فول نود(Full Node) چیست و چه مزیت هایی دارد؟

  • 00:02 1403-02-26
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

فول نود(Full Node) یا نود کامل؛ بخش مهم و جدایی ناپذیری از فناوری ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک چین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین فول نود چیست؟ فول نود چجوری رفتار می کنه؟ چرا باید فول نود اجرا کنیم؟ نود کامل چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ انواع فول نود در بلاک چین کدامند؟ چه چیزهایی یه فول نود رو تشکیل میدن؟ امکانات لازم برای اجرای فول نود چیست؟

بلاک چین نوعی شبکه غیرمتمرکز هست که دارای رکوردهای ذخیره شده در بلاک هست. هر بلاک به وسیله مهرهای زمانی مرتبط هست و می تونه در هر رایانه ای که تراکنش های درون بلاک چین رو پردازش می کنه، ذخیره بشه. در واقع زنجیره های بلاکی توسط شبکه ای از رایانه ها به اسم گره ها یا نودها که بلاک ها رو در پایگاه داده توزیع می کنند، مدیریت و کنترل میشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این بخش از مباحث پیرامون آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد فول نود یا Full Node بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب فول نود بپردازیم و عملکرد نود کامل رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از فول نود چیست؟ 

منظور از فول نود چیست؟ 

احتمالا واستون جالب باشه که بدونین فول نود(Full Node) یا نود کامل در شبکه های بلاک چینی به گره هایی گفته میشه که همه اطلاعات و داده های شبکه روی اون ذخیره و ثبت میشن. این گره ها همه تراکنش ها و بلاک های ساخته شده رو دریافت و ذخیره می کنند. در کنار این مسئولیت، فول نود این مسئولیت رو داره که داده ها و اطلاعات رو همگام سازی و توزیع کنه و بلاک های جدید رو هم اعتبارسنجی کنه. از سایر کارهای فول نود در بلاک چین، میشه به ایجاد یه پایگاه داده قابل اعتماد و واضح اشاره کرد.

معاملات و تراکنش هایی که توسط نودهای کامل در شبکه انجام میشن، از سطح امنیت بالاتری نسبت به سایر تراکنش ها برخوردار هستن. در بین نودهای موجود، به اون هایی که به صورت مستقیم به شبکه بیت کوین متصل شدن و همه قوانین این شبکه رو قبول کردن، فول نود گفته میشه. فول نودها با یه اپلیکیشن به اسم بیت کوین کور با همدیگه ارتباط قوی و خوبی برقرار می کنند. معمولا بیشتر فول نودها با پذیرفتن تراکنش ها و بلاک ها از فول نودهای دیگه، به اعتبارسنجی اون تراکنش ها کمک زیادی می کنند.

مقاله پیشنهادی: فناوری رادیکس(Radix) چیست؟

مزایا و معایب فول نود چیست؟

مزایا و معایب فول نود چیست؟

همونطور که گفتیم، فول نود(Full Node) در بلاک چین به گره هایی اشاره داره که همه اطلاعات شبکه روی اون ثبت و ذخیره شده باشه. خیلی از کارشناسان بازار رمز ارزها، فول نودها رو معادل ماینرها یا استخراج کننده ها می دونن، ولی وظایف فول نودها و ماینرها کاملا متفاوت هست و واسه تکمیل فعالیت های همدیگه در شبکه ایجاد شدن. فول نود مزیت ها و مشکلات زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایا و معایب فول نود رو بررسی می کنیم:

مزایای اجرای فول نود

•    یکی از مزیت های اجرای فول نود(Full Node) بی نیازی از اعتماد به کاربران یا واسطه هاست. به عبارت دیگه، با پیاده سازی فول نود در شبکه بیت کوین، نیازی ندارین که واسه سلامت و امنیت شبکه به افراد دیگه ای تکیه کنین.
•    امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی هم یکی دیگه از مزایای اجرای فول نود هست. واسه استفاده اکل از سیستم همتا به همتا شما خودتون باید به یه همتا تبدیل بشین. در غیر این صورت تراکنش های شما همیشه از طریق واسطه پردازش میشن.
•    وقتی یه بلاک چین، تحت تاثیر یه هارد فورک قرار می گیره، لایت نودها به صورت خودکار زنجیره رو با بیشترین میزان مشکل انباشه دنبال می کنند.

مقاله پیشنهادی: تفاوت ماینر(Miner) و نود(Node) چیست؟

معایب اجرای فول نود

•    یکی از معایب پیاده سازی فول نود(Full Node) درگیر شدن فضای دیسک و رام هست. شما واسه سازگاری اولیه با کل شبکه نیاز دارین تا کل شبکه بلاک چین رو دریافت کنین و این راه اندازی به فضای دیسک قابل توجهی نیاز داره.
•    اجرای یه فول نود کار سختی هست. حداقل پهنای باند پیشنهاد شده واسه شبکه بیت کوین کور، تقریبا 5 گیگابایت آپلود و 500 مگابایت دانلود در روز هست.
•    پیاده سازی فول نود در شبکه بیت کوین به تجهیزات اولیه زیادی نیاز داره و باید اجرای اولیه رو در صورت امکان روی ابزار قوی انجام بدین. همچنین هزینه مصرف برق فول نودها می تونه خیلی بالا باشه.

عملکرد نود کامل چگونه است؟

عملکرد نود کامل چگونه است؟

وقتی که واسه آینده یه بلاک چین برنامه ریزی انجام میشه، فول نودها ایده های موجود رو بررسی می کنند و واسه قبول یا رد کردن اون ها تصمیم می گیرن. واسه قبول شدن هر پیشنهاد، لازمه که بیشتر از 51 درصد از فول نودها توافق کنند و اگه این اتفاق رخ نده، اون پیشنهاد در شبکه بلاک چینی اجرا نمیشه. بعضی وقت ها این اتفاق می تونه باعث ایجاد هاردفورک بشه. وقتی جامعه یه شبکه بلاک چین نمی تونن روی تغییر مشخصی توافق کنند، راه خودشون رو از همدیگه جدا می کنند و دو زنجیره جدا به وجود میارن. مشهورترین مثال واسه هاردفورک، فورک بیت کوین کش(BCH) از ارز دیجیتال بیت کوین هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فول نود یا Full Node بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب فول نود بپردازیم و عملکرد نود کامل رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فول نود(Full Node) یا نود کامل در شبکه های بلاک چینی به گره هایی گفته میشه که همه اطلاعات و داده های شبکه روی اون ذخیره و ثبت میشن. فول نودها عملکرد خاصی دارن و دارای مزیت های فوق العاده و مشکلاتی هستن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فول نود(Full Node) چیست و چه مزیت هایی دارد؟

در مورد فول نود(Full Node) چیست و چه مزیت هایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+95 = ?