7 روش برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "7 روش برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی"


  • 01:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

 
ارز دیجیتال تکنولوژی و سیستم جدیدی هست که در دنیای امروزی توجهات زیادی رو جذب کرده و بازاری هست که امروزه تبدیل به یکی از مولفه های مهم سرمایه گذاری و کسب درآمد و به ویژه ابزاری سودمندی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی شده. سود دهی عالی ارزهای دیجتال باعث شده که افراد زیادی از این بازار استقبال کنن و سرمایه گذاری افراد مبتدی و کم تجربه باعث شده افرادی توکن هلی فیک بسازن و ارزهای تقلبی رو در بازار تبلیغ کنن و با کلاهبرداری از کاربران، کسب درآمد کنن. بنابراین در مقاله 7 روش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی، قصد داریم روش های تشخیص ارزهای تقلبی رو مورد بررسی قرار بدیم و اونها رو معرفی کنیم. توصیه میکنیم در کنار این مطلب مقاله 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال و هم مطالعه کنین.

ارز دیجیتال فیک (تقلبی) چیست؟ 

 ارز دیجیتال فیک چیست

احتمالا این سوال براتون پیش بیاد که ارز دیجیتال فیک چیست؟ یا اصلا وجود داره؟ برای پاسخ به این سوال می تونیم اینطوری توضیح بدیم که ارز دیجیتال تقلبی، توکنی هست که اون رو به جای یک توکن اورجینال به افراد می فروشن. در اصل ارزهایی هستن که بلاک چین اختصاصی خودشون رو دارن و اونها رو کوین می نامند.

یه سری ارزهای دیجیتال هستن که از بلاک چین ارزهای دیجیتال دیگه استفاده می کنن و بهشون توکن میگن و توکن ها به آسونی روی بستر ارزهای دیگه که دارای بلاکچین و با قراردادهای هوشمند بوجود میان. کلاهبرداران برای ساخت توکن های فیک از قراردادهای هوشمند استفاده می کنن و توکنی با شباهت زیاد به اسم توکن اورجینال می سازن و سعی می کنن اون رو بجای توکن اصلی بفروشن.

برای مثال توکن تتر که روی بستر ارزهایی مثل اتریوم و ترون و یکسری بلاکچین های دیگه هستش. فرد کلاهبرداری سعی میکنه که هم اسم تتر یا usdt یک توکنی رو بسازه که خیلی به اون شباهت داشته باشه و در فروش های روزانه بجای تتر اصلی اون ارز رو به یک فرد خاص یا صرافی بفروشه. شما بعد از دریافت اون ارز مثلا بجای تتر فکر میکنین هر کدوم از توکن ها یک دلار ارزش دارن ولی در اصل سرمایه ای به دست شما نرسیده و فقط یک کلاهبرداری صورت گرفته. مقاله 5 راه افزایش امنیت در ارزهای دیجیتال هم میتونه در این زمینه بیشتر به شما کمک کنه.

پس ارز دیجیتال تقلبی در اصل یک توکن واقعی هستش، اما چون هیچ نقدینگی نداره و هیچ کسی خرید و فروشش رو انجام نمیده، هیچ ارزشی هم نداره و سازنده اون فقط خواسته هم اسم یک ارز اصلی و با ارزش بازار اون رو بسازه و به جای اون، به مردم این رمز ارز رو بفروشه.

دلایل کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال:

 دلایل کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال

بازار کریپتوکارنسی، یک بازار مالی هستش و این طبیعی هست که کلاهبرداران و هکرهای زیادی بخوان در بازار کریپتوکارنسی کلاهبرداری کنن. یکی از دلایل بالا رفتن کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن هویت گیرنده و فرستنده ارزها هست. وقتی شخصی دارایی و ارزهای شما رو از کیف پول تون خارج کنه، امکان برگردوندن ارزها وجود نداره و نمیشه متوجه شد که چه کسی ارزهاتون رو خارج کرده.

بنابراین باید اطلاعات و دانش زیادی در رابطه با نصب کیف پول و نحوه مراقبت از کلمات بازیابی و اطلاعات حساب کاربری تون در صرافی ارزهای دیجیتال داشته باشین و نهایت دقت رو به خرج بدین تا افراد کلاهبردار و سودجو امکان خالی کردن راحت ارزهاتون از کیف پول تون یا حساب کاربری تون رو نداشته باشن. 

یکی دیگه از دلایل افزایش کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال، نقدینگی بالای بازار کریپتوکارنسی هست که با کانکت شدن به اینترنت و ثبت نام در یک صرافی در سریع ترین زمان می تونین دارایی های دیجیتال خودتون رو به ارزهای فیات تبدیل کنین. در حالی که در سایر بازارهای مالی همیشه همچین امکانی وجود نداره. مقاله هک بیت کوین چگونه است ؟ رو هم میتونین مطالعه کنین.

دلیل سومی که می تونیم بگیم کلاهبرداری در بازار کریپتوکارنسی، افزایش پیدا کرده بخاطر این هستش که افراد زیادی شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال میکنن بدون اینکه در این بازار اطلاعات کاملی داشته باشن و همین قضیه باعث میشه فریب افراد کلاهبردارها رو بخورن.

روش های تشخیص ارزهای دیجیتال تقلبی:

 روش های تشخیص ارزهای دیجیتال تقلبی

قابل ذکر هست که ساخت ارزهای دیجیتال فیک یکی از روش های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال هست و روش های دیگه ای هم وجود داره و شما می تونین با مطالعه بیشتر با سایر روش های کلاهبرداری نیز آشنا بشین. در این پارت از مقاله، 7 روش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی رو مورد بررسی و معرفی قرار میدیم که کاملا باهاشون آشنا بشین.

1.ارزی که با مدارک دولتی معرفی و عرضه شود:

نکته قابل توجه در این زمینه این هست که هیچ ارز دیجیتال دولتی وجود نداره که به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته باشه. بنابراین اگه با تبلیغ خرید و فروش ارز دیجیتال دولتی روبه رو شدین، مطمئن باشین که فیک هستش و فقط با این ترفند قصد فروش توکن فیک، بهتون رو دارن. درسته که کشورهای زیادی در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خودشون هستن، اما تاکنون هیچ کدوم هیچ ارز دیجیتالی ارائه ندادن. دلیل اون هم این هستش که ماهیت ارزهای دیجیتال بر غیرمتمرکز بودن استوار هستش و دولت ها علاقه زیادی به متمرکز بودن سرویس ها و داشتن کنترل کامل بر اون ها رو دارن.

2. وعده کسب سود بالا برای ترغیب افراد برای خرید ارزهای فیک:

روش دیگه برای شناسایی ارزهای دیجیتال فیک این هست که احتمال اینکه توکن های زیادی رو بهتون معرفی کنن و محتوای تبلیغ شون این باشه که با برنامه هایی که دارن قراره ارزهای دیجیتال تاپ رو کنار بزنن و سود زیادی از این طریق کسب کنین، ولی هیچوقت عمچین اتفاقی اتفاق نمیوفته. 
بنابراین در این مورد توصیه می کنیم یک پلتفرم معتبر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب و استفاده کنین و با اهداف معقول، سود سرمایه تون رو افزایش بدین. سپس بررسی کنین و ببینین که آیا صرافی های بین المللی این ارز رو در پلتفرم خودشون برای خرید و فروش پشتیبانی میکنن یا نه؟ مخصوصا صرافی بایننس. معمولا این صرافی برای اضافه کردن یک ارز به پلتفرم خودش بررسی های زیادی رو انجام میده.

3. بررسی وب سایت ارز دیجیتال:

 بررسی وب سایت ارز دیجیتال

مورد دیگه ای باید بهش توجه داشته باشین این هستش که هر ارز دیجیتالی که در بازار کریپتوکارنسی عرضه و ارائه میشه، اگه معتبر باشه، باید یک وب سایت برای ارائه اطلاعات کامل در مورد ارز یا وایت پیپر اون باشه. یعنی حتما سازنده یک توکن باید وب سایتی هم داشته باشه که سرمایه گذارها و خریدارهای اون توکن برای کسب اطلاعات کامل به اون مراجعه کنن. در همین زمینه برای شناسایی ارزهای دیجیتال فیک وب سایت توکن مد نظر خودتون رو حتما سر بزنین و مدت زمان ساخت سایت و اعتبار اون رو اگه می تونین حتما بررسی کنین.

4. ارزی که اجازه استخراج کوین های خود را به عموم مردم جامعه ندهد.

ارزی که اجازه استخراج کوین های خودش رو به عموم جامعه نده یا ساختار استخراج به طور نامتناسبی به نفع تیم توسعه دهنده اون ارز باشه، می تونه یک ارزهای تقلبی باشه. در حالی که این گزینه آزمون دقیقی برای شناسایی کلاهبرداری ها نیست با این حال پیش فرض توکن ها و سکه های یک ارز دیجیتال قبل از اینکه در دسترس عموم قرار بگیره این هستش که بخشی از انها در اختیار گروه کوچکی و خاصی از استخراج کننده یا توسعه کننده قرار داشته باشد.

5. بررسی پشتیبانی ارز توسط کیف پول ها

ارزهای دیجیتال رو باید در یک کیف پول امن نگه داری کرد، بنابراین داشتن یک کیف پول مناسب یکی از مسائل مهم برای یک ارز دیجیتال هست. همه ارزهای معتبر کیف پول رسمی یا چند کیف پول شخص ثالث دارا هستن. به صورت کلی یک ارز دیجیتال معتبر یا باید یک کیف پول اختصاصی داشته باشه یا توسط چند کیف پول معتبر در این بازار مورد پشتیبانی قرار بگیره. بنابراین اگه برای نگهداری ارزی که قصد خرید اون رو دارین در یک کیف پول به مشکل خوردین و کیف پول مناسبی براش پیدا نکردین، حتما در موردش بیشتر تحقیق کنین.

