بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رایج کشورها (آیا کریپتوکارنسی ها جایگزین ارزهای فیات میشوند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رایج کشورها (آیا کریپتوکارنسی ها جایگزین ارزهای فیات میشوند؟)"


  • 12:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله به بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رایج کشورها خواهیم پرداخت این روز ها که همه دارن در مورد کریپتوکارنسی ها صحبت میکنن، چگونگی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول رایج فعلی، یکی از مهمترین سوالاتیه که ذهن جهانیان رو به خودش مشغول کرده؛ مخصوصا در دوره فعلی که ارزهای دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگه ای وارد زندگی روزمزه ما شدن. البته بیشتر فراد این بازار مالی رو به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری و ترید میدونن. ولی عده ای هم این باور رو دارن که ارزهای دیجیتال یک واحد پولی جدید برای مبادلات روزمره است.
شاید در سال 2009 کمتر کسی تصور میکرد که بیت کوین به عنوان اولین دارایی دیجیتالی و با قیمتی کمتر از یک دلار، بتواند به چنین شهرت و محبوبیتی برسه. به همین دلیل بیشتر افراد منتظر هستن تا ببینن آیا ارزهای دیجیتال میتونن سیستم مالی جدیدی رو در دنیا بوجود بیارن یا خیر؟ ما هم در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال ارزسنج قصد داریم که به طور کامل به این موضوعات بپردازیم و چگونگی تاثیر کریپتوکارنسی ها بر پول و سیستم های مالی بین المللی رو بررسی کنیم.

پول فیات چیست؟

پول فیات چیست؟

قبل از اینکه بخوایم به موضوع اصلی بپردازیم، لازم میدونیم که کمی اطلاعات پایه برای درک بهتر در اختیارتون قرار بدیم. اولین موضوعی که قصد صحبت کردن در موردش رو داریم، ارز فیات یا Fiat هستش. 
پول فیات اون دسته از ارزهایی هستن که به وسیله ی هیچ کالای فیزیکی و ارزشمندی مثل طلا پشتیبانی نمیشن. وظیفه کنترل این نوع ارزها کاملا به عهده دولت یک کشور میباشد. هدف و کاربرد اصلی این نوع ارزها اینه که ابزاری برای اندازه گیری میزان ارزش کالا، اجناس و خدمات باشن. تمامی ارزهای بین المللی از جمله دلار و یورو هم نوعی پول فیات هستن.
در حال حاضر شرکت ها و موسسات متعددی در سراسر جهان وجود دارن که رمز ارزها رو به عنوان روشی برای پرداخت، پذیرفته اند. به همین دلیل تعجبی نداره که کریپتوکارنسی ها به یکی از ارکان اقتصادی مهم در دنیا تبدیل شدن. ارزهای دیجیتال در دوره فعلی بیش از هر زمان دیگه ای روی ارزهای فیات تاثیر میذارن. همچنین حدس و گمان های بسیاری برای جایگزین شدن ارزهای دیجیتال و پول های فیات در آینده ای نه چندان دور، مطرح شده.
از طرفی همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 و تداوم اون در دو سال گذشته، ضربه و صدمات غیر قابل جبرانی رو به اقتصاد جهان وارد کرد. بانک های مرکزی کشور های مختلف از جمله فدرال رزرو آمریکا با چاپ بیش از حد پول و عرضه دلار سعی در عبور از این بحران رو داشت. البته این کار نتیجه ای جز کاهش ارزش دلار و تورم نداشت. اما جالب است که بدانید کرونا تاثیر چندانی را در بازار ارزهای دیجیتال نداشت و حتی یکی دو سال گذشته، از پر سود ترین دوره های این بازار بوده.
در ابتدای همه گیری کرونا به دلیل جو روانی حاکم بر جهان، ارزش رمز ارزها کاهش پیدا کرد، اما تا پایان سال 2020 روند بازار تغییر کرد. سال 2021 نیز این روند صعودی ادامه دار بود و بیت کوین و اکثر آلت کوین ها، سقف قیمتی جدیدی رو ثبت کردن. مقاله پول یا ارز فیات(Fiat) چیست؟ شما رو کامل با این موضوع آشنا خواهد کرد.

