6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 "


  • 15:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 امسال توکن های غیر مثلی NFT نسبت به ارزهای دیجیتال دیگه تونستن که رشد خوبی رو تجربه بکنن. برعکس ارزهایی مثل بیتکوین و اتریوم که نوساناتشون تو این چند ماه در محدوده ثابتی بود، توکن های NFT تونستن میزان نقدینگی خوبی رو جذب کنن که باعث شده تا ارزششون رشد بکنه. 

شاید شما هم مثل خیلی از افراد کنجکاو دیگه که توی دنیای کریپتوکارنسی فعالیت میکنن تصمیم بگیرید که یکبار به صورت آزمایشی هم که شده به جای ترید کردن، از طریق مبادله و خرید و فروش NFT ها درامد کسب کنید. اما لازمه این نکته رو بهتون متذکر بشیم که معامله توکن های غیر قابل معاوضه NFT به هیچ وجه شباهتی با خرید و فروش ارزهای دیجیتال نداره و ریسک های بیشتری رو براتون به همراه خواهد داشت؛ به طوری که فقط با یک خرید اشتباه ارزش سرمایه تون ممکنه که به کلی از بین بره. 

توکن های غیر قابل معاوضه NFT تنها وجه اشتراکشون با ارزهای دیجیتال توی استفاده از فناوری بلاکچین هست و به جز این در نحوه خرید و فروش هیچ شباهتی باهم دیگه ندارن. برعکس ارزهای دیجیتال که خرید و فروش اون ها در قالب صرافی ها انجام میشه، ان اف تی ها توی هرجایی که فکرشو بکنید خرید و فروش میشن. 

ممکنه به یه پست توی اینستاگرام بر بخورید که یک NFT فروشی رو به اشتراک گذاشته، ممکنه موقع انجام دادن یک بازی کامپیوتری به تجهیزاتی بر بخورید که به صورت ان اف تی فروخته میشن، حتی ممکنه که سلبریتی مورد علاقه تون کاور آلبوم جدیدشن رو به صورت توکن غیر مثلی برای فروش عرضه بکنه. این حجم از گستردگی برای خرید و فروش NFT و نبود یک بازار متمرکز برای این توکن ها، بستری رو به وجود آورده میتونه برای افراد ناآگاه موقع خرید و فروش توکن های ان اف تی مشکل ساز بشه. 

برای همین، واسه این که موقع خرید و فروش و انجام سرمایه گذاری در حوزه NFT دچار مشکل نشید، تصمیم گرفتیم که 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 رو براتون توضیح بدیم، که از افراد ناآگاه با استفاده از این شیوه ها سو استفاده میشه. دونستن در مورد این شش زنگ خطر میتونه به شما کمک بکنه که در کنار دیدن فرصت هایی که برای کسب درآمد از طریق ان اف تی ها وجود داره، خطرات و ریسک های موجود توی این بازار رو هم ببینید و کم تر دچار اشتباه بشید. 

 شش زنگ خطر هنگام خرید ان اف تی در سال 2022

1.    نامشخص بودن هویت اعضای تیم سازنده NFT 

اولین زنگ خطر هنگام خرید NFT این هست که باید دقت کنید تا توکن غیر قابل معاوضه ای که قصد سرمایه گذاری روی اون رو دارید تیم توسعه دهنده قوی داشته باشه تا بتونه ارزشش رشد کنه و در نتیجه قیمتش بالاتر بره. 

اکثر ان اف تی هایی که به صورت کلاهبرداری توی بازار عرضه میشن، هویت اعضای تیم و شرکت سازنده شون مشخص نیست؛ برای همین اگه کمی در این مورد دقت کنید میتویند به راحتی با بررسی تیم توسعه دهنده هر NFT ارزش واقعی اون رو تشخیص بدید. 

توکن های غیر مثلی که اعضای تیمشون رو مشخص نمیکنن اکثرا با هدف سو استفاده از کاربران ناآگاه طراحی میشن، گاهی حتی این توکن ها فقط توسط یه نفر به وجود میان و با عرضه شدنشون توی بازار؛ کسایی که تازه وارد کار خرید و فروش NFT ها شدن فریب میخورن و اون ها رو خریداری میکنن. 

دقت داشته باشید که ان اف تی های حرفه ای همیشه صفحه وب سایت اصلی برای خودشون دارن که توی اون اعضای تیم سازنده و توضحات تکمیلی درباره پروژه ای که در حال انجامش هستن رو قرار میدن. همچنین این تیم ها توی شبکه های اجتماعی معروف مثل توییتر و یا دیسکورد هم فعال هستن و به سوالات کاربرهاشون پاسخ میدن. اگر که دیدید توکن غیر قابل معاوضه ای که قصد خریدش رو دارید این ویژگی ها رو نداره، اون رو به عنوان یه زنگ خطر هنگام خرید بدونید و به هیچ وجه چنین NFT هایی رو خریداری نکنید. 

علاوه بر هویت اعضا، باید به توانایی و مهارت های تیم توسعه دهنده هم توجه کافی و لازم بشه؛ چون همونطور که گفتیم ارزش یک NFT وقتی بالا میره که تیم توسعه دهنده اش کارش رو درست انجام بده. پس دونستن در مورد مهارت اعضای تیم میتونه که در باره پیش بینی آینده یک ان اف تی تا حد زیادی موثر باشه. 

نامشخص بودن هویت اعضای تیم سازنده nft

همچنین لازمه که قبل از انجام خرید این توکن های غیر مثلی، همه عواملی رو که مبهم و گنگ براتون به نظر میرسن از تیم پشتیبانی شرکت عرضه کننده NFT سوال کنید. برای این کار میتونید بهشون ایمیل بزنید و سوالات مهم خودتون رو ازشون بپرسید. یه راه دیگه که در صورت استفاده از اون بهتون سریع تر جواب میدن اینه که توی کانال دیسکورد این شرکت ها عضو بشید، در این صورت با ارسال پیام برای ادمین های کانال دیسکورد و مطرح کردن سوالتون به سرعت بهش پاسخ داده میشه. 

2.    مالکلان و صاحبان جعلی 

عامل بعدی که به عنوان یک زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 مطرح میشه، اشخاص کلاهبرداری هستن که خودشون رو به جای مالک اصلی جا میزنن. این اشخاص ان اف تی هایی که از قبل ساخته شدن رو جعل میکنن و توکن غیر قابل معاوضه خودشون رو به جای NFT اصلی به خریدار ها میفروشن. این نوع از کلاهبرداری مرسوم ترین روش توی بازار ان اف تی ها هست که اگه بهش دقت نکنید ممکنه با خریدن یک ان اف تی قلابی که هیچ ارزشی نداره، در عمل اون توکن غیر مثلی بمونه روی دستتون و پولتون رو به همین راحتی از دست بدید. 

شگردی که این افراد سو استفاده گر اغلب ازش استفاده میکنن به این شکل هست که توی شبکه های اجتماعی معروف حساب هایی جعلی باز میکنن و با خرید فالوورهای جعلی و ربات، خودشون رو به جای تیم توسعه دهنده اصلی جا میزنن. با تبلیغ ان اف تی ها، بعضی از افراد با خیال این که دارن از یک تیم توسعه دهنده قوی خرید میکنن با ذوق و شوق میان و توکن های این پیج ها رو خریداری میکنن؛ اما بعد از مدتی متوجه میشن که داستان چی بوده و چه کلاهی سرشون رفته و در عمل هم هیچ کاری از دستشون بر نمیاد. 

بهترین راه برای تشخیص این نوع صفحات بازخورد گرفتن از کامنت ها و تعداد لایک هاست، برای مثال اگه صفحه ای رو دیدید که 60,000 فالوور داره ولی تعداد کل لایک و کامنت هاش سر جمع به 1000 تا هم نمیرسه، اینجاست که کمی باید دقت کنید و از انجام خرید از این گونه صفحات اجتناب کنید. همچنین میتونید با مراجعه کردن به سایت اصلی تیم توسعه دهنده، لیست صفحات رسمی و شبکه های اجتماعی اصلی شون رو مشاهده کنید؛ تا توی این نوع از دام ها نیوفتید. 

اگر هم علاقمند به خرید و فروش ان اف تی های هنری هستید باید حواستون رو بیشتر جمع بکنید؛ چون اکثر کلاهبرداری هایی که به این شکل انجام میشه، اغلب موقع خرید و فروش توکن های غیر قالب معاوضه هنری اتفاق میبوفته. سایت سول بیگ توی اخرین اخباری که در این باره منتشر

کرده گفته که فقط توی چند ماه اخیر افرادی که خودشون رو به جای صاحب اصلی NFT ها معرفی میکنن، موفق شدن که حدود 2000 توکن غیر مثلی رو از این طریق به فروش برسونن. 

بهترین کاری که در مقابله با این حقه میشه انجام داد اینه که قبل از اقدام به هر نوع خرید و فروشی کمی محتاطانه عمل کنید و درباره ان اف تی هایی که قصد خرید اون ها رو دارید اطلاعات لازم رو گردآوری کنید، در این صورت خیلی سخت گول چنین افرادی رو میخورید و در صورت مواجه شدن باهاشون هم به راحتی دستشون براتون رو خواهد شد. 

 مالکان و صاحبان جعلی

3.    وجود هیجانات کاذب 

القای هیجانات کاذب توی بازار موقع خرید و فروش یک توکن غیر قابل معاوضه میتونه باعث بشه که این NFT با قیمت های خیلی بالاتری از ارزش واقعی خودش به فروش بره و در نتیجه به عنوان یک زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 مطرح میشه اکثر افراد موقع انجام معامله بهش توجه نمیکنن. 

القای هیجانات کاذب توی بازار برای افزایش غیر واقعی قیمت یک توکن غیر قابل معاوضه به شیوه های مختلفی انجام میشه، یکی از این شیوه به این شکل هست که از افراد معروف در مقابل دادن مبلغی به عنوان پاداش درخواست میشه که یک ان اف تی خاص رو تبلیغ و یا به اصطلاح ترند بکنن، که باعث میشه سیل عظیمی از طرفدارهای این افراد معروف به برای خرید اون NFT اقدام بکنن و در نتیجه قیمت اون توکن به صورت غیر طبیعی رشد میکنه و بیشتر از ارزش واقعیش میشه. 

از دیاگو سیلوا گرفته تا اشخاص معروفی مثل کیم کارداشیان و سیکس ناین، گفته میشه که با استفاده از این روش ها اقدام به تبلیغ ان اف تی های مختلفی کردن. این موضوع توی چند سال اخیر به قدری باب شد که در بعضی از کشور ها، قانونی به این عنوان تصویب شده که هیچ سلبریتی و اینفلوئنسری حق نداره توی پیج خودش بدون دلیل NFT خاصی رو تبلیغ کنه و باعث بشه که جو هیجانی توی بازار ایجاد بشه. از جمله کشورهایی که در این مورد حساسیت خاصی روی سلبریتی ها دارن میتونیم به ایالات متحده و کشور انگلستان اشاره بکنیم. 

یکی دیگه از روش ها که از طریق اون هیجانات کاذب به بازار القا میشه و قدرت تصمیم گیری صحیح در معامله گر ها رو مختل میکنه برگزار کردن حراجی و رویداد های آنلاین هست که اگه بهش توجه نشه میتونه که به عنوان یک زنگ خطر هنگام خرید NFT تلقی بشه. توی این نوع از رویداد ها وقتی خریداران زیادی یکجا جمع میشن، خود به خود یک جو هیجانی ایجاد میشه که باعث میشه قیمت های بالاتری پیشنهاد بشه و به جای تمرکز کردن روی ارزش واقعی هر توکن غیر قابل معاوضه، روی قیمت های پیشنهادی برای خرید NFT تمرکز میشه که واقعا میتونه گمراه کننده باشه. 

هیجانات کاذب اغلب با هوش هیجانی معامله گر ارتباط داره و اکثر سرمایه گذارهایی که روی احساساتشون کنترل کافی رو دارن، هیچ وقت خودشون رو درگیر چنین بازی هایی نمیکنن؛ برای همین بهترین توصیه در این مورد میتونه این باشه که سعی کنید مهارت های هوش هیجانی و اطلاعات خودتون رو در مورد روانشناسی بازار افزایش بدید.

یه راهکار دیگه هم که میتونه تا حد زیادی کمک کننده باشه اینه اصلا به کلی توی چنین رودادهایی شرکت نکنید و سعی کنید از طریق بازارهای رسمی که برای خرید و فروش NFT اختصاص داده شدن معاملات خودتون رو انجام بدید.  

وجود هیجانات کاذب

4.    قیمت های غیر واقعی 

در ادامه مقاله 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 مورد بعدی که لازمه به اون به عنوان یک زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 توجه بشه، قیمت گذاری های غیر واقع گرایانه ای هست که توسط تیم های سازنده ان اف تی ها روی اون ها اعمال میشه.

برای مثال دو تیم توسعه دهنده که ان اف تی های تقریبا مشابهی دارن، ممکنه که توی سیاست قیمت گذاری توکن غیر مثلی شون برای فروش روش های متفاوتی رو در پیش بگیرن. انواع قیمت گذاری که توسط تیم های توسعه دهنده انجام میشه اغلب به سه شیوه انجام میگیره؛ قیمت گذاری ارزشی، قیمت گذاری واقعی و قیمت گذاری غیر واقعی. 

توی قیمت گذاری ارزشی شرکت های توسعه دهنده اغلب ارزش ان اف تی شون رو ارزون تر از ارزش واقعیش در نظر میگیرن، تا از این طریق افراد زیادی با هدف کسب سود بیشتر در آینده این توکن های غیر مثلی رو خریداری بکنن که این نوع روش قیمت گذاری هم به نفع خریداران هست، چون میتونن سود بیشتری در بلند به دست بیارن و هم به نفع شرکت سازنده اون NFT هست، چون که میتونه نقدینگی خوبی رو از این طریق برای توسعه پروژه و تامین مالیش بدست بیاره. 

نوع دیگه قیمت گذاری NFT ها به این شکل انجام میشه که شرکت های توسعه دهنده سعی میکنن تا ارزش واقعی یک ان اف تی رو محاسبه بکنن و توکن غیر قال معاوضه خودشون رو توی اون قیمت عرضه بکنن. این روش هم به دلیل این که توی اون سعی میشه روی ارزش واقعی NFT ها تمرکز بشه راهکار ارزشمندی به حساب میاد و میتونه که توی شفافیت و سرعت بخشیدن به معاملات تا حد زیادی کمک کننده باشه. 

اما آخرین نوع از روش قیمت گذاری روشی هست که بهش قیمت گذاری غیر واقعی گفته میشه و توی این متد، قیمت NFT ها خیلی بیشتر از ارزش بازاری اون ها برای فروش در نظر گرفته میشه. خریدن یک توکن غیر مثلی توی این بازه های قیمتی در اغلب موارد نه تنها سودی رو به همراه نخواهد داشت، بلکه میتونه باعث بشه که ضررهای سنگینی بکنید؛ به این شکل که وقتی میزان قیمت یک ان اف تی به سمت ارزش واقعیش نوسان کرد میزان بالایی از ارزش پول شما که صرف خرید اون ان اف تی کرده بودید از بین میره. 

برای مقابله با چنین مشکلی موقع سرمایه گذاری در حوزه ان اف تی ها، باید روش هایی رو که از طریق اون ها توکن های غیر قابل معاوضه ارزش گذاری میشن رو به طور اصولی یاد بگیرید و بتونید که همیشه در محدوده قیمتی مناسب خرید های خودتون رو انجام بدید. اگه این مهارت رو به اندازه کافی توی خودتون رشد بدید به راحتی میتونید که NFT های ارشمند رو از توکن های بی ارزش تشخیص بدید و محدوده قیمت واقعی اون ها رو شناسایی بکنید. 

مقاله پیشنهادی: از کجا و چگونه اولیتن NFT خود را خریداری کنیم؟

قیمت های غیر واقعی

 5.    دام پهن کردن برای کم تجربه ها 

به دلیل تنوع بازارها و تعداد ان اف تی هایی که توی اون ها عرضه میشن، شناسایی و پیدا کردن یک توکن NFT خوب واقعا کار سختی هست. بعضی از NFT ها و روش هایی که برای خریدن اون ها وجود داره، اغلب به شکل یک دام طراحی میشن؛ قربانی این دام ها اغلب اشخاصی هستن که بدون تخصص کافی اقدام به خرید توکن های غیر مثلی میکنن. 
برای همین توی این قسمت شما رو با این تله ها به عنوان یک زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 آشنا خواهیم کرد تا با آگاهی پیدن از انواع روش هایی که برای این کار طراحی شدن توی این دام های پهن شده گرفتار نشید. 

 •    تله جارو کردن بازار 

یکی از پرکاربرد ترین این تله ها تکنیکی هست که با اصطلاح جارو کردن در بین فعالان حوزه NFT شناخته میشه، توی این روش مینت های یک بازار که توی محدوده قیمتی مناسبی هستن توسط یک شخص یا یک گروه به کلی خریداری میشن و چیزی در بازار نمیمونه. با به وجود اومدن کم یابی توی بازار قیمت NFT ها بالا تر میره و در این شرایط توکن های غیر مثلی که توی قیمت های پایین تر خریداری شده بودن با قیمت های بالاتری به فروش گذاشته میشن و سود های بالایی رو برای کسانی که مینت ها رو جارو کرده بودن ایجاد میکنن. 

عملی کردن این تکنیک باعث میشه که خریداران خرد توی دام جارو کننده های بازار بیوفتن و NFT هایی رو که قیمتشون پایین بود رو چندین برابر گرون تر بخرن. بعد از این که بازار به وضعیت عادی برگشت، قیمت ها هم پایین میاد و کسانی که توی قیمت های بالا ان اف تی ها رو خریداری کرده بودن بیش از چند برابر ارزش پولشون بکلی از بین میره. 

•    تله ارزان سازی 

این تله بیشتر توسط نهنگ های بازار اجرا میشه و در صورت موفقیت آمیز بودن، باعث میشه که سرمایه گذارهایی که سرمایه کم تری دارن توی قیمت های خیلی پایین ان اف تی با ارزش خودشون رو بفروشن. این روش به این شیوه عمل میکنه که نهنگ ها با عرضه مینت های NFT توی قیمت های خیلی پایین باعث میشن که قیمت بقیه ان اف تی های موجود توی بازار هم کاهش پیدا بکنه و به نوعی میشه گفت که شاخص کل قیمت ها پایین میاد. بعد از این که این اتفاق افتاد نهنگ ها به سرعت هرچی ان اف تی با ارزش توی بازار وجود داره رو میخرن و به سرعت و نا پدید میشن. 

توی این روش هم بعد از این که قیمت ها به حالت عادی برگشتن سرمایه گذارهای خرد متوجه میشن که چه کلاهی سرشون رفته و چه قدر راحت توکن های غیر مثلی خودشون رو با قیمت های پایین به اشخاص دیگه واگذار کردن. 

در مورد این تله لازمه به این نکته هم اشاره بکنیم که روش ارزان سازی گاهی برعکس جواب میده و ضرر اصلی رو نهنگ ها متحمل میشن. دلیلش هم این هست که توی بعضی از بازار هایی که مینت های NFT در اون ها خرید و فروش میشن چسبندگی قیمت وجود داره و نهنگ ها هرچقدر که فروش های ارزون انجام بدن تا قیمت ها رو پایین بیارن، موفق به این کار نمیشن و در آخر خودشون ضرر میکنن. 

•    تله پژواک 

این دام از طریق شبکه های اجتماعی برای گول زدن افرادی که تصمیم به خرید و فروش توکن های غیر مثلی گرفتن انجام میشه. شیوه کار به این صورت هست که افراد کلاهبردار اغلب با تشکیل تیم توی فضای مجازی اقدام به شایعه پراکنی میکنن. برای مثال وارد کانال های دیسکورد مختلف مشین و در مورد یک NFT شایعات مختلفی رو پخش میکنن که میتونه باعث بشه تا قیمت اون ان اف تی به میزان زیادی کاهش و یا افزایش پیدا بکنه. 

با توجه به این که با رشد ارزش ان اف تی ها افراد بیشتری جذب بازار این توکن های غیر قابل معاوضه برای انجام سرمایه گذاری میشن، هر روز دام های جدید تری طراحی میشه تا از افراد کم تجربه سو استفاده بشه. برای جلو گیری از گرفتار شدن توی این دام ها، پیگیری اخبار مربوط به ان اف تی ها میتونه بهتون کمک بکنه که از روش های جدیدی که به وجود میان بتونید اطلاع پیدا بکنید. همچنین از طریق آموزش دیدن و کسب تجربه کافی خودتون به مرور پختگی لازم رو بدست خواهید آورد و از گرفتار شدن توی این نوع از تله ها اجتناب خواهید کرد. 

 دام پهن کردن برای کم تجربه ها

6.    توسعه دهندگان ضعیف 

بهترین نوع از ان اف تی هایی که برای خریدن و سرمایه گذاری کردن مناسبن، توکن های غیر قابل معاوضه ای هستن که توسط شرکت ها و تیم های قوی ساخته میشن و توسعه پیدا میکنن، برای همین به جای سرمایه گذاری روی ان اف تی هایی که هیچ پشتوانه خاصی ندارن و فقط مینت شدن، خرید توکن های غیر مثلی شرکت ها و تیم های توسعه دهنده قوی، بهترین نوع سرمایه گذاری روی این توکن ها محسوب میشه. 

وجود توسعه دهنده های ضعیف برای توکن های غیر قبل معاوضه آخرین زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 هست که قصد داریم راجعبش بحث کنیم. شرکت های توسعه دهده ای که چشم انداز و اهداف معقولی رو برای خودشون دنبال نمیکنن توی این صنعت پر رقابت و پر ریسک محکوم به شکست هستن و افرادی که با اعتماد به این شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری روی ان اف تی این توسعه دهنده ها کردن هم توی سرمایه گذاریشون شکست خواهند خورد. 

واسه همین لازمه که قبل از انجام هر نوع سرمایه گذاری راجعبه چشم انداز و برنامه عملیاتی شرکتی که قصد دارید روی مینت توکن غیر قابل معاوضه اش سرمایه گذاری انجام بدید اطلاعات دقیقی به دست بیارید، تا ریسک شکست خوردنتون پایین تر بیاد و در عضو بتونید از طریق رشد ارزش ان اف تی تون سود کسب کنید. 

برای مثال انجام سرمایه گذاری روی پروژه متا که توسط مارک زاکربرگ برای اولین بار مطرح شد میتونه که واقعا سود آور باشه، چون که در صورت عملی شدن تحول بزرگی رو در زمینه فناوری بلاکچین و استفاده از NFT ها به همراه خواهد داشت. از اونجایی که انجام چنین سرمایه گذاری هایی اغلب به مبالغ خیلی کلان نیاز داره، شاید برای خیلی از افراد انجام چنین کاری مقدور نباشه. اما در مورد شرکت ها و تیم های کوچیک تری که در این باره پروژه هایی رو شروع کردن و نیازمند سرمایه های خرد هستن این کار عملی هست. 

همیشه سعی کنید NFT تیم های توسعه دهنده ای رو انتخاب بکنید که اهداف واقع گرایانه دارن و از توانایی لازم برای عملی کردن این اهداف برخوردار هستن. همچنین به دلیل این که نوآوری در بین شرکت های سازنده و توسعه دهنده ان اف تی حرف اول رو میزنه، سرمایه گذاری کردن روی پروژه هایی که خلاقیت و نوآوری بالاتری دارن میتونه موفقیت سرمایه گذاری شما رو تضمین بکنه. 

توسعه دهندگان ضعیف

 

مقاله پیشنهادی: 8 روش کلاهبرداری در NFT و جلوگیری از آن
سخن پایانی: 

توی مقاله 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 که باید به اون ها توجه بشه رو بررسی کردیم. از اونجایی که وجود ریسک توی بازار این توکن های غیر قابل معاوضه اجتناب ناپذیر هست، سعی کردم با توضیح دادن در مورد عوامل مهمی که در نظر گرفتن اون ها میتونه توی مدیریت ریسک کمک کننده باشه این امکان رو براتون به وجود بیاریم تا از انجام ریسک های حساب نشده خودداری کنید. 

به صورت یک جمع بندی کلی عواملی مثل هویت اعضای سازنده، مالکان جعلی، هیجانات کاذب، قیمت های غیر واقعی، دام های پهن شده و توسعه دهندگان ضعیف از جمله مواردی هستن که همواره باید بهشون توجه بشه. 

امیدواریم با راهکارهایی در مورد این شش زنگ خطر هنگام خرید NFT براتون توضیح دادیم، بتونید خرید و فروش و سرمایه گذاری های عاقلانه ای رو انجام بدید و در صورت مشاهده هرکدوم از این زنگ خطر ها با خارج شدن از اون معامله قادر باشید تا از سرمایه خودتون محافظت کنید. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022 

در مورد 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT در سال 2022  نظر دهید
سوال امنیتی :9+69 = ?