف پول و صرافی غیر متمرکز (DEX) صحبت خواهیم کرد.

ضرورت استفاده از VPN و VPS در صرافی ارز دیجیتال

وی پی ان در صرافی ارز دیجیتال

بازار ارز های دیجیتال، تشکیل شده از صرافی های ارز دیجیتال هستش که بستری برای معاملات و خرید و فروش رمز ارز ها هستن. همونطور که می دونید صرافی های بزرگ و مطرح دنیای رمز ارز ها مثل بایننس، کوین بیس، کراکن و .... از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنن. البته سابقا در صرافی بایننس، کاربران ایرانی با استفاده از VPN و VPS اقدام به هویت سازی مجازی می کردن و با استفاده از آی پی کشور های دیگه در بستر این صرافی فعالیت می کردن. بعد از مدتی صرافی ارز دیجیتال بایننس، احراز هویت رو برای همه کاربران خودش اجباری کرد و از اون موقع به بعد دیگه صرفا استفاده از VPN و VPS کار ساز نیست و بلکه بایننس از کاربران خودش مدارک هویتی مثل پاسپورت و اینا رو هم میخواد. البته همچنان هستن صرافی های خارجی خوبی همچون کوکوین (kucoin) که احراز هویت نمیخوان و می تونید برای اطمینان خاطر بیشتر با یک VPS یا VPN آی پی ثابت در محیط این صرافی ها فعالیت کنین. البته برای صرافی مثل کوکوین بدون وی پی ان هم می تونید وارد بشید ولی برای احتیاط بیشتر استفاده از یک VPN آی پی ثابت لازم و ضروری هستش.
نکته ای که باید بهش دقت داشته باشین این هستش که از اونجایی که طبق قانون های بین الملل کشور ما تحریم بوده و حق استفاده از خیلی از پلتفرم های بین الملی رو بطور مستقیم نداره؛ بنابراین برای کاربرانی هم که قصد استفاده از پلتفرم صرافی های ارز دیجیتال بین المللی دارن، مسلما مشکلاتی رو خواهند داشت و طبیعی خواهد بود که خیلی از صرافی های بین الملی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی امتناع کنن. ولی از انجایی که کار کردن با این صرافی ها امکانات خیلی خوبی را در اختیار ما برای معامله قرار خواهد داد، امروزه خیلی از افراد مشتاق به استفاده از پلتفرم این صرافی ها هستن. لذا برای این که به ایرانی بودن شما پی نبرن، بهترین راه استفاده از یک vpn یا vps هستش که در این مقاله بهش اشاره کردیم.

آیا استفاده از VPN و VPS در صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز (DEX) لازم است ؟

وی پی ان در صرافی غیر متمرکز

در صرافی های غیر متمرکز، صرافی دسترسی به دارایی های شما نداره و این کیف پول شخصی شماست که به صرافی متصل میشه و در اصل صرافی فقط به عنوان یک واسطه عمل می کنه و نمی تونه دارایی شما رو مسدود کنه. علیرغم اینکه امکان مسدود سازی دارایی ها در صرافی های غیر متمرکز (DEX) وجود نداره، اما به شما توصیه داریم که موقع استفاده از این صرافی ها هم از یک VPN یا VPS استفاده کنید. به طور کلی استفاده از وی پی ان ضرری نداره و هزینه آنچنانی هم نخواهد داشت ولی خیال شما رو از خیلی جهات راحت تر می کنه و ممکنه از خیلی از مشکلات و ریسک ها در آینده جلوگیری کنه.
البته باید این نکته رو هم یاداوری کنیم که صرافی های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ اجازه دسترسی کاربران ایرانی به وب سایت خودشون و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بسترشون رو نمیدن. بنابراین در چنین شرایطی حتما باید از یک vpn یا vps استفاده کنین.

