بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ معرفی 4 پلتفرم برتر وام دهی NFT

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ معرفی 4 پلتفرم برتر وام دهی NFT"


  • 04:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله ای که برای شما عزیزان تدارک دیدیم قصد داریم در مورد یکی دیگه از سوال های پیش اومده براتون را توضیح بدیم یعنی " بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ ". قراره در مورد طریقه کارکرد وام ان اف تی و پلتفرم ‌هایی که این سرویس را عرضه میکنن صحبت کنیم. وام NFT دروازه ‌ای هستش جهت وارد شدن به زمینه NFT و دیفای که میتونه جریان‌ های درآمدی حیرت انگیز را برای دارایی ‌های غیر نقدی همچون NFTها به وجود بیاره. هدف اساسی و مهم وام‌ های NFT به حداکثر رسوندن نقدینگی NFTها، فراهم کردن سرمایه برای کاربر ها جهت سرمایه‌ گذاری کردن در پروژه ‌ها و همچون خدمات دیگه ای هستش. اگه دوست دارین بدونین NFT چیست؟ مقاله ما رو در این زمینه مطالعه کنین.

امروزه محبوبیت NFTها و پلتفرم‌ های دیفای در دنیای کریپتوکارنسی روز به روز در حال افزایش هستش. NFTها یا توکن ‌های غیر قابل معاوضه، گروهی از دارایی ‌های رمز نگاری هستن. دیفای یا امور مالی غیر متمرکز، به پلتفرم ‌های بلاک ‌چینی گفته میشه که خدمات مالی و محصولات رو بدون نظارت موسسات مالی و یا بانک ‌ها به سرمایه ‌گذاران ارز دیجیتال عرضه میکنن. یکی شدن دیفای با NFTها اقتصاد تازه ای را برای این گروه از دارایی‌ های رمز نگاری ‌شده به وجود میاره. اگه میخواین بدون فروش NFT از اون به درآمد برسین، در این مقاله با عنوان " بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ "میخوایم که اول از همه در مورد این که NFT چی هستش یه توضیحی بدیم بعد بریم سراغ وام NFT ، بعدش هم طریقه عملکرد وام ‌های NFT را بررسی کنیم و آخر سر توضیحی در مورد بعضی از پلتفرم‌ های وام‌ دهی داشته باشیم.

تاریخچه NFT

قبل از این که به جواب بهترین پلتفرم های وام NFT کدامند برسیم، باید بگیم که پیش از ایجاد همه این پلتفرم ‌ها، جرقه های این کار در اوایل سال ۲۰۱۲ با ارز دیجیتال بیت کوین به وجود اومدن. بیت کوین خودش از واحد های کوچکی بنام ساتوشی بوجود اومده بود، کسری کوچیک از بیت کوین که با اطلاعات اعلام شده علامت ‌گذاری شده و میتونستن رمز ارز ها را به سکه‌ هایی در دنیای واقعی وصل کنن. این متادیتا ها سعی داشتن مالکیت دارایی ‌های دنیای واقعی را در بلاک چین رمز نگاری کنن. با این حال اسکریپت‌ نویسی بیت‌کوین فقط اجازه ذخیره مقدار خیلی اندکی از ابر داده را میده. ولی این محدودیتی‌ هستش که اون را تا حد زیادی برای این نوع کاربری نا مناسب میکنه.

شبکه Counterparty قبل از بهترین سایت های NFT در حال حاضر، در به وجود آوردن ایده مالکیت دارایی دیجیتال نقش پر رنگی داشت.Counterparty یک پلتفرم معاملاتی همتا به ‌همتا در بلاکچین بیت کوین بود که در سال ۲۰۱۴ از ایده سکه‌ های رنگی برای ایجاد توکن ‌های دیجیتالی بهره برد. این پلتفرم امکان انتقال فوری مالکیت را فراهم میکرد. در سال ۲۰۱۵ بازی Spells of Genesis اولین بازی ‌ای بود که از فناوری بلاک چین برای پشتیبانی دارایی ‌های درون بازی استفاده کرد. این بازی ارز درون بازی خودش را به اسم BitCrystals داشت که از شبکه Counterparty برای نقل و انتقال اون استفاده میکرد. ساخت توکن آثار هنری برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به صورت کارت‌های دیجیتال RarePepe در Counterparty اتفاق افتاد. RarePepe اولین نمونه‌ هایی از آثار هنری دیجیتال به صورت توکن ‌های خاص بودن. این کارت‌های دیجیتال شامل تصاویر قورباغه‌ کارتونی بود که از یک میم اینترنتی وایرال شده، اقتباس شده بودن. این پروژه در شبکه Counterparty آغاز شد و به آرامی به سمت بلاک چین در حال ظهور اتریوم حرکت کرد. همه این اتفاقات سراغازی شدم برای بوجود اومدن ان اف تی هایی که امروزه باهاشون سروکار داریم.

