انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟ "


  • 20:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟اگه جزء اون دسته از ادمایی هستین که علاقه زیادی به دنیای دیجیتال دارن، مطمئناً کلمه ارز دیجیتال به گوشتون خورده. این روزها، از هر گوشه کنار دنیا کلمه های جدیدی مثل ارز دیجیتال، واحد ارز، رمز ارز و... میشنویم. 
اما در مورد معنی این مفاهیم و کلمه ها چیزی می دونین؟ اگر نه پس با ما همراه باشین تا شما رو با دنیای وسیع ارز دیجیتال اشنا کنیم. 

اول از همه باید بیاین در مورد مفهوم ارز دیجیتال صحبت کنیم. این نوع واحد ارزی در زبان بین المللی به اسم cryptocurrency شناخته می شه. درحقیقت، می تونیم این واحد رو یه نوع پول اینترنتی بدونیم که از تکنولوژی رمزگذاری استفاده می کنه. 

این نوع واحد ارزی همه ویژگی های پول رایج رو داره. تنها تفاوت ارز دیجیتال با واحد پولی رایج در اینه که به صورت فیزیکی در دسترس نیست. می تونین این نوع ارز رو با ارز های دیگه مبادله کنین، باهاشون تراکنش های مالی انجام بدین و یا از همه مهم تر با استفاده از این واحد ها نسبت به خرید و فروش کالا اقدام کنین. 

مقاله پیشنهادی: 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

 حملات ارزهای دیجیتال

میدونم خیلی کنجکاو هستین که بدونین واحد ارزی دیجیتال چطور کار میکنه و کجا ذخیره می شه. این واحد ها روی یه پایگاه داده ای غیرمتمرکز به اسم بلاکچین ذخیره می شن. در ادامه مقاله شما رو با انواع ویژگی های ارز دیجیتال اشنا می کنیم و اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه خواهیم داد. 

کار با ارز دیجیتال نیاز به توجه و دقت بالایی داره. اگه مواظب حسابتون نباشین ممکنه به وسیله هکر ها و حملات مختلف، همه ارز های خودتون رو از دست بدین. پس بهتره اطلاعات کاملی در مورد انواع حملات ارز های دیجیتال داشته باشین. 
با ما همراه باشین تا اطلاعات کاملی از انواع حملات ارز های دیجیتال، راه های افزایش امنیت دارایی و اشنایی کلی با واحد های ارزی به دست بیارین. 

آشنایی با انواع حملات ارز های دیجیتال

آشنایی با انواع حملات ارزهای دیجیتال به شما امکان محافظت از واحد های ارزی رو فراهم می کنه. با یادگیری عمیق و کامل انواع حملات، از سو استفاده مجرمین و هکر ها در امان هستین. حملات سایبری به ارز های دیجیتال در چند نوع مختلف انجام می شه. در بخش زیر شما رو با تمامی این موارد اشنا خواهیم کرد. 

بهتره بدونین بلاک چین ها در برابر حملات سایبری مقاوم هستن اما مجرمین و هکر ها راه های زیادی برای نفوذ به حساب شما بلدن. پس زیاد به امنیت بلاک چین ها اطمینان نکنین. 

•    حمله 51 درصدی یا اکثریت 

 حمله 51درصدی یا اکثریت

یکی از انواع حملاتی که حساب ارزی شما رو تهدید می کنه، حمله 51 درصدی یا به اسم دیگه حمله اکثریت هستش. این نوع حمله رو میشه یکی از 5 حمله مهم در ارز های دیجیتال دونست. تو این نوع حمله، هکر می تونه 51 درصد از هش ریت رو به دست بگیره و یه فورک جایگزین ایجاد کنه. فورکی که توسط هکر ایجاد میشه به فورک های دیگه اولویت داره. 

همونطور که متوجه شدین تو این نوع حمله سایبری، بیشتر کنترل رو هکر به دست می گیره و این باعث میشه اختلال های زیادی تو شبکه بلاک چین به وجود بیاد. 

اگه حساب دیجیتال شما به دست افراد دیگه ای بیفته دیگه نمی تونین تراکنش های امنی انجام بدین چون معکوس عمل میکنه. اگه یه حساب واحد ارزی به دست فرد دیگه ای بیفته، این امر باعث کاهش ارزش ارزهای دیجیتالی میشه. در این صورت رمز ارز رو حذف میکنن.
اگه بخوایم یه مثال بزنیم می تونیم حمله به اتریوم کلاسیک رو در نظر بگیریم. این نوع حمله سایبری در ماه آگوست سال 2020 اتفاق افتاد که باعث ایجاد هزینه ای برابر با 5.6 میلیون دلار ارز دیجیتال ETC شد. خیلی جالبه بدونین هکری که تونسته این نوع اتریوم رو به دست می گیره تنها در 4 روز اینکارو انجام داده.

پس خیلی مواظب باشین و زیاد به امنیت حساب های دیجیتالیتون مطمعن نباشین. سعی کنین بهترین و امن ترین راه ها رو برای حفظ امنیت حسابتون یاد بگیرین. 

•    حمله فینی

حمله فینی

یکی دیگه از حملات ارز های دیجیتال، حمله فینی هستش. تو این نوع حمله، تراکنش به بلوک متصل می شه و یه تراکنش یکسان تو شبکه، قبل از انتشار بلوک از پیش تعیین شده ایجاد می شه. میشه گفت دومین تراکنش یکسان از این راه حذف میشه. 
این نوع حمله، اولین حمله به بیت کوین بود.حمله فینی به اسم هال فینی، نامگذاری شده و باید بدونین که این نوع حمله تاثیر زیادی روی بیت کوین و ارز رمزنگاری داره. 

میخواین بیشتر در مورد هال فینی بدونیم؟. هال فینی اولین کسی بود که تراکنش بیت کوین رو دریافت کرد. یه جورایی میشه گفت اولین کسی بود که مبحث بیت کوین رو به وجود اورد. 

حالا سوال اینجاست خب چرا هک فینی به اسم این شخص نامگذاری شده؟ هال فینی اولین کسی بود که گفت بیت کوین ممکنه دچار حملات دوبرابری بشه. اساس حمله فینی این هستش که شخص تراکنش تایید نشده رو در شبکه قبول کنه. 

نحوه انجام حمله فینی

فرض کنین یه ماینر از دو تا ادرس A و B استفاده می کنه. این شخص یه بلوک ایجاد می کنه و معامله ی اون از ادرس A تا ادرس B رو شامل میشه. خوب میدونین که هر دوی این آدرس ها متعلق به یه نفرهستن. 

حالا اگه همین فرد بیاد یه پرداخت دیگه ای رو با همون ارز انجام بده، تراکنش از آدرس A به آدرس C میره. اگه کاربر C، تراکنش رو بدون تایید قبول کنه اون موقع مهاجم می تونه بلوکی رو که تراکنش اولیه تو اون انجام شده آزاد کنه.این باعث میشه، معامله کاربر باطل بشه و هکر بتونه دو برابر به دست بیاره. این نوع حمله سه مرحله داره.

 نحوه انجام حمله فینی

1.    مهاجم یا هکر یه معامله ای رو انجام میده که تو این معامله، کوین ها رو به ادرسی که تحت کنترل خودشه می فرسته. بعد از انجام این کار، بلوک استخراج میشه. 
2.    وقتی هکر تونست بلوک رو استخراج کنه و یه تراکنش جدیدی انجام بده، اونو به شبکه منتقل نمی کنه. به جای اینکه کوین ها رو به شبکه جدید منتقل کنه میاد یه معامله جدید انجام میده و خیلی سریع با پولی که به دست آورده، به دنبال پرداخت هزینه کالا ها و خدمات میره. 
3.    هکر بعد از انجام معامله و پذیرش اون توسط معامله کننده، بلوک استخراج شده رو به شبکه منتقل می کنه. یادتون باشه که این کار بدون تایید تراکنش اتفاق میفته.درسته که این نوع حمله یکی از بیشترین حملات سایبری به ارزهای دیجیتال شناخته می شه ولی زمان زیادی می خواد. تعداد زیاد ماینر ها و سختی های شبکه حوصله و وقت نیاز دارن. 
یکی دیگه از سختی های این کار اینه که هکر باید بتونه در عرض چند دقیقه یه کالایی رو بخره یا هزینه یه خدماتی رو پرداخت کنه. یادتون نره این حمله وقتی اتفاق میفته که گیرنده یه تراکنش تایید نشده رو قبول کنه .

حمله دیداس چیست؟

حمله دیداس یا DDoS، سومین نوع از انواع حملات ارزهای دیجیتال شناخته میشه. تو این نوع حمله، هکر به کامپیوترهای زیادی نیاز داره تا بتونه باعث ایجاد ترافیک تو شبکه بلاک چین بشه و فرد نتونه به صورت عادی به فعالیت خودش تو شبکه ادامه بده. 
تو این نوع هک، شبکه تا چند ساعت از دسترس خارج می شه و یا اینکه دیگه نمی تونین توش فعالیتی داشته باشین. حمله استیم و صرافی بیتمکس دو نوع از معروف ترین و شناخته شده ترین حمله های دیداس هستن. 

تو این نوع حمله، هکر کنترل ماشین های انلاین رو به دست می گیره و کامپیوتر ها وسیستم ها رو الوده به بدافزار کرده و اونارو به بات تبدیل می کنه. بعد از این کار، مهاجم با استفاده از بات ها و کنترل از راه دور، باعث هدایت ماشین ها میشه و شبکه رو به ترافیک میندازه. 
حمله دیداس 

حمله دیداس روی هر سرویس انلاینی ممکنه. یکی از تفاوت های این نوع حمله با حملات سایبری دیگه در اینه که محیط امنیتی رو نقض نمیکنه بلکه فقط باعث میشه کاربران قانونی نتونن از وب سایت ها و سرور های خودشون استفاده کنن.
این نوع حمله ممکنه تا مدت طولانی ادامه داشته باشه که اثرات مخرب زیادی به بار میاره. حمله DDoS باعت از بین رفتن درامد، کاهش اعتماد دارنده ارز و اسیب طولانی به شهرت ارز دیجیتال می شه. 

حمله سرعتی چیست؟ 

حمله سرعتی رو می تونیم به عنوان چهارمین انواع حملات ارز های دیجیتال بدونیم. تو این نوع حمله، هکر از دو تراکنش استفاده میکنه. اون هر دو تراکنش رو پشت سر هم ارسال میکنه. بهتره بدونین فقط یکی از این تراکنش ها مورد تایید هستش. 
تو این نوع حمله، هکر کالایی رو با تراکنش تایید نشده میخره و قبل از اینکه این تراکنش تایید بشه، اون رو باطل می کنه. 

حمله سرعتی وقتی اتفاق میفته که معامله کننده و گیرنده تراکنش تایید نشده رو قبول کنه. این نوع حمله مشابه حمله فینی هستش که در اون گیرنده یک تراکنش تایید نشده رو قبول میکنه. 

حمله سیبل چیست؟

 حمله سیبل

حمله سیبل، پنجمین نوع از حملات ارز های دیجیتال هستش. تو این نوع حمله، هکر سعی میکنه شبکه همتا به همتا رو با هویت های جعلی تغییر بده. این هویت ها به ظاهر معمولی هستن ولی توسط یه هویت حقیقی کنترل میشن. 
توی انتخابات امریکا، این نوع حمله سایبری اتفاق افتاد. کشور روسیه موقع انتخابات امریکا، روی روند نتیجه این کشور از طریق حساب های کاربری جعلی اثر گذاشت. 
تا اینجا در مورد انواع حملات ارز های دیجیتال صحبت کردیم. اما مهم ترین نکته در مورد این نوع واحد های ارزی، جلوگیری از هک شدن و کلاهبرداری هستش. با ما باشین تا در مورد افزایش ایمنی ارز های دیجیتال بیشتر بدونیم. 

افزایش امنیت ارز های دیجیتال 

همونطور که گفته شد، بلاک چین ها در مقابل هک شدن و کلاهبرداری مقاومت زیادی ندارن و ممکنه از طریق راه های مختلفی مورد حمله قرار بگیرن. مهم ترین نکته ای که باید به اون توجه کرد، افزایش ایمنی ارز های دیجیتال هستش. 

امروزه تعداد مجرمین سایبری و هکر ها اونقدر زیاد شده که توانایی مقابله با اون ها یه نیاز ضروری هستش. بهتره بدونین هکر ها هرروز از یه روش جدیدی از کلاهبرداری و سرقت استفاده می کنن پس خوب حواستون رو جمع کنین تا طعمه هکر ها نشین.

حتما میخواین بدونین چطور می تونین در مقابل حمله هکر ها مقاومت کنین. ما به شما می گیم چطور باید این کارو انجام بدین. بهتره اول یه نگاهی به انواع کیف پول های ارز دیجیتال بندازیم.

مقاله پیشنهادی: 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال

انواع کیف پول های ارز دیجیتال کدامند؟ 

 انواع کیف پول های ارزهای دیجیتال

ما برای ذخیره رمز ارز به دو نوع کیف پول نیاز داریم. کیف پول گرم و کیف پول سرد. 

•    کیف پول گرم

این نوع کیف پول، به اینترنت وصل میشه و خیلی راحت می تونین ازش استفاده کنین. درسته که از لحاظ امنیتی خیلی قویه ولی هنوز هم در برابر حملات هکر ها قدرت زیادی نداره. 

•    کیف پول سرد 

این نوع کیف پول رو می تونین به صورت افلاین استفاده کنین. کیف پول سرد برای استفاده در ذخیره ارز های دیجیتال مثل بیت کوین مناسبه. از اونجایی که این نوع والت به صورت آفلاین کار میکنه، نمیشه مورد سرقت آنلاین قرارداد چون از اینترنت استفاده نمیکنه. به همین دلیل خیلی از معاملات بزرگ رو از طریق کیف پول های سرد انجام میدن.کیف پول های سرد و گرم خودشون به 5 دسته متفاوت تقسیم میشن که عبارتند از: 
•    کیف پول آنلاین 
•    کیف پول موبایل 
•    کیف پول دسکتاپ
•    کیف پول کاغذی
•    کیف پول سخت افزاری 

نحوه دزدی هکر ها از کیف پول دیجیتالی 

برای اینکه بتونین امنیت کیف پولتون رو افزایش بدین و مانع از حملات به ارز های دیجیتال بشین بهتره اول با نحوه عملکرد هکر ها اشنا بشین. اگه بخوایم ساده تر توضیح بدیم، هکر ها در چهار مرحله اهدافشون رو عملی میکنن. 
 
•    تشخیص هدف 

اولین مرحله، تشخیص و شناسایی هدف هستش. این روز ها تعداد هکر ها اونقدر زیاده شده که افزایش امنیت کیف پول های دیجیتالی اهمیت خیلی زیادی پیدا کرده. این گونه افراد به راحتی می تونن از طریق روش های مختلف اقدام به کلاهبرداری و سرقت ارز های دیجیتالی کنن. 
هکر ها قبل از انجام هر اقدامی همه جوانب رو در نظر می گیرن، اطلاعات عمومی و کلی رو رصد میکنن، رسانه های اجتماعی رو مطالعه میکنن و تحلیل هایی بر این اساس انجام میدن. 

دزدی هکرها از کیف پول دیجیتال

•    دسترسی به اعتبارنامه ها

دسترسی به اعتبارنامه ها یا تحقیق در مورد حفره ها دومین مرحله انجام عملیات هکر ها شناخته میشه. این نوع افراد برای اینکه بتونن حمله سایبری رو عملی کنن و امنیت دارایی ارز دیجیتال رو از بین ببرن، به سرقت مدارک اعتباری نیاز دارن.
سرقت مدارک اعتباری با استفاده از دو روش دسترسی به اعتبار نامه ها یا تحقیق در مورد حفره ها انجام می شه. حالا می خوایم بدونیم منظور از این روش چیه؟

بهتره بدونین بیشتر از 15 میلیارد رمز عبور برای فروش وجود داره. هکر ها راحت میتونن با استفاده از ابزارهای خاصی اطلاعات مربوط به نام کارمندان و باز کردن پورت ها استفاده کنن.رمز های عبور کوتاه، ضعیف هستن و به راحتی توسط هکرها هک میشن. 
یکی از سوالات مهمی که ممکنه براتون پیش بیاد، نحوه نفوذ هکر ها به شبکه های ارز دیجیتال هستش. با ما همراه باشین تا به جواب سوالتون برسین. 

نحوه نفوذ هکر ها به شبکه 

بهتره مواظب ایمیل ها و پیامک هایی باشین که از شماره های مختلف براتون ارسال می شن. بعضی از این ایمیل ها و پیامک ها مخرب هستن و در واقع توسط هکر ها فرستاده میشن.هکر ها با استفاده از پیامک ها و ایمیل های جعلی اقدام به سرقت اعتبار قربانیان خودشون می کنن. حتی ممکنه از وب سایت های فیشینگ هم برای این کار استفاده کنن. بهتره بدونین در سال 2020، در حدود 46000 وب سایت فیشینگ توسط گوگل شناسایی شد. 

روش های افزایش امنیت دارایی ارز دیجیتال 

 روش های امنیت ارزهای دیجیتال

برای افزایش امنیت دارایی ارز دیجیتال باید با روش های افزایش امنیت آشنایی کامل داشته باشین تا بتونین از حمله هکر ها در امان بمونین. 

•    عدم افشای اطلاعات حساب 

اول از همه، مهم ترین نکته حفظ اطلاعات شخصی حسابتون هست. بهتره رمز عبور و کلمات بازیابی کیف پول رو به کسی نگین. در غیر این صورت، هکر ها به راحتی می تونن به حساب شخصیتون دسترسی داشته باشن.خیلی مهمه که این اطلاعات رو حتی در اختیار صرافی ها هم قرار ندین. اگر رمز عبورتون به دست کس دیگه ای افتاد هر چه سریع تر نسبت به تغییر رمز اقدام کنین. 

•    ایجاد تایید هویت دو مرحله ای 

تایید هویت دو مرحله ای یکی از مهم ترین و قدرتمند ترین روش ها برای افزایش ایمنی ارز های دیجیتال شماست. برای اینکه بتونین تایید دو مرحله ای رو فعال کنین باید منوی حساب کاربری رو باز کنین.گزینه امنیت رو انتخاب کنین و روش تایید دو مرحله ای رو فعال کنین.

•    در برابر حمله های فیشینگ هوشیار و مطلع باشین 

هکر ها معمولا از ایمیل ها، پیامک ها و وب سایت هایی مشابه با نمونه اصلی استفاده می کنن تا بتونن به هویت کاربران دسترسی پیدا کنن.پس بهتره از امنیت تمامی اطلاعاتی که براتون ارسال می شه و حتی امنیت صرافی ها، اطمینان لازم رو داشته باشین. 

•    از اپلیکیشن های تقلبی در استور ها استفاده نکنین

هکر ها با ایجاد اپلیکیشن های تقلبی به راحتی می تونن حساب شما رو هک کنن. بهتره همیشه برنامه هاتون رو از منابع رسمی دانلود کنین. اپ استور های معتبر بهترین منابع برای دانلود اپلیکیشن های مختلف هستن. 

•    از ربات ها، بدافزار ها و افزونه های اسکمر دوری کنین

 حملات ارزهای دیجیتال

بعضی وقت ها ممکنه از نرم افزارهایی استفاده کنین که درواقع بد افزار هستن و باعث از بین رفتن حساب کاربری شما میشن.برای این کار بهتره از یه انتی ویروس استفاده کنین تا مانع از ورود بد افزارها به حفاظ امنیتی شما بشه. 

•    استفاده از کیف پول های امن 

سعی کنین کیف پول هایی رو که از اونا برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده میکنین، از هر جایی خریداری نکنین.بهتره کیف پول هارو از یه فروشگاه معتبر بخرین تا از امنیت اون اطمینان لازم رو داشته باشین.

اگه می خواین از صرافی ها استفاده کنین بهتره تو کوینکس ثبت نام کنین.کوینکس برای ایرانی ها تحریم نشده و علاوه بر این، امنیت خیلی زیادی هم داره. خب وقتشه به یه جمع بندی از کل مقاله برسیم.

جمع بندی 

در مقاله انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟ متوجه شدیم که نباید به امنیت صد درصدی بلاکچین ها مطمئن بود.بلاکچین ها به راحتی توسط هکرهای قوی، هک میشن و اینطوری حساب ارز دیجیتال شما دست افراد دیگه ای میفته که میتونن به راحتی ازش سوء استفاده کنن. هکرها رو شناختیم و در مورد 6 روش افزایش امنیت حساب های ارزی و نحوه جلوگیری از ایجاد انواع حملات ارز های دیجیتال صحبت کردیم.

دنیای ارز دیجیتال پر از چالش های مختلفی هستش. اگه میخواین وارد این دنیای وسیع بشین باید با تمامی شرایط اون اشنایی کامل داشته باشین تا طعمه افراد سودجو و هکر ها نشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟ 

در مورد انواع حملات ارزهای دیجیتال چیست؟  نظر دهید
سوال امنیتی :5+33 = ?