VPN و VPS در استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال 

وی پی ان در کیف پول ارز دیجیتال

شاید یکی از سوالاتی که برای شما پیش اومده باشه این بوده که ایا در هنگام استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال هم باید از vpn یا vps استفاده کنیم؟ در جواب باید بگیم که از اون جایی که کلمات خصوصی اکثر کیف پول ها بر روی دستگاه خودکاربر ذخیره میشه و خود شرکت سازنده کیف پول به این کلمات خصوصی دسترسی نداره و همچنین کلمات بازیابی کیف پول تون هم در دسترس خودتون قرار می گیره، پس هیچ لزومی نداره که در هنگام استفاده از یک کیف پول حتما از vpn یا vps استفاده کنین.
چون در صورتی که یک کیف پولی که الان دارین ازش استفاده کنین، اجازه استفاده ازش رو به کاربران ایرانی رو نده باز نمی تونه دارایی های شما رو بلوکه کنه یا در اختیار خودش قرار بده چون به کلمات بازیابی و کلید های خصوصی کیف پول شما دسترسی نداره. فقط باید به این نکته توجه داشته باشین که در هنگام نصب هر کیف پولی ایا اون کیف پول به کلید های خصوصی کیف پول شما دسترسی داره یا نه؟ اگر دسترسی داشت، توصیه نمی کنیم که ازش استفاده کنین ولی اگر دسترسی نداشت، هیچ مشکلی در استفاده از اون کیف پول نخواهین داشت.
ولی در مورد کیف پول های تحت وب باید خیلی دقت کنین چرا که کلید های خصوصی کیف پول شما بر روی سرورهای شرکت تولید کننده کیف پول ذخیره میشن و شاید در اینده احتمال بروز مشکل برای کاربران ایرانی بوجود بیاد. بنابراین توصیه نمی کنیم سرمایه زیادی رو وارد همچین کیف پولی کنین یا اگه می خواین ازش استفاده کنین سعی کنین از VPN استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اینکه VPN چیست و همین طور VPS چیست صحبت کردیم و متوجه شدیم که تفاوت VPS و VPN چیست. سپس به این نکته پرداختیم که بهتره برای افزایش حاشیه امنیتی خودمون در دنیای ارز های دیجیتال، با توجه به محدودیت های بین المللی، حتما از یک VPN یا VPS برای تغییر آی پی خودمون استفاده کنیم. برای چک کردن آی پی هم دو روش بهتون معرفی کردیم که می تونید با کمک شون آی پی VPN یا VPS که خریداری کردین رو استعلام کنید. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده کرده باشین. از سایر مقالات و ویدیو های آموزشی که در پلتفرم آموزشی ارزسنج براتون قرار دادیم هم استفاده کنید و هر گونه سوال یا مشکلی هم داشتین، می تونید با پشتیبانی آکادمی مطرح کنید و دوستان پشتیبانی پاسخگو شما خواهند بود.

در پایان هم باید بگیم که اکادمی ارزسنج در همه مراحل همراه شماست تا بتونین بهترین سودها رو در این بازار بدست بیارین و در همین راستا هم برای اینکه بتونین تحلیل های حرفه ای را روی یک چارت تحلیل انجام بدین و هیچ محدودیتی نداشته باشین، اکانت پریمیوم تریدینگ ویو رو بصورت رایگان در اختیار شما قرار داده و همچنین اگر جزو افرادی هستین که دوست دارین بدون یادگیری تحلیل های حرفه ای در این بازار سود کسب کنین، ارزسنج به شما همیار تریدر رو معرفی کرده که بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو شناسایی کرده و می تونین با استفاده از اون در این بازار بصورت تضمینی سود خوبی رو کسب کنین و برای استفاده از این خدمات در صفحه اصلی روی گزینه ثبت نام در ارزسنج در بالای صفحه کلیک کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد VPN و VPS چیست؟ (تفاوت VPN و VPS در چیست؟)

در مورد VPN و VPS چیست؟ (تفاوت VPN و VPS در چیست؟) نظر دهید
سوال امنیتی :5+68 = ?