آموزش استیک کردن اتریوم (معرفی روش های استیک اتریوم)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش استیک کردن اتریوم (معرفی روش های استیک اتریوم)"


  • 15:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله قصد داریم آموزش استیک کردن اتریوم رو به عنوان یک روش غیر فعال و کم ریسک برای کسب درآمد در بازار ارز های دیجیتال، بهتون ارائه بدیم. در مطالبی که در ادامه خواهید دید، در نظر داریم تا شیوه ای رو پیشنهاد کنیم که بجای نگه داشتن و هولد کردن صرف رمز ارز ها خصوصا اتریوم در کیف پول، در کنار این هولد کردن، سود اضافه تری رو هم به دست بیاریم و سرمایه خودمون رو با ارزش افزوده همراه کنیم.
به طور کلی در دنیای ارز های دیجیتال، راه و روش برای کسب سود و درآمد فراوان هستش و یک سری از این روش ها من جمله همین استیک کردن یا سپرده گذاری، تقریبا بدون ریسک هستن و کاربرانی که ریسک پذیری پایینی دارن، می تونن روش حساب کنن، به علاوه نیاز به صرف وقت و انرژی هم نداره و اصلا کاربر رو درگیر خودش نمی کنه.
معمولا عده زیادی از کاربران بازار ارز های دیجیتال رو افرادی تشکیل میدن که یا میل زیاد به ریسک کردن ندارن و یا در ریسک های قبلی متضرر شدن و دنبال راه های با ریسک کمتر هستن. برای این دسته از افراد که ممکنه شما هم از این دسته باشین، استیک کردن و یا سپرده گذاری در ازای دریافت سود، می تونه شیوه جذاب تری باشه و آرامش خاطر بیشتری رو براشون فراهم کنه.
رمز ارز های زیادی وجود دارن که میشه اونا رو استیک و یا سپرده گذاری کرد، منتهی در این مقاله ما آموزش استیک کردن اتریوم رو ارائه خواهیم داد و استیک کردن اتریوم، محور اصلی بحث و صحبت ما خواهد بود. در ادامه توضیحات بیشتری حول موارد گفته شده ارائه خواهیم داد. تا انتهای مقاله رو با ما همراهی کنید و در پایان نظرات تون رو هم با ما به اشتراک بذارید.

معرفی ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

آموزش استیک اتریوم

همونطور که گفتیم، موضوع اصلی این مقاله، آموزش استیک کردن اتریوم می باشد و از این رو بهتره تا قبل از ورود به مباحث اصلی، یک پیش آگاهی از خود پروژه اتریوم و ارز دیجیتال اون با همین نام و نماد ETH داشته باشیم. اتریوم بعد از بیت کوین، معروف ترین و مطرح ترین ارز دیجیتال هستش. این پروژه بلاکچینی با ارز دیجیتال اختصاصی خودش در اواخر سال 2013 میلادی توسط فردی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) که هم اینک هم جز افراد معروف و صاحب نام در صنعت ارز های دیجیتال هستش، معرفی شد.
ویتالیک بوترین پایه گذار پروژه اتریوم، نام ارز دیجیتال اتریوم رو پس از مطالعه مقاله‌ ای در ویکی‌ پدیا در مورد عناصر و ادبیات داستانی علمی، انتخاب کرد. وی درباره انتخاب نام اتریوم این چنین میگه : فورا فهمیدم که این اسم رو از بقیه اسامی موجود بیشتر دوست دارم. به عقیده من اتریوم تلفظ خوبی داره و واژه اتر رو هم در دل خودش جا داده که به یک مدیوم نامرئی فرضی اشاره می کنه که به جهان نفوذ می‌کنه و به نور امکان سفر کردن رو میده.
خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین یک پژوهشگر حوزه ارز های دیجیتال، برنامه ‌نویس و هم‌ بنیان‌گذار مجله بیت‌کوین بود. در اصل، ایده اولیه پلتفرم اتریوم نخست در یک اوراق سفید یا همون اصطلاح تخصصی ترش،White Paper توسط ویتالیک بوترین و با هدف ساخت برنامه ‌های کاربردی غیر متمرکز معرفی شد. بوترین معتقد بود که بیت‌کوین نیاز به یک زبان اسکریپت ‌نویسی برای توسعه برنامه‌ های کاربردی داره.
وی در ابتدا سعی کردن که چنین امکانی رو در خود بیت کوین پیاده سازی کنه و پروژه جدیدی رو استارت نزنه، منتهی موفق نشد. بعد از تلاش های نا موفق برای رسیدن به یک توافق در این راستا، ویتالیک بوترین توسعه یک پلتفرم جدید رو با یک زبان اسکریپت‌ نویسی عمومی آغاز کرد که شد همین اتریوم کنونی.
در حال حاضر که نزدیک به یک دهه از تولد اتریوم میگذره، این پروژه فراز و نشیب هایی رو طی کرده و حتی یک بار به خاطر یک رخنه امنیتی مجبور به فورک شده و اتریوم قبلی با نام اتریوم کلاسیک به کار خودش ادامه داد و نام اتریوم، به فورک پروژه اختصاص پیدا کرد.
 چنان چه مایل به دریافت اطلاعات بیشتری در مورد مفوم فورک در ارز های دیجیتال باشید، می تونید به مقاله تخصصی در این مورد که در وب سایت آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج در دسترسه، مراجعه کنید.
 در حال حاضر پلتفرم و شبکه اتریوم بسیار محبوب و کاربردیه و به عنوان میزبان بسیاری از پروژه های بلاکچینی و رمز ارزی عمل می کنه. در ادامه مروری خواهیم داشت بر کاربرد های اصلی پلتفرم اتریوم و سپس به آموزش استیک کردن اتریوم خواهیم پرداخت.

کاربرد های اتریوم در چه مواردی می باشد؟

آموزش استیک اتریوم

یکی از مهم ترین کاربرد هایی که اتریوم فراهم کرده، راه اندازی قرارداد های هوشمند می باشد. قرارداد های هوشمند یا Smart Contract ها، قرارداد های نرم افزاری هستن که کد نویسی میشن و چنان چه شروط قرارداد برقرار بشه، به شکل خودکار شروع به اجرا شدن می کنن و بعد شروع به اجرا، دیگه قابل توقف نیستن. 
نقطه ضعف این مورد یعنی پیاده سازی قرارداد های هوشمند در پلتفرم اتریوم، مشکلات کارایی هست که در اون، هر نود یا گره کلیه قرارداد های هوشمند رو در زمان واقعی محاسبه می‌ کنه و باعث میشه تا سرعت پایین تر بیاد. در ژانویه سال 2016، پلتفرم اتریوم قادر بود تقریبا 25 تراکنش رو در واحد زمان پردازش کنه.
 در قیاس با پلتفرم اتریوم، پلتفرم پرداخت بین المللی ویزا (Visa) قادر بود 45 هزار پرداخت رو در ثانیه مدیریت کنه. همین اختلاف فاصله دار در توان پردازش دو پلتفرم و توان پردازشی کمتر اتریوم، باعث شد تا پرسش ‌هایی حول مقیاس‌ پذیری اتریوم مطرح بشه و از این بابت زیر سوال بره. بعد از به روز رسانی ‌هایی اتریوم، در دسامبر سال 2016، اتریوم برای نخستین بار بیش از یک میلیون تراکنش رو در یک روز پردازش کرد.
گذشته از امکاناتی که پلتفرم اتریوم برای بهره مندی از قراردادهای هوشمند فراهم می کنه، یکی دیگه از کاربرد های مهم شبکه اتریوم، بستر سازی برای پیاده کردن و اجرای برنامه های غیر متمرکز یا Dapp ها می باشد. در حال حاضر اکثر برنامه های غیرمتمرکز که تولید میشن، بر بستر شبکه اتریوم قرار می گیرن و کارشون رو شروع می کنن. 
خب بعد از مقدماتی که از تاریخچه و کاربرد های اتریوم داشتیم، در ادامه صحبت ها میرسیم به بحث اصلی مقاله که مربوط به استیک کردن و سپرده گذاری ارز دیجیتال می باشد.

مفهوم استیک کردن چیست؟

استیک چیست؟

قبل از ورود به مقوله آموزش استیک کردن اتریوم، نگاهی کلی خواهیم داشت بر اینکه اصلا مفهوم استیک کردن چیست؟ خب همه ما با سپرده گذاری در بانک و دریافت سود از اون آشنا هستیم، استیک کردن و یا سپرده گذاری ارز های دیجیتال هم چیزی نزدیک به همین مفهومه، منتهی تفاوت هایی هم داره.
زمانی که شما در بانک سپرده گذاری می کنید، بانک با پول شما کار می کنه و بخشی از سود به دست اومده رو به صاحب سرمایه پرداخت می کنه، در ارز های دیجیتال سپرده گذاری به مفهومی اطلاق میشه که در اون ارز های دیجیتال به شبکه اختصاص داده میشن (سپرده گذاری میشن) تا امورات شبکه پیش بره و تراکنش ها اعتبار سنجی و تایید بشن.
در اینجا هم شبکه به سپرده گذاران که رمز ارز های خودشون رو بهش اختصاص دادن، مبلغی رو به عنوان پاداش سود میده. چنان چه بخوایم یکم تخصصی تر وارد این بحث بشیم. بهتره بدونیم که چنین ساز و کاری در بلاکچین ها و شبکه هایی می تونه انجام بگیره که از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا Proof of Stake برای بررسی و تایید تراکنش ها استفاده می کنن.
بحث الگوریتم های اجماع و نقشی که در شبکه های بلاکچینی دارن زیاده و مخاطب رو ارجاع میدیم به مقاله تخصصی در این زمینه با عنوان الگوریتم اجماع چیست، که در بخش مقالات آموزشی آکادمی ارزسنج در دسترسه.

استیک کردن اتریوم چیست؟

استیک کردن اتریوم چیست؟

خب میرسیم به بحث اصلی مون یعنی آموزش استیک کردن اتریوم، در حال حاضر اتریوم کنونی، از الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof of work برای پیشبرد کار شبکه خودش استفاده می کنه. در الگوریتم اجماع اثبات کار یا POW، اعتبار سنجی تراکنش ها، توسط دستگاه های سخت افزاری تحت عنوان ماینر انجام می گیره.
ماینر ها برای انجام اعتبار سنجی و تایید تراکنش ها، نیاز به مصرف برق و انرژی زیادی دارن و این یکی از معضلات و مشکلات این الگوریتم هستش، معروف ترین رمز ارز هایی که برای اعتبار سنجی از فرآیند ماینینگ استفاده می کنن، بیت کوین و اتریوم می باشند.
اتریوم چند سال قبل تصمیم گرفت تا الگوریتم اجماع خودش رو تغییر بده و فرآیند ماینینگ رو حذف کنه. از این رو باید الگوریتم اجماع خودش رو از اثبات کار (pow) تغییر بده به اثبات سهام (pos). برای این امر، لزوم ارتقا اتریوم و معرفی یک پلتفرم جدید تحت عنوان اتریوم 2 حس شد.
مدیران اتریوم و در راس اونا ویتالیک بوترین، تصمیم گرفتن تا ارتقا هایی روی پلتفرم اتریوم اعمال کنن و نسخه بهبود یافته تحت عنوان اتریوم 2 رو که در اون اعتبار سنجی بر مبنای الگوریتم اثبات سهام و استیکینگ هستش رو ارائه بدن.
اتریوم 2 برای اجرایی شدن 3 تا فاز داره که تا به الان که این مقاله نگارش میشه یعنی ماه چهارم از سال 2022 میلادی، فقط یک فازش اجرایی شده. در اتریوم 2 دیگه خبری از ماینینگ و ریگ های استخراج نیست و اعتبار سنجی با استیکینگ و سپرده گذاری، کاربران انجام میشه و کاربران هم بر حسب سرمایه ای که استیک می کنن، طبیعتا سود دریافت خواهند کرد.
بسیاری از رمز ارز ها که ارز های محبوب و پرطرفداری هم بین شون هست، از شبکه ERC – 20 اتریوم استفاده می کنن، به دلیل محبوبیت بالای شبکه اتریوم، ترافیک این شبکه هم بالاست و این ترافیک بالا، موجب کندی روند بررسی و تایید تراکنش ها شده و نرخ کارمزد ها رو بالا برده.
اتریوم 2 قابلیت هایی رو به اجرا در میاره که می تونن مقیاس پذیری رو افزایش بدن و به دنبالش باعث افزایش سرعت و پایین اومدن نرخ کارمزد ها بشن و این مسئله هم خود یکی دیگه از ارتقا های اتریوم می باشد. در ادامه این موضوع رو بررسی می کنیم که اتریوم رو کجا ها می تونیم استیک کنیم.

آموزش استیک کردن اتریوم

آموزش استیک کردن اتریوم

در مبحث آموزش استیک کردن اتریوم، اول از همه باید بدونیم که درصد عملکرد سالانه (APY) اخذ شده از طریق استیک کردن اتریوم بستگی داره به تعداد شرکت‌ کنندگان و مقدار اتریوم سپرده گذاری شده و این که پلتفرم و تکنیک استیک کردن به کار گرفته شده، چی باشه. پاداش ‌ها و سود های کاربران بر پایه وضعیت شبکه در پایان هر دوره به صورت دینامیک تعیین میشن. مقدار کل اتریوم سپرده گذاری شده و میانگین درصد تایم به کار گیری اعتبار سنج، نرخ پاداش رو در سطح شبکه معین می کنه. 
لذا کل APY برای اتریوم استیک شده بر مبنای یک نرخ ثابت محاسبه و اعمال میشه. سپرده گذاران اولیه 21 درصد سود دریافت می‌کنن و با ورود سپرده گذاران بیشتر این نرخ کاهش پیدا می کنه، چرا که از نظر فنی APY ثابت می مونه و باید به شکل مساوی بین اعتبار سنج ها و سپرده گذار ها تقسیم بشه و از این رو میزان پاداش اتریوم برای کاربران سپرده گذار کاهش پیدا می کنه.
در صرافی های ارز دیجیتال مثل صرافی بایننس، کوین ‌بیس و کراکن، سود سپرده گذاری کنونی اتریوم بر پایه چیزی که در زمان نوشتن این مقاله هست، بین 4 تا 20 درصد متغیر می باشد. البته این رو هم باید بگیم که نرخ های سود بالا تر به کاربران تازه تعلق می‌گیره و نرخ‌ های سود در حال حاضر افزایش هستن.
برای استیک کردن یا سپرده گذاری اتریوم، در ادامه 3 شیوه رو بهتون معرفی خواهیم کرد.

1.    اعتبار سنجی شبکه :

راه‌اندازی یک نود اعتبار سنجی، غیر متمرکز‌ترین روش برای قرار دادن اتریوم در بستر شبکه می باشد. این شیوه راه زیاد آسان و ارزانی نیست و کاربران چنان چه از نظر فنی تخصصی کافی رو نداشته باشن و همچنین تعداد 32 توکن اتریوم رو برای هولد کردن نداشته باشن و همچنین به امکاناتی مثل اینترنت پر سرعت دسترسی نداشته باشن، نباید این شیوه رو انتخاب کنن و بهتره که به دو شیوه بعدی که در ادامه توضیح داده میشه، توجه داشته باشن.
کاربرانی که از این روش برای سپرده گذاری اتریوم های خودشون استفاده می‌کنن، به دنبال پشتیابی مستقیم از شبکه هستن. این گروه از کاربران در صدد این هستن تا به امنیت، عملکرد بهتر اتریوم و شکوفایی این اکوسیستم در آینده کمک کنن. اصلی ترین چیزی که برای تبدیل شدن به یک نود اعتبارسنجی و قرار دادن یک گره برای سپرده گذاری اتریوم 2 مورد نیازه، 32 واحد از توکن اتریوم می باشد.
 البته امکانات دیگه اعم از سخت افزار قدرتمند و اینترنت پر سرعت هم حائز اهمیته. چنان چه کاربری توانایی مالی در حد 32 واحد توکن اتریوم رو نداشته باشه و یا در دسترسی به امکانات دیگه مثل سخت افزار قوی و اینترنت پر سرعت دچار مشکله، می تونه از سایر روش ها که در ادامه شرح میدیم، استفاده کنه.

2.    استیک کردن در صرافی :

یکی از راحت ترین و سریع‌ ترین شیوه های استیک کردن اتریوم، استفاده از بستر و امکانات برخی از صرافی ‌های ارز دیجیتال می باشد. کاربران می‌ تونن بدون دارایی زیاد اتریوم، در صرافی ‌هایی مثل بایننس، کوین بیس، کراکن و ..... سپرده گذاری برخی ارز ارز های دیجیتال، من حمله اتریوم رو داشته باشن.
 بر خلاف شیوه قبلی که نیاز به دانش فنی و امکانات ویژه داشت، در این شیوه کاربران می تونن با ایجاد حساب در یکی از صرافی های مذکور، مقداری اتریوم در حساب کاربری خودش واریز کنن و استیک کردن اتریوم رو انجام بدن. البته باید بدونید که سپرده گذاری اتریوم محدود هم شده و در هر کشوری قابل دسترسی نیست و طبعا برای کاربران ایرانی با مشکلات بیشتری هم همراه هست.
 توجه کنید زمانی که استیک کردن اتریوم رو در هر صرافی شروع کردید، نخواهید توانست اون رو تا موقعی که مرحله اول ارتقای اتریوم 2 به اتمام برسه، لغو کنین. همچنین بسته به شرایط و ویژگی ‌های هر صرافی، سود به دست آمده از سپرده گذاری اتریوم هم متفاوت خواهد بود.

3.    استفاده از استخر های استیکینگ :

کاربرانی که کمتر از 32 واحد توکن اتریوم در اختیار دارن، علاوه بر برخی از صرافی ها که نام بردیم، می تونن به استخر‌ های استیکینگ هم ملحق بشن و در فرآیند های سپرده گذاری اونا شرکت کنن. استخر ‌های سپرده گذاری زیادی برای این کار وجود داره که ما بهترین هاش رو به شما معرفی خواهیم کرد. 
استخر‌ ها با این هدف راه اندازی میشن تا در جمع‌ آوری اتریوم های خرد در نود ‌های اعتبارسنجی مشارکت کنن. استخر ‌های سپرده گذاری به کاربران خودشون اجازه میدن تا اتریوم های خودشون رو در صرافی ‌ها نگه داری کنن و همچنین به استیک کردن هم بپردازن.
دو نمونه از بهترین استخر ها که کاربران می تونن در اون به استیک کردن اتریوم بپردازن، استخر های لیدو (Lido) و آنکر (Ankr) هستن. که در ادامه معرفی اجمالی از هر کدوم خواهیم داشت.
•    لیدو : استخر لیدو یکی از بهترین گزینه ها برای استیک کردن اتریوم می باشد. این استخر به کاربران اجازه میده تا رمز ارز اتریوم خودشون رو در کیف پول هایی مثل متامسک، تراست ولت و حتی نوع سخت افزاری لجر نگه داری کنن و همچنان از مزایای استیکینگ در این استخر هم بهره مند باشن. 
•    آنکر : یکی دیگه از گزینه های ایده آل، پلتفرم آنکر می باشد. این پلتفرم از بیش از 50 بلاکچین مختلف میزبانی می کنه و راهی آسان برای شروع کار با استخر‌های استیک اتریوم 2 رو فراهم کرده. انکر با استفاده از پروتکل استیکینگ غیرمتمرکز Stkr، امکان سپرده گذاری اتریوم رو فراهم کرده. Stkr در اصل یک قرارداد هوشمنده که به کاربران اجازه میده تا با داشتن حداقل 5 واحد توکن اتریوم، در سپرده گذاری این ارز دیجیتال شرکت داشته باشن و کسب سود کنن.

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون مفهوم استیک کردن و به ویژه استیک کردن اتریوم صحبت کردیم، استیک کردن و یا سپرده گذاری ارز دیجیتال، یک روش غیر فعال و کم ریسک برای کسب درآمد از ارز های دیجیتال هستش که مورد توجه بسیاری از کاربران می باشد.
با سپرده گذاری، کاربر می تونه علاوه بر هولد کردن ارز خودش، سود خوبی رو هم کسب کنه و چنان چه خود ارز هم با افزایش قیمت مواجه بشه، به قولی به سود مرکب برسه و هم از افزایش قیمت ارز و هم از پاداش استیک کردن اون، کسب سود کنه. تمرکز ما در این مقاله، بر ارائه مفاهیم حول استیک کردن اتریوم و همچنین آموزش استیک کردن اتریوم بود. برای این کار هم سه شیوه ممکن رو پیشنهاد دادیم و شرایط هر یک از روش ها رو تشریح کردیم.
امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید و مورد توجهتون قرار گرفته باشه. در پایان می تونید نظرات و سوالات تون رو در بخش انتهایی صفحه با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش استیک کردن اتریوم (معرفی روش های استیک اتریوم)

در مورد آموزش استیک کردن اتریوم (معرفی روش های استیک اتریوم) نظر دهید
سوال امنیتی :2+37 = ?