معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 (بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 (بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان)"


  • 15:01 1403-01-29
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهمترین ابزارهایی است که هر سرمایه گذار ارز دیجیتال بهش نیاز داره. برای انتخاب امن ترین کیف پول ارز دیجیتال باید به نکات و ویژگی های مختلف هر ولت دیجیتالی توجه کرد. تو این مقاله قصد داریم که با معرفی ویژگی های یک کیف پول ارز دیجیتال امن و معتبر، برای پیدا کردن بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان بهتون کمک کنیم. راستی اگه دوست دارید بدونید ارز دیجیتال چیست؟ حتما مقاله ما رو مطالعه کنید.

البته افراد زیادی وجود دارن که به جای یک کیف پول شخصی، ترجیح میدن که بعد از خرید ارز دیجیتال، رمز ارزهای خودشون رو تو صرافی نگه دارن. اینکار ریسک بسیار زیادی رو داره که در ادامه همین مطلب به شکل مفصل در مورد اون صحبت خواهیم کرد. بخش مهم دیگه ای که در این مقاله وجود داره، نکاتی هستن که برای ساخت کیف پول ارز دیجیتال باید بهشون توجه کنین. در صورتی که شما هم به دنبال یک ولت دیجیتالی مناسب برای نگهداری رمز ارزهای خودتون هستین، توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

اهمیت کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

احتمالا برای شما هم سوال باشه که چرا هر سرمایه گذار ارز دیجیتال به یک کیف پول امن و مناسب نیاز داره؟ برای اینکه بتونیم پاسخ مناسبی رو به این سوال ارائه بدیم، باید در ماهیت رمز ارزها و محافظت از اون ها اطلاعاتی رو بهتون بدیم.

همونطور که میدونین ارزهای دیجیتال نوعی از دارایی های دیجیتال هستن که در یک بستر کامپیوتری به نام بلاک چین ذخیره و نگهداری میشن. این دارایی ها برخلاف پول و کارت های بانکی که ما بهشون عادت داریم، ماهیت فیزیکی ندارن و قابل لمس نیستن. شما نمیتونین ارزهای دیجیتالتون رو تو گاوصندوق بذارین که به سرقت نرن؛ همچنین از کیف پولی که تو جیبتون قرار داره هم نمیتونین برای سالم موندن و گم نشدن اون ها استفاده کنین.

اهمیت کیف پول ارز دیجیتال

برای نگهداری و محافظت از ارزهای دیجیتال به یک ابزار با ماهیت دیجیتالی نیاز داریم که بهش اصطلاحا کیف پول ارز دیجیتال یا ولت دیجیتالی گفته میشه. این کیف پول ها انواع مختلفی رو دارن؛ بعضی از اون ها بهتون اجازه میدن که ارزهای دیجیتالتون رو در گوشی موبایل خودتون ذخیره کنین. بعضی از اون ها هم از یک هارد که به شکل یک فلش مموری است برای نگهداری ارزهای شما استفاده میکنه که بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران همین نوع است.

اما چرا باید از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنیم؟ و چرا بهتره که ارزهای دیجیتالمون رو در صرافی های ارز دیجیتال نذاریم؟

صرافی های آنلاینی که خرید و فروش رمز ارزها در اون ها صورت میگیره، یک طعمه بسیار خوب برای هکر ها به حساب میان. درسته که ما به عنوان یک کاربر حملات سایبری انجام شده رو حس نمی کنیم، اما در پشت پرده، هکر ها به شکل مداوم به دنبال راهی برای نفوذ به صرافی هستن. در صورتی که یکی از هکر ها بتونه از سد امنیتی صرافی رد بشه، امکان دسترسی به ذخایر ارزی صرافی رو پیدا میکنه و میتونه خیلی راحت همه ی اون ها رو به سرقت ببره.

از طرفی تراکنش ها در سیستم بلاک چین کاملا یک طرفه هستن و امکان برگشت ارزهایی که به سرقت رفته، به هیچ عنوان وجود نداره؛ حتی امکان تشخیص هویت کیف پول مقصد ارزهای دیجیتال هم در این شبکه فراهم نیست. در صورتی که دارایی های خودتون رو تو صرافی نگه دارین، ممکنه که یک شبه همه ی رمز ارزهاتون به سرقت بره و راهی برای برگردوندن اون ها نباشه.

