بررسی 19 مورد مهم قبل از ساخت توکن (نکات مهم قبل از ساخت توکن کدامند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بررسی 19 مورد مهم قبل از ساخت توکن (نکات مهم قبل از ساخت توکن کدامند؟)"


  • 15:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

قصد داریم در مقاله نکات مهم قبل از ساخت توکن کدام اند؟ به بررسی و معرفی نکات مهمی که قبل از ساخت توکن باید مورد توجه قرار بگیرن، بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با بهترین روش اقدام به ساخت توکن بکنین و از این طریق سود به دست بیارین. بهتره بدونین امروزه یکی از روش های کسب درآمد در حوزه ارزهای دیجیتال و بازار توکن های غیر مثلی، ساخت و فروش توکن در بازار هست. به همین دلیل خیلی از افراد به دنبال این کار هستن تا سود زیادی به دست بیارن. شما نیز می تونین وارد بازار ارزهای دیجیتال یا بازار توکن های غیر مثلی یا NFT شده و با ساخت و فروش توکن سود به دست بیارین.

جالب اینجاست که بدونین طراحی توکنومیکس از موضوعات جذاب و البته پیچیده این روزها هست. بازار کریپتوکارنسی و توکن ها، ارزش توکن های شما رو تعیین می کنه اما قبل از ساخت توکن ها باید نکات مهمی رو قبل از ساخت توکن مورد بررسی قرار بدین که باعث ایجاد و ساخت توکن ها به بهترین نحو ممکن میشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله انواع نکات مهم قبل از ساخت توکن کدامند؟ اطلاعاتی در مورد ساخت توکن برای شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم قبل از راه اندازی توکن رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین به درست ترین روش ممکن توکن درست کنین.

بررسی نکات مهم قبل از راه اندازی توکن

بهترین روش برای ساخت توکن، بررسی نکات مهم قبل از راه اندازی توکن هست که موضوع قابل اهمیتی در ساخت توکن ها به شمار میره. بنابراین برای آشنایی با این نکات در ادامه همراه ما باشین. قبل از ساخت توکن این سوالات رو از خودتون بپرسین و بهشون جواب بدین تا توکن هاتون رو به بهترین شکل ایجاد کنین. در ادامه این مقاله همراه ما باشین تا با این نکات آشنایی پیدا کنین.

1. توکن قابل تعویض هست یا غیر قابل تعویض؟ 

بررسی نکات مهم قبل از راه اندازی توکن

یکی از نکات مهم قبل از ساخت توکن این هست که مشخص کنین که توکن شما قابل تعویض باشه یا غیر قابل تعویض. بهتره بدونین منظور از قابل تعویض بودن این هست که معامله گران و سرمایه گذاران این امکان رو دارن تا توکن هایی رو با همدیگه معاوضه کنند و اون ها رو به یکدیگه تبدیل کنند. منظور از غیر قابل تعویض بودن نیز این هست که معامله گران امکان معاوضه توکن ها رو ندارن و فقط می تونن اون ها رو خرید و فروش کنند. توکن های NFT (توکن های غیر مثلی) از نظر طراحی خاص و منحصربفرد هستن، ولی علاقه دارن مشابه کلیکسیون ها از تغییرات متا دیتا پیروی کنن. توکن های تعویض پذیر که از وجه طراحی بیشترین تمرکزشون روی اقتصاد هست، غالبا توزیع ها و تعاملات رو در مقیاس بزرگ تر با صرافی ها و AMM ها پوشش میدن. مقاله مجموعه NFT مشتقه چیست؟ هم شما رو بیشتر با توکن های غیرمثلی آشنا خواهد کرد.