6. بررسی امکان خرید و فروش ارز دیجیتال در سایت های مختلف

مورد دیگه ای باید بهش توجه داشته باشین این هست که ارزهای دیجیتال معتبر در حالت کلی حجم نقدشوندگی بالایی دارن و در صرافی های ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز قابلیت خرید و فروش دارن و به راحتی امکان خرید و فروش رو دارن. اما در مورد توکن های تقلبی این امکان وجود نداره و بعد خرید بدلیل اینکه طرفدار خاصی ندارن، نمی تونید توکن های اون رو بفروشید و این ارزهای دیجیتال روی دست خودتون می مونن. بنابراین حتما قبل از خرید یک ارز دیجیتال ناشناس مارکت کپ اون رو بررسی کرده و حجم معاملات اون رو در نظر داشته باشین.

7. ارزهایی که وایت پیپر مشخص و دقیقی ندارن.

یکی از موارد قابل توجه دیگه برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی این هست که ارزهای دیجیتالی که در سایت ها و صرافی های معتبر لیست میشن، دارای وب سایت مشخص و وایت پیپر معتبری هستن که نقشه راه اون رو کامل مشخص میکنه و در وایت پیپر تیم فنی که روی این پروژه کار میکنن رو می تونید مشاهده کنید. این یکی از مهمترین راه های شناخت ارزهای دیجیتال تقلبی هستش. چرا که ارزهای تقلبی وایت پیپر معتبری نداشته و تیم فنی مشخصی هم که روی این ارزها کار کنن وجود ندارن. 
نکات دیگه ای که باید در این زمینه بهشون توجه کنین:

 شناسایی ارز تقلبی

•    ارز برای فعالیت نیاز به بلاک چین نداشته باشه، زیرا تمامی ico ها برای کار نیاز به یک بلوک چین دارن. در حقیقت فناوری بلاک چین هست که این امکان رو میده تا هیچ فرد، سازمان، نهاد یا دولتی نتونه در اطلاعات دست ببره، اونها رو حذف کنه، هک کنه یا دسترسی ها رو محدود کنه. علاوه بر این در بلاک چین همه چیز باید شفاف باشه و تمامی تراکنش های سیستم برای مشاهده عموم در دسترس باشه.

•    ارزی تیم توسعه دهنده ناشناس یا تیم بدون تجربه داشته باشه، حتی اگه فرضیه سرمایه گذاری و بازار مورد نظر جذاب باشه، یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده موفقیت یک شرکت، آرایش تیمی هست که پشت اون قرار داره. بنابراین شناختن تیم توسعه دهنده یکی از گام های مهم برای شناسایی ICO های معتبر هست. پس هنگامی که به دنبال هویت تیم توسعه دهنده یک ارز هستین سایت هایی مثل توییتر و LinkedIn میتونن برای جستجوی اسم اونها مفید باشن. با این حال، مهم هست که توجه داشته باشین که اونها میتونن غیر قابل شناسایی باشن، زیرا پروفایل ها ممکنه جعلی باشن.

•    اگه اعضای تیم توسعه دهنده ادعا میکنن که با دانشگاه ها یا شرکت ها، بررسی های دوجانبه با منابع شخص ثالث معتبر (مثلا روزنامه دانشگاه یا وب سایت شرکت) داشته باشن، باید حقایق رو به عموم ارائه بدن.

•    اگه ارزی برای ثبت نام ، سکه یا توکن رایگان ارائه بده و یا برای معرفی به دیگران پورسانت پرداخت کنه، اینگونه پروژه ها نشانه هایی از کلاهبرداری و صرفا تبلیغاتی بودن رو از خودش نشون میدن، حتی اگه این پروژه ها مشروع و اجرایی باشن، توکن ها و سکه های اونها حداقل تا چندین سال ارزشمند نخواهند بود و دلیل اون هم فقط ارائه رایگان اون هاست. توکن یا سکه های یک ارز زمانی ارزشمند میشن که کاربردی و کمیاب باشن.

نتیجه و جمع بندی:

در مقاله 7 روش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی تلاش کردیم روش های شناسایی ارزهای دیجیتال فیک رو مورد بررسی قرار بدیم. حتما به این موضوع تجه داشته باشین که بازار ارزهای دیجیتال، بازاری نو ظهور هست و بالای 10000 توکن در کوین مارکت کپ لیست شدن و از اونجایی که هزینه ساخت یک توکن در بستر یک سری بلاک چین پایین هست، نرماله که افرادی توکن های تقلبی رو ایجاد کنن و شروع به کلاهبرداری کنند. 
بهترین روش این هست که خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو از پلتفرم های معتبر انجام بدین و در مورد توکن های ناشناس بازار کریپتوکارنسی اطلاعات کاملی به دست بیارین و بعد خرید کنین. و البته از کیف پول های معتبر برای ذخیره و نگه داری ارزهای دیجیتال تون استفاده کنین و کلیدهای خصوصی تون رو در اختیار دیگران قرار ندین و در حفط اونها دقت کنین. امیدواریم از مطالعه مقاله 7 روش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی، اطلاعات کاربردی کسب کرده باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 7 روش برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

در مورد 7 روش برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی نظر دهید
سوال امنیتی :7+87 = ?