5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال"


  • 04:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

ما سعی میکنیم در این مقاله در مورد راهکار های افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم تا دارایی شما در برابر هکرها و حملات سایبری حفظ بشه. در هر جایی که پول و دارایی در میان باشد اولین کلمه ای که به ذهن میرسه، امنیت هستش و قبل از سرمایه گذاری باید امنیت جایی که قرار است سرمایه گذاری کنین رو با روش های مختلف و مشاوره با افراد خبره در این حوزه مورد بررسی قرار بدین تا متضرر نشین. ارزهای دیجیتال و بازار های مالی نیز با این خطر مواجه هستن و در طی سال ها حملات سایبری و کلاهبرداری های زیادی انجام شده و دارایی های کاربران به سرقت رفته است.
بازار ارزهای دیجیتال در این چند سال اخیر رشد و جهش ناگهانی داشته و به یکی از بازار های مالی محبوب برای سرمایه گذاری و کسب سود تبدیل شده است و کاربران زیادی اشتیاق به سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال دارن. ولی یکی از مشکلاتی که سبب نگرانی سرمایه گذاران برای فعالیت در آن شده خطر ازدست دادن و امنیت آن می باشد. در واقع از آنجایی که ارزهای دیجیتال بر پایه بلاک چین و بر روی بستر اینترنت بوده و حالت فیزیکی ندارن، امکان هک شدن و حملات سایبری بسیار وجود دارد.

راهکارهای افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال

راهکارهای افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال

ریسک و سرمایه در این حوزه به دلیل وجود هکر ها، سایت های جعلی و صرافی های غیر قابل اعتماد خیلی بالا بوده و همچنین تراکنش هایی که بروی بلاک چین انجام میشه در صورت موفق بودن تراکنش غیر قابل برگشت و شناسایی نیستن و دارایی به طور همیشه از دسترس خارج خواهد شد. ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز فعالیت میکنن یعنی هیچ سازمان یا نهادی این بازار رو کنترل نمیکنه و برخی کشور ها آن را به رسمیت نمیشناسن و هیچ مرجع برای برخورد با کلاهبرداری های انجام شده در این حوزه نیست. همین موضوع ها باعث ترس کاربران این حوزه شده و تنها افرادی که اطلاعات و دانش خوبی در این زمینه دارن در برابر این مشکلات هیچ نگرانی نداشته و با خیال راحت اقدام به سرمایه گذاری و کسب سود میکنن.

1.    امنیت کیف پول ارزهای دیجیتال

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدیم که ارزهای دیجیتال حالت فیزیکی نداشته و باید برای نگهداری ارزهای دیجیتال از یک سیستم دیجیتالی بنام کیف پول استفاده کنیم. ازآن جایی که کیف پول ارزدیجیتال به صورت نرم افزاری و آنلاین فعالیت میکنن از این رو انتخاب نادرست کیف پول باعث هک شدن و سرقت رفتن رمز، در نهایت از بین رفتن دارایی میشه. انتخاب کیف پول از مهمترین مراحل سرمایه گذای ارزدیجیتال بوده که ارتباط مستقیم با هک و سرقت دارد. در انتخاب کیف پول باید به چند نکته اساسی دقت کرده و با توجه به این ویژگی ها بهترین و با امنیت ترین کیف را انتخاب کنیم. کیف پول ها انواع مختلفی داشته و هر کدام از کیف پول ها ویژگی ها و عملکرد خاصی دارن که در ادامه با آن بطور کامل آشنا خواهیم شد.

•    کیف پول های گرم 

برای نگهداری ارزدیجیتال باید از کیف پول استفاده کرد. کیف پول ها انواع مختلفی داشته که یک از آن ها کیف پول های گرم هست. منطور از کیف پول گرم این است که هرکیف پولی که برای دسترسی و استفاده از آن نیاز به اینترنت باشد را کیف گرم میگن. استفاده از این کیف پول ها برای ارسال، دریافت و حتی ترید ارزهای دیجیتال خیلی ساده و راحت است. اما از انجایی که این کیف پول به اینترنت متصل میشن امکان آسیب و حمله هکر ها بیشتر شده و باید دقت بیشتری داشت. برای دسترسی به کیف پول باید کلید خصوصی را در اختیار داشت. درست است که کیف پول ها کلید های خصوصی را منتشر نمیکنن ولی ممکن است که سیستم توسط هکر ها الوده شده و از طریق آن می توانن به کیف پول دسترسی پیدا کنن. البته به طور حتمی نمیتوان گفت که کیف پول های گرم امنیت ندارن؛ ولی میشه گفت در مقایسه با کیف پول های سرد امنیت کمتری دارن.

•    کیف پول های سرد

کیف پول های سرد نسبت به کیف کیف های گرم امنیت بیشتری داشته و امکان هک کردن کیف های سرد تقریبا صفر درصد است. چون کیف پول های سرد، برای اتصال به دارایی ها نیاز به اتصال به اینترنت نداشته و کلید های خصوصی به صورت افلاین میباشد. کیف پول های سرد برخلاف کیف پول های گرم به شکل فیزیکی هستن و برای هک کردن و یا اتصال به داراییها خود کیف پول باید در دست هکر باشد.

نکات امنیتی در کیف پول ها

دانلود کیف پول از سایت رسمی 

بررسی میزان و مدت فعالیت

دارای کلید خصوصی 

بک آپ گرفتن از کیف پول

استفاده از رمز عبور بلند 

قابلیت احراز دو عاملی

2.    صرافی ها در امنیت ارزهای دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال

مورد بعدی که باید در افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال خودتون بهش توجه کنین صرافی های انلاین هستن. بیشتر این صرافی ها از کاربران خود احراز هویت خواسته و برخی کشور ها مانند ایران در لیست تحریم های این صرافی قرار گرفته و فعالیت کاربران این کشور ها را با مشکل روبرو کرده است. یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کرد این هست که بعد از خرید ارزدیجیتال از صرافی مورد نظر دارایی خود را به کیف پول شخصی انتقال بدیم و در صرافی نگه نداریم.
نکات مهمی که در این زمینه باید رعایت کرد این هستش که اولا دارایی های خود را در صرافی های نگهداری نباید کرد و ثانیا مباحث امنیتی حساب کاربری صرافی خود را باید بالا برد. بطور مثال فعال کردن گزینه گوگل اوتنتیکیتور یکی از مواردی هستش که باید مد نظر داشته باشین یا ارسال کد برای ایمیل و غیره.
اگر خیلی وقت نیست در این بازار فعالیت می کنید، پیشنهاد می کنیم حتما کار خود را با خرید و فروش ارزهای دیجیتال در یک صرافی داخلی شروع کرده چون هم زبان صرافی فارسی بوده و هم به راحتی در صورت وجود هر مشکلی تیم پشتیبانی اون می تونه به راحتی شما رو راهنمایی کنه. همچنین از کارکردن در صرافی هایی مثل بایننس در ابتدا خودداری کنین که کاربران ایرانی رو تحریم کرده و اجازه فعالیت به اون ها رو نمیده.

•    نکات امنیتی در صرافی ها

حجم معاملات صرافی

تحریم نبودن کشور در حال سکونت

سابقه فعالیت و نداشتن سابقه منفی

استفاده از رمز عبور قدرتمند با کلمات زیاد و بدون تکرار

استفاده از تاییده دو عاملی

عدم افشای اطلاعات حساب کاربری

کلیک و باز نکردن آگهی و لینک های مخرب

3.    طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری

طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری

برای افزایش امنیت ارزهای دیجیتال لازم است دقت بیشتری به پروژه های سرمایه گذاری داشته باشین. طراحان این پروژه ها با تبلیغات گسترده و با وعده های سود های کلان، روزانه کاربران را وادار به سرمایه گذاری میکنن. نوع فعالیت این پروژه ها به این صورت است که پول سرمایه گذاری کاربران جدید را به کاربران قدیمی میدن و به این ترتیب سیستم را به پیش می برن تا بتونن سرمایه زیادی جذب کنن. معمولا از طریق سایت یا اپلیکشین، با وعده سود های تضمینی در قبال سرمایه گذاری کاربران، به ظاهر برای فعالیت های تجاری اقدام به جذب سرمایه کرده و با پرداخت چند بار سود کل سرمایه را خالی میکنن. یک روش دیگر طرح های کلاهبرداری، تبلیغ یک توکن بدون پشتوانه و بی ارزش جهت سرمایه گذاری است. کاربران با خرید این توکن بی ارزش باعث افزایش قیمت آن شده و خالق این توکن در بالاترین قیمت تمام توکن های خودش را بیرون میکشه و قیمت این توکن به یک باره سقوط میکنه و سرمایه های مردم از دست میره.

•    راهای تشخیص پروژه های کلاهبرداری

طرح های کلاهبرداری با سود های غیرمعمول تبلیغ میشن

اکثر این طرح های از عضو گیری سود بیشتر پرداخت میکنن

این طرح از نوع عملکردشان اطلاعت شفافی ارائه نمیدن

4.    فیشینگ و مهندس اجتماعی

فیشینگ و مهندسی اجتماعی

هکرها و سارقین از راه های مختلفی مثل ایجاد صفحه های جعلی و ارسال لینک های مخرب سعی در بدست اوردن اطلاعت کاربری و مشخصات بانکی ما میکنن. در حوزه ارزهای دیجیتال با ساخت اپلکیشین های جعلی و صفحه های جعلی اطلاعات حساب کاربر را بدست آورده و کلاه برداری میکنن. یکی از اصلی ترین روش های کلاهبرداری در این حوزه ساخت سایت جعلی با شکل ظاهری سایت اصلی و تغییر کم در ادرس سایت بوده تا بتوانن اطلاعات و دارایی های کاربران را بدست بیاورن. برخی از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال به دلیل نداشتن اگاهی در این حوزه اقدام به استفاده از ربات های تریدینگ میکنن و بعد از خرید ربات و اتصال به کیف پول یا حساب کاربری تمامی اطلاعات حساب در دسترس سازنده رباط قرار میگیرد. حتما باید قبل استفاده از یک کیف پول یا صرافی، به ادرس سایت و معتبر بودن آن دقت کرد.
مهندسی اجتماعی یک روش فریب کارانه هستش برای سرقت اطلاعات شخصی. در این روش سارق با روش های گوناگونی سعی در فریب دادن قربانی کرده و از طریق متقاعد سازی اقدام به دست اوردن کلید های کیف پول یا ارزدیجیتال میکنه. هرگونه روشی که بدون حمله یا نرم افزاری و فقط از طریق فریب انجام شود، مهندسی اجتماعی گفته میشه. تنها راه برای امان ماندن از کلاهبرداری ها فقط این است که کلید های خصوصی حساب و رمزعبور را به هیچ شخص یا شرکتی افشا نکنیم.

5.    افزایش امینت موبایل و سیستم های نرم افزاری

امنیت در موبایل

با توجه به اینکه ارزدیجیتال را باید در کیف پول نگهداری کنیم و اکثر کیف پول های گرم، اپلیکشین بوده و باید به موبایل نصب بشن به خاطر همین باید امینت موبایل های خودمون رو هم افزایش بدیم تا از حمله های سایبری جلوگیری کنیم. برای این منظور باید در نظر داشته باشید که رمز های ورود به کیف پول یا صرافی ها را به هیچ عنوان در موبایل ذخیره نکین و از قسمت امینت گوشی کمک بگیرید و حتما از رمز های اثر انگشت، چهره و پسورد عددی با عدد های مختلف استفاده کنین. یکی دیگر از راهای افزایش امینت موبایل بررسی دسترسی های داده شده به اپلیکیشن ها است و باید با توجه به برنامه بعضی از مجوز ها را غیر فعال کنین تا امنیت موبایل بالا بره و همیشه بیاد یک بک آپ از گوشی خود در اختیار داشته باشید.

کلام آخر

طبق مطالب گفته شده در مقاله راه های افزایش امینت در ارزهای دیجیتال متوجه شدیم که تعداد کلاهبرداری ها و پروژه های جعلی زیاد است و باید برای سرمایه گذاری و وارد شدن به این حوزه آگاهی کامل داشته باشین و هر پروژه ای که قصد سرمایه گذاری را دارین به صورت تخصصی بررسی کرده و با توجه به اطلاعات و استراتژی خود مقداری از دارایی خود را سرمایه گذاری کینن. ارزهای دیجیتال بر پایه بلاک چین بوده و یکی از ویژگی های بلاک چین غیرقابل برگشت بودن تراکنش انجام شده است و باید نهایت دقت را در وارد کردن ادرس داشته باشین. امیداریم با توجه به مطالب گفته شده اطلاعاتی را داده باشیم که نسبت به کلاهبردار ها باهوش تر باشین تا هیچ وقت دچار ضرر نشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال

در مورد 5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :5+98 = ?