شبکه دیفای چین چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "شبکه دیفای چین چیست؟"


  • 23:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

شبکه دیفای چین چیست؟در اوایل سال 2020، بسیاری از مشاغل به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا اسیب دید و مشاغل زیادی دچار بحران شدن. بازار های مالی در این سال ها بسیار محبوب شد و افراد زیادی رو از سراسر جهان به خودش جذب کرد و سرمایه گذاران علاقه مند شدن تا سهمی در این بازار داشته باشن؛ یکی از این بازار ها، بازار ارزهای دیجیتال هست.

با پشتیبانی از فناوری بلاک چین، خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز به ارتفاعات جدید و هیجان انگیزی رسیدن. متأسفانه، با وجود اشتیاق زیاد،کاربران و توسعه‌دهندگان مدت‌هاست که مجموعه‌ای از مشکلات رو کشف کردن که هنوز هم میتونه مانع رشد دیفای DeFi بشه. مشکلاتی مانند مقیاس پذیری، امنیت و...

DeFiChain، یک نوآوری بلاکچین که برای DeFi بهینه شده هست و راه حل های ممکن رو برای این مشکلات ارائه کرده. ما امروز میخوایم به موضوع شبکه دیفای چین چیست؟ بپردازیم و کاربرد شبکه دیفای چین چیست؟ رو بگیم و مشکلات که توسط این شبکه حل شدن، در حالی که شبکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم نتونستن تا به اینجا این مشکلو حل کنن اشاره کنیم و شما رو با کوین دیفای چین بیشتر آشنا کنیم.

مقدمه ای بر تاریخچه بلاک چین

 شبکه دیفای چین چیست

یکی از بزرگترین انقلاب های بشر در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت، بلاک چین هستش. بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده هست که بین گره ها یا نود های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته میشه. 

به عنوان یک پایگاه داده، یک بلاکچین اطلاعات رو به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتالی ذخیره میکنه. بلاکچین ها بیشتر به دلیل نقش حیاتی خود در سیستم های ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، برای حفظ رکورد ایمن و غیرمتمرکز تراکنش ها شناخته میشن. یکی از بزرگ ترین مزایای بلاک چین اینه که که حفظ حریم شخصی و امنیت رکورد داده ها رو تضمین میکنه و بدون نیاز به شخص ثالث، اعتماد ایجاد میکنه.

یکی از تفاوت های کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و یک بلاک چین، نحوه ساختار داده ها میباشد. یک بلاک چین اطلاعات رو در گروه هایی به نام بلوک ها جمع آوری میکنه که مجموعه ای از اطلاعات رو در خود نگهداری میکنن. بلوک‌ها ظرفیت‌های ذخیره‌سازی خاصی دارن و هنگامی که پر میشن، بسته میشن، به اصطلاح بلوک کامل میشه و به بلوک پرشده قبلی متصل میشه و زنجیره‌ای از داده‌ها رو تشکیل میدن که به زنجیره بلوک معروف هستن. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال اون بلوک تازه اضافه شده، در یک بلوک جدید تشکیل میشه که پس از پر شدن به زنجیره اضافه میشه.

یک پایگاه داده متمرکز داده های خودش رو در جداول ساختار میده، در حالی که یک بلاک چین، همانطور که از اسمش پیداست، داده های خود رو به قطعات (بلوک هایی) که در کنار هم قرار گرفتن، ساختار میده. این ساختار داده به طور ذاتی یک جدول زمانی برگشت ناپذیر از داده ها رو هنگامی که در طبیعت غیرمتمرکز پیاده سازی میشه، ایجاد میکنه.

شبکه دیفای چین چیست؟

 شبکه دیفای چین چیست

DeFiChain پلترم نرم افزاری هست که توسط یک شبکه توزیع شده از رایانه ها پشتیبانی میشه که برای تراکنش های سریع اختصاص داده میشه. همچین این شبکه در هر مکان و زمان برای تمام عموم شفاف و قابل دسترسی هستش. DeFiChain برای پشتیبانی از خدمات مالی، مانند: وام، سرمایه گذاری، پس انداز و هر چیز دیگری که بانک میتونه انجام بده ساخته شده.

 تفاوت بین DeFiChain و شبکه بانکی اینه که DeFiChain غیرمتمرکز هست، اما بانک ها متمرکز هستن، یعنی هیچ مرجع یا نهادی به تنهایی نمیتونه شبکه رو کنترل کنه و هر کسی میتونه برای اجرای پروتکل شبکه بر روی رایانه شخصی خود با دیگر افراد مشارکت کنه. اجرای پروتکل این شبکه به عنوان یک دفتر کل پشتیبانی میشه و افرادی که این کار رو انجام میدن، ارز دیجیتال DFI به عنوان پرداخت، پاداش دریافت میکنن.

DFI ارز دیجیتال بومی شبکه DeFiChain هست. این شبکه امکان ایجاد ارزهای دیجیتال از توکن‌هایی که نشان دهنده دلار آمریکا، سهم سهام، سود سهام شرکت، گواهی مالکیت و یک دارایی واقعی و غیره هستن رو میده.

این توکن ها شبکه رو به عنوان توکن های غیر بومی به گردش در میارن. DFI یکی از ارزهای رمزنگاری شده در شبکه DeFiChain هست که برای پرداخت برای انتقال توکن، ایجاد توکن، رای دادن، وام دادن، ارائه وثیقه و شرط بندی استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: دیفای چیست؟

کاربرد شبکه دیفای چین چیست؟

کاربرد شبکه دیفای چین چیست

حتما با بیت کوین و اتریوم آشنایی دارین. این دو تا از بزرگترین شبکه های بلاک چین هستن. بیت کوین قدیمی ترین شبکه بلاک چین تا به امروزه و اتریوم به عنوان اولین شبکه بلاک چینی شناخته میشه که به اپلیکیشن ها اجازه میده روی اون ساخته بشن.

شاید اولین سوالی که به ذهنتون بیاد اینه چرا جهان به بلاک چین دیگری نیاز داره؟در جواب این سوال میتونیم بگیم که بیت کوین و اتریوم راه رو برای وجود تامین مالی غیرمتمرکزی رهبری کردن که شبکه ها دارای محدودیت های شدید تری نسبت به گذشته هستن.

بیت کوین به دلیل سابقه امنیتی طولانی مدتش مورد تحسین سرمایه گذارانش قرار میگیره، اما مشکلی که داره نمیتونه بیش از تراکنش های ساده بیت کوین بین دو طرف، انجام بده.

در اتریوم، توسعه‌دهندگان میتونن برنامه‌هایی بسازن که میشه تراکنش‌های پیچیده‌تری (مانند وام‌گیری و وام‌دهی) رو انجام داد اما قابلیت تعداد بیشماری از فعالیت‌های زنجیره‌ای مقیاس‌پذیر رو ندارن. با استفاده از برخی از نوآوری های مدرن در بلاک چین، DeFiChain قادره مقیاس پذیری، امنیت و حسابرسی عادلانه رو برای بهبود مستمر شبکه حل کنه. 

در ادامه به برخی از مشکلاتی که شبکه دیفای چین تونسته اونا رو حل کنه، میپردازیم.

1.    مشکلات مقیاس پذیری DeFi

 مشکلات مقیاس پذیری دیفای

در یک شبکه توزیع شده که در اون هیچ کس قابلیت کنترل شبکه رو نداره، رایانه های فردی که گره های شبکه نامیده میشن،باید در مورد وضعیت مشابه شبکه به یک توافق جمعی برسه و اطلاعات متناقض باید به طور موثر از طریق اجماع شبکه حل و فصل بشه.هم در بیت کوین و هم در اتریوم،با گوش دادن به اولین گره ای که یک معمای هش رمزنگاری رو حل میکنه، اجماع حاصل میشه. یک گره نمیتونه برای چندین نوبت متوالی رهبری رو به دست بگیره.

این پروتکل اجماع به عنوان اثبات کار PoW شناخته میشه.POW  یک سیستم توزیع شده با امنیت بالا رو معرفی میکنه، اما به دلیل کاهش سرعت تراکنش بیت کوین 10 دقیقه طول میکشه تا 2700 تراکنش رو تأیید کنه.

زمان بلاک برای اتریوم یک بهبود قابل توجه 13 ثانیه هست و میتونه 7 برابر بیشتر از بیت کوین تراکنش ها رو تأیید کنه.DeFiChain از پروتکل اجماع متفاوتی به نام Proof of Stake (PoS) استفاده میکنه که در اون یک رهبر شبکه تصادفی برای یک زمان بلوک معین انتخاب میکنه تا وضعیت بعدی شبکه رو تعیین کنه.

 PoS در مقایسه با PoW از نظر انرژی کارآمدتر میباشد و میتونه برای برآورده کردن پهنای باند شبکه مورد نیاز، استفاده بشه. همچنین برای تبدیل شدن به یک رهبر شبکه، گره ها باید 20000 DFI رو به سیستم خزانه داری این شبکه واریز کنن و در شبکه به عنوان مسترنود شناخته بشن.

2.    مشکلات امنیتی در DeFi

در طول سال ها، بسیاری از توسعه دهندگان، اتریوم رو به عنوان گسترده ترین شبکه DeFi انتخاب کردن. با این حال، تاریخ نشان داده که برخی از برنامه های DeFi هک هایی رو تجربه کردن و مهاجمان تونستن با حفره های امنیتی که در شبکه وجود داره، سیستم رو دچار اختلال کنن و دارایی های افراد رو به سرقت ببرن.

 زبان برنامه نویسی DeFiChain به دلیل کامل نبودن تورینگ، گزینه ایمن تری محسوب میشه، این رویکرد برای امنیت قراردادهای هوشمند منحصر به فرد نیست و بلاک چین های دیگه ای مانند Zilliqa وجود داره که از زبان های برنامه نویسی کامل غیر تورینگ برای این منظور استفاده میشه. 
اما در مقایسه با بیت کوین، با اینکه شبکه بیت‌کوین نمیتونه سرعت تراکنش‌های لازم رو برای اکثر برنامه‌های DeFi برآورده کنه اما همچنان به عنوان بهترین و امن ترین شبکه تا به امروز در بین ارزهای دیجیتال شناخته شده.

در مقابل شبکه دیفای چین برای حفظ امنیت و جلوگیری از هک شدن شبکه، هر چند دقیقه DeFiChain یه عکس ازآخرین وضعیت شبکه میگیره و اون رو در بلاک چین بیت‌کوین ذخیره میکنه، مانند پشتیبان‌گیری از رایانه خود در فضای ابری. این عمل به عنوان Anching شناخته میشه، بنابراین DeFiChain به دلایل امنیتی به بیت کوین متصل شده. در نهایت، یک لایه امنیتی دیگه از طریق استحکام مکانیزم Proof of Work اضافه شده.

 اگرچه Proof of Stake پروتکل اجماع شبکه هست، Proof of Work برای برچسب‌گذاری بلوک‌ها با شناسه‌های هش منحصربه‌فرد بسیار مفید میباشد.

Proof of Stake میتونه رهبر بلوک رو انتخاب کنه و به اجماع برسه، با این حال ساخت زنجیره بلاک بدون گنجاندن شناسه هش منحصر به فرد کافی نخواهد بود. این فرایند میتونه از مجموعه ای از گره های رقیب تولید بشه که وظیفه اصلی اونا ارائه یک لایه امنیتی رمزنگاری بر روی بلاک چین میباشن.

3.    دیفای چین مشکلات حاکمیتی را حل میکند

اغلب سرمایه گذاران کریپتو، حکومت رو به عنوان یک مشکل اساسی در نظر نمیگیرن.برای اینکه یک شبکه ارز دیجیتال در آینده مرتبط باقی بمونه، باید تکامل پیدا کنه و مطابق با خواسته‌های کاربران سازگار بشه.

 بیشتر بلاک چین‌های قدیمی‌تر مانند بیت‌کوین و اتریوم در امنیت و مشارکت اجتماعی خود به قدری قوی هستن که تغییرات ایجاد شده در عملکردهای اصلی بلاک چین میتونه به طور بالقوه منجر به تقسیم شبکه بشه که به عنوان هارد فورک نیز شناخته میشه. 

شناخته ترین هارد فورک توسط اتریوم ایجاد شد، زمانی که رویدادی به نام هک DAO باعث ایجاد معضلی در بنیاد اتریوم و جامعه اون شد. در نسخه فعلی اتریوم، توسعه‌دهندگان شبکه تصمیم گرفتن برخلاف آنچه اتریوم مطرح میشه، غیرمتمرکز و مستقل از سیاست عمل کنن.

برای جلوگیری از هارد فورک، DeFiChain سیستم حاکمیتی رو با اجازه دادن به سهامداران جامعه برای رای دادن به پیشنهادات بهبود DeFi (DFIP) اصلاح کرد. هر مستر نود به عنوان یک رأی به حساب میاد و رأی‌گیری معمولاً در GitHub، یک مخزن منبع باز برای فایل‌های برنامه‌نویسی انجام میشه. 
رای گیری با امضای پیامی با امضای دیجیتالی که برای هر مسترنود منحصر به فرد هست، انجام میگیره. از طریق این سیستم حکومت عادلانه و دموکراتیک، DeFiChain میتونه مطابق با بهترین منافع کاربران و خواهان این شبکه تغییر کنه.

اهداف شبکه دیفای چین

 اهداف شبکهدیفای چین

DeFiChain صنعت ارزهای دیجیتال رو بر اساس یک فرض ساده میبینه: مردم باید بر امور مالی خود کنترل داشته باشن. با این حال، سیستم های فعلی هنوز از ارائه خدمات مالی که واقعاً تحت کنترل افرادی که از اونا استفاده میکنن، فاصله داره. هدف DeFiChain اینه که با آوردن قابلیت‌های DeFi کامل به اکوسیستم بیت‌کوین به مردم (در آینده ماشین‌ها و دستگاه‌ها) دسترسی یکپارچه به خدمات مالی غیرمتمرکز بده. در سال 2019، تیم چالش‌های اصلی رو برای وارد کردن جریان اصلی DeFi شناسایی کرد. بعضی از این چالش ها میتونیم به:
•    بیشتر پلتفرم‌های عمومی مانند اتریوم برای ارائه خدمات مالی به مقدار زیادی کدنویسی نیاز دارن که خطر هک شدن یا اشکالات کد رو افزایش میده.
•    در بسیاری از این پلتفرم‌ها مشکلاتی در مقیاس‌بندی وجود داره، مانند: افزایش استفاده از یک dApp خاص بر قیمت گس برای همه تراکنش‌های روی پلتفرم تأثیر غیر مستقیم میزاره.
•    مدل‌های حکمرانی اکثر بلاک‌چین‌های امروزی نابالغ هستن و نشانه‌هایی از سیاسی شدن، تمرکز و عدم اطمینان در این شبکه ها وجود داره.

هدف DeFiChain با قابلیت تبادل روی بیت‌کوین و سایر پروژه‌های رمزنگاری بزرگ، اینه که کاربران رمزارز میتونن به صورت یکپارچه بر روی طیف گسترده‌ای از ابزارهای مالی به صورت کاملاً نامحدود، غیرمتمرکز، سریع و ایمن با کارمزد تراکنش‌های پایین تراکنش انجام بدن.

بنیان گذاران دیفای چین

بنیانگذاران دیفای چین 

اگه دکتر جولیان هاسپ و یو زین چوا، بنیان‌گذاران دیفای چین، داستان خودشون رو در مورد تأسیس یک شرکت با هم برای دیگران تعریف کنن، بسیاری با ناباوری سر خود رو به خاطر نامحتمل بودن توالی وقایع تکان میدن. DeFiChain به عنوان یک پروژه سرنوشت ساز از دوستی دو نفر شروع شد، U-Zyn، یک پیشگام اولیه در بیت کوین و یک بنیانگذار صرافی و جولیان، یک پزشک و کارآفرین سریال های تلویزیونی بود.

U-Zyn در اوایل سال 2011 در حین کار در وب، با واژه ای به نام بیت کوین مواجه شد. هنگامی که جولیان و یو زین برای اولین بار در سال 2016 در حال نوشیدن قهوه با هم آشنا شدن، همکاری خودشون رو با همدیگه شروع کردن و در نهایت در پروژه‌های مختلف مرتبط با ارزهای دیجیتال با یکدیگر همکاری کردن و به موفقیت های بسیاری دست یافتن.

 این دو در سال 2017 ارتباط خودشون رو از دست دادن، اما در سال 2019، اونا دوباره در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردن و شروع به طرح طوفان فکری در مورد پروژه ای کردن که میتونست مشکلات زیادی از شبکه های مختلف ارزهای دیجیتال رو حل کنه و اسمش رو هم گذاشتن دیفای چین.

عوامل موثر بر قیمت دیفای چین

 عوامل موثر بر قیمت دیفای چین

عوامل بی شماری بر ارزش DeFiChain تأثیر میزاره. مانند همه ارزهای دیجیتال، این ارز دیجیتال با عرضه ثابت ایجاد شد. به این معنی که دولت نمیتونه با دخالت در این پروژه باعث تورم و کاهش ارزش پول این شبکه بشه. نرخ ارز DFI با پاسخ به تغییرات در اقتصاد گسترده حرکت میکنه. به عنوان مثال، بسیاری از رمزارزها در سال 2020 دستاوردهای چشمگیری داشتن در حالی که اقتصادهای سراسر جهان به دلیل همه گیری کووید19 آسیب دیدن.

مقررات دولتی تاثیر زیادی بر قیمت DeFiChain داره. سیاست‌های مالیاتی، مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری، محدودیت‌های ماینینگ، برنامه‌های دولت برای ارزهای دیجیتال رسمی و سایر پیشرفت‌ها میتونه بازار کریپتو رو تحت تاثیر خودش قرار بده.

خبرسازان نیز میتونه در قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بزاره. وقتی یک کارآفرین میلیاردر توییتی از یک سکه یا توکن خاص حمایت میکنه،در بالا رفتن اون کوین کمک زیادی میکنه. افراد مشهور بیشتر و بیشتر در حال تبلیغ ارزهای دیجیتال و NFT برای میلیون ها دنبال کننده در رسانه های اجتماعی هستن. اثرات این تاییدیه ها بر قیمت ارزهای دیجیتال رو نمیتونیم اغراق کنیم.

مقاله پیشنهادی: دیفای لاما DeFi Liama چیست؟

آیا دیفای چین مناسب سرمایه گذاری است؟

بیشتر پروژه‌های DeFi توکن‌های خودشون رو از طریق پیشنهاد اولیه سکه ICO میفروشن تا به جمع‌آوری سرمایه کمک کنن. اگرچه این سیستم سال‌ها برای برخی از پروژه‌ها کار کرده، برخی از منتقدان گفتن که ICOها میتونن باعث توزیع ناعادلانه سکه‌ها یا توکن‌ها بشن که بخش عمده‌ای از اون متعلق به خود بنیانگذاران کوین میباشد.

اگه نگاهی به پیش بینی آینده از نحوه توزیع سکه های DFI بندازین، بیشتر اونا توسط مسترنودها از طریق پاداش دادن به دست اومدن.نود هایی که یک لایه امنیتی رمزنگاری ( به عنوان ماینرها شناخته میشن) فراهم میکنن، بخشی از سکه های DFI از طریق پاداش های استخراج هستن.

علاوه بر این، DeFiChain یک مدل کار برای برنامه های مختلف DeFi میباشد.همچنین DeFiChain DEX، یک صرافی غیرمتمرکز ، کاملاً عملیاتی هست و هزاران شرکت‌کننده برای خرید و فروش، مبادله، وام، قرض دادن و سهام توکن‌های مختلف در DeFi شرکت میکنن. یکی از رقبای این پروژه DeFiChain DEX Uniswap هست که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده. یکی از معایب این صرافی غیر متمرکز اینه که باید با محدودیت های شبکه اتریوم مطابقت داشته باشه، در غیر این صورت به درستی عمل نمیکنه.

صرافی غیر متمرکز دیفای چین

صرافی غیر متمرکز دیفای چین 

DeFiChain DEXصرافی حسابرسی شده،کاملاً غیرمتمرکز با امنیت بالا هست که رویDeFi Blockchain اجرا میشه. DeFiChain DEX در 30 نوامبر 2020 راه اندازی شد، در حال حاضر امکان مبادله DFI رو به BTC، ETH، USDT وبالعکس میده. همچنین به گفته مدیر عال این کوین،استخرهای تجاری و جفت های بیشتری به زودی راه اندازی میشن.در حال حاظر بازده برای تامین نقدینگی بیش از 300 درصد APY هست.

در DeFiChain،تراکنش‌های DeFi که شامل کشاورزی بازده و مبادله هستن،تراکنش‌های اجماع بومی واقعی هستن که توسط همه ماینرها تأیید میشن.در مقایسه با پروژه های دیگه که در اون تراکنش ها به صورت دستورالعمل های ماشینی، حرکت بیت ها و بایت ها انجام میشن، DeFiChain با داشتن یک پروتکل لایه اول،امنیت و قابلیت اطمینان قوی تری رو برای تراکنش های DeFi فراهم میکنه.علاوه بر این، DeFiChain همچنین برای افزایش امنیت، بر روی بلاک چین بیت کوین پیاده سازی شده.

به عنوان ویژگی منحصر به فرد DeFiChain DEX، هیچ هزینه ای برای برداشت لازم نیست. این پاداش‌ها به‌طور خودکار در هر بلوک به آدرس کاربر واریز میشن (میانگین 30+ ثانیه) این به کاربران درهر اندازه اجازه میده تا به طور سودآور در خدمات این صرافی شرکت کنن.

جمع بندی

ارز های دیجیتال و بلاک چین انقلابی در بازار های مالی و امور مالی غیر متمرکز هستن که افراد با یادگیری این بازار و نحوه کارکرد شبکه های بلا کچین مختلف میتونن قدمی مثبت در راستای پیشرفت خودشون بردارن و بتوننن سهمی در این فناوری بزرگ و شگفت انگیز داشته باشن.

ما در این مقاله سعی کردیم به موضوع شبکه دیفای چین چیست؟ و کاربرد شبکه دیفای چین چیست؟ بپردازیم و همچنین گفتیم که آیا کوین دیفای چین برای سرمایه گذاری مناسب هست یا نه؟ امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین و با مطالعه شبکه های مختلف بتونین تصمیمات درستی برای دارایی خودتون در ارزهای دیجیتال بگیرین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شبکه دیفای چین چیست؟

در مورد شبکه دیفای چین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+33 = ?