مزایای و چالش های جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول

درسته که کسی نمیتونه تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رو انکار کنه، اما جایگزینی این دو نوع ارز با هم میتونه مزیت ها و چالش هایی رو به همراه داشته باشه. در ادامه برخی از این مزیت ها و چالش ها رو عنوان میکنیم:

مزیت های جایگزینی ارز دیجیتال با پول

در حال حاضر سیستم های مالی و بانکی به طور مستقیم زیر نظر دولت ها و حکومت ها فعالیت دارن. به همین دلیل امکان دستکاری دولت در آن ها وجود داره. از طرفی در این سیستم ها مالکیت و کنترل پولتون به عهده شما نیست. بانک ها به سادگی میتونن حساب های کاربری افراد مختلف رو مسدود کنن. به همین دلیله که در بیشتر کشور ها، حکومت مرکزی از گسترش و جایگزینی ارزهای دیجیتال نگران هستن. برای کسب اطلاعات بیشتر می تونید مقاله ارز دیجیتال چیست؟ رو هم مطالعه نمایید

مزیت های ارزهای دیجیتال

احتمالا در آینده ای نه چندان دور ارزهای دیجیتال موفق به پیشی گرفتن از ارزهای فیات بشن. در این صورت سیستم های مالی به طور کامل غیر متمرکز میشن. به همین دلیل دولت مردان هم نمیتونن ارزش دارایی های دیجیتالی شما رو دستکاری کنن. همچنین مقدار دارایی ها و نقل و انتقالاتی که هر شخص انجام میده، کاملا محرمانه میمونه.
از مزیت های دیگری که ارزهای دیجیتال دارن، حذف واسطه ها و اشخاص سوم در معاملات است. به این ترتیب مشاغل واسطه ای از بین میرن و قیمت محصولات و خدمات به شکل منطقی تری تعیین میشه که این موضوع کمک بسیار بزرگی به مصرف کنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات میکنه. همچنین میزان هزینه های مربوط به مشاغل مختلف هم کاهش پیدا میکنه.

نگرانی های مربوط به جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول فیات

تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول و جایگزینی این دو نوع دارایی، چالش ها و نگرانی هایی رو هم به همراه داره. برای اینکه بتونیم سیستم های مالی غیر متمرکز رو بهتر درک کنیم، لازم هست که شناخت کافی رو از معایب و چالش هایی که با آن ها روبرو خواهیم بود، داشته باشیم. 
اولین چالشی که در این مسیر پیش روی ما قرار داره، بی ارزش شدن ارزهای سنتی است. در صورتی که میزان کاربرد و استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر از پول های فیات بشه، پول های کاغذی ارزش خودشون رو از دست میدن. به همین دلیل خسارت های بسیاری به اکثریت مردم جهان وارد میشه. در چنین دوره ای فقط دارایی های مختلف از جمله ملک، طلا، سهام و ارزهای دیجیتال هستن که میتونن راه نجاتی برای پول های فیات شما باشن.
در این صورت جهان و سیستم های بانکی باید تغییرات گسترده ای رو در زیر ساخت های خودشون فراهم کنن تا استفاده از ارزهای دیجیتال امکان پذیر بشه. این موضوع یکی دیگه از هزینه هایی است که برای عبور از پول های فیات و رسیدن به یک سیستم مالی غیر متمرکز باید پرداخت بشه. همچنین باید زیر ساخت هایی برای تبدیل دارایی های سنتی به ارزهای دیجیتال وجود داشته باشه. در این صورت دارایی و سرمایه های فیات افراد از بین نمیرن.
علاوه بر چالش ها و مشکلاتی که پیش روی موسسات مالی قرار داره، دولت ها هم با برخی از مسائل دست و پنجه نرم میکنن. همونطور که پیشتر هم گفتیم دولت ها با تسلط بر منابع مالی کشور و سیستم های بانکداری، کنترل اقتصاد و تنظیم بازار کالا و محصولات رو به عهده دارن. از طرفی با سیاست های انقباضی و انبساطی ارزش ارز ملی کشور رو در مواقع بحرانی کنترل میکنن.
با به قدرت رسیدن رمز ارزها در جهان، اختیارات دولت ها هم در کنترل اقتصاد جهان کاهش پیدا میکنه. چرا که امکان دستکاری در ارزهای دیجیتال یا تغییر میزان عرضه آن ها وجود نداره. به همین دلیل تاثیر ارز دیجیتال بر اقتصاد جهان بیشتر به وسیله عرضه و تقاضای جهانی ارزهای دیجیتال تعیین میشه و از این نظر پیچیده تر است.

مزیت های ارزهای دیجیتال

ویژگی های مثبت ارز دیجیتال نسبت به پول فیات چیست؟

از مهمترین دلایل برای جایگزینی ارزهای دیجیتال و پول فیات رو میتونیم ویژگی ها و مزیت هایی که ارزهای دیجیتال نسبت به پول فیات دارن عنوان کنیم. به همین دلیل شناخت مزیت های ارزهای دیجیتال میتونه به پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال کمک کنه. به همین دلیل برخی از مهمترین مزیت ارزهای دیجیتال رو بیان کنیم:

سیستم غیر متمرکز و بدون واسطه

مهمترین و اصلی ترین ویژگی که در ارزهای دیجیتال وجود داره، سیستم غیر متمرکز این نوع دارایی ها است. به دلیل همین ویژگی هیچ شخص، موسسه یا سازمانی نمیتونه این بازار رو تنظیم و کنترل کنه. از طرف دیگر هیچ واسطه و فرد سومی در معاملات و تراکنش های این دارایی ها وجود نداره.

امنیت بالا

این روز ها امنیت یکی از مهمترین مسائل در دنیای دیجیتال است. مخصوصا که میزان سرقت از کارت های بانکی و جرایم سایبری به شدت افزایش پیدا کرده. اما در ارزهای دیجیتال به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین، میزان امنیت معاملات بسیار افزایش پیدا میکنه. به این ترتیب امکان از دست دادن دارایی های دیجیتالیتون به شدت پایین میاد.

عدم کنترل بازار توسط حکومت و دولت ها

دولت ها همواره به دنبال کنترل و مدیریت بازار ها هستن. تاثیری که قدرت ها در کنترل بازار های مالی دارن، غیر قابل انکار است. در بخش قبل در مورد تاثیری که دولت ها بر ارزش پول فیات دارن، توضیحاتی رو بهتون دادیم. این در حالیه که ارزش گذاری بر ارزهای دیجیتال بر اساس میزان عرضه و تقاصا انجام میشه.

شرایط پرداخت

سیستم تراکنش ارزهای دیجیتال مزیت ها و ویژگی های مثبت بسیار زیادی رو نسبت به پرداخت های بانکی داره. مثلا برای انجام تراکنش ها با ارز دیجیتال در هر ساعت از شبانه روز و در هر 7 روز هفته و بدون توجه به تعطیلات بین المللی امکان پذیره. این در حالیه که در کشور ما برای کارت به کارت و انتقال پول در یک روز سقف مشخصی انتخاب شده.
از طرف دیگه این تراکنش ها بسیار سریعتر و کم هزینه تر هستن. همچنین با استفاده از ارزهای دیجیتال امکان عبور از هر گونه محدودیت ژئوپولیتیکی و مکانی وجود داره. به عبارت دیگه با رمز ارزها میتونین در کمتر از چند ثانیه و با کمترین هزینه ممکن، هر مقدار دارایی رو که خواستید، به نقطه ی دیگری از جهان ارسال کنین. این مزیت یکی از مهمترین موراد تاثیر ارز دیجیتال بر اقتصاد ایران ست.

مزیت های ارز های دیجیتال

ایرادات وارد بر ارز دیجیتال

البته با وجود تمام نکات مثبتی که در مورد ارزهای دیجیتال عنوان کردیم، این نوع دارایی ها عیب هایی رو هم دارن؛ همچنین با وجود تردید های بسیار زیادی که مردم در استفاده از این نوع دارایی ها دارن، سرعت جایگزینی ارزهای دیجیتال و پول فیات رو کاهش داده. حل این مشکل تنها با افزایش آگاهی مردم نسبت به ارزهای دیجیتال و بی ارزش بودن پول های فیات امکان پذیره.
مهمترین نکات منفی در مورد ارز دیجیتال موارد زیر هستند:

