8 اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال را بشناسید

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "8 اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال را بشناسید"


  • 03:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

اشتباهات رایج تریدر های ارز دیجیتال را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. بزرگترین تریدرهای ارز دیجیتال هم ممکنه که گاهی اوقات اشتباه کنن و به خاطر نادیده گرفتن اصولی ترین نکات سرمایه گذاری، دچار ضرر شوند. تو این مقاله برخی از اشتباهات در ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال رو که میتونه زیان مالی زیادی رو به سرمایه گذارهای ارز دیجیتال وارد کنن، جمع آوری کردیم. توجه به این نکات به ظاهر کوچک، یکی از مهمترین اصول ترید ارز دیجیتال و داشتن یک سرمایه گذاری موفق است.

استفاده از تجربیات ارز دیجیتالی که بقیه از بازار ارزهای دیجیتال کسب کردن، برای تکرار نکردن خطای این افراد بسیار مفید است؛ به همین خاطر با توجه به تجربه 5 ساله ای که در دنیای ارزهای دیجیتال داشتیم، لیستی از اشتباهات رایج تریدرهای ارز دیجیتال رو تهیه کردیم که در ادامه این مقاله بهش میپردازیم. امیدواریم که با بهره مندی از این مطلب، اشتباهاتی که بسیاری از تریدرها انجامشون دادن و گاهی به قیمت لیکویید شدن حسابشون تموم شده، دوری کنید.

رایج ترین اشباهات تریدرهای ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پر ریسک ترین بازار های مالی دنیاست که فعالیت در اون به دانش و تجربه کافی نیاز داره. بسیاری از افرادی که برای اولین بار وارد این حوزه میشن، اشتباهات مرگباری رو مرتکب میشن که تو بیشتر اوقات باعث از بین رفتن تمام دارایی و سرمایه ی اون ها میشه. با توجه به این که خودمون این مسیر رو قبلا با سختی های فراوان طی کردیم و ضررهای بسیار زیادی رو متحمل شدیم، تصمیم گرفتیم که تو این مطلب به طور کامل اشتباهاتی که باید ازشون خودداری کنین رو، بهتون معرفی کنیم. مقاله ویژگی های یک تریدر حرفه ای چیست؟ هم میتونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

امیدواریم که با درس گرفتن از این اشتباهات، مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تریدرهای ارز دیجیتال رو آسوده تر و سریعتر از ما طی کنین. مرگبارترین اشتباهاتی که تریدر های ارز دیجیتال میتونن مرتکب اون ها بشن، موارد زیر هستن:

رایج ترین اشباهات تریدرهای ارز دیجیتال

1.    تمایلی به آموزش، یادگیری و مطالعه در مورد ارزهای دیجیتال نداشتن

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است که هر روز در حال بزرگتر شدن و گسترش محدوده های خود می باشد. برای اینکه بتونین تو این بازار دوام بیارین و بهترین فرصت های این حوزه رو شناسایی کنین، باید همواره دانش و اطلاعاتی که در این حوزه دارین رو افزایش بدین. به همین منظور مطالعه دائمی در مورد رمز ارزها و شرکت در دوره های آموزشی ارز دیجیتال برای ارتقا سطح دانش و اطلاعاتتون بسیار مهم و ضروری است.

از طرفی با افزایش کاربرها و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال، این مارکت به بلوغ میرسه و پیچیدگی های اون بیشتر میشه. برای اینکه بتونین تو هر شرایطی این بازار رو تحلیل کنین و دانش کافی برای بررسی نمودار ارزهای دیجیتال و بنیاد اون ها رو داشته باشین، باید روش و متد های جدید تحلیل رو یاد بگیرین. افرادی که تمایلی به آموزش، یادگیری و مطالعه در مورد جدیدترین تکنولوزی های کریپتوکارنسی ها رو ندارن، محکوم به شکست در این حوزه هستن و نمیتونن به یک تریدر حرفه ای تبدیل بشن.

2.    چشم بسته و کورکورانه افراد دیگر را دنبال کردن

تریدر های کم تجربه و تازه کار معمولا هر چیزی رو تو فضای مجازی و اینترنت دنبال میکنن. این مورد رو میتونیم به عنوان یکی از اولین و شایعترین اشتباهاتی بدونیم که هر معامله گر تازه کاری در گیر اون میشه. البته دنبال کردن کورکورانه ی افراد دیگه اولین قطعه از دومینوی خطاهای تریدر ها در دنیای ارزهای دیجیتال است که در نهایت ممکنه باعث ضرر های جبران ناپذیری بشه. توصیه میکنیم مقاله برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم رو هم مطالعه کنین.

بیشتر کسایی که به دنیای ارزهای دیجیتال روی میارن، به خاطر تعریف دوستان یا تبلیغات هایی که تو فضای مجازی در مورد درآمد های بالا از ارزهای دیجیتال، وارد این حوزه میشن. این افراد فراموش میکنن که دنیای ارزهای دیجیتال ریسک و ضررهای زیادی رو داره. معمولا این افراد تحقیقاتشون رو برای یافتن ارزهای دیجیتال در حال رشد از گوگل شروع میکنن و در نهایت مسیرشون به کانال های تلگرامی خصوصی و عمومی فروش سیگنال ارز دیجیتال ختم میشه. 

رایج ترین اشباهات تریدرهای ارز دیجیتال

این افراد برای خرید ارز دیجیتال و یا فروش اون از نظرات و پیشنهادات بقیه استفاده میکنن و خودشون هیچ تحلیل و دیدگاهی رو نسبت به کریپتوکارنسی ها ندارن. توجه داشته باشین که توصیه های آنلاین در فضای مجازی، روش مناسبی برای سرمایه گذاری در چنین بازار پر ریسکی نیست. بهترین راهکار اینه که خودتون با بررسی ارزهای دیجیتال مختلف، فرصت های سودآور رو برای سرمایه گذاری شناسایی کنین.

3.    تحت کنترل حس فومو (FOMO) بودن

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک تریدر ارز دیجیتال میتونه مرتکب اون بشه، خرید در سقف قیمتی و فروش در کف است. فومو یا ترس از جا موندن نتیجه ترکیبی از احساسات مختلفی مثل ترس، طمع و عصبانیت است که باعث میشه با دیدی بسته و کاملا هیجانی، اقدام به سرمایه گذاری کنید. این احساس ممکنه به شما یادآوری کنه که فقط یک بار زنده هستین و بهتره که از فرصت استفاده کنین.

مثلا ممکنه که بارها در شبکه های اجتماعی تبلیغات هایی رو در مورد سود های چند صد درصدی یک ارز دیده باشین با تحقیق در مورد اون متوجه بشین که تا الان تو یک مدت زمان کوتاه رشد بالایی رو داشته. کاملا طبیعیه که تو چنین شرایطی برای سرمایه گذاری در اون ارز وسوسه بشین، غافل از اینکه اون ارز رشد خودش رو کرده و نیاز به اصلاح داره.

حتی ممکنه که وقتی بازار روند نزولی داره و همه ی ارزهای در حال سقوط هستن، فومو شما رو فرا بگیره و باعث بشه که بدون فکر و تحلیل اقدام به فروش هیجانی یا پانیک سل ارز دیجیتال کنین. غافل از اینکه دقیقا در کف قیمتی فروخته باشین و ارز مورد نظر از همون نقطه شروع به رشد کنه. تو چنین شرایطی شاید دیگه فرصتی برای ورود دوباره به بازار پیدا نکرده و یک زیان غیر ضروری رو تجربه کنین.

رایج ترین اشباهات تریدرهای ارز دیجیتال

4.    توجه نکردن به مدیریت ریسک

یکی از اصول ترید ارز دیجیتال، آشنایی با مفهوم مدیریت ریسک و سرمایه است. در صورتی که شما هم از اون دسته تریدر های ارز دیجیتالی هستین که یک استراتژی معاملاتی مناسب بر اساس مدیریت ریسک ندارن، محکوم به شکست در دنیای کریپتوکارنسی ها خواهید بود. نداشتن استراتژی ترکیبی از ریسک های غیر اصولی و بزرگ در برابر موفقیت های کم و کوچک است؛ انگار بخواین با یک قایق چوبی کوچک و بدون هیچ آب و غذایی، از وسط یک اقیانوس عبور کنید.

یکی از مهمترین ابزارهایی که برای عبور سالم از اقیانوس ارزهای دیجیتال بهش نیاز دارین، مهارت تریدینگ است. این مهارت به شما کمک میکنه که وارد معامله های غیر منطقی نشین و شانستون رو برای کسب سود یبیشتر کنین. همچنین پیشنهاد میکنیم که موقع چیدن سبد ارز دیجیتال خود، یک مقدار منطقی بیت کوین، مقداری دلار دیجیتال و مقداری هم آلت کوین های مطرح و برتر بازار رو خریداری کنین.

همچنین برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری خود بهتره به دو مسئله مهم توجه کنین: حد ضرر و حد سود

خیلی از تریدرهای تازه کار به حد ضرر به عنوان ابزاری برای گرفتن پولشون نگاه میکنن، در حالی که حد ضرر یکی از بهترین ابزار های بازار های مالی برای محدود کردن میزان ضرر های هر سرمایه گذار محسوب میشه. برای تعیین حد ضرر باید از استراتژی ریسک به ریوارد (R/R) استفاده کنین. همچنین به این نکته توجه داشته باشین که روند هیچ ارزی تا ابد صعودی نیست و قرار نیست که با سوار شدن به یک ارز با راکت به سمت ماه حرکت کنین.

نکته مهم دیگه ای که حتما باید بهش توجه کرد حد سود یک معامله است. شما قبل از ورود به یک معامله، باید برای خروج از اون برنامه داشته باشین. معمولا احساس طمع این ذهنیت رو براتون بوجود میاره که ارزی که خریداری کردین قراره بالا و بالاتر بره، به همین خاطر ممکنه بدون توجه به حد سودی که داشتین، همچنان به سرمایه گذاری خودتون ادامه بدین. وقتی هم که بازار ریزش کرد با این اعتقاد که قراره روند باز هم صعودی بشه، معامله خودتون رو نمی بندین. در نهایت هم به جای سود با ضرر از معامله خارج می شین.

مدیریت ریسک

5.    نداشتن دانش کافی در مورد تحلیل تکنیکال

همونطور که قبلا هم اشاره داشتیم، دانش تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین ابزار ها برای فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار میاد. برای فعالیت در هر بازار مالی ای باید یک دانش و اطلاعات پایه ای در این مورد داشته باشین. البته توجه داشته باشین که برای آموزش اصولی نباید به هر منبعی اعتماد کرد؛ هر چند که اینترنت پر از منابع آموزشی مختلف تو این حوزه است.

مهمترین نکته ای که باید در مورد دانش تحلیل تکنیکال بدونین، اینه که: تحلیل تکنیکال فرمولی حتمی برای پیش بینی بازار و رسیدن به موفقیت نیست و به تنهایی برای درک بازار ارزهای دیجیتال و تمام پیچیدگی هایی که داره کافی نیست. برای آموزش اصولی تحلیل تکنیکال میتونین در دوره های آکادمی ارزسنج شرکت کنین. توجه داشته باشین که تداشتن دانش کافی در مورد تحلیل تکنیکال، یکی مهمترین مواردیه که تو مقاله از این اشتباهات در ترید ارزهای دیجیتال خودداری کنید، بهش اشاره کردیم. 

6.    تمرکز بر آلت کوین ها باعث غفلت از روند بیت کوین میشه!

همونطور که میدونین بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال دنیاست و از ابتدای فعالیتش تا به امروز، همواره در رتبه یک بازار کریپتوکارنسی ها بوده. هر چرخه ای که در بازار ارزهای دیجیتال شکل میگیره، به بیت کوین و روند حرکتی اون مربوط میشه. اما برخی از تریدر ها وجود دارن که برای معامله و ترید آلت کوین ها، قیمت بیت کوین و روند های اون رو در نظر نمی گیرن.

طبق بررسی های انجام شده وقتی که حرکت بیت کوین شروع میشه، بقیه ی آلت کوین ها هم به دنبال اون حرکت میکنن. اما نکته مهمی که باید بهش توجه بشه ارزش ساتوشیِ آلت کوین هاست؛ ارزش ساتوشی وقتی تعیین میشه که قیمت یک آلت کوین رو برحسب بیت کوین حساب کنیم. در بیشتر مواقعی که بیت کوین رشد میکنه، آلت کوین ها ارزش ساتوشی خودشون رو از دست میدن. به عبارت دیگه میزان رشد بیت کوین در بیشتر روند های صعودی بیشتر از آلت کوین هاست.

 تمرکز بر آلت کوین ها

تو چنین مواقعی بهترین جفت ارز دیجیتال برای ترید بیت کوین تتر است. همچنین بهتره که بیشتر سرمایه ی خودتون رو روی بیت کوین سرمایه گذاری کنین تا بیشترین سود ممکن رو از بازار ارزهای دیجیتال بدست بیارین. لازم به ذکره که این نکته در مورد روند های نزولی و ریزش بازار کریپتوکارنسی ها هم صدق میکنه؛ معمولا با کاهش ارزش بیت کوین، قیمت آلت کوین ها هم تحت تاثیر قرار میگیره و کاهش پیدا میکنه. به همین منظور تریدر ها برای جلوگیری از ضرر، سرمایه ای که دارن رو از آلت کوین ها خارج میکنن که باعث ریزش بیشتر اون ها میشه.

7.    بیش از حد ترید کردن

بعضی ها فکر میکنن که یکی از ترفندهای ترید ارز دیجیتال برای کسب سود بیشتر از این حوزه، اینه که تعداد ترید هایی که انجام میدن رو به حداکثر برسونن؛ اما این فرضیه کاملا غلط است. حتی میتونیم بگیم که بیش از حد ترید کردن یکی از مرسوم ترین اشتباهات در بازارهای مالی به شمار میره که علاوه بر افراد تازه کار، بزرگترین تریدرهای ارز دیجیتال هم مرتکبش میشن.

بیش از حد ترید کردن رو میتونیم نتیجه دو احساس ترس و طمع یا فومو و نداشتن مدیریت ریسک مناسب بدونیم. تریدر های تازه کار پوزیشن های معاملاتی خودشون رو زود به زود عوض میکنن. این افراد با هر رشد کوچک معامله لانگ و با هر اصلاح قیمتی معامله شورت باز میکنن. همین موضوع باعث میشه که تعداد زیادی ترید گشت سر هم داشته باشن که بیشتر اون ها ناموفق بودن. 

به طور کلی باید به این نکته توجه داشته باشین که ترید بیش از حد دارایی های شما رو ذره ذره از بین میبره. پیشنهاد ما اینه که اگه خودتون رو در چنین موقعیتی دیدین، همه معاملاتتون رو متوقف کنین و کمی به خودتون استراحت بدین.

8.    خرید ارزهای دیجیتالی ارزان قیمت به امید سود ها چند صد درصدی

بعضی از سرمایه گذار های بازار کریپتوکارنسی ها معتقدن که برای کسب سود های بزرگ بهتره روی پروژه هایی سرمایه گذاری کنن که، کوین مارکت ارز دیجیتال و قیمت اون پایین باشه. این افراد اعتقاد دارن که بیت کوین زمانی فقط چند سنت ارزش داشت ولی الان قیمت اون سر به فلک کشیده، به همین خاطر ارزهایی که قیمت پایینی دارن، میتونن مثل بیت کوین به قیمتای نجومی برسن. اما این نوع تفکر کاملا اشتباه است.

اجازه بدین که با یک مثال، در مورد دلایل غیر منطقی بودن چنین تفکری صحبت کنیم. برای مثال ارز دیجیتال کاردانو رو در نظر بگیرین. این ارز دیجیتال در حال حاضر 0.45 دلار قیمت داره و حجم بازار اون حدودا 15.5 میلیارد دلار است. تعداد ارزهای در گردش کاردانو در حال حاضر 34 میلیارد واحد می باشد. در مقایسه با بیت کوین میزان حجم بازار ADA حدودا 4 درصد حجم بازار بیت کوینه، در حالی که تعداد کوین های در گردش اون 1700 برابر بیشتر از بیت کوین است.

خرید ارزهای دیجیتالی ارزان قیمت

با توجه به این محاسبات میشه نتیجه گرفت که برای افزایش قیمت 500 دلاری هر واحد بیت کوین، حدودا به 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که در مقایسه با مارکت کپ 400 میلیارد دلاری این ارز، عدد چندان زیادی نیست. اما برای اینکه هر واحد کاردانو 500 دلار افزایش قیمت داشته باشه، به 17 تریلیون دلار سرمایه نیاز خواهیم داشت که 17 برابره کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال می باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و فعالیت در بازار کریپتوکارنسی ها، یکی از پر ریسک ترین شغل های دنیا به حساب میاد. به همین خاطر بهتره که با بی احتیاطی و بی توجهی به اصول ترید ارز دیجیتال، ریسک و خطر فعالیت در این حوزه رو بیشتر نکنین. درسته که کسب تجربه ی شخصی میتونه برای موفقیت در یک حوزه بسیار مهم و ضروری باشه، اما گاهی اوقات بهتره که از تجربیات بقیه درس بگیریم و اشتباهات اون ها رو تکرار نکنیم. به این ترتیب رسیدن به موفقیت و جایگاهی که میخوایم سریعتر و با حداقل ضرر و زیان صورت میگیره. 

تو مقاله از این اشتباهات در ترید ارزهای دیجیتال خودداری کنید، سعی کردیم که تجربیات ارز دیجیتال خودمون رو با شما به اشتراک بذاریم تا اولین قدم هاتون رو در دنیای معامله گری استوار و محکم بردارین. امیدواریم که با توجه به اشتباهات رایج تریدر های ارز دیجیتالی که تو این مقاله بهتون گفتیم، زیان کمتری رو در دنیای معامله گری متحمل بشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 8 اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال را بشناسید

  1. حمید همتی (1401/06/16)

    دقیقا منم همین مشکلارو دارم باید برطرفشون کنم ممنون از سایت خوبتون که خیلی خوب راهنمایی میکنین

در مورد 8 اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال را بشناسید نظر دهید
سوال امنیتی :1+90 = ?