تایید هویت دو عاملی(2FA) چیست؟(آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تایید هویت دو عاملی(2FA) چیست؟(آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی)"


  • 18:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

در مقاله تایید هویت دو عاملی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تایید هویت دو عاملی و روش های احراز هویت دو مرحله ای و اموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی برای شما ارائه می کنیم. بهتره بدونین که امروزه خیلی از افراد به بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال علاقه زیادی پیدا کردن و در اون سرمایه گذاری می کنند. 

این بازارها از رونق خیلی زیادی برخوردار هستن و افرادی زیادی با ورود به این بازارها سودهای زیادی به دست میارن. البته توجه داشته باشین که اگه افراد بدون دانش و اطلاعات کافی وارد این بازار بشن، ممکنه سرمایشون از دست بره. بنابراین یکی از شرط های مهم برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، داشتن اطلاعات کافی در مورد این بازار هست.

با اینکه بازار ارزهای دیجیتال مورد توجه خیلی از افراد و معامله گران شده، ولی این بازار مشکلات زیادی هم داره که از جمله از اون ها میشه به احتمال از دست دادن سرمایه و خطرات امنیتی بازار ارزهای دیجیتال اشاره کنیم. بهتره بدونین که در بازار کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال، هر کسی مسئول دارایی های خودش هست و در واقع بانک شخصی خودش رو داره و باید به اون نظارت داشته باشه و اون رو مدیریت بکنه. دلیل انجام این کار، دیجیتالی بودن این بازار هست و امکان حضور فیزیکی افراد در اون وجود نداره.برای مطالعات بیشتر در زمینه ارزهای دیجیتال می تونید به صفحه آموزش ارز دیجیتال در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

با پیدایش ارزهای دیجیتال و افزایش محبوبیت اون ها، سرگرمی جدید برای هکرها به وجود اومد. اون ها با حمله به صرافی ها و کیف پول های متصل به اینترنت که شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست، فعالیت خودشون در این زمینه رو هم توسعه میدن.

 از اونجایی که خیلی از حساب ها به صورت آنلاین به وجود میاد و فقط با اسم کاربری و رمز عبور در دسترس هست، امنیت زیادی نداره. به این ترتیب به یک لایه امنیتی دیگه ای هم نیاز هست تا دارایی های شما رو از دسترس هکرها دور نگه داره. تایید هویت دو عاملی با 2FA نوعی لایه امنیتی هست که امنیت دارایی های شما رو زیاد می کنه. به همین منظور ما در مقاله تایید هویت دو عاملی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تایید هویت دو عاملی و روش های احراز هویت دو مرحله ای و آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی برای شما ارائه می کنیم.

تایید هویت دو عاملی چیست؟

 تایید هویت دو عاملی چیست؟

در پاسخ به سوال تایید هویت دو عاملی چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که تایید هویت دو عاملی که به اختصار 2FA نیز گفته میشه، روشی برای ورود به حساب کاربری و یا کیف پول هست که در اون سیستم برای اینکه اطمینان حاصل بشه که کسی که قصد ورود داره خود کاربر هست و هکر نیست استفاده میشه.برای مطالعه بیشتر در مورد کیف پول ها به مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

بهتره بدونین که با استفاده از تایید هویت دو عاملی ابتدا کاربر، نام کاربری و کلمه عبور خودش رو وارد می کنه و بعدا به جای دسترسی سریع به حساب، از اون خواسته میشه تا برای اینکه ثابت کنه واقعا صاحب اون حساب هست، اطلاعات اضافی دیگه رو هم وارد می کنه.

برای مثال اگه در ایمیل خودتون تایید هویت دو عاملی رو فعال کنین، در هنگام درخواست برای ورود به حساب علاوه بر کلمه عبور از شما خواسته میشه تا از طریق گوشی یا هر وسیله دیگه تون هویت خودتون رو تایید کنین. به عبارت دیگه تایید هویت دو عاملی یه لایه اضافی در زمان وارد شدن به حساب کاربری افراد در سایت ها و برنامه های متفاوت هست. 