به همین منظور پیشنها میکنیم که برای جلوگیری از سرقت ارزهاتون، حتما از یک کیف پول امن استفاده کنین. تو این مقاله امن ترین کیف پول ارز دیجیتال رو که همه ی ایرانی هم میتونن بدون محدودیت از اون استفاده کنن رو به شما معرفی می کنیم. همچنین انواع کیف پول ارز دیجیتالی که امنیت دارایی های شما رو به بهترین شکل ممکن تامین میکنن، بهتون معرفی خواهیم کرد.

ویژگی های بهترین کیف پول ارز دیجیتال در ایران

بهترین کیف پول ارز دیجیتال در ایران

کیف پول های ارز دیجیتال مختلف و متنوعی وجود دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی های متفاوتی رو دارن و امکانات مختلفی رو هم به کاربرهاشون میدن. به همین خاطر تو این حوزه دست شما کاملا بازه و میتونین کیف پولی که ارتباط بیشتری باهاش برقرار میکنین رو برای نگهداری ارزهای دیجیتالتون انتخاب کنین. توصیه میکنیم مقاله ممو Memo کیف پول چیست؟ رو هم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

البته توجه داشته باشین برخی از کیف پول ها هم وجود دارن که با هدف کلاهبرداری از مخاطب و سرقت دارایی های دیجیتالی شما طراحی شدن. به همین خاطر بهتره که در بین کیف پول های ارز دیجیتال معروف به دنبال یک ولت دیجیتالی مناسب برای دارایی هاتون باشین. فرقی نمیکنه که چه نوع کیف پول ارز دیجیتال رو انتخاب میکنین، در هر صورت کیف پولی که انتخاب کردین باید ویژگی های زیر رو داشته باشه:

1.    امنیت بالا:

هدف از بکار گرفتن یک کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری دارایی های دیجیتالی، اینه که امنیت کافی برای دارایی هاتون تامین بشه. به همین منظور بهتره از کیف پولی استفاده کنین که برای ذخیره کلید های خصوصی ولت شما، از یک بستر آفلاین استفاده میکنه و یا اینکه حفاظت از کلید های خصوصی رو به عهده خودتون میذاره.

2.    ارائه عبارت های پشتیبانی:

تنها راهی که برای برگردوندن یک کیف پول وجود داره، کلمات بازیابی هستن که در اولین مراحل ساخت کیف پول ارز دیجیتال، در اختیار کاربر قرار داده میشن. توجه داشته باشین که این عبارت ها رو روی یک برگه کاغذ یادداشت کنین و در یک محل امن که فرد دیگه ای جز شما به اون دسترسی نداره، ازش نگهداری کنین.

3.    پشتیبانی از ارزهای متنوع:

برای داشتن یک سبد سرمایه گذاری کم ریسک، بهتره روی ارزهای دیجیتال متنوعی سرمایه گذاری کنین. به همین منظور بهتره که برای راحتی دسترسی به همه ی رمز ارزهایی که دارین، کیف پول هایی رو انتخاب کنین که از ارزهای مختلف و شبکه های بلاک چینی مطرح پشتیبانی میکنن.

4.    رابط کاربری ساده: 

یکی از مهمترین ویژگی هایی که افراد مبتدی و آماتور در دنیای ارزهای دیجیتال باید بهش توجه داشته باشن، راحتی استفاده از کیف پول و رابط کاربری روان آن است. به این ترتیب این افراد میتونن راحت تر با فضای کریپتوکارنسی ها، ارسال و دریافت ارزها و سرمایه گذاری در این حوزه آشنا بشن.

5.    آپدیت مداوم برنامه:

یکی دیگه از نکات مهمی که باید برای انتخاب و دانلود کیف پول ارز دیجیتال بهش توجه کنین، آپدیت و بروزرسانی منظم اپلیکیشن کیف پول است. در هر بروزرسانی، تیم توسعه دهنده نرم افزار ایراداتی که در برنامه وجود داره رو شناسایی و برطرف میکنه؛ به این ترتیب امنیت ارزهای شما هم بیشتر میشه.

6.    عدم تحریم ایرانی ها:

تحریم های زیادی علیه کشورمون وجود داره که باعث شده بعضی از شرکت ها نتونن با ایرانی ها همکاری داشته باشن. در صورتی که شرکت تولید کننده کیف پولی که انتخاب کردین هم جزو این شرکت ها باشه، به محض اینکه متوجه ایرانی بودن شما بشه، حسابتون رو بلوکه میکنه. به همین خاطر خیلی مهمه که کیف پول مدنظر شما به ایرانی ها هم خدمات بده.

تحریم ایرانی ها

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان

قبل از اینکه بخوایم به معرفی بهترین و امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 بپردازیم، بهتره که در مورد انواع کیف پول ارز دیجیتال صحبت کنیم.

در کل دو نوع کیف پول داریم: کیف پول سرد (Cold Wallet) و کیف پول گرم (Hot Wallet). کیف پول های سرد اون دسته از کیف پول هایی هستن که به شکل آفلاین فعالیت دارن و لازم نیست که حتما به اینترنت متصل باشن، به همین خاطر امنیت این نوع از کیف پول های ارز دیجیتال بیشتر است. کیف پول های گرم برعکس نوع قبلی هستن و حتما باید یک اتصال اینترنتی فعال داشته باشن تا بشه ازشون استفاده کرد. سطح امنیت دارایی های دیجیتالی در کیف پول های گرم کمتر است ولی این به معنی ناامن بودن دارایی ها تو این کیف پول نیست.

البته یک دسته بندی دیگه هم برای کیف پول های دیجیتالی وجود داره که در اون با توجه به ماهیت کیف پول، اون ها رو طبقه بندی میکنن. این دسته بندی شامل: کیف پول های کاغذی (Paper Wallet)، کیف پول های سخت افزاری (Hardware Wallet)، کیف پول های نرم افزاری (Software Wallet) و کیف پول های تحت وب (Web Wallet) است. مقاله نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال هم در این زمینه میتونه برای شما مفید باشه.

در ادامه توضیحات مختصری رو در مورد هر کدوم از این ولت های دیجیتالی مطرح کردیم که اطلاع از آن ها برای انتخاب یک کیف پول مناسب ضروری است.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

استفاده از این کیف پول ها در ابتدای پیدایش بیت کوین رواج داشت. این ولت ها به شکل یک برگه کاغذی هستن که کلید عمومی و خصوصی مربوط به حساب کاربر، روی آن حک شده. در حال حاضر به دلیل ضعف ها و مشکلاتی مثل گم شدن کیف پول و آسیب دیدن آن، کمتر کسی از کیف پول های کاغذی استفاده میکنه. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این نوع از کیف پول ها در صورتی که به خوبی ازشون محافظت بشه، امنیت بسیار بالایی رو دارن.

کیف پول کاغذی

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

ولت های سخت افزاری به شکل یک دستگاه فیزیکی طراحی شدن که با استفاده از نرم افزار مکمل اون ها، امکان نگهداری از ارزهای دیجیتال در یک محیط آفلاین رو فراهم میکنن. معمولا این نوع از کیف پول ها رو به شکل یک فلش مموری یا کارت بانکی طراحی میشن. اگه به دنبال بیشترین امنیت برای دارایی های دیجیتالی خودتون هستین، بهتره از کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال استفاده کنین.

برترین کیف پول های سخت افزاری که در ایران قابل استفاده هستن و محبوبیت بالایی رو هم دارن، عبارتند از:

•    کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

یکی از محبوبترین کیف پول های سخت افزاری دنیا، لجر نانو ایکس است. این کیف پول قابلیت اتصال به کامپیوتر و گوشی های موبایل رو داره و استفاده از اون خیلی راحته. لجر نانو ایکس برای ذخیره کلید های عمومی و خصوصی حساب کاربری شما، از یک محیط آفلاین استفاده میکنه که همین موضوع هم بیشترین امنیت ممکن رو برای دارایی های شما فراهم خواهد کرد.

•    کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

این کیف پول هم متعلق به کمپانی لجر است که عملکرد اون به لجر نانو ایکس، شباهت بسیار زیادی رو داره. البته این مدل کمی قدیمی تر است و از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی میکنه. امنیت ارزهای دیجیتال در کیف پول لجر نانو اس هم بسیار بالاست.

•    کیف پول ترزور مدل تی (Trezor T)

جدیدترین محصول کمپانی ساتوشی لبز کیف پول ترزور است که امنیت بسیار بالایی رو داره. قیمت کیف پول ارز دیجیتال ترزور تی نسبت به مدل های دیگه ای که کمپانی ساتوشی لبز تولید کرده، کمی بیشتر است؛ که دلیل اون رو میتونیم امکانات پیشرفته تر در این ولت دیجیتالی بدونیم. برای تامین بیشترین امنیت ممکن برای دارایی های دیجیتالی، کیف پول ترزور یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال جهان به حساب میاد.

کیف پول های نرم افزاری (Software Wallet)

صفر تا صد کیف پول های نرم افزاری در یک اپلیکیشن خلاصه شده است. در هنگام دانلود کیف پول ارز دیجیتال حتما باید نوع سیستم عامل دستگاه شما با سیستم عامل کیف پول یکسان باشه. تقریبا برای همه ی سیستم عامل های معروف و مطرح، یک کیف پول معتبر و مناسب وجود داره. مزیت این کیف پول ها نسبت به مدل های سخت افزاری اینه که استفاده از اون ها کاملا رایگان است.

کیف پول های نرم افزاری رو به دو دسته کلی کیف پول های موبایل و کیف پول های دسکتاپ تقسیم میکنن. همونطور که از اسم هر کدوم از این گروه ها مشخص است، کیف پول های موبایل برای گوشی های موبایل و سیستم عامل های اندروید و IOS مورد استفاده قرار میگیرن. کیف پول های دسکتاپی هم برای کامپیوتر و لپ تاپ هایی که سیستم عامل اون ها ویندوز، مک، لینوکس و. . . است، مناسب هستن. میتونین مقاله آموزش انتقال رمز ارز بین کیف پول های ارز دیجیتال رو هم برای آشنایی بیشتر با کیف پول ها مطالعه کنین.

بهترین کیف پول های نرم افزاری برای موبایل موارد زیر هستند:

•    کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

به جرئت میشه گفت که بهترین کیف پول دیجیتال اندروید در ایران، کیف پول تراست ولت است. امنیت این کیف پول بسیار بالاست و تا به امروز خبری در مورد هک و یا سرقت ارز از اون منتشر نشده، به همین خاطر فعالان دنیای ارزهای دیجیتال، به خصوص افراد مبتدی به راحتی میتونن به این کیف پول اعتماد کنن. رابط کاربری این کیف پول بسیار ساده وروان طراحی شده و به همین خاطر همه افراد با هر سطح دانش و اطلاعاتی میتونن از کیف پول ارز دیجیتال تراست ولت استفاده کنن.

نکته جالب و قابل توجهی که در مورد این کیف پول وجود داره، اینه که مالکیت این کیف پول متعلق به صرافی ارز دیجیتال بایننس است. البته برخلاف صرافی بایننس که ایرانی ها رو تحریم کرده و پروتکلهای سفت و سختی رو براشون در نظر گرفته، استفاده از این کیف پول با IP ایران هیچ مشکلی رو براتون بوجود نمیاره.

 کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) به جرئت میشه گفت که ب

•    کیف پول سیف پل (Safe Pal)

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال محبوب در ایران کبف پوله سیف پل است که در نسخه های اندروید و IOS منتشر شده. این کیف پول هم امنیت بالایی رو داره و تا به الان هیچ شکایتی از اون توسط کاربرهاش منتشر نشده. رابط کاربری این کیف پول هم بسیار ساده و روان طراحی شده. یکی از مزیت های این کیف پول امکان استفاده از برنامه های غیر متمرکز است.

•    کیف پول متامسک (MetaMask)

اگه از برنامه ها و پلتفرم های غیر متمرکز استفاده کرده باشین، حتما با کیف پول متامسک آشنایی دارین. این کیف پول در نسخه های مختلفی منتشر شده که در بین اون ها نسخه موبایلی برای گوشی های اندروید و IOS هم وجود داره. نکته مهمی که حتما باید بهش توجه داشته باشین، اینه که موقع کار کردن با این کیف پول باید محتاطانه عمل کنین و حتما از یک آدرس آی پی ثابت برای اتصال به این ولت استفاده کنین.
بهترین کیف پول های نرم افزاری دسکتاپ موارد زیر هستند:

•    کیف پول کوینومی (Coinomi)

این کیف پول از سال 2014 تا به امروز در حوزه ذخیره سازی ارزهای دیجیتال فعالیت داره و استفاده از اون کاملا رایگان است. درسته که تو این مقاله کیف پول کوینومی رو به عنوان یک کیف پول دسکتاپ بهتون معرفی میکنیم، اما این ولت دیجیتال در نسخه های موبایلی هم وجود داره. به این ترتیب برای افرادی که میخوان با استفاده از دستگاه های مختلفشون به یک کیف پول دسترسی داشته باشن، کوینومی گزینه ی مناسبی است.

•    کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet)

ولت ارز دیجیتال بعدی ای که قصد معرفیش رو داریم، اتمیک ولت نام داره. این کیف پول هم چند منظوره است و برای سیستم عامل های مختلفی منتشر شده. نکات مثبت این کیف پول میتونیم به پشتیبانی از رمز ارزهای متنوع و مختلف اشاره کنیم.

کیف پول های تحت وب (Web Wallet)

این دسته از کیف پول ها برای نگهداری اطلاعات کاربرهاشون از فضای ابری و تحت وب استفاده میکنن. مهمترین مزیت کیف پول های تحت وب اینه که امکان اتصال به اون ها با هر دستگاهی وجود داره. به این ترتیب در هر زمان و مکان و با هر وسیله ای که در دسترستون باشه، میتونین از ارزهای دیجیتالتون استفاده کنین؛ اما باید این نکته رو هم خاطر نشان کنیم که این دسته از کیف پول های ارز دیجیتال امنیت پایینی رو دارن و امکان هک شدن اون ها بسیار بالاست.

کیف پول های تحت وب

از معروفترین کیف پول هایی که تو این دسته قرار دارن میتونیم به مورد زیر اشاره کنیم:

•    کیف پول متامسک (MetaMask)

همونطور که در قسمت قبل عنوان کردیم، کیف پول متامسک نسخه های مختلفی رو داره که یکی از اون ها به شکل افزونه ای برای مرورگر هستش. این نسخه از متامسک شباهت بسیار زیادی رو به نسخه های موبایلی اون داره.

•    کیف پول بایننس چین (Binance Chain)

بایننس چین یکی از محبوبترین بلاک چین های دنیاست که این کیف پول به طور اختصاصی برای فعالیت کاربر ها بر روی شبکه بایننس اسمارت چین، اتریوم و شبکه های میان زنجیره ای، طراحی شده. در این کیف پول سطح امنیتی به لطف استفاده از امضای چندگانه بالاست و تقریبا هیچ عاملی از این نظر دارایی های شما رو تهدید نمیکنه.

جمع بندی

در مقاله معرفی بهترین و امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401، سعی کردیم که انواع کیف پول ارز دیجیتال رو بهتون معرفی کنیم و بهترین گزینه هایی که تو هر گروه وجود دارن رو براتون ذکر کنیم. توجه داشته باشین که لازمه قبل از اقدام به نصب و دانلود کیف پول ارز دیجیتال، در موردش تحقیق کنین تا بهترین گزینه رو با توجه به نیاز هایی که دارین، انتخاب کنین.

همچنین لازم میدونیم که بهتون در مورد امنیت کلیدهای خصوصی هر کیف پول و کلمات بازیابی اون، مجددا بهتون تذکر های لازم رو بدیم. فراموش نکنین که امنیت دارایی های دیجیتالی شما در گرو امنیت کیف پول شماست و به همین دلیل لازمه که حتما برای انتخاب یک کیف پول مناسب، به مواردی که در این مقاله اشاره کردیم توجه کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 (بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان)

در مورد معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 1401 (بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان) نظر دهید
سوال امنیتی :7+60 = ?