همه چیز در مورد وام NFT

وام NFT

خب حالا نوبت به وام NFT رسید. از طریق پلتفرم ‌های دیفای وام های NFT توسعه میابند. این پلتفرم ‌ها به صاحب هایNFT، در گرفتن ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات برای در رهن گذاشتن قطعات یا کلکسیون ‌های NFT خودشون را ممکن میکنه. اکثر NFTهایی که در بازار وجود دارن از نقدینگی بالایی برخوردار هستن؛ لازم به ذکر هستش که افزون بر این ها چندین پروژه دیفای احتیاج همیشگی جهت بهتر کردن نقدینگی NFTها را با بهره گیری از راه‌ حل ‌هایی همچون وام‌ دهی بر طرف میکنه. مقاله مجموعه NFT گربه‌ های جهش یافته چیست؟ هم میتونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

توکن‌ های غیر قابل معاوضه میتونن مالکیت طیف وسیعی از دارایی ‌های دیجیتال و اقلام دنیای واقعی را به نمایش بذارن؛ از کارت ‌های کلکسیونی و املاک مجازی گرفته تا اثر های هنری دیجیتال و آواتار ها. عظیم ترین فایده ی NFTها ویژگی غیر‌ قابل معاوضه بودن اونا هستش که به عبارتی به این معنی هستش که اونا قابلیت تقسیم بندی ندارن و نمیشه اونا را تکثیر و تکرار کرد.

در عوض، ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم بندی دارن، یعنی اجباری در کار نیست که سرمایه گذاران یک بیت کوین کامل خریداری کنن، بلکه میتونن قسمت کوچیکی از اون را هم خرید و فروش کنن. جهت مقایسه، تمامی NFTها یک شناسه دیجیتال خاصی دارن که تکثیر و تکرار نشدن اونا را تضمین میکنه به خاطر همین علت اصالت یک NFT به آسونی در بلاک چین قابل تایید و قبول هستش.

NFT اغلب موارد به یک فایل دیجیتال اشاره دارن؛ این فایل میتونه یک کلیپ صوتی، ویدیو، آثار هنری و یا تصویر GIF باشه. ویژگی غیر قابل معاوضه بودن NFTها برای خاص بودن این دارایی ‌ها کافی و عالی هستش. این کار دسته ‌بندی مشخصی از دارایی ‌ها را برای اقلام دیجیتالی به وجود آورده که با مجموعه ‌های سنتی، هنری و بقیه کلکسیون‌ های فیزیکی نادر، همچون کارت ‌های بیسبال یا پوکمون، شباهت هایی داره.

ویژگی غیر قابل معاوضه بودن، هیچ مشکلی به وجود نمیاره. اساسی ترین مشکل این ویژگی این هستش که سرمایه های NFT را محدود میکنه و موجب میشه نقد شوندگی اونا کم باشه. موقعی که یک سرمایه ‌گذار NFT میگیره، به طور معمول می بایست جهت به دست آوردن سود بعد از به حداکثر رسیدن ارزش، بفروشه و دقیقاً همینجاست که وام های NFT وارد میشن، که به یاری دیفای ممکن شده.

وام های NFT و توکن ‌های بدون نظیر تقسیم بندی ‌شده به کمک پروتکل‌ های دیفای، به روشی جهت حل مشکل کمبود نقدینگی NFT تبدیل شدن. این نو ظهور ها بازاری به وجود آوردن که دارندگان NFT میتونن در ازای گرفتن ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال، اونا را در رهن بذارن.