بعد از این که شما در سایت ثبت نام کردین و رمز عبور وارد کردین، یه کد مخصوص به شماره موبایل یا ایمیل شما فرستاده میشه که باید اون رو برای وارد شدن به حساب کاربریتون، وارد کنین. اگه بخواهیم به زبان ساده تر، توضیحی در مورد تایید هویت دو عاملی برای شما ارائه بدیم، می تونیم بگیم که تایید هویت دو عاملی یا 2FA یکی از بهترین روش ها برای حفظ امنیت در فضای اینترنت هست. همچین تایید هویت دو عاملی روشی برای وارد شدن به حساب کاربری هست.

این روش در صرافی های ارز دیجیتال نیز برای بالا بردن سطح امنیت حساب کاربری کاربران مورد استفاده قرار می گیره. به این ترتیب صرافی برای این که مطمئن بشه کسی که می خواد وارد حساب کاربری بشه، صاحب حساب هست، از کاربری می خواد برای تایید هویت خودش از دو عامل مختلف استفاده بکنه. در ادامه این دو عامل رو برای شما توضیح می دیم.

بررسی عوامل تایید هویت دو عاملی:

بررسی عوامل تایید هویت دو عاملی:

همونطور که گفتیم، تایید هویت دو عاملی یا 2FA، روشی برای وارد شدن به حاسب کاربری افراد در سایت های مختلف و صرافی های ارز دیجیتال هست. صرافی های ارز دیجیتال با استفاده از این روش اطمینان حاصل می کنند که کسی که قصد داره وارد حساب کاربری بشه، صاحب اون حساب هست و هکر نیست.

به این ترتیب صرافی هایی که از تایید هویت دو عاملی پشتیبانی می کنند، از کاربران می خوان تا در زمان وارد شدن به حساب کاربری، علاوه بر وارد کردن رمز عبور خودشون، بعضی اطلاعات اضافی نیز وارد کرده و سپس وارد حساب بشن. بهتره بدونین که صرافی ها این کار رو با استفاده از دو عامل اجرایی می کنند که در این قسمت از مقاله تایید هویت دو عاملی چیست؟ این دو عامل رو مورد بررسی قرار می دیم.

•    عامل اول

یکی از عواملی که صرافی های ارز دیجیتال از کاربران برای امنیت حساب کاربری خودشون می خوان، چیزی هست که سیستم اون رو می دونه، یعنی اون رو قبلا در مراحل ثبت نام از کاربر دریافت کرده و در حافظه خودش ذخیره کرده، برای مثال رمز عبور.

•    عامل دوم

عامل دومی که صرافی های ارز دیجیتال از کاربر می خوان این هست که چیزی رو ثابت بکنه برای مثال چیزی باشه که ثابت بکنه که کلمه عبور رو خود صاحب حساب وارد کرده و فرد دیگه ای اون رو وارد نکرده. همچنین این عامل می تونه رمز یه بار مصرف، تایید ایمیل یا تایید پیامکی باشه. بهتره بدونین که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به جای دسترسی فوری به حساب، از اون خواسته میشه تا اطلاعات دیگه ای هم وارد بکنه.

عامل ثابت کننده چیست؟

عامل ثابت کننده چیست؟

به عامل دومی که صرافی ها برای افزایش سطح امنیت حساب کاربری افراد استفاده می کنند، عامل ثابت کننده گفته میشه که این عامل ثابت می کنه کسی که رمز عبور رو وارد کرده خود کاربر هست و فرد دیگه ای این رمز عبور رو وارد نکرده. عامل ثابت کننده می تونه به چند روش متفاوت انجام بشه که در این قسمت از مقاله 2FA چیست؟ این روش ها رو برای شما توضیح می دیم.

•    استفاده از اطلاعاتی که خود کاربر می داند

یکی از روش های تایید هویت دو عاملی که در صرافی ها مورد استفاده قرار می گیره این هست که صرافی از کاربر می خواد اطلاعاتی بگیره که خودش اون ها رو می دونه. برای مثال کاربر می تونه به سوالات خصوصی پاسخ بده یا با کلیک کردن بر روی یه کلید خاص هویت خودش رو تایید بکنه.

•    سوال در مورد امکاناتی که در اختیار کاربر قرار دارند

یکی دیگه از روش ها تایید هویت دو عاملی، سوال در مورد امکاناتی هست که در اختیار کاربران قرار دارن. در این روش کاربر می تونه توسط یکی از تجهیزات الکترونیکی که در اختیار داره، هویت خودش رو تایید بکنه. همچنین این ابزار می تونه کارت اعتباری، گوشی همراه یا توکن های سخت افزاری باشه.