2. خریدار توکن شما چه کسی هست؟ 

یکی دیگه از نکات مهم قبل از ساخت توکن که باید بهش توجه داشته باشین و اون رو در زمان ساخت توکن مورد بررسی قرار بدین این هست که بررسی و تحقیق کنین و در آخر مشخص کنین خریدار توکن شما کی هست؟ مشخص کنین که خریدار توکن شما از کاربران پلتفرم تون هستن؟ از توسعه دهنده ها هستن؟ یا از دلالان بازار هستن؟ این موضوع می تونه تاثیر زیادی در فروخته شدن توکن شما داشته باشه. همچنین با این کار شما مشتری ها و خریداران توکن خودتون رو از قبل مشخص می کنین و هدف خاصی رو دنبال می کنین. مقاله از کجا و چگونه اولین NFT خود را خریداری کنیم؟ را هم پیشنهاد میدیم مطالعه کنین.

3. کاربرد توکن شما چی هست؟

 کاربرد توکن

یکی دیگه از نکات مهم قبل از ساخت توکن که باید بهش توجه داشته باشین این هست که باید مشخص کنین که توکن شما چه کاربردی داره. بهتره بدونین یکی از مهم ترین عواملی که باعث میشه تا تقاضا برای خرید توکن شما یا سایر ارزهای دیجیتال بیشتر بشه این هست که کاربرد خوبی در زمینه بلاک چین یا سایر حوزه ها داشته باشه. بنابراین، سعی کنین تا توکنی که می سازین، کاربرد خوبی داشته باشه و بشه ازش در صنعت و حوزه های مختلفی استفاده بشه. همچنین این موضوع باعث میشه تا قیمت توکن شما نیز افزایش پیدا کنه و سرمایه گذاران و کاربران فعال زیادی اقدام به خرید و سرمایه گذاری توکن ساخته شما کنند. می تونین مقاله 7 کاربرد NFT در متاورس رو هم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنین.

جالب اینجاست که بدونین اطلاعات ساده ولی دقیقی در مورد پروژه یا محصول خودتون ارائه بدین. مرحله نخست در این بحث این هست که ابتدا وایت پیپر، پست، بلاگ، بنر و... برای توکن تون تهیه و آماده کنین. نکته قابل توجه این هست که ارزهای دیجیتال در حوزه های مختلفی کاربرد دارن که می تونین یکی از این حوزه ها رو انتخاب کنین. از جمله از این حوزه ها می تونیم به امور مالی غیر متمرکز، پلتفرم های حوزه دیفای و... اشاره کنیم. همچنین شما می تونین خیلی از کاربردهای متنوع دیگه رو هم برای توکن خود اختصاص بدین.

4. چگونه از توکن در پلتفرم تون استفاده میشه؟

یکی دیگه از نکات مهم در زمان ساخت توکن که باید بهش توجه داشته باشین این هست که بررسی کنین و در نهایت مشخص کنین که توکن تون در تعاملات به دست میاد؟ از رای گیری استفاده میشه؟ برخی از الگوهای مهم کاربرد عبارتند از: توکن‌ حق عضویت، NFT دسترسی و هویت، توکن ‌انعام، توکن‌ جمع‌آوری کمک مالی، توکن سرمایه‌گذاری، توکن حاکمیتی، توکن پاداش‌دهی، و تشویق کننده های B2B.

5. آیا شریکی وجود دارد که توکن شما رو خریداری کند؟

نکات مهم در ساخت توکن

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن این هست که باید تحقیق کنین و ببینین که ایا شریک یا کاربرد دیگه ای وجود داره که توکن شما رو بخره؟ به عبارت دیگه باید توکن خودتون رو جوری طراحی کنین که سازنده ها یا مالکان سایر پروژه های ارز دیجیتال یا بلاک چین نیز دوست داشته باشن تا از توکن شما استفاده کنند. همون طور که وب 3 برای موفقیت به مومنتوم و اینفلوئنسرهای وب 2 نیاز داره. شما هم مشخص کنین که چه کسانی به عنوان سهامدار و شریک به موفقیت توکن شما تاثیر گذار هستن.

6. حداکثر عرضه توکن چقدر هست؟

یکی دیگه از نکات مهم در زمان ساخت توکن این هست که حداکثر عرضه توکن های خودتون رو مشخص کنین. توکن هایی که با هدف توزیع گسترده عرضع میشن، تنوع ذخایر عرضه در گردش 10 میلیون، 100 میلیون و 1 میلیارد توکن رو دارا هستن. نحوه طراحی میزان ذخایر عرضه کل تا حد زیادی به تعادل میان مینیمم قیمت و اندازه توزیع توکن در طول هر مرحله از این فرایند بستگی داره. 

شما این امکان رو دارین که در قالب یک حدس پایه برای محاسبه مینیمم قیمت‌، بررسی کنین که زنجیره‌های (بلاک چین‌های‌) L1 یا لایه اول در حدود 100 الی 500 میلیون از چرخه کلی ذخایر عرضه با مکانیسم کاهش تورم رو مورد استفاده قرار میدن. در رابطه با عرضه در گردش توکن‌ها در مقادیر بزرگ‌تر به XRP با 50 میلیارد توکن یا DOGE با 132 میلیارد توکن می‌تونیم اشاره کنیم. این نوع توکن‌ها برای رسیدن به میزان ارزش بیش از یک پنی یا یک دلار با مشکل زیادی مواجه خواهند بود. در واقع می‌تونیم بگیم که برای تعیین مقدار توکن در گردش، استانداردی وجود نداره و این مساله سلیقه‌ای هست. در صورت کاربرد زیاد و بالا بودن میزان توزیع توکن در پلتفرم مورد نظر شما‌، می‌توان مقدار توکن‌های موجود در ذخایر عرضه کل رو افزایش داد و از همون ابتدا تعداد بالایی رو برای اون ها در نظر گرفت.

7. نحوه تعامل توکن شما با سایر توکن ها چگونه هست؟

نحوه تعامل توکن شما با سایر توکن ها

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن که باید اون رو مورد بررسی قرار بدین این هست که باید بررسی کنین که توکن شما متکی به داده های بازار از طریق اوراکل دی فای هست؟ یا اینکه در بعضی موارد مشابه توکن های NFT هست؟ این موضوع باعث میشه تا فروش توکن شما بیشتر بشه و سرمایه گذاران و کاربران بازار ارزهای دیجیتال به راحتی بتونن توکن های شما رو خریداری کنند.

8. نحوه تخصیص توکن شما چگونه هست؟

یکی دیگه از نکات مهم در زمان ساخت توکن این هست که نحوه تخصص اون رو مشخص کنین. پروتکلی که هدف اون جذب و استقرار dapp هست، به احتمال زیاد بیشت تر از 50 درصد دارایی رو به جوایز کاربر، مشوق های نقدینگی، کمک های مالی و کارمزدهای فهرست بندی اختصاص میده. حتی ممکن هست به موارد دیگه ای مثل فروش خصوصی، توسعه دهندگان پروژه، مدیریت نقدینگی Defi و ذخایر میز تخصیص یابد.

9. برای تخصیص توکن چه برنامه هایی دارین؟

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن که باید بهش توجه داشته باشین این هست که باید برای توکن خودتون اهداف و نقشه راه مناسبی طراحی کنین و اون رو در بازار ارزهای دیجیتال انتشار بدین تا سرمایه گذاران بتونن بهترین تصمیم رو برای خرید اون بگیرن. استراتژی واضحی برای تیم داخلی و سرمایه گذاران وجود داره. قابل توجه هست که برنامه صدور در زمان های مختلف نظیم میشه. شما حداقل باید 18 تا 24 ماه روی سهام و توکن‌ها سرمایه‌گذاری کنین. تخصیص‌های دیگه به رویدادهای مهم پروژه شما مثل ایردراپ نسخه بتا بستگی داره.