عدم آگاهی بسیاری از افراد در مورد رمز ارزها

با وجود سر و صدای بسیار زیادی که ارزهای دیجیتال تو چند سال گذشته به پا کردن، هنوز بیشتر مردم جهان اطلاعات دقیقی رو در مورد این دارایی ها ندارن. البته برخی از افراد هم بعد از شناخت این دارایی ها، ازشون به عنوان کلاهبرداری یاد میکنن. تنها راه برای رسیدن به یک سیستم غیر متمرکز در سراسر جهان، متقاعد کردن سایر افراد نسبت به ارزشمندی این دارایی هاست. هر چقدر روند افزایش آگاهی مردم جهان با سرعت بیشتری انجام شود، مونع موجود در مسیر کریپتوکارنسی ها نیز سریعتر از بین میروند.

نوسانات بسیار زیاد رمز ارزها

وجود ثبات و بازده مناسب در بازارهای مالی همواره یکی از دغدغه های بزرگ سرمایه گذاران در این حوزه بوده. البته چنین چیزی در بازار های مالی غیر ممکنه؛ چرا که ماهیت اصلی این بازار ها نوسان و تغییرات قیمت است. چنین نوسانات در ارزهای دیجیتال شدت بسیار بیشتری رو داره.
البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که بازار کریپتوکارنسی ها بسیار نابالغ میباشد و از نظر میزان سرمایه هم جایگاه پایین تری رو نسبت به سایر بازارهای مالی داره. فعالان این بازارها به نوسانات شدید (40 درصد) عادت دارن. دوره جامع آموزش پرایس اکشن در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

نداشتن بیمه و پشتوانه

نبود واسطه و وجود امنیت بسیار بالا در ارزهای دیجیتال، گاهی اوقات میتونه به یک شمشیر دو لبه تبدیل بشه. دلیل این مسئله، رو میتونیم در غیر قابل بازگشت بودن تراکنش ها دونست. درسته که احتمال هک یا سرقت ارزهای دیجیتال بسیار کمه، اما با این وجود ممکنه که چنین اتفاقی براتون رخ بده. در این صورت هیچ راهی بری برگرداندن ارزهای دیجیتال شما وجود نداره.

مزیت های ارزهای دیجیتال

همچنین هیچ گونه پشتوانه و یا بیمه ای برای دارایی های دیجیتالی عرضه نشدن. در حالی که پول به سرقت رفته از بانک ها به دلیل وجود بیمه، به مشتری ها و بانک برگردونده میشه. به همین دلیل استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای نگهدارایی دارایی های شما اهمیت بسیار بالایی رو داره.

دلیل تاثیر ارزهای دیجیتال به پول فیات چیست؟

دلایل متعددی در سراسر جهان وجود دارن که ارزش پول های فیات رو به شدت کاهش میدن. در این مقاله برخی از این عوامل رو با هم بررسی میکنیم و در مورد چگونگی تاثیر پذیری ارزهای دیجیتال از آن ها و تاثیر ارز دیجیتال بر اقتصاد جهان صحبت میکنیم:

1.    پول های فیات هر روز بیشتر از قبل ارزش و اعتبار خود را از دست میدهند

همنطور که قبلا هم بهتون گفتیم دولت ها در مواقع بحرانی و حساس اقدام به چاپ پول میکنن. افزایش نقدینگی در جامعه برابر با افزایش تورم است. به عبارت دیگه با افزایش حجم پول، ارزش آن کاهش پیدا میکنه. به همین دلیل بیشتر مردم برای در امان ماندن از اثرات تورم و کاهش ارزش دارایی هایی که دارن، ترجیح میدن که طلا یا ارز دیجیتال بخرن.
با همه گیری کرونا هم چنین اتفاقی افتاد و ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی رو تجربه کردن. از طرفی در سال 2020 نتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد که ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ و طلا رو افزایش میداد. به همین دلیل بیشتر سرمایه گذاران بزرگ جهان نیز وارد دنیای کریپتوکارنسی ها شدن.

2.    عوامل داخلی بازار ارزهای دیجیتال

برخی از عوامل داخلی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن که باعث پیشی گرفتن این دارایی ها از پول های فیات شدن. یکی از این عوامل هاوینگ بیت کوین بود که طی آن میزان بیت کوین های استخراجی، نصف میشود. مقاله هاوینگ بیت کوین چیست؟ شما را با این موضوع بیشتر آشنا خواهد کرد.
در ابتدای سال 2020 که هاوینگ صورت گرفت، هر واحد بیت کوین 8700 دلار قیمت داشت. در حالی که پس از آن قیمت این رمز ارز به بیش از 64 هزار دلار رسید.

برتری های ارزهای دیجیتال بر فیات

3.    استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان پول بین المللی

در یکی دو سال گذشته و با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، استفاده از این دارایی ها به عنوان روشی برای پرداخت نسبت به Paypal و Millenials بسیار بیشتر شد. از طرف دیگه پی پال به کاربرانش اجازه خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو داد. همچنین کاربرها میتونستن با استفاده از ارزهای دیجیتال و بدون پرداخت کارمزد، تراکنش انجام بدن. به این ترتیب تبدیل ارز دیجیتال به پول فیات و برعکس، با استفاده از Paypal بسیار ساده تر از قبل شده.

4.    جلوگیری از تورم با استفاده از کریپتوکارنسی ها

تأثیر ارزهای‌ دیجیتال بر پول باعث شده که میزان ورودی سرمایه ‌ها در شاخص سهام سرمایه‌گذاری بیت کوین یا GBTC، در تاریخ اکتبر ۲۰۲۰ نسبت به سرمایه های ورودی به صندوق قابل معامله (ETF) طلا، رشد چشم‌گیری رو داشته باشه. همونطور که قبلا هم اشاره شد، سرمایه‌گذاران برای حفاظت از دارایی های خودشون در برابر تورم ارزهای فیات، به بازار ارزهای دیجیتال روی آوردن. این در حالی است که این روزها بازار پول و طلا با چالش‌های اساسی روبه‌رو هستن و ثبات بسیار پایینی رو دارن.

5.    ورود دولت ها و بانک های مرکزی به دنیای رمز ارزها

با توجه به افزایش نفوذ ارزهای دیجیتال بین مردم، برخی از دولت ها و حکومت ها به این نتیجه رسیدن که بهتره از قافله عقب نمونن و رمز ارز ملی خودشون رو تولید کنن. به نظر میاد که کشور های مختلف استیبل کوین هایی را به عنوان جایگزینی برای پول فیات خود انتشار بدن.
استیبل کوین به رمز ارزهایی گفته میشه که برای گریز از نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شدن. کشور چین یکی از اولین حکومت ها بود که در این زمینه دست به اقدام و تصمیم گیری زد. نتیجه این کار دولت چین ارائه یوآن دیجیتالی بود که به منظور کمک به اقتصاد چین، ردیابی پول و جلوگیری از فعالیت های مالی غیر قانونی مثل پولشویی و تروریسم، ارائه شده.

دلیل برتری ارزهای دیجیتال

کلام پایانی

حتی اگه جایگزینی رمز ارزها و پول های سنتی رو نادیده بگیریم، باز هم نمیشه تاثیر ارزهای دیجیتال به پول های فیات رو نادیده گرفت. همه گیری کرونا به همه مردم جهان ثابت کرد که ارزش دارایی های اون ها به وسیله عملکرد دولت و موسسات مالی تعیین میشه و هر گونه تورم و کاهش ارزش دارایی ها به دلیل رفتار های دولت و بانک مرکزی یک کشور است.
در نتیجه بازار ارزهای دیجیتال به دلیل غیر قابل دستکاری بودن، یکی از بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری تبدیل شد. البته نباید فراموش کرد که این بازار شامل ریسک و خطراتی است و نباید بدون دانش و اطلاعات کافی وارد آن شوید. آکادمی ارزسنج دوره آموزش ارز دیجیتال و ویدیو های مختلفی را برای افزایش سطح دانش کاربرانش در این حوزه تهیه کرده. پیشنهاد میکنیم که برای ورود به این بازار حتما از این منابع و اطلاعات ارزشمند اون ها استفاده کنید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رایج کشورها (آیا کریپتوکارنسی ها جایگزین ارزهای فیات میشوند؟)

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    عالی و کامل مثل همیشه👍👍👌

در مورد بررسی تاثیر ارزهای دیجیتال بر پول فیات رایج کشورها (آیا کریپتوکارنسی ها جایگزین ارزهای فیات میشوند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :4+75 = ?