•    اطلاعات فیزیکی که کاربر دارد

یکی دیگه از روش ها تایید هویت دو عاملی، سوال پرسیدن از اطلاعات فیزیکی هست که کاربر داره. در این روش از الگوهای بیومتریکی مثل اثرانگشت، اسکن قرنیه چشم و... برای تایید هویت استفاده میشه. بهتره بدونین که این روش ها معمولا امن تر و پیشرفته تر هستن.

روش های تایید هویت دو عاملی:

روش های تایید هویت دو عاملی:

در حال حاضر روش های متفاوتی برای تایید هویت دو عاملی وجود داره که احتمال داره بعضی از این روش ها امنیت زیادی داشته باشن، ولی امنیت زیادتر ممکنه با رمزهای پیچیده تر همراه باشه. به همین منظور در این بخش از مقاله 2FA چیست؟ به بررسی روش های تایید هویت دو عاملی می پردازیم.

•    استفاده از تجهیزات سخت افزاری

یکی از روش های تایید هویت دو عاملی، استفاده از تجهیزات سخت افزاری هست. این سخت افزارها یا تجهیزات الکترونیکی سایزهای کوچکی دارن که هر چند ثانیه یکبار یه عدد جدید به وجود میارن. همچنین کاربرد این سخت افزارها این هست که وقتی که کاربر می خواد به حساب خودش وارد بشه، باید کد 2FA رو در سایت وارد کنه تا بتونه به حسابش دسترسی داشته باشه. همچنین این نوع سیستم امنیتی در گذشته در خیلی از حساب های بانکی اجرا می شد.

•    استفاده از پیام متنی و صوتی

یکی دیگه از روش های تایید هویت دو عاملی، استفاده از پیام متنی و صوتی هست. این روش برای احراز هویت دو عاملی با گوشی هوشمند ارتباط مستقیمی داره. به این ترتیب بعد از اینکه نام کاربری و مرز عبور رو وارد کردین، پیامی به صورت متنی یا صوتی بهتون فرستاده میشه. بهتره بدونین که روش کار این روش نیز مثل استفاده از سخت افزارها هست.

•    استفاده از نرم افزارها

یکی دیگه از روش ها تایید هویت دو عاملی، استفاده از نرم افزارهاست. این روش احراز هویت دو عاملی محبوبیت زیادی داره و می تونه جایگزین مناسبی برای دو روش بالا باشه. همچنین در این روش کد یکبار مصرف برای شما ارسال میشه.
 به این ترتیب کاربران برای استفاده از این روش باید یکی از برنامه های 2FA رو دانلود کرده و روی گوشی های خودشون نصب کنند.

ارتباط احراز هویت دو عاملی با ارزهای دیجیتال چیست؟

ارتباط احراز هویت دو عاملی با ارزهای دیجیتال چیست؟

نوبت به این رسیده تا در این قسمت از مقاله 2FA چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارتباط احراز هویت دو عاملی با ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم. وقتی که شما در یه صرافی و یا کیف پول ثبت نام می کنین و برای خودتون حساب کاربری به وجود میارین، در صورت بودن ویژگی احراز هویت دو عاملی برای افزایش سطح امنیت حساب کاربری خودتون، حتما این گزینه رو فعال کنین. بهتره بدونین که اکثر صرافی های ارز دیجیتال از قابلیت احراز هویت دو عاملی برخوردار هستن و از این طریق امنیت دارایی های کاربران رو فراهم می کنند.

اگه شما نیز علاقه دارین تا وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنین، در اولین قدم باید برای خودتون کیف پول ارز دیجیتال به وجود بیارین تا بتونین ارزهای دیجیتال خریداری شده تون رو در این والت ها به دست بیارین. به همین منظور ما توصیه می کنیم که اگه می خواهین برای خودتون کیف پول دیجیتالی به وجود بیارین، حتما کیف پولی رو انتخاب کنین که قابلیت احراز هویت دو عاملی رو داشته باشه. سپس بعد از اینکه برای خودتون حساب ایجاد کردین، سریع احراز هویت دو عاملی رو فعال کنین تا از جلوی چشم هکرها در امان بمونین.

اهمیت استفاