نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال(نکات ضروری هنگام ساخت ولت دیجیتالی)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال(نکات ضروری هنگام ساخت ولت دیجیتالی)"


  • 16:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

این مقاله در مورد نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال هستش. در مقاله کیف پول ارز دیجیتال توضیحات کاملی رو در مورد نحوه عملکرد ولت های دیجیتالی بهتون دادیم. همچنین شما رو با انواع کیف پول ارز دیجیتال و قابلیت ها و ویژگی های هر کدام، آشنا کردیم. در این مقاله میخوایم برخی از نکات مهمی که در ساخت کیف پول ارز دیجیتال به آن ها توجه کنید را به شما معرفی کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشین تا امن ترین روش های ساخت ولت دیجیتال را برای شما بازگو کنیم.
همونطور که بارها در انواع دوره ارز دیجیتال ارزسنج و مقالات این سایت بهتون گفتیم، کیف پول های ارز دیجیتال بهترین وسیله و ابزار برای نگهداری دارایی های سرمایه گذاران بازار رمز ارزها هستن. با توجه به اهمیتی که کیف پول های ارز دیجیتال دارن، کوچکترین اشتباه و خطا در ساخت کیف پول ارز دیجیتال امنیت دارایی های شما رو به خطر میندازه.
به همین دلیل قصد داریم نکاتی رو برای امنیت ولت های دیجیتالی، انتخاب کیف پول و نگهداری رمز ارزها در این پلتفرم ها، رو در این مقاله ذکر کنیم. بنابراین اگه قصد ایجاد یک کیف پول جدید برای دارایی های دیجیتال خود دارید، این مطلب رو از دست ندین.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کریپتوکارنسی یا Cryptocurrency ها شکل جدیدی از پول و دارایی هستن. ماهیت این نوع دارایی های دیجیتالی و تحت وب میباشد؛ نگهداری این دارایی ها هم به ابزار هایی مناسب و متفاوت نیاز داره. کیف پول ارز دیجیتال وسیله ای است که به همین منظور طراحی و ساخته شده. در حال حاضر کیف پول یا ولت ارز دیجیتال بهترین و امن ترین راه برای نگهداری دارایی های دیجیتالی شناخته میشه.

به همین دلیل هر سرمایه گذار کریپتوکارنسی به یک کیف پول مناسب نیاز داره. با ساخت کیف پول ارز دیجیتال میتونین در یک بستر کاملا امن از دارایی های خود نگهداری کنین. همچنین به کمک این ابزارها، کنترل دارایی ها و ارسال و دریافت ارزهای رمزنگاری شده ساده تر هستش. برای بهره مندی از این ابزار در اولین قدم باید یک کیف پول مناسب برای خودتون انتخاب کنین.

مقاله پیشنهادی: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

توجه داشته باشین که بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نوع سخت افزاریه، اما به دلیل راحتی استفاده، ولت نرم افزاری موبایل محبوبیت و تعداد کاربر بسیار بیشتری رو دارن. مهمترین دلیل این موضوع اینه که نیازی به خرید کیف پول ارز دیجیتال موبایلی ندارین. این ولت ها به شکل یک نرم افزار طراحی شدن و به سادگی و کاملا رایگان قابل دسترسی و دانلود هستن.

از طرفی کیف پول های موبایلی انعطاف پذیری بسیار بالایی رو دارن. شما میتونین صدها و هزاران ارز دیجیتال رو در این کیف پول ها ذخیره و نگهداری کنین. همچنین مدیریت و کنترل دارایی ها در این نوع کیف پول ها ساده تر است؛ به این ترتیب میتونین علاوه بر سرمایه گذاری بلند مدت، برای خرید و تراکنش های روزمره هم از این نوع ولت های دیجیتالی استفاده کنین.

البته قبل از انتخاب کیف پول موبایلی مناسب، باید توجه داشته باشین که ولت مورد نظر میتونه پاسخگوی نیاز های شما باشه یا خیر؟ به همین منظور باید ویژگی های کیف پول مورد نظر رو مورد بررسی قرار بدین. به همین منظور ویژگی های یک ولت دیجیتالی مناسب را در ادامه این مقاله عنوان کردیم. این نکته رو هم بگم ما در بخش آموزش رایگان ارز دیجیتال نحوه ساخت انواع کیف پول رو بصورت ویدیویی توضیح دادیم و کافیه در بخش جستجو کلمه کیف پول رو سرچ کنین تا همه رو برای شما بیاره.

کیف پول ارز دیجیتال چطور کار میکند؟

میلیون ها سرمایه گذار کریپتوکارنسی ها در سراسر جهان با ساخت کیف پول ارز دیجیتال به دنبال راهی برای محافظت از دارایی های دیجیتالی خود هستن. درسته که کاربرد این نوع ولت ها مثل کیف پول های سنتی هستش، اما نحوه عملکرد آن ها کاملا متفاوته. دلیل این تفاوت به ماهیت دیجیتالی رمز ارزها مربوط میشه. 

کیف پول ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال دارایی هایی نیستن که بشه در هر مکان و شرایطی از آن ها نگهداری کرد. همچنین تمامی اطلاعات مربوط به معاملات و تراکنش های آن ها روی شبکه بلاک چین ذخیره میشه. به همین دلیل ابزاری که برای نگهداری این دارایی ها کاربرد داره، باید با بلاک چین مربوط به اون رمز ارز تعامل داشته باشه.
کیف پول ارز دیجیتال به شکل نرم افزاری ساخته شده که کلید های عمومی و خصوصی آن به کاربر کمک میکنه تا به بهترین شکل ممکن از رمز ارزهایی که داره نگهداری کنه. همچنین این ابزارهها به نحوی طراحی شدن که با بلاک چین های مختلف در ارتباط باشن. به این ترتیب امکان ایجاد تعامل بین کاربرهای مختلف و ارسال و دریافت رمز ارزها هم وجود داره.
وقتی شما برای فرد دیگه ای بیت کوین یا رمز ارز دیگه ای رو ارسال میکنین، در اصل مالکیت آن ارزها رو به کیف پول فرد مورد نظر منتقل میکنین. باز شدن قفل دارایی ها به وسیله کلید های خصوصی کیف پول امکان پذیره. توجه داشته باشین که آدرس عمومی و خصوصی کیف پول باید با هم مطابقت داشته باشن تا یک تراکنش انجام بشه.
 در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی که باید در ساخت کیف پول ها رعایت کنین رو بهتون بگیم.

بررسی ویژگی های کیف پول ارز دیجیتال مناسب

برای اینکه بتونین یک کیف پول مناسب رو برای خودتون انتخاب کنین، باید با در نظر گرفتن نیاز و توقعاتی که دارین، به بررسی ویژگی های مختلف اون کیف پول بپردازین. در ادامه مهمترین ویژگی هایی که در ولت های دیجیتالی وجود دارن رو ذکر کردیم:

کیف پول ارز دیجیتال

•    بهره مندی از سواپ داخلی و پشتیبانی از DEX ها:

به کمک این ویژگی بدون نیاز به صرافی ارز دیجیتال امکان تبدیل رمز ارزهای شما فراهم میشه. همچنین با سرعت بیشتری میتونین این تبادل رو انجام بدین.

•    خروج خودکار از سیستم:

به دلیل وجود این ویژگی، بعد از انجام هر معامله به شکل اتوماتیک از سیستم خارج میشید. به این ترتیب از انجام معاملات ناخواسته جلوگیری میشه.

•    دسترسی نامحدود به تاریخچه معاملات:

این پلتفرم ها به نحوی طراحی شدن که تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش های کاربر، در آن ذخیره میشه. به این ترتیب کاربر میتونه از ریز معاملات و تراکنش های انجام شده و کارمزد مربوط به هر معامله اطلاع و از اون برای تعیین الگوی هزینه های خود استفاده کنه.

•    امکان پرداخت سریع تر و ایمن:

هر فرد با کمک کیف پول ها میتونه یک کد QR منحصر به فرد برای خود تعریف کنه. به کمک همین کد امکان انجام پرداخت های امنتر و سریعتر برای کاربرها فراهم میشه.

•    ارسال اعلان:

کیف پول های نرم افزاری به نحوی طراحی شدن که هر تراکنشی رو به شکل یک اعلان به کاربر خود اعلام میکنن. اینطوری مخاطب به شکل لحظه ای از فعالیت های انجام شده در حساب کاربری کیف پول خود با خبر میشه.

•    ارسال هشدار های لازم:

گاهی اوقات ممکنه که در هنگام استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود، مشکلاتی رو در تراکنش های مالی خود تجربه کنین. در برخی از کیف پول ها برای جلوگیری از تقلب و انجام پرداخت های تکراری و از دست دادن دارایی هاتون، هشدار هایی به شما داده میشه.

•    امنیت بسیار بالا:

همونطور که میدونین خرید ارزهای دیجیتال یکی از روش های فرار از تورم و رکود اقتصادی هستش. به لطف امنیت بسیار بالایی که ولت های دیجیتالی دارن، میتونین با خیال راحت رمز ارزهای خود را به مدت طولانی در این پلتفرم ها نگهداری کنین. البته به این نکته هم توجه داشته باشین که میزان امنیت در هر کیف پول با توجه به ویژگی هایی که داره، کاملا متفاوته.

•    غیر متمرکز بودن:

رمز ارزها کاملا غیر متمرکز هستن و هیچ گونه قانون و چهارچوبی برای محدود کردن اون ها تعریف نشده. کیف پول های ارز دیجیتال هم چنین پلتفرم هایی هستن و توسط هیچ دولت و کشوری قابل محدود کردن نیستن؛ دقیقا بر خلاف پول که بانک ها و دولت ها احاطه کاملی بر روی آن دارن.

•    کارمزد تراکنش ها:

برخی از کیف پول ها هیچ گونه هزینه و کارمزدی رو از کاربرانشون برای ذخیره و نگهداری رمز ارزها دریافت نمیکنن. از طرف دیگه به دلیل عدم حضور شخص ثالث به عنوان واسطه در تراکنش های ارز دیجیتال، نقل و انتقال دارایی های دیجیتالی بسیار به صرفه و ارزان است.

•    ارزش گذاری لحظه ای دارایی ها:

با ساخت کیف پول ارز دیجیتال و استفاده از آن برای نگهداری دارایی های دیجیتالی خود، امکان اطلاع از قیمت لحظه ای ارز دیجیتال براتون فراهم میشه.

•    ذخیره سازی اطلاعات:

در ولت های دیجیتالی برخی از اطلاعات پر کاربرد به منظور راحتی هر چه بیشتر کاربر، ذخیره میشن. آدرس کیف پول هایی که معمولا مورد استفاده قرار میگیرن، یکی از این اطلاعات هستش. این آدرس ولت ها در یک لیست به تفکیک نوع آن ها ذخیره میشن.

•    احراز هویت دو عاملی:

برای تامین امنیت هر چه بیشتر کاربرها و دارایی های دیجیتالی اون ها، اقداماتی مثل تعیین رمز عبور، اثر انگشت، پین و. . . وجود داره. این ویژگی باعث میشه که حتی با به سرقت رفتن دستگاه مربوطه، امنیت رمز ارزهای شما حفظ بشه.

•    ردیابی تراکنش ها:

از امکانات ویژه ی دیگری که در کیف پول های ارز دیجیتال وجود داره، ردیابی تراکنش های انجام شده و اطمینان از انجام شدن اون ها است.

•    روش های مختلف انجام تراکنش:

در بیشتر کیف پول های ارز دیجیتال روش های مختلفی برای انجام معاملات تعبیه شده. از مهمترین روش ها میتونیم به NFC، کد های QR و URL های مربوط به هر رمز ارز است.

کیف پول ارز دیجیتال

نکات فنی کیف پول های ارز دیجیتال

ولت های دیجیتالی بسیار پیچیده طراحی شدن و دائما در حال توسعه و بهبود هستن. البته دانلود کیف پول ارز دیجیتال و ساخت یک ولت در آن بسیار ساده است، چرا که توسعه دهنده ها به دنبال ارائه بهترین حس کاربری به مخاطبینشون هستن. در ادامه برخی از نکات فنی مهم در ولت های دیجیتالی رو بهتون معرفی کردیم. آشنایی با این موارد میتونه به درک بهتر این ابزار ها کمک کنه.
•    تمامی اطلاعات و سوابق معاملات انجام شده، در شبکه بلاک چین و به شکل تغییر ناپذیری ذخیره میشه.
•    محبوبترین کیف پول های ارز دیجیتال به شکل نرم افزار های موبایلی هستن. در این نوع کیف پول ها کلید های عمومی و خصوصی هر کاربر به شکل اختصاصی در اختیار خودش قرار داره.
•    هنگام انتقال دارایی های دیجیتالی خود مالکیت دارایی های خود را به طور کامل به فرد مورد نظر میدید. به این ترتیب دیگه کنترلی روی رمز ارزهای انتقال داده شده ندارین.
•    کلید عمومی و خصوصی باید با هم همخوانی داشته باشن. در واقع کلید خصوصی شما باید با آدرس عمومی مربوط به هر کدام از رمز ارزها مطابقت داشته باشه. در غیر اینصورت باز شدن قفل ارزهای دیجیتال شما ممکن نیست.
•    کلید های عمومی مثل شماره کارت هستن و از اون ها برای دریافت وجه استفاده میشه. همچنین امکان جستوجو آن ها در دفاتر توزیع هم وجود داره.
•    از کلید خصوصی هم برای امضای معاملات و اثبات مالکیت ارزهای دیجیتال و کلید عمومی استفاده میشه.

چگونه امنیت دارایی های خود را در کیف پول تامین کنیم؟

همونطور که میدونین امنیت مهمترین فاکتور برای نگهداری دارایی های دیجیتالی شماست. فرقی نداره که از چه نوع کیف پولی استفاده میکنین، چرا که بهترین و امن ترین کیف پول ارز دیجیتال هم ممکنه به دلیل بی احتیاطی به محیطی نا امن برای ارزهای دیجیتال شما تبدیل بشه.

نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال

در ادامه این قسمت برخی از نکاتی که با رعایت آن ها امنیت ولت دیجیتالی و دارایی های شما تامین میشن رو ذکر کردیم.

•    کاربرها باید رمز عبور و کلید های خصوصی مربوط به کیف پولشون رو امن نگهدارن. توجه داشته باشین که به جز شما فرد دیگه ای نباید به این اطلاعات دسترسی داشته باشه. 
•    مجوز های دسترسی غیر مجاز میتونه امنیت رمز ارزها و کیف پول دیجیتالی شما رو تهدید کنه. همچنین باید برای نصب برنامه های مختلف، حتما از پلتفرم های معتبر استفاده کنین.
•    حتما قابلیت احراز هویت دو عاملی رو در هنگام ساخت کیف پول ارز دجیتال خود فعال کنید. این قابلیت لایه ی امنیتی جدیدی رو به ولت دیجیتالی شما اضافه میکنه. به این ترتیب حتی اگه فردی به کلید خصوصی و گذرواژه های شما دسترسی داشته باشه، باز هم نمیتونه به دارایی های شما دسترسی پیدا کنه.

•    بهتره چند کیف پول مختلف داشته باشین تا در صورتی که یکی از آن ها دچار مشکل شد، همه ی دارایی ها و رمز ارزهاتون رو از دست ندید.
•    نرم افزار های مربوط به کیف پول خود را به طور مرتب به روز کنید. همچنین توجه داشته باشین که موقع دانلود کیف پول ارز دیجیتالی، حتما آخرین نسخه اون رو دریافت میکنین.
•    برای شرکت در ایردراپ ها، حتما از یک کیف پول مجزا و مخصوص استفاده کنین. اینطوری امنیت دارایی های اصلی شما هیچ گاه به خطر نمی افته.
•    در برخی از کیف پول ها مثل Armory، از امضاهای مختلفی استفاده و امکانات بسیار بیشتری برای ذخیره سازی به کاربر ها داده میشه. به همین خاطر این کیف پول ها چندین کلید خصوصی دارن که همه اون ها در رایانه های آفلاین کاربر ذخیره میشه.

آیا برای هر ارز دیجیتال باید یک کیف پول اختصاصی و جداگانه بسازیم؟

درسته که ارز دیجیتال بیت کوین معروفترین و محبوبترین رمز ارز دنیاست، اما صد ها و هزاران کریپتوکارنسی دیگه هم در سال های گذشته به این حوزه اضافه شدن. هم اکنون در بازار ارزهای دیجیتال بیش از 5 هزار کوین و توکن متفاوت وجود داره. هر کدام از این رمز ارزها به یک پروژه منحصر به فرد اختصاص دارن. با سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال متنوع میتونین میزان ریسک خود را در این بازار مدیریت کنین؛ همچنین بهره مندی از سود های چند صد درصدی هم براتون امکان پذیر میشه.

نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال

خوشبختانه در بیشتر کیف پول های دیجیتالی امکان ذخیره و نگهداری صد ها و هزاران رمز ارز وجود داره و از این نظر هیچ گونه محدودیتی برای کاربر ها در نظر گرفته نشده. به این نوع کیف پول ها اصطلاحا چند ارزی گفته میشه. به همین دلیل نیازی نیست که برای هر کدام از ارزهایی که خریداری میکنین، یک کیف پول اختصاصی بسازین.

البته برای این منظور باید توجه کنین که کیف پول مورد نظر شما از شبکه رمز ارز مربوطه پشتیبانی کنه. همچنین بعضی از کیف پول ها وجود دارن که به شکل اختصاصی از یک رمز ارز و شبکه بلاک چینی اون پشتیبانی میکنن. از مهمترین و معروف ترین کیف پول های ارز دیجیتالی که فقط برای ذخیره یک ارز و کوین ها شبکه اون طراحی شدن میتونیم به مای اتر ولت اشاره کنیم. همونطور که از اسم این کسف پول مشخصه، تنها برای اتریوم و رمز ارزهایی که روی شبکه اون ساخته شدن کاربرد داره.

در مجموع پیشنهاد ما اینه که برای راحتی مدیریت رمز ارزها و نقل و انتقال ارزهای دیجیتال خود، از یک کیف پول استفاده کنین. از برترین ولت های این دسته میتونیم به تراست ولت، کیف پول سخت افزاری لجر، کوینومی و. . . اشاره کنیم. قبل آموزش ساخت کیف پول تراست ولت و کوینومی رو در سایت قرار دادیم. در صورتی که قصد انتخاب یکی از این کیف پول ها رو دارین، میتونین به مطلب مربوط به اون مراجعه کنین.

ساخت کیف پول ارز دیجیتال

کلام پایانی

آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج یکی از بهترین پلتفرم های آموزشی در حوزه رمز ارزها و سرمایه گذاری در این حوزه است. در این مقاله برخی از تجربیات شخصی تیم آموزشی این آکادمی در مورد امنیت کیف پول ارز دیجیتال به شما ارائه شد. امیدواریم که با استفاده از این مطلب، بدون هیچ گونه مشکلی از دارایی های دیجیتالی خود محافظت کنید.

در صورتی که نمیدونین کدوم کیف پول ارز دیجیتال رو انتخاب کنین، میتونین مقاله ای که برای معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال نوشتیم رو مطالعه کنین. همچنین در انتخاب ولت مورد نظرتون حتما به این نکته توجه کنین که از چندین رمز ارز مختلف پشتیبانی کنه. برای بیشترین امنیت ممکن هم میتونین کیف پول هایی با قابلیت احراز هویت دو عاملی رو مورد استفاده قرار بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال(نکات ضروری هنگام ساخت ولت دیجیتالی)

  1. مسعود عدالت (1401/01/01)

    ممنون بابت اطلاعات دقیقی که اینطوری رلحت در اختیارمون میذارین🌹🌹

در مورد نکات مهم ساخت کیف پول ارز دیجیتال(نکات ضروری هنگام ساخت ولت دیجیتالی) نظر دهید
سوال امنیتی :2+52 = ?