زمانی که یک NFT میخرین بر عکس ارزهای دیجیتال قابل معاوضه، NFTها را نمیشه جهت به دست آوردن سود استیک کرد (یعنی دریافت سود، در ازای گرو گذاشتن ارز دیجیتال) یا کار دیگه ای انجام داد؛ ولی در عین حال وام ‌هایی که NFT پشتیبانی میکنن به صاحبان اون اینو ممکن کردن تا از دارایی ‌های دیجیتال خودشون به عنوان وثیقه بهره ببرن و در ازای اون چیزی هم بگیرن. از این وام ‌ها میشه جهت خریدن NFTهای بیشتر، خرید توکن‌ هایی که میشه به فیات تبدیل کرد یا خرید توکن ‌هایی که میشه در پروتکل‌ های دیفای جهت به دست آوردن درآمد به ‌کار گرفته بشن، بهره برد.

طریقه کار وام NFT

در دنیا ی حقیقی مرکز هایی وجود داره که برای دادن وام وثیقه دریافت میکنن، طریقه کارشون به این شکل هستش که دارایی با ارزشی همچون یک جواهر یا اثر هنری را به اونا میدی و بعد از اون که مرکز وثیقه در خصوص ارزش حقیقی اون دارایی تصمیمی گرفت، درصدی از اون را به عنوان وام عرضه میکنه. بعدش می بایست وام را در زمان مشخص شده برگردونین، وگرنه مرکز دارایی شما را به نفع خودش ضبط میکنه. این روش گرفتن وام متناسب با افرادی هستش که با این که دارایی خیلی با ارزشی دارن، ولی نمیخوان اون را جهت نیاز مالی به فروش برسونن، در نتیجه به جای این کار، از اون به عنوان وثیقه بهره میبرن.

وام NFT هم همچنین به همین شکل کار میکنه، فقط فرقش این هستش که قیمت و ارزش هر NFT بر پایه و اساس شرایط بازار اعلام میشه و این که هیچ مرکزی برای اداره کردن امورات نداره، همه ‌چیز به شکل غیر متمرکز هستش. روش کار در دیفای به طور کامل شفاف هستش و جهت دریافت وام از اون احتیاجی به اثبات هویت، انتظار برای تأیید اطلاعات و دادن مدارک نیست.

مثل هر سیستم غیر متمرکز دیگه ای، در دیفای هم کنترل سرمایه و دارایی‌ های هر کاربر دست خودش هستش. دارایی‌ هایی که در وثیقه وجود دارن، با یک قرارداد هوشمند مرتبط هستن و این قرارداد ها، مراحل وام‌ دهی را به طور خودکار آماده میکنن. توصیه میکنیم مقاله استیکینگ NFT چیست؟ رو هم مطالعه کنین.

با این که هیچ مانعی در این مراحل نیست، ولی همچنان می بایست ریسک بازار را در نظر داشته باشیم. امکان داره فردی نتونه وامش را برگردونه، که این کار باعث میشه اون دارایی وثیقه گذاشته شده از دست بره. به همین علت بعضی از مراکزی که وام‌ میدن NFTهای تازه را قبول نمیکنن، چرا که اعتقاد دارن این توکن‌ ها مشتری و بازار خوبی ندارن.

خوبی های ویژگی تقسیم پذیری NFT

تقسیم پذیری NFT

خب الان دیگه در مقاله " بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ " به بحث تقسیم ‌پذیری این توکن‌ ها رسیدیم ، بریم که در مورد بعضی از فایده های این کار حرف بزنیم.

  • پیدا کردن خریدار راحته

برای مثال یک NFT میمون کسل را در نظر داشته باشین که چند صد دلار قیمت و ارزش داره. مشخصه که پیدا کردن مشتری برای اون کار آسونی نیستش، ولی اگه به چند تا توکن تقسیم بندی بشه که هر کدوم ارزش و قیمت مناسب تری داشته باشه، هم مشتری پیدا میشه هم صف خریدار ها خیلی طویل میشه.

  • حدس زدن ارزش و قیمت

وام NFT

اینو هر کسی میدونه که تخمین زدن قیمت ‌ها در هر بازاری خیلی مهم هستش، حالا اگه حدس زدن دارایی مورد نظرمون کار آسونی نباشه، فعالیت کردن در اون بازار هم بالطبع قرار نیست آسون باشه. به همین علت هستش که تقسیم ‌پذیری طرز عملی کاربردی هستش. مقاله عرضه اولیه NFT چیست؟ شما رو بهتر با ان اف تی ها اشنا خواهد کرد.