10. از چه نوع برنامه استخراج نقدینگی استفاده می کنین؟

از چه نوع برنامه استخراج نقدینگی استفاده می کنین

استخراج نقدینگی توزیع اولیه توکن ها در استخرهای AMM به منظور ایجاد مارکتی با عمق معقول و حداقل لغزش هست. این به این معنی هست که شما توکن‌ها رو از کاربران یا پروتکل‌ها دریافت می کنین و اون رو در یک استخر توکن ETH یا USDC قرار میدین تا امکان تعویض اون از طریق تاییدکننده‌ها یا صرافی‌های غیر متمرکز (DEXها) مختلف وجود داشته باشه. استخرهای نقدینگی، این جفت توکن‌ها پاداش کارمزد معامله دریافت می‌کنن. برنامه‌های استخراج سنتی نقدینگی در یونی سواپ یا بالانسر و برنامه‌های پیچیده‌تر در Fei x Ondo ،Tokemak یا Olympus Pro وجود داره.

11. آیا جذب سرمایه شامل ارز دیجیتال هم میشه؟

قانونا پذیرش ارز دیجیتال به عنوان سرمایه گذاری در ازای توکن ها مشکلاتی رو به همراه داره. شاید به نظر بیاد ایجاد کیف پول برای ذخیره سرمایه و تطبیق معاملات با نرخ داده بازار انتقالات ساده به نظر برسه، ولی این مورد مشکل بزرگی در مدیریت خزانه داری به شمار میره.

12. آیا برای توکن ایردراپ انجام خواهد شد؟

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن این هست که باید برای توکن خود گزینه ایردراپ رو هم مشخص کنین. ایردراپ توکن‌ها راه دیگه ای برای توزیع گسترده‌تر توکن و افزایش شتاب پیشرفت پروژه‌ها هست. یک ایردراپ با طراحی خوب می‌تونه مشارکت در یک پروژه یا پروتکل رو بهبود ببخشه و مقدار توکن‌های قابل کسب از طریق چنین مشارکتی رو تعیین کنه. با در نظر گرفتن بازه‌های زمانی خاص پذیرش و اهدای توکن‌های بیشتری بر اساس اسنپ‌شات‌های تراکنش‌های قبلی، کل فرایند به عنوان تغییر مختصری از این روند محسوب میشه.

13. آیا مدل DAO به جمع‌آوری کمک مالی یا راه اندازی توکن کمک می‌کنه؟

بررسی نکات مهم قبل از ساخت توکن

اگه توکن قابل تعویض مکانیزمی برای پیوستن به سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) باشه یا اگه خزانه ارزش‌گذاری DAO به خود توکن متصل باشه، پروژه می‌تونه ارزش توکن رو از لحاظ فنی افزایش بده. DAO برای اهداف ارتباطی و توزیع ایجاد شده و پارت های قانونی زیادی هستن که برای جمع آوری سرمایه برای توکن های صادر شده، استفاده میشن. عرضه اولیه دیسکورد روش دیگه ای برای ایجاد توزیع عمومی هست. این روش همچنین در مورد مجموعه‌های NFT که قبل از عرضه کلکسیون‌ها در Opensea یا سایر بازارهای NFT در یک فروش عمومی منتشر و توزیع میشن، صدق می‌کنه.

14. آیا وجود DAO برای پروژه توکن معقول هست؟

همون طور که میدونین همه DAO ها در خزانه خودشون به توکن های قابل تعویض نیاز ندارن. اما DOA مشارکت خوبی برای یک پروژه با مجموعه‌ای شفاف از رای‌ها در مورد پیشنهادات ساختاریافته ایجاد می‌کنه. پروتکل‌هایی که از یک چارچوب اساسی برای تشویق رای‌گیری و حاکمیت برخی از پارامترهای ساخته شده در پروتکل استفاده می‌کنن، خیلی موفق هستن. 

15. آیا پلتفرم برای میزبانی کلیدهای اصلی به متولی نیاز داره؟

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن این هست که باید مشخص کنین که آیا پلتفرم برای میزبانی از کلیدهای اصلی به متولی نیاز داره یا نه. حتی برای مدیریت و میزبانی مجموعه های بزرگ استفاده از متولی ضروری و لازم هست و از گزینه های مورد توصیه به شمار میره. دقیقا مشابه امنیت مورد استفاده در رمز عبور ادمین و احراز هویت به پلتفرم‌های وب 2، کیف پول‌های پروتکل سطح توسعه‌دهنده شما نباید فقط در گیت هاب خصوصی شما ذخیره بشن.

16. آیا توکن، مکانیزم های کاهش تورم رو دارا هست؟

آیا توکن، مکانیزم های کاهش تورم رو دارا هست

توکن‌های پروتکل استاندارد مثل اتریوم، یک برنامه زمان‌بندی بر اساس مکانیسم رسیدن به اجماع در زمان‌های تعیین‌شده در بلاک رو دارا هستن. این پاداش‌ها برای ارائه‌دهندگان زیرساخت و اعتباردهندگان هست. ایجاد مکانیسم سوزاندن توکن با ادامه استفاده از شبکه، کل عرضه در گردش رو کاهش میده که این روش برای اقتصاد توکن در مدت طولانی مثبت هست؛ زیرا کل عرضه به‌طور کامل تولید میشه.

17. در صورت میزبانی از کلیدها چه مکانیزم‌ها و عملیات امنیتی اجرا می کنین؟

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن این هست که باید مشخص کنین که از چه مکانیزم و عملیات امنیتی برای میزبانی از کلید های استفاده کنین. به عبارت دیگه، باید نحوه میزبانی از کلیدها رو برای توکن خودتون مشخص کنین تا این موضوع واضح تر بشه. بهتره چند کلید و Failsafe (سیستمی که در صورت شکست پروژه به حالت ایمن بره) ایجاد کنین. همچنین اجرای DAO یا قابلیت چند امضایی یا دارا بودن قرارداد هوشمند هماهنگی زیادی ایجاد می‌کنه.

18. برای طراحی کد به کد قرارداد هوشمند نیاز دارین؟

یکی دیگه از نکات مهم قبل از راه اندازی توکن که باید بهش توجه داشته باشین این هست که برای طراحی کد از قرارداد هوشمند استفاده کنین و یا نه. در این مورد این سوال پیش میاد که در طرح تجاری توکن، تغییرات قابل توجهی ایجاد کردین که نیازمند قرارداد هوشمند باشه؟ نکته قابل توجه این هست که اکثر کد ها از 3 تا 6 ماه قبل رزرو میشن و قیمت اونها به پیچیدگی اونها بستگی داره.

19. آیا بیانیه مطبوعاتی و FAQ شما برای تمام سرمایه‌گذاران قابل درک هست؟

آخرین نکته مهم در زمان ساخت توکن این هست که به وضوح چشم‌انداز پروژه و ارزش توکن خودتون رو مشخص کنین. اکثر مردم این مورد رو با یک وایت پیپر خلاصه می‌کنن، اما شما به نسخه‌های متعددی برای طراحی‌ها و انتشار مطبوعاتی نیاز خواهید داشت.

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله نکات مهم قبل از ساخت توکن کدام اند؟ به معرفی و بررسی نکات مربوط به قبل از ایجاد توکن که باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرن، بپردازیم و اطلاعات مفید و کاربردی در این مورد خدمتتون ارائه کنیم تا با رعایت این نکات قبل از ساخت توکن، توکن های عالی و پر سودی رو ایجاد کنین و کسب درآمد خوبی از این طریق برای خودتون و سایر کاربران بازار کریپتو و توکن ها ایجاد کنین. حالا که با نکات مهم قبل از ساخت توکن ها آشنا شدین، یادتون باشه که حتما به این نکات توجه کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی 19 مورد مهم قبل از ساخت توکن (نکات مهم قبل از ساخت توکن کدامند؟)

در مورد بررسی 19 مورد مهم قبل از ساخت توکن (نکات مهم قبل از ساخت توکن کدامند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :7+76 = ?