6 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "6 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن"


  • 20:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله انواع روش های کلاهبرداری در NFT، به بررسی کلاهبرداری های حوزه NFT بپردازیم. با توجه به اینکه قراره در این مورد برای شما اطلاعاتی ارائه کنیم، بهتره شما رو با توکن های NFT یا توکن های غیر قابل تعویض اشنا کنیم تا بتونین به راحتی این موضوع رو درک کنین. توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتالی هستن که در فناوری بلاک چین قابل تأیید هستن. دارایی ها شامل آثار هنری، موسیقی یا دارایی های درون بازی مانند آواتارهای منحصر به فرد هست. از آنجایی که NFT ها منحصر به فرد هستن، به عنوان کلکسیونی مورد توجه قرار می گیرن و مورد استقبال خیلی از افراد قرار می گیرن. به این ترتیب با افزایش محبوبیت این توکن ها، افراد زیادی قصد دارن تا با استفاده از روش های کلاهبرداری زیاد، اقدام به دزدیدن سرمایه افراد در این حوزه کنن.
بهتره بدونین که روش های کلاهبرداری NFT زیادی وجود داره که باید با همه اون ها اشنا باشین و روش های جلوگیری از این کلاهبرداری ها رو هم یاد بگیرین تا دچار این مشکلات نشین. به همین منظور قصد داریم در این بخش از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج انواع روش های کلاهبرداری در NFT رو مورد بررسی قرار بدیم تا بتونین امنیت دارایی ها و توکن NFT خودتون تامین کنین و گرفتار کلاهبرداری ها و دزدی های موجود در زمینه توکن های NFT نشین. اما قبل از شروع موضوع اصلی، توضیحاتی در مورد توکن های NFT برای شما ارائه می کنیم.

توکن NFT چیست؟

nft چیست؟

در پاسخ به سوال توکن NFT چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که توکن های NFT مخفف عبارت non-fungible token  هست. بهتره بدونین که برخی از دارایی ها و توکن ها قابل تعویض هستن و میشه اون ها رو مبادله کرد. از جمله این موارد می تونیم به اسکناس دلار، معادل هر اسکناس دلاری دیگه اشاره کنیم. به عبارت دیگه میشه این دارایی ها و ارزها رو با هم مبادله کرد. ولی در مقابل، نوعی توکن غیر قابل تعویض یک دارایی منحصر به فرد به شکل دیجیتالی وجود داره که با هیچ NFT دیگه ای قابل مبادله یا تعویض نیست. به عبارت دیگه هر توکن NFT یه آیتم منحصر به فرد هست که قابل معاوضه و مبادله نیست. ویدیوی آشنایی با مفهوم و کاربرد های NFT شما رو کامل با این موضوع آشنا خواهد کرد.
همچنین می تونیم بگیم که توکن های NFT با استفاده از فناوری بلاک چین از یک مالک به مالک دیگه ای منتقل میشن، که یک دنباله دیجیتال از فروشنده به خریدار به وجود میاره که تراکنش رو تأیید و پردازش می کنه. این حقوق مالکیت منحصر به فرد رو برای خریدار یا همون مالک جدید رمزگذاری می کنه. به عبارت دیگه شما فقط می تونین این توکن ها رو خریداری کنین و امکان مبادله اون ها وجود نداره.

تفاوت NFT ها با کریپتوکارنسی ها:

تفاوت NFT ها با کریپتوکارنسی ها

بهتره بدونین که توکن های NFT با ارزهای دیجیتال تفاوت ها زیادی دارن و همین موضوع باعث شده تا محبوبیت این توکن ها بیشتر بشه و بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرن. به زبان ساده تر توکن های NFT مشابه ارزهای دیجیتال نیستن و تفاوت های زیادی با این رمز ارزها دارن. یکی از این تفاوت ها این هست که یه توکن NFT از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش استفاده می کنه و ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای تایید و پردازش تراکنش ها در توکن های NFT مورد استفاده قرار می گیرن. توصیه میکنیم ویدیوی آموزش ساخت NFT رو هم برای آشنایی با نحوه ساخت ان اف تی ها تماشا کنید.
تنها شباهت توکن های NFT با ارزهای دیجیتال این هست که توکن های NFT از همون فناوری بلاک چینی برای انجام فعالیت های خودتون استفاده می کنند که ارزهای دیجیتال نیز از همون فناوری استفاده می‌کنند، اما این دارایی متفاوت تنظیم شده. در حالی که یک سکه ارز دیجیتال رو می توان به صورت معادل معامله یا مبادله کرد، NFT ها رو نمیشه مبادله کرد و هر NFT برای خودش ارزش منحصر به فردی دارد. این به این دلیل است که هر دارایی رمزنگاری با یک کد شناسایی منحصر به فرد و ابر داده تنظیم شده که یک NFT رو از دیگری متمایز می کنه. به عبارت دیگه، شما می‌تونین یه بیت‌کوین رو با بیت ‌کوین دیگه ای مبادله و تعویض کنین، چون اون ها برابر و شبیه هم هستن. اما NFTها به طور مساوی معامله نمیشن، چون هر توکن NFT با توکن دیگه تفاوت های زیادی داره.

انواع روش های کلاهبرداری درNFT:

انواع روش های کلاهبرداری در nft

بازار ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که داشت، مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفت و محبوبیت زیادی به دست اورد و همین امر باعث شد تا افراد زیادی پا به این بازار بزارن. در این میان نیز افراد زیادی در این بازار اقدام به کلاهبرداری کردن و پول های زیادی رو از چنگ سرمایه گذاران بیرون کشیدن. بهتره بدونین که کلاهبرداری ارز دیجیتال کار تازه ای نیست و شبیه فعالیت هایی هست که در فناوری بلاک چین انجام میشه. به عبارت دیگه، فعالیت های غیرقانونی وجود دارن که میشه با استفاده از اون ها سود به دست اورد و درامد کسب کرد. دلیل های زیادی وجود داره که روش های کلاهبرداری در NFT ها مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفتن.
 همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، توکن های NFT به دلیل داشتن ویژگی های خاصی که دارن، مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. به عبارت دیگه، توکن های NFT یا توکن های غیر قابل تعویض شاید بیشتر از هر مفهوم دیگه مبتنی بر بلاک چین، مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. بهتره بدونین که توکن های NFT قابل معاوضه و مبادله نیستن و شامل تصویر از اطلاعات شما نیستن و شما این امکان رو ندارین توکن های NFT رو منتشر یا پخش کنین و یا به صورت تجاری از اون ها استفاده کنین. 
 NFTها این امکان رو دارن تا با به وجود اوردن کمبود و اجازه دادن به خریداران برای داشتن فایل های دیجیتال منحصر به فرد از هنرمندان دیجیتال پشتیبانی کنن. اما برطرف کردن برخی مشکلات و موضوع ها همچنان مهم هست و باید این مسئله های هرچه سریع تر برطرف بشن. این مسئله ها شامل هزینه منابع تراکنش ها در بلاک چین هستن. مسئله کلاهبرداری های توکن های NFT نیز باید مورد توجه قرار بگیره.

1. پامپ و دامپ NFT (NFT pumps and dumps):

انواع روش های کلاهبرداری در nft

یکی از روش های کلاهبرداری در حوزه توکن های NFT، روش پامپ و دامپ هست. بهتره بدونین که روش های پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتال و در حال حاضر در بازار توکن های NFT مورد استفاده قرار می گیرن و با استفاده از این روش از کلاهبرداری، پول های زیادی به جیب افراد کلاهبردار وارد میشه. بهتره با این روش از کلاهبرداری آشنایی داشته باشین تا در دام این روش از کلاهبرداری قرار نگیرین. در ادامه روش کار این طرح پامپ و دامپ رو برای شما توضیح می دیم با این روش آشنا بشین.
روش پامپ و دامپ به زمانی اشاره می کنه که یک مجموعه ای توکن های NFT یا ارز دیجیتال خریداری می‌کنه و به طور فیک یا غیر واقعی میزان تقاضا برای خرید رو بالا میبره و افراد رو تشویق می کنه تا اون رمز ارز یا توکن NFT رو خریداری بکنه. سپس بعد از اینکه افراد زیادی به دلیل نا آگاهی از این روش، ارز دیجیتال یا توکن NFT رو خریداری می کنه، میزان تقاضا دامپ میشه و سرمایه افراد از بین میره. به این ترتیب افراد کلاهبرداری با این روش، اقدام به کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال و حوزه توکن های NFT می کنند.

نحوه جلوگیری از روش کلاهبرداری پامپ و دامپ NFT:

در بازار رمز ارزها برای اینکه بتونین از این روش جلوگیری کنین باید در مرحله اول سابقه و کیف پول پروژه رو بررسی کنین تا اطلاع پیدا کنین که چه مقدار از توکن های این پروژه در اختیار کیف پول ها هست. در این صورت اگه مشاهده کردین که بیشتر از 50 درصد این توکن ها در اختیار یه نفر هست، باید متوجه بشین که این پروژه کلاهبرداری به نظر میرسه و هر لحظه ممکنه کیف پول رو تخلیه بکنه و سرمایه شما از دست بره.
در حالت کلی پلتفرم های اوپن سی و هر NFT Marketplace به شما این اجازه رو میده تا تعداد کل تراکنش ها و خریدارانی که مجموعه های NFT رو خریداری کردن رو بررسی کنین تا متوجه بشین که توکن NFT که قصد خرید اون رو دارین کلاه برداری هست یا نه. به این ترتیب شما باید قبل از اینکه بخواهین توکن NFT یا ارز دیجیتالی خریداری کنین، باید ابتدا کیف پول ها و توکن ها موجود در اون ولت رو بررسی کنین. توصیه میکنیم مقاله 4 روش کلاهبردای در ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

2. کلاهبرداری فیشینگ:

انواع روش های کلاهبرداری در nft

یکی دیگه از روش های کلاهبداری در زمینه ارزهای دیجیتال و توکن های NFT، کلاهبرداری یا فیشینگ هست. برای اینکه بتونین توکن های NFT رو خریداری کنین، باید ابتدا در یه کیف پول یا ولت ثبت نام کنین و سپس خرید خودتون رو انجام بدین. برای این کار می تونین از ولت متامسک استفاده کنین، چون این ولت محبوب ترین ولت برای ذخیره توکن های NFT هست. همچنین کاربران این ولت به تازگی هدف یک کلاهبرداری فیشینگ قرار گرفتن که شامل تبلیغات ساختگی و درخواست کلید کیف پول خصوصی و عبارت امنیتی 12 کلمه‌ای اون ها بود.
بد افزارهای مخرب NFT جعلی نیز از طریق تلگرام و بقیه رسانه های عمومی در دسترس شما قرار می گیرن. بهتره بدونین که یه حمله فیشینگ می تونه اطلاعات شخصی شما رو به دست بیاره و با به دست اوردن کلمات کلیدی شما، به کیف پلوتون دسترسی پیدا بکنه و سرمایه شما رو از دست شما بیرون بیاره. CryptoBatz، مجموعه ای از 9666 خفاش دیجیتال، دچار مشکل حمله فیشینگ شده بود که فقط دو روز بعد از انتشار توکن ها، حمایت کننده های این مجموعه مورد حمله کلاهبرداری فیشینگ قرار گرفتن و این کلاهبرداری، ارز دیجیتال رو از کیف پول‌های این افراد تخلیه کرد.

نحوه جلوگیری از روش کلاهبرداری فیشینگ:

برای اینکه بتونین از حمله های فیشینگ جلوگیری کنین، باید اقدامات مختلفی رو انجام بدین. یکی از این روش ها این هست که اطلاعات کیف پول خودتون رو که شامل 12 کلمه بازیابی هست رو در اختیار هیچ کس قرار ندین و این کلمات رو در جایی امن یادداشت و نگهداری کنین. همونطور که گفتیم، هیچ موضوع کلمات کلیدی خودتون رو در نرم افزارهایی که از تلگرام یا سایر رسانه های عمومی دریافت می کنین، وارد نکنین. چون وقتی که اطلاعات کیف پول خودتون رو در این برنامه ها وارد می کنین، سرمایه شما از والت تخلیه میشه. 

3. کلاهبرداری با پیشنهاد های جعلی (Fake bids):

انواع روش های کلاهبرداری در nft

یکی دیگه از روش های کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال یا توکن های NFT، کلاهبرداری با ارائه پیشنهادهای جعلی هست. در این روش افراد کلاهبرداری در رسانه های عمومی مثل تلگرام و اینستاگرام پیشنهادهایی به افراد ارائه میدن که افراد رو تشویق می کنه تا به اون ها سرمایه بدن که در اخر باعث از دست رفتن سرمایه اون ها میشه. به عنوان مثال، یک NFT برای 3.5 اتریوم فهرست شده، کلاهبرداران اکنون در تلاش هستن تا با پیشنهاد مبلغ عددی مشابه، اما به USDC، فروشندگان خواب آلود رو دستگیر کنن.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری با پیشنهاد های جعلی:

شاید تا الان برای شما هم پیش اومده باشه تا در اینستاگرام یا تلگرام پیامی به مفهوم سرمایه گذاری فرستاده بشه. در این صورت تنها کاری که باید بکنین، حذف کردن و پیام و مسدود کردن فرد فرستنده پیام هست. همچنین برای اینکه بخواهین روی ارز دیجیتال پیشنهاد شده سرمایه گذاری کنین و اون رمز ارز رو خریداری کنین باید بارها و بارها ارز رو بررسی کنین، هشدارهای ایمیل خودتون رو با دقت بخونین و روی نام خریدار کلیک کنین و فعالیت اخیر اونها رو بررسی کنین تا سرمایه شما از دست نره.

4. کلاهبرداری از وب سایت ها (Scam websites):

کلاهبرداری از وب سایت ها

یکی دیگه از روش های کلاهبرداری در زمینه توکن های nft، از طریق وب سایت های جعلی هست. همونطور که می دونین با گسترش بازار توکن های nfT، افراد زیادی علاقه پیدا کردن تا توکن های NFT رو خریداری کنند. به این منظور پلتفرم های متفاوتی برای خرید و فروش توکن های NFT به وجود اومد که بعضی از اون ها به دلیل داشتن کاربردها و امکانات زیاد مورد استقابل قرار گرفتن. ولی بهتره بدونین که برخی از این پلتفرم ها کلاهبرداری هست و نباید به هر سایتی اعتماد کنیم.
 شما وقتی در پلتفرم ها یا سایت های جعلی خرید و فروش توکن های nft شرکت می کنین، بعد از اینکه توکن های nft رو خریداری کردین، توکن ها از بین میرن. این موضوع به این دلیل هست که قراردادی که روی بلاک چین وجود داره با اثر هنری واقعی متفاوت هست. زمانی که توکن اصلی رو روی پلتفرمی مانند OpenSea آپلود می‌کنین، با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم خریداری میشه که در این صورت این یه قرارداد هوشمند هست. قرارداد هوشمند در واقع همون چیزی هست که بر روی بلاک چین اجرا میشه.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری وب سایت ها:

باید از این روش از کلاهبرداری nft جلوگیری کنین تا سرمایه شما از دست نره. برای این کار باید در هنگام سرمایه گذاری روی یه NFT، و خرید توکن NFT باید پلتفرم مطمئن و معتبر رو انتخاب کنین تا خرید شما با مشکل مواجه نشه. همچنین برای اینکه بتونین از این روش از کلاهبرداری جلوگیری کنین باید در زمان خریدNFT، مطمئن بشین که دارایی ملموس یا دیجیتالی، مانند یک فایل JPEG یا MP3 یا فایل PDF رو نیز در اختیار دارین.

5. کلاهبرداری با روش هدایای جعلی (Fake Giveaways):

انواع روش های کلاهبرداری در nft

یکی دیگه از روش های کلاهبرداری در زمینه توکن های NFT، استفاده از هدایای جعلی هست که برای شما توسط برخی پلتفرم ها داده میشه هدیه های جعلی یا جوایزی که با حساب‌های جعلی شبکه‌های اجتماعی مرتبط هستن، کاربران رو فریب میدن تا باور کنن که برنده جایزه بزرگی شدن و برای اینکه بتونن جایزه خودشون رو به دست بیارن، روی لینک ارسال شده کلیک کنند. در بیشتر موارد، جایزه یک NFT رایگان یا مقدار مشخصی اتریوم هست. در این کلاهبرداری، یک حساب NFT جعلی به کاربران اغلب از طریق توییتر یا Discord پیام میده و به اونها اطلاع میده که برنده خوش شانس هستن. پیوندی به یک وب‌سایت در اختیار اونها قرار می‌گیره که ازشون خواسته میشه کیف پول خودشون رو متصل کرده و عبارت اولیه خودشون رو وارد کنن تا جایزشون رو مطالبه کنن. ارائه عبارت seed خود، یک بازی تمام شده هست. زیرا به کلاهبردار امکان دسترسی به کیف پول فرد میده.

نحوه مقابله با کلاهبرداری هدایای جعلی: 

شما می تونین از این روش نیز جلوگیری کنین، برای این کار نباید روی هر لینکی کلیک کنین چون ممکنه اطلاعات موجود در اون لینک شامل عبارت اسیب ساز برای ولت یا حساب کاربری شما باشه. همونطور که در مورد جلوگیری از خیلی از کلاهبرداری های دیجیتال نیز گفتیم، هیچ وقت روی لینک ها کلیک نکنین تا زمانی که اون ها رو احراز هویت کنین و تأیید کنین که توسط پلتفرم های معتبر فرستاده شده. همچنین همیشه به URL موجود در مرورگر وب خودتون نگاه کنین، چون ممکنه به شما کمک کنه که قانونی بودن سایت رو تشخیص بدین.

6. کلاهبرداری با روش معاملات درDirect message (DM):

انواع روش های کلاهبرداری در nft

اگرچه دریافت پیشنهادات از طریق پیام‌های مستقیم از طرف دوستان غیرمعمول نیست. همچنین کاملاً غیر معمول نیست که DM رو از کلاهبرداران نیز دریافت کنین. در این کلاهبرداری NFT، یکی از کاربران توییتر یا Discord برای انجام معامله، از طریق DM، پیامکی ارسال می کنه. اونها قربانی قابل اعتماد خودشون رو متقاعد می کنن که ابتدا NFT خودش رو ارسال کنه و سپس هرگز پایان معامله رو دنبال نمی کنن، چه قرار هست اونها رو با NFT دیگه ای مبادله کنه و چه ETH ارسال کنه. اونها همچنین ممکن هست با استفاده از یک پیوند جعلی که بهشون اجازه میده NFT های شما رو بدزدن، معامله خصوصی انجام بدن.

نحوه جلوگیری از کلاهبرداری از طریق DM:

برای اینکه بتونین از کلاهبرداری از طریق DM جلوگیری کنین، باید کارهای مختلفی انجام بدین. یکی از کارهایی که می تونین برای جلوگیری از کلاهبرداری از طریق DM بکنین، این هست که دارایی خودتون رو برای فروش به کمک یه مارکت مورد اعتماد فهرست کنین و اون رو برای خریدار خاص انتخاب کنین. در این صورت توکن های NFT شما برای فروش گذاشته میشه، اما فقط آدرس کیف پولی که درج کردین می تونه اون رو خریداری کنه. این کار برای شما اطمینان میده که دارایی ها رو همونطور که درخواست دادین، به دست میارین و قربانی کلیک بر روی پیوندهای مشکوک نمی شین. 

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله انواع روش های کلاهبرداری در NFT، رایج ترین روش های کلاهبرداری رو معرفی کنیم. همونطور که گفتیم توکن غیر قابل تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتالی هست که در فناوری بلاک چین قابل تأیید هست. دارایی ها شامل آثار هنری، موسیقی یا دارایی های درون بازی مانند آواتارهای منحصر به فرد هستن.
 از اونجایی که NFT ها منحصر به فرد هستن، به عنوان کلکسیونی مورد توجه قرار می گیرن و با روش های مختلفی که بیان کردیم، مورد کلاهبرداری قرار می گیرن. می تونین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار ارزهای دیجیتال و خرید و سرمایه گذاری از صرافی ایران بایننس کمک بگیرین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 6 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن

در مورد 6 روش کلاهبرداری درNFT و جلوگیری از آن نظر دهید
سوال امنیتی :5+97 = ?