تفاوت معاملات اسپات(Spot) و مارجین(Margin)

  • 00:07 1403-07-27
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت معاملات اسپات و مارجین؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین معاملات اسپات چیست؟ معاملات مارجین چیست؟ کدوم بازار واسه سرمایه گذاری بهتر هست؟ Margin یا Spot؟! معاملات اسپات چه تفاوتی با معاملات مارجین دارن؟ چجوری میشه ریسک معاملات مارجین رو کاهش داد؟ مزایا و معایب اسپات تریدینگ چیست؟ 

روش های مختلفی واسه شروع معاملات در بازار رمز ارزها یا کریپتوکارنسی وجود داره مثل دریافت سیگنال ارز دیجیتال و غیره. در صورتی که در این بازار فعال باشین، بدون شک با اصطلاحاتی مثل معاملات مارجین، اسپات و فیوچرز آشنا هستین. هر کدوم از این بازارهای معاملاتی ویژگی ها و خصوصیات خاصی رو در اختیار تریدرها قرار میدن. انجام معاملات مارجین و اسپات خیلی هم سخت و پیچیده نیست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معاملات اسپات(Spot) و معاملات مارجین(Margin) بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت معاملات اسپات و مارجین بپردازیم و نحوه کاهش ریسک معاملات مارجین رو به شما یاد بدیم.

آشنایی با معاملات اسپات(Spot)

آشنایی با معاملات اسپات(Spot)

احتمالا واستون جالب باشه که بدونین معاملات اسپات یا Spot Trading پایه ای ترین روش های انجام معامله هست که بخش مهم بیشتر صرافی های ارز دیجیتال به حساب میاد. در این نوع از معاملات می تونین خیلی راحت اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنین و منتظر بمونین تا قیمت رمز ارزهاتون افزایش پیدا کنه. از اونجایی که در این روش پول خودتون خرید می کنین، فقط می تونین در اندازه پولتون خرید کنین و نه بیشتر! بازار اسپات معمولا از روش های معاملاتی دیگه امن تر هست و ریسک پایینی داره.

واسه انجام معاملات اسپات(Spot) تریدرها فقط مبلغ کارمزد رو پرداخت می کنه که میزان اون با توجه به نوع صرافی ارز دیجیتال متفاوت هست. همه چیز در این روش معاملاتی به پیش بینی تریدر از افزایش قیمت رمز ارزهای مورد معاملات بستگی داره. در این معاملات توصیه میشه تا بیشتر از میزان سرمایه ای که دارین، معامله انجام ندین. واسه کاهش ریسک تا حد امکان باید از روش حد سود و حد ضرر استفاده کنین. در این استراتژی معاملاتی اگه قیمت ارزهای دیجیتال به قیمتی که مشخص کردین برسه، سیستم به صورت خودکار اقدام به فروش رمز ارزها می کنه تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنه.

مقاله پیشنهادی: آموزش نوسان گیری در ارز دیجیتال

آشنایی با معاملات مارجین(Margin)

آشنایی با معاملات مارجین(Margin)

جالب اینجاست که بدونین معاملات مارجین یا Margin Trading) یکی از روش های معاملاتی هست که در خیلی از صرافی های ارز دیجیتال پشتیبانی میشه. نکته مهم این نوع از معاملات به مفهوم استقراض برمی گرده. شما می تونین با افتتاح حساب مارجین در یه صرافی واسه معاملات خودتون وام بگیرین و بعد از معامله همراه با کارمزد به صرافی ارز دیجیتال پس بدین. همچنین معاملاتی مارجین با اصطلاح دیگه ای با عنوان لوریج گره خورده. بعضی وقت ها به معاملات مارجین، معاملات اهرمی هم گفته میشه.

در معاملات مارجین به عبارتی وارد یه شرط بندی میشین و می تونین با توجه به صرافی ارز دیجیتالی که انتخاب می کنین، تا 20 برابر موجود خودتون از صرافی قرض بگیرین و خریدهای خودتون رو انجام بدین. حتی بعضی از صرافی ها تا 100 برابر رمز ارزهای وثیقه گذاشته شده هم دست تریدر رو باز می ذارن. به عنوان مثال میشه گفت که تریدر با پرداخت 5 درصد از مجموع مبلغ دارایی های اون رو می خره. اگه تریدر رشد اون دارایی رو دست پیش بینی کرده باشه، می تونه با سود حاصل از ترید بدهی خودش رو به صرافی ارز دیجیتال پرداخت کنه.

مقاله پیشنهادی: معیارهای مهم برای معاملات روزانه کدامند؟

تفاوت معاملات اسپات و مارجین چیست؟

تفاوت معاملات اسپات و مارجین چیست؟

توجه داشته باشین که نحوه کارکرد معاملات اسپات(Spot) اینجوری هست که شما در اون رمز ارزهای خودتون رو به صورت مستقیم به پول نقد یا استیبل کوین هایی مثل تتر(USDT) و سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین تبدیل کنند. در اصل شما با انجام این معاملات صاحب این دارایی ها میشین. در بازار مارجین این روند پیچیده تر و پرریسک تر هست. هرچند میزان سود به دست اومده در معاملات اسپات در مقابل ریسک اون ناچیز هست، ولی امنیت معاملات اسپات بیشتر از امنیت معاملات فیوچرز و مارجین هست.

نکته قابل توجه این هست که میزان سود یا ضرر در معاملات مارجین(Margin) در بازار ارزهای دیجیتال معمولا بین 2 تا 100 برابر هست. در این روش از معامله شما در واقع پولی رو از صرافی قرض می گیرین و با اون پول افزایش یا کاهش قیمت رمز ارزها رو پیش بینی می کنین. اگه روند قیمتی اون ارز دیجیتال رو درست پیش بینی کرده باشین، سود خوبی رو به دست میارین و پولی که به عنوان قرض دریافت کردین رو برمی گردونین و اگه روند قیمتی رو اشتباه پیش بینی کرده باشین، باید مبلغ قرض، سود صرافی و کارمزد تراکنش ها برگردونین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد معاملات اسپات(Spot) و معاملات مارجین(Margin) بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت معاملات اسپات و مارجین بپردازیم و نحوه کاهش ریسک در معاملات مارجین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، معاملات مارجین و معاملات اسپات دو روش کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال هست که می تونین از این روش ها استفاده کنین. معاملات اسپات و معاملات مارجین تفاوت های زیادی با هم دارن که از جمله از این تفاوت ها میشه به کارمزد معاملات اشاره کنیم.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت معاملات اسپات(Spot) و مارجین(Margin)

در مورد تفاوت معاملات اسپات(Spot) و مارجین(Margin) نظر دهید
سوال امنیتی :8 + 66 = ?