بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ "


  • 10:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دو تا از مهم ترین رمزارزهایی هستن که توی بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن. نوسان کردن قیمت هرکدوم از این ارزهای دیجیتال تاثیرات خیلی زیادی روی کل بازار رمزارزها میگذاره و همچنین حجم زیاد معامله این دو ارز باعث شده که علاوه بر ترید کردنشون، استخراج کردن اون ها هم درامد فوق العاده ای رو به همراه داشته باشه. به همین دلیل لازمه که به تفاوت بیت کوین و اتریوم پرداخته بشه تا مزایا و معایب هرکدوم از این ارزهای دیجیتال از این طریق مورد بررسی قرار بگیرن.

ممکنه این سوال به ذهنتون و بیاد و از خودتون بپرسید که بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ چه چیزی باعث میشه که این دو ارز دیجیتال تا این حد خاص باشن؟ کدوم یکی برای سرمایه گذاری مناسب تر هست؟ مزایا و معایب هرکدوم از این ارزهای دیجیتال چی هست؟ و ... 

بین بیت کوین و اتریوم شباهت ها و تفاوت هایی وجود داره که دونستن اون ها میتونه هم برای تریدر ها، هم برای ماینر ها و هم برای سرمایه گذارهایی که توی حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت میکنن میتونه تا حد زیادی کمک کننده باشه. ممکنه توی بعضی از ترید ها خرید و فروش بیت کوین به صرفه تر از اتریوم باشه، در مقابل برای ماین کردن ممکنه که بعضی از استخراج کننده ها استخراج کردن اتریوم رو بیشتر ترجیح بدن، همچنین برای قراردهای هوشمند و یا دیفای ها ممکنه گاهی استفاده از بیت کوین بیشتر جوابگو باشه و گاهی هم اتریوم توی این زمینه کاراتر عمل بکنه. 

این دو ارز دیجیتال رقابت تنگاتنگی هم توی توسعه دادن شبکه بلاکچین اختصاصی خودشون و هم سر این که چه نوآوری های جدیدی رو برای گسترش معاملات غیر متمرکز پیاده بکنن باهم دیگه دارن. تا مدت ها ارز دیجیتال بیت کوین توی دنیای کریپتوکارنسی بی رقیب بود تا این که اتریوم ظهور کرد و تونست که شرایط رو تا حدی عوض بکنه. ارز دیجیتال اتریوم به عنوان نسل دوم از ارزهای دیجیتال حرف زیادی برای گفتن در مقابل رمزارز بیت کوین داره و برای همین انجام یک مقایسه اساسی میتونه که به اشکار شدن این تفاوت ها کمک بکنه. 

برای همین تصمیم گرفتیم که تفاوت بیت کوین و اتریوم رو براتون شرح بدیم و با برسی ویژگی ها، مزیت ها و معایب هر کدوم از اون ها اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار بدیم که بتونید توی معاملات و سرمایه گذاری های خودتون از اون ها استفاده کنید. اگر که علاقمند به دونستن در مورد ارز دیجیتال بیت کوین و تفاوت هاش با اتریوم هستید، پیشنهاد میکنیم که مطالعه این مقاله رو از دست ندید. 

بیت کوین یا اتریوم

نسل اول و دوم ارزهای دیجیتال 

بیت کوین به عنوان نسل اول ارزهای دیجیتال تونست که توی بازار های مالی انتقلاب و تغییر شگرفی ایجاد بکنه. فناوری بلاکچین که ارز دیجیتال بیت کوین متکی به اون بود تونست این امکان رو برای سراسر مردم جهان به وجود بیاره که توی یک ساختار غیر متمرکز که هیچ نظارت سازمانی روی اون اعمال نمیشه و دارای یک محیط کاملا امن هست معاملاتی در قالب قرار داد های دیجیتال انجام بشن که نه تنها بازارهای مالی بلکه سیستم های اقتصادی فعلی رو هم در صورت پیشرفت کافی میتونه که دگرگون کنه. 

موسس و بنیان گذار ارز دیجیتال بیت کوین شخصی به اسم ساتوشی ناکوماتو هست که اولین بیت کوین رو در سال 2009 منتشر کرد. معلوم نیست که اسم اسم ژاپنی متعلق به یک شخصه و یا اسم یک تیم هست. ساتوشی ناکوماتو برای این که به سیاست خودش در مورد گسترش ساختار نامتمرکز ارزهای دیجیتال پایبند بمونه ترجیح میده که هویت واقعی خودش رو منتشر نکنه و هیچ تحلیلی و خبری در مورد آینده بیت کوین ارائه نده. 

بعد از گذشت این همه سال از پیدایش بیت کوین هنوز این ارز دیجیتال رتبه اول رو در بین رمزارزهای دیگه داره و همینطوری با قدرت به جلو میره. اما داستان از موقع پیدایش ارز دیجیتال اتریوم کمی عوض شده و برای بیت کوین یک رقیب جدید پیدا شده که ممکنه حتی جایگاه بیت کوین رو به خطر بندازه و باعث بشه به پله های پایین تر سقوط بکنه. 

ایده اتریوم برای اولین بار توسط شخصی به اسم ویتالیک بوترین توی سال 2013 مطرح شد و از طریق یک مقاله این ایده با جزئیات کامل انتشار پیدا کرد. بعد از مدت زمان کوتاهی توسعه دهنده ها و سرمایه گذاران متعددی از این ایده حمایت کردن، در سال 2014 پروژه اتریوم کار خودش رو به عنوان نسل دوم ارزهای دیجیتال رسما کار آغاز کرد. 

اولین ارز دیجیتال اتریوم در سال 2015 توی بازار رمزارزها عرضه شد و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. بر عکس ناکوماتو، ویتالیک بوترین حضور فعالی در فضای مجازی داره و حتی توی سایت ویکی پدیا همه اطلاعات در مورد زندگی این شخص با جزئیات کامل ذکر شده. 
ارز دیجیتال اتریوم از همون ابتدا با قدرت کار خودش رو شروع کرد و تونست شروع خیلی خوبی داشته باشه. کم کم این رمزار به قدری توسعه پیدا کرد که بازار وسیعی برای اون ایجاد شد و تونست که با بیت کوین رقابت بکنه. 

با دونستن در مورد تاریخچه این ارزهای دیجیتال ممکنه پرسیدن سوالاتی مثل بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ توی ذهنتون پر رنگ تر شده باشه. برای همین در ادامه یک مقایسه کلی بین بیت کوین و اتریوم انجام میدیم تا تفاوت بیت کوین و اتریوم رو بیشتر و بهتر متوجه بشید. 

مقاله های پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

اتریوم چیست؟

 

مقایسه بیت کون و اتریوم

مقایسه بیت کوین و اتریوم 

برای دونستن در مورد این که بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند، توی این قسمت یک مقایسه کلی انجام میدیم تا تفاوت این دو ارز دیجیتال رو براتون شرح بدیم. شباهت و تفاوت هایی که بین بیت کوین و اتریوم وجود داره باعث شده انتخاب کردن از بین دو ارز دیجیتال برای کسایی که در مورد جزئیات این دو رمزارز اطلاعات دقیقی ندارن کمی مشکل به نظر برسه، برای همین اگر که به این ویژگی های کلی توجه بکنید، تفکیک تفاوت های اساسی بین بیت کوین و اتریوم دیگه براتون به سختی قبل نخواهد بود. این ویژی های کلی عبارت هستند از: 

•    زمان عرضه ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2009 برای اولین بار انجام شد، در حالی که رمزارز اتریوم توی سال 2015 برای اولین بار برای خرید و فروش توی بازار ارزهای دیجیتال به صورت عمومی عرضه شد. 

•    هر دو ارز دیجیتال بلاکچین اختصاصی برای خودشون دارن. شبکه بلاکچین بیتت کوین به اسم اومنی (Omni) معروف هست که انجام معاملات و تراکنش های پیشرفته رو در یک بستر غیر متمرکز برای همه فراهم میکنه. بلاکچین اختصاصی اتریوم هم با نام شبکه اتریوم فعالیت خودش رو شروع کرده و به خاطر داشتن امکاناتی مثل ایجیاد قراردادهای دیفای، در حال حاضر جزو پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین شبکه های بلاکچینی هست.

•    مورد بعدی درباره الگوریتم هایی هست که شبکه های اتریوم و بیت کوین از اون ها برای انجام تراکنش های غیر متمرکز و تولید واحد های جدید رمزارز استفاده میکنن. هر دو این ارزهای دیجیتال از الوریتم اثبات کار (POW) توی شبکه هاشون بهره میبرن اما چیزی که باعث شده یک تفاوت بزرگ و عمده بینشون ایجاد بشه اینه که با این که شبکه بیت کوین و اتریوم علاوه بر این الگوریم از گواه اثبات سهام (POS) هم استفاده میکنن ولی گستردگی استفاده از POW توی شبکه اتریوم خیلی بیشتره. 

•    تفاوت بعدی که در مورد ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم وجود داره مربوط به سرعت اون هاست. سرعت بیت کوین نسبت به اتریوم همیشه کم تر بوده و این یک تفاوت اساسی از زمان پیدایش اتریوم وجود داشته. نکته جالبی که در این باره وجود داره اینه که رابطه مستقیمی بین نسل ارزهای دیجیتال و سرعت اون ها وجود داره. به طوری که هرچقدر نسل یک ارز دیجیتال جدید تر باشه سرعت شبکه اش هم نسبت به مدل های سنتی بالاتره. 

•    در مورد رمزار بیت کوین با این که سازمان های دولتی تونستن با نظارت روی صرافی های ارزهای دیجیتال ساختار غیر متمرکز اون ها رو کاملا کنترل کنن و به جابه جایی پول ها تا حدودی نظات داشته باشن، اما اتریوم به خاطر استفاده از دیفای (DeFi) نگرانی جدیدی برای این سازمان ها ایجاد کرده برای این که نظارت روی دیفای ها سخت و حتی به نوعی غیر ممکن هست. واسه همین شبکه اتریوم در مقایسه با شبکه بیت کوین تفاوت غیر قابل مقایسه ای توی سازمان دهی قراردادهای غیر متمرکز داره. 

بیت کوین و اتریوم

تامین مالی بیت کوین و اتریوم 

اگه هنوز هم از خودتون سوال میکنید که بیتکویت یا اتریوم؟ نحوه تامین مالی برای این دو ارز دیجیتال میتونه یه عامل مهم دیگه باشه که نشون میده تفاوت بیت کوین و اتریوم تا چه حد میتونه متفاوت باشه. در واقع روش هایی که این دو رمزار برای تامین مالی خودشون در پیش گرفتن کاملا متفاوت هست و از دو فلسفه کاملا مجزی پیروی میکنه. 

بیت کوین از همون زمان آغاز فعالیت با هدف مادی برای کسب سود و درامد طراحی نشده بود. ساتوشی ناکوماتو هسته اصلی بیت کوین رو با این هدف طراحی کرد که بستری به وجود بیاد تا از طریق اون همه مردم از سرار دنیا بتونن آزادانه تراکنش های مالی خودشون رو بدون هیچ محدودیتی در قالب یک سیسم غیر متمرکز مدیریت بکنن. 

حتی با توسع پیدا کردن بیت کوین و پیچیده شدن ساختارش، افرادی که به عنوان دیولاپر روی این پروژه کار میکردن به هیچ وجه حقوقی دریافت نمیکردن و این کار رو بیشتر به خاطر علاقه و سرگرمی خودشون انجام میدادن تا کسب درامد. درواقع حقوق اصلی اون ها از طریق مشاغل دیگه تامین میشد. گفته میشه که تا امروز بیت کوین به این سیاستش متعهد بوده و در حال حاضر هم تنها منبع تامین مالی بیت کوین انجمن ها و افراد علاقمند به حوزه ارزهای دیجیتال هستن که دوست دارن برای جلو رفتن این پروژه کمک مالی بکنن. 

اما روش کار اتریوم برای جذب سرمایه کاملا متفاوت و به طریق دیگه ای بود. از همون ابتدای پیدایش اتریوم توسعه دهنده های این رمزار روی جذب سرمایه متمرکز شدن. کوین آی سی او (ICO) برای اولین بار توی سال 2014 منتشر شد تا از این طریق کسایی که علاقمن به سرمایه گذاری روی اتریوم هستن بتونن به این پروژه ورود بکنن که همون سال اول حدود 18 میلیون دلار نقدینگی برای توسعه اتریوم با استفاده از ان روش جذب شد. 

در حال حاضر توسعه دهنده های اتریوم نه تنها به عنوان یک شغل رو این پروژه فعالیت میکنن و حقوق میگیرن بلکه در کنار گسترش دادن این ارز دیجیتال هدف جذب سرمایه همچنان یکی از استراتژی های این ارز دیجیتاله که توسعه دهنده های اون با روش های مختلفی سعی میکنن اون رو عملی بکن. 

قیمت بیت کوین و اتریوم 

تفاوت قیمت بیت کوین و اتریوم 

مورد بعدی در مورد تفاوت بیت کوین و اتریوم توی قیمت این دو ارز دیجیتال هست. وجود قیمت بالا برای یک رمزارز میتونه نشون دهنده این باشه تا چه حد تقاضا براش وجود داره و چقدر ارزشمنده، اگر که به تاریخچه قیمت های دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم نگاه بکنید متوجه میشید که رمزارز بیت کوین همیشه قیمت بیشتری نسبت به اتریوم داشته و تونسته با اختلاف زیادی نسبت به ارزهای دیجیتال دیگه فاصله قیمتی خودش رو حفظ بکنه. 

در حال حاضر قیمت رمزارز بیت کوین در محدوده قیمتی 25,000 دلار در حال نوسان هست که بالاترین قیمت در بازار کریپتو محسوب میشه. جالبه بدونید که اوایل ماه نوامبر سال 2022 قیمت این رمزار تا 65,000 دلار هم افزایش پیدا کرده بود و یک تنه پرچمدار گرون ترین ارز دیجیتال در بازار بود. با این که قیمت بیت کوین توی این چند ماه نزولی بوده و به شدن پایین اومده با این حال باز هم نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال با اختلاف زیاد قیمت بالاتری داره. 

ارز دیجیتال اتریوم هم در حال حاضر توی محدوده قیمتی 1,800 دلار در حال نوسان هست که با مقام دوم بعد از بیت کوین عنوان گرون ترین ارز دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. این رمزارز هم اوایل ماه نوامبر یک رشد نجومی رو تجربه کرد و قیمتش تا حدود 5,000 دلار افزایش پیدا کرد اما بعد با سقوط بازار دوباره قیمتش پایین اومد و فعلا توی یک محدوده ثابت در حال نوسانه.

تفاوت بیت کوین و اتریوم توی محدوده قیمتی اون ها نشون دهنده اینه با این که ETH تونسته مقام دوم رو از آن خودش بکنه، ولی همچنان فاصله خیلی زیادی با ارز دیجیتال بیت کوین داره و ارزش قیمتش توی بازار حتی نصف ارزش بیت کوین هم نیست. اما از طرف دیگه مزایایی که اتریوم داره باعث شده که با همین قیمت کم در بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت خوبی رو بدست بیاره. برای مثال پایین بودن قیمت اتریوم یکی از دلایلی هست که شبکه اش اکثرا شلوغ تر و با میزان تراکنش های بیشتری همراهه، همچنین تریدر ها اتریوم رو بیشتر از بیت کوین برای معامله ترجیح میدن. 

استخراج بیت کوین و اتریوم 

شیوه استخراج بیت کوین و اتریوم 

یک عامل مهم دیگه که به میزان خیلی زیادی تفاوت بیت کوین و اتریوم رو رقم میزنه مربوط میشه به نحوه استخراج این دو ارز دیجیتال که برای استخراج کننده ها با توجه به سرمایه اولیه و توان مالی شون هر کدوم از این ارزهای دیجیتال میتونن باعث کسب سود های متفاوتی برای اون ها بشن. 

بیت کوین برای انجام پردازش و انجام محاسبات داخل بلاکچینش از الگوریتم POW با تابع هش SHA-256 استفاده میکنه که برای پردازش اون ها ماینرهای تخصصی به اسم ایسیک (ASIC) طراحی شدن. استخراج بیت کوین نسبت به ارزهای دیجیتال دیگه به قدری سخت هست که هیچ پردازنده معمولی برای این کار جواب نمیده و استفاده از ایسیک ها تنها چاره هست. 

مشکلی که در این باره وجود داره اینه که قیمت ASIC ها خیلی بالاتر از پردازنده های دیگه هستن و مصرف برقشون هم به شدت بالاست، برای همین واسه کسایی که توان مالی بالایی ندارن به هیچ وجه بصرفه نیستن و برای این که بشه از این طریق درامد کسب کرد به سرمایه های میلیاردی نیاز هست. 

تفاوت بیت کوین و اتریوم از اینجا بیشتر مشهود میشه که برای استخراج ETH حتما لازم نیست که ایسیک تهیه بشه و هر پردازنده ای که کمی قوی باشه برای این کار جواب میده. حتی بعضی ها با استفاده از کارت های گرافیک GPU هم اقدام به استخراج اتریوم میکنن و این ویژگی کار استخراج رو برای اتریوم خیلی راحت تر از بیت کوین میکنه چون علاوه بر این که مقدار سرمایه کم تری نسبت به ارز دیجیتال بیت کوین برای استخراج تتر لازمه، مصرف برق هم موقع انجام ماینینگ واسه اتریوم کاهش پیدا میکنه که میتونه هزینه های اضافی رو تا حد زیادی کاهش بده. 

تفاوت بیت کوین و اتریوم در مصرف انرژی 

تفاوت بیت کوین و اتریوم در مصرف انرژی 

همون طور که در قسمت قبل هم گفتیم مصرف انرژی و برق کم تر باعث میشه تا هزینه های استخراج برای ارزهای دیجیتال به میزان چشمگیری کاهش پیدا بکنه و برای همین انتخاب کردن یک رمزار واسه استخراج که مصرف برق کم تری داشته باشه اهمیت خاصی پیدا میکنه. مخصوصا برای کسانی که قصد دارن مزرعه ماینینگ افتتاح بکنن این هزینه ها بیشتر به چشم میاد و برای همین لازمه که مصرف انرژی هر کدوم از این ارزهای دیجیتال بررسی بشن و باهم دیگه مورد مقایسه قرار بگیرن. 

بر اساس تحلیل ها و محاسبات انجام شده ارز دیجیتال بیت کوین پر مصرف ترین رمزارز در بین رمزارزهاست. مصرف برق بیت کوین به قدری زیاده که بعضی از کارشناسان ادامه فعالیت اون رو یک خطر جدی برای محیط زیست میدونن چون علاوه بر این که منابع برقی رو به میزان خیلی بالایی مصرف میکنه و باعث اختلال انرژی در توزیع برق میشه، روی گرمایش جهانی هم به دلیل نابود کردن منابع و تولید حرارت بالا میتونه که تاثیر گذار باشه. 

حتما شما هم در اخبار به گزارشاتی که اشاره به ایجاد اختلال انرژی توسط مزارع ماینینگ دارند برخورد کردید. این موضوع باعث شده تا خیلی از کسایی که تصمیم گرفته بودن وارد کار استخراج ارز دیجیتال بیت کوین بشن از اون صرف نظر بکنن. سایت استاتیستا گزارش کرده که سال قبل میزان متوسط برق مصرفی برای هر بیت کوین 7,000 مگاوات براورد شده میزان خیلی زیادی هست و اگه به این مورد توجه کافی نشه حتی در آینده ممکنه که مشکل آفرین بشه. 

این آمار بیشتر شوکه کننده تر میشه زمانی که بدونید برای ماین شدن بیت کوین سالانه 91 تراوات برق مصرف میشه که این میزان برق مصرفی میتونه کل انرژی چند تا کشور بزرگ رو تامین بکنه. همچنین با سخت شدن معادلات و محاسبات بیت کوین میزان این مصرف همچنان افزایش میکنه و پیش بینی میشه که اگه روش جایگزینی برای این مشکل پیدا نشه تا پایان ماین شدن کل ارزهای بیت کوین به انرژی معادل نصف برق کره زمین برای استخراج کردن بقیه بیت کوین ها نیاز پیدا خواهد شد. 

اما در مورد اتریوم این قضیه کمی متفاوته با این که مصرف اتریوم هم بالاست، ولی در حدی نیست که دردسر ساز بشه؛ اگه بخوایم با یک مقایسه ساده تفاوت بیت کوین و اتریوم رو در مصرف انرژی نشون بدیم میتونیم به شکل زیر اشاره بکنیم که این تفاوت رو به طور واضح بیان میکنه. 

مصرف انرژی بیت کوین و اتریوم

برای اتریوم کل برق مصرفی که به صورت سالانه مصرف میشه حدود 40 ترابایت هست و این عدد نصف مقداری که برای بیت کوین در نظر گرفته شده بود هم نیست. این آمار در حالی هست که پیش بینی میشه با راه اندازی شدن Ethereum 2.0 میزان کلی مصرف انرژی واسه اتریوم در آینده از این مقدار هم کم تر بشه. 

اما مورد دیگه ای که توی تفاوت بیت کوین و اتریوم در میزان انرژی مصرفیشون لازمه که بهش توجه بشه، این هست که میزان برق بیت کوین بالاست ولی به علت قیمت بالای این ارز دیجیتال، درامدی هم که از طریق استخراج بیت کوین به دست میاد چند برابر قیمت استخراج یک واحد اتریوم هست. برای همین کسانی که سرمایه های کلانی رو در اختیار دارند همچنان برای استخراج بیت کوین بیشتر از رمزارزهای دیگه تمایل دارن.

هر وقت که تصمیم به استخراج کردن یک ارز دیجیتال گرفتید همیشه یادتون باشه که مصرف انرژی اون رو قبل از انجام هر نوع سرمایه گذاری بررسی بکنید تا وسط راه دچار مشکل نشید. در مورد بصرفه بودن استخراج برای بیت کوین و اتریوم مهم ترین نکته ای که بعد از دونستن میزان مصرف انرژی شون باید بهش توجه کنید اینه که برای سرمایه های بزرگ وکلان ارز دیجیتال بیت کوین گزینه مناسب تری هست، اما اگه به دنبال راه های منعطف تر و خلاقانه تر برای استخراج ارز دیجیتال با میزان سرمایه کم تری هستید؛ استخراج اتریوم بیشتر میتونه که جوابگو باشه. 

مقاله پیشنهادی: پشتوانه بیت کوین چیست؟

جمع بندی و سخن پایانی 

در مقاله بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟همه شاخص هایی که روی دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم تاثیر گذار هستند رو بررسی کردیم و مقایسه های لازم رو بین این دو ارز دیجیتال انجام دادیم. با توضیحاتی که در مورد تفاوت بیت کوین و اتریوم براتون شرح دادیم امیدواریم که بتونید در شرایط مختلف به درستی از بین این دو ارز دیجیتال رمزارز مورد نظرتون رو انتخاب بکنید و سودتون رو دربازار کریپتو از این طریق افزایش بدید. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟ 

در مورد بیت کوین یا اتریوم؟ بیت کوین و اتریوم چه تفاوت هایی دارند؟  نظر دهید
سوال امنیتی :2+69 = ?