تفاوت ماینر(Miner) و نود(Node) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت ماینر(Miner) و نود(Node) چیست؟"


  • 14:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

تا الان به تفاوت ماینر و نود فکر کردین؟! بی شک بارها و بارها کلمه نود(Node) و ماینر(Miner) رو شنیدین، ولی بدون تلاش برای فهمیدن معنی و کارکرد هرکدوم به راحتی از کنار اون عبور کردین. نود چیست و چه کاربردی داره؟ آیا همه نودها می تونن یه ماینر باشن؟ ماینر چیست و چگونه کار می کنه؟ تراکنش های کدوم ارزهای دیجیتال توسط نود و کدوم رمزارزها توسط ماینر پردازش و تایید میشن؟

به دلیل سیستم پیچیده ای که ارز دیجیتال بیت کوین داره، درک اون خیلی سخته. این موضوع باعث شده تا خیلی از افراد در طول سال ها اون رو به عنوان یه طرح پانزی رد کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای درک همه نقش ها و مسئولیت های شرکت کننده های شبکه بیت کوین، دنبال کردن یه تراکنش از ابتدا تا انتها هست. با انجام این کار میشه تفاوت های کلیدی بین گره های بیت کوین و ماینرها رو بهتر مشاهده کرد. ماینرها و نودها ستون فقرات شبکه بیت کوین رو تشکیل میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه نود و ماینر، اطلاعاتی در مورد نود یا Node و ماینر به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت ماینر با نود بپردازیم.

نود یا Node در ارز دیجیتال چیست؟

نود یا Node در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نود یا Node رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نود یا Node در ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نود ارز دیجیتال نگه دارنده سیستم مالی غیرمتمرکز در شبکه های بلاک چینی هست. نودها در اصل دستگاه ها یا ابزارهای ارتباطی هستن که عملکردهای اصلی و ضروری بلاک چین ها رو انجام میدن. بدون شک وظیفه اصلی نود در بازار کریپتو نظارت بر اعتبار تراکنش های شبکه بلاک چین و تایید اون هاست. درست مثل اثر انگشت انسان، شناسه هر گره هم برای دستگاه به خصوصی بوده و از سایر دستگاه های متصل متفاوت هست.

نود یا Node یکی از مولفه های لازم برای اجرای عملکرد بیشتر ارزهای دیجیتال رایج مثل بیت کوین و دوج کوین هست. همچنین نودها به عنوان یه دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز یه بخش حیاتی از شبکه بلاک چین هستن و برای رصد و ردیابی تراکنش ارزهای دیجیتال به کار میرن. همچنین در دنیای کریپتوکارنسی ها یه نود رایانه ای هست که به شبکه ارز دیجیتال متصل میشه و وظایف مشخصی مثل تولید، دریافت و انتقال داده رو انجام میده. با توجه به هر پروتکل ممکنه تعریف متفاوتی از نود ارائه بشه.

آشنایی با مفهوم ماینر در ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم ماینر در ارز دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین امروزه با گسترش بازار کریپتوکارنسی ها، افراد زیادی به این حوزه وارد شدن و ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین رو استخراج می کنند که به این افراد ماینر گفته میشه. ماینینگ به فرایندی برای تایید تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال و سپس اون ها جهت توزیع و استخراج گفته میشه. این کار در افزایش میزان امنیت شبکه نقش مهمی بر عهده داره و با غیرمتمرکز کردن شبکه یه ارز دیجیتال جدید رو به وجود میاره. با افزایش تعداد ماینرها امنیت شبکه هم افزایش پیدا می کنه.

توجه داشته باشین که ماینر یکی از مواردی هست که در تراکنش رمزارزها شرکت می کنه و به نوبت خودش هم در ایجاد ارزهای جدید و هم در تایید تراکنش های روی بلاک چین نقش مهمی ایفا می کنه. علاوه بر این، بلوک های جدیدی رو به زنجیره موجود اضافی می کنه و اطمینان میده که این اضافات دقیق و معتبر هستن. ماینینگ شامل استخراج کننده های بلاک چین میشه که داده های تراکنش بیت کوین رو به دفتر کل جهانی تراکنش های گذشته بیت کوین اضافی می کنند. در دفتر کل بلوک ها توسط ماینرهای بلاک چین ایمن شده و به همدیگه متصل میشن و یه زنجیره رو تشکیل میدن. ماینر نوعی گره در شبکه بیت کوین هست.

تفاوت ماینر با نود چیست؟

تفاوت ماینر با نود چیست؟

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت ماینر با نود بپردازیم. یه ماینر یا Miner برای انتخاب تراکنش های معتبر و تشکیل بلوک های جدید همیشه باید یه فول نود رو اجرا کنه. بدون وجود فول نود ماینر هیچ وقت نمی تونه بفهمه که معاملات پیشنهادی با توجه به تاریخچه معاملات فعلی بلاک چین معتبر هستن. در نتیجه، یه ماینر همیشه یه فول نود هم هست.

با این وجود توجه داشته باشین که یه نود همیشه لزوما به صورت همزمان ماینر نیست! یه دستگاه می تونه با دریافت، ذخیره سازی و پخش کردن همه اطلاعات تراکنشی بدون تولید هیچ بلوک جدید تراکنشی یه فول نود رو پیاده سازی و اجرا کنه. در این حالت فول نود بیشتر شبیه به یه نقطه عبور با مسیر مشخصی عمل می کنه. در حالی که ماینر هم همین کار رو انجام میده ولی همزمان به دنبال تولید بلوک های جدید تراکنشی هم هست. نود وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها رو بر عهده داشته و بعد از این کار اطلاعات رو به نوبه خودش به نود بعدی انتقال میده. ماینر در واقع یه فول نود هست که علاوه بر وظیفه اعتبارسنجی تراکنش ها و بلاک ها، بلوک های جدید هم می سازه.

آیا همه نودها می توانند یک ماینر باشند؟

هر سیستمی که این قابلیت رو داشته باشه که به اینترنت متصل بشه و قابلیت نصب نرم افزار بیت کوین رو داشته باشه و دارای یه حافظه 140 گیگابایتی برای ذخیره اطلاعات باشه، می تونه به عنوان یه نود باشه. پس همه ماینرها این قابلیت رو دارن که به عنوان یه نود باشن، ولی نودها این قابلیت رو ندارن. چون که ماینرها نیاز به قدرت پردازش بالایی دارن، ولی یه نود به تنهایی احتیاجی به قدرت پردازش بالا نداره.

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش مصنوعی در بلاک چین

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه نود و ماینر، اطلاعاتی در مورد نود یا Node و ماینر به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت ماینر با نود بپردازیم. همونطور که گفتیم، هیچ ماینر یا گره ای نمی تونه شبکه بلاک چین رو کنترل کنه. اون ها هر کدوم کنترل ها و تعادل هایی رو روی همدیگه قرار میدن تا مطمئن بشن هیچ کس سیستم رو فریب نمیده. یه شبکه پولی باز و بدون مجوز برای مشارکت همه می تونه خیلی منعطف، در دسترس و فراگیرترین سیستم مالی در جهان باشه. همچنین همه ماینرها این قابلیت رو دارن که یه نود باشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت ماینر(Miner) و نود(Node) چیست؟

در مورد تفاوت ماینر(Miner) و نود(Node) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+80 = ?