  • بهبود بخشیدن به نقدینگی NFT

تا به اینجای مقاله حتماً متوجه شدین که NFT ها قابل معاوضه نیستن، ساده تر بگیم که نقدینگی کمی در اونا وجود داره. با یه مثال این موضوع را قابل فهم تر کنیم. بالفرض 1 توکن را خریدین، بعد از چند ماه نگهداری، هنگامی که قیمت و ارزش اون 2 برابر شده چقدر احتمال میدین که بتونین مشتری مناسبی براش سریعاً پیدا کنین، مطمئناً می بایست زمان زیادی در انتظار باشین. ولی اگه بتونین اونو به چند قسمت تقسیم بندی کنین، دقیقاً بر عکس این اتفاق میوفته.

معایب و مزایای وام NFT

معایب و مزایای وام NFT

در این عنوان از مقاله " بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ "، میخوایم که به صورت کلی بررسی کنیم که مزایا و معایب که این وام ها دارن، چی هستش. اول از همه در مورد مزایا صحبت کنیم. مزیت اول، مهم ترین و اساسی ترین ویژگی این وام، بر طرف کردن مشکل نقدینگی هستش و کاربران میتونن به منابع مالی مناسب تری برسن. مزیت دوم، این هستش که صاحبان NFT میتونن از دارایی های خودشون بهره ببرن و اونا را به جای حفظ و نگهداری، در مواردی مثل گرفتن وام، استفاده کنن. مزیت سوم، هم این هستش که انجام این فعالیت ها خیلی راحته که احتیاجی به پیگیری های آنچنانی و دردسر ساز نداره.

خب حالا معایب وام NFT را بررسی کنیم. عیب اول، این هستش که امکان داره به علت جدید و نو ظهور بودن این سیستم، مشکلاتی در سیستم های هوشمند پیش بیاد. مثلاً ممکن هستش سیستم هک بشه یا دچار اشکالاتی بشه در این طورت دارایی به خطر میوفته. عیب دوم، نیز از هم پاشیدگی و از دست دادن دارایی هستش. اگه در زمان اعلام شده وام را برنگردونین، دارایی خودتون را از دست میدین. میتونین مقاله 8 روش کلاهبرداری درNFT رو مطالعه کنین که می تونه برای شما در این زمینه مفید باشه.

بهترین پلتفرم‌ های وام NFT 

بازار وام های NFT هنوز پیشرفت آنچنانی نداشته، ولی تعداد کمی از پلتفرم‌ های دیفای وجود دارن که برای دریافت وام میشه NFT به رهن گذاشت. همچنین تعدادی پروژه جدیدی وجود دارن که به پیرو از قبول کردن NFT به عنوان وثیقه جهت گرفتن وام هستن که میشه به پروژه هایی که از پروتکل وام دهی Aave بهره میبرن، اشاره کرد. خب تا اینجای مقاله توضیحاتی دادیم تا زمینه ای باشه براتون و بتونیم بهتر وارد موضوع " بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ " بشیم، بالاخره میخوایم بهترین پلتفرم ‌های عرضه دهنده ‌ی وام ‌های NFT را معرفی کنیم.

1.    پلتفرم نکسو Nexo

پلتفرم نکسو Nexo

پلتفرم نکسو، پلتفرمی متمرکز برای وام‌ دهی NFT هستش که تنها مجموعه ‌های NFT با بلو چیپ را همچون مجموعه‌ های با ارزش CryptoPunks ، Bored Ape Yacht Club و ... هستن، به‌ عنوان وثیقه قبول میکنه؛ نهنگ‌ هایی که این نوع از NFTها را در اختیار خودشون دارن، میتونن بدون احتیاج به فروختن دارایی ‌های خودشون، نقدینگی فوری بگیرن.
نکسو یک مدیر حساب مخصوصی برای تقاضا کنندگان وام اعلام میکنه. بعد از تایید کردن درخواست، تقاضا کنندگان میتونن بدون بررسی کردن اعتبار یا سابقه ی اعتباری، وام بگیرن NFT.هایی که به عنوان وثیقه حفظ و نگهداری میشن، حتی اگه ارزش اونا در طول دوره وام نوساناتی داشته باشه، هرگز نقد نمیشه.

2.    پلتفرم آرکد Arcade

پلتفرم آرکد، پلتفرم وام‌ دهی NFT هستش که به طور معمول برای سرمایه ‌گذار ها خرید با ارزش خالص حداکثری و وام‌ دهندگان نهادی طراحی شده. پلتفرم آرکد بر پایه پروتکل Pawn ساخته شده. صاحبان NFT میتونن با گذاشتن وثیقه یک یا چند دارایی خودشون، به کمک برنامه Arcade درخواست گرفتن وام بدن. کاربر ها می بایست اول از همه این برنامه را به کیف پول خودشون وصل کنن، بعدش انتخاب کنن که از کدوم دارایی‌ها که پشتیبانی میشه به ‌عنوان وثیقه بهره ببرن و بعدش با شرایط اعلام شده درخواست گرفتن وام کنن.
پلتفرم آرکد از یک قرارداد هوشمند جهت به وجود آوردن یک NFT پیچیده یا wNFT استفاده میکنه که نشون دهنده وثیقه وام ‌گیرنده هستش و موقع درخواست گرفتن وام استفاده میشه. wNFT در یک قرارداد هوشمند امانی قفل میشه که هنگام پرداخت کردن اصل وام به وام گیرنده و همچنین با زپرداخت ارزش و مبلغ به وام ‌دهنده را اعلام میکنه. پلتفرم آرکد درصدی از هر تراکنش انجام گرفته شده در پلتفرم را به عنوان کارمزد برای خودش بر میداره.

3.    پلتفرم ان اف تی فای NFTfi

پلتفرم ان اف تی فای عموماً یک وثیقه‌ فروشی دیجیتالی هستش که با بهره گیری از توکن ‌های ERC721 به عنوان وثیقه، وام‌ میده. پلتفرم ان اف تی فای به کاربر ها اینو ممکن میکنه که NFTها را در ازای ارزهای دیجیتال گوناگون به رهن بذارن. البته قابل ذکر هستش که این وثیقه ‌ها بعدش میتونن به شکل نقدی به فروش برسن. وام‌ دهندگان بر پایه قیمت ود ارزش NFT که به عنوان وثیقه گذاشته شده، به افرادی که وام میگیرن مبلغی را به عنوان وام پیشنهاد میکنن. اگه اونی که وام میگیره پیشنهاد را قبول کنه، NFT تا وقتی که شرایط وام جور بشه، در یک قرارداد هوشمند قفل میشه.

4.    پلتفرم دراپس Drops

پلتفرم دراپس، پلتفرم وام ‌دهی دیفای هستش که صاحبان NFT میتونن با گذاشتن وثیقه مجموعه خودشون را، بدون احتیاج به واسطه و ضمانت وام فوری بگیرن. کاربر ها میتونن تا 80 درصد از قیمت و ارزش دارایی را وام بدون ضمانت فوری دریافت کنن.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم بهترین پلتفرم‌ های وام NFT رو به شما معرفی کنیم. اگه علاقمند به حوزه ان اف تی هستین در قدم اول اطلاعات و دانش خودتون رو در این زمینه بالا ببرین و اگه دوست دارین در پلتفرم های وام دهی ان اف تی فعالیت داشته باشین ما بهترین های این زمینه رو به شما معرفی کردیم. در وب سایت ارزسنج ما مقالات زیادی در حوزه ان اف تی داریم که می تونن برای شما مفید باشن فقط کافیه که در بخش جستجو کلمه nft رو سرچ کنین و همه چیزهایی که در این زمینه رو لازم دارین و بهشون دسترسی پیدا کنین.
کم شدن اعتماد به سیستم های مالی سنتی، تعداد افراد بیشتری را به طرف ارزهای دیجیتال کشیده. همون طور که اطلاع دارین دنیای شفاف دارایی ‌های دیجیتال میتونه کنترل و اعتماد حداکثری را نسبت به یک بانک سنتی به مردم عرضه کنه. پس پلتفرم های وام دهی از محبوبیت بالایی برخوردار هستن.
این پلتفرم ‌ها به مردم اینو ممکن کردن تا رمز ارز ها را قرض بدن. با این که که اونا همچون یک سرویس وام دهی سنتی و روی تعاملات همتا به همتا عمل میکنن. که امکان داره بعضی از افراد بیشتر به اون اعتماد کنن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ معرفی 4 پلتفرم برتر وام دهی NFT

در مورد بهترین پلتفرم‌ های وام NFT کدامند؟ معرفی 4 پلتفرم برتر وام دهی NFT نظر دهید
سوال امنیتی :5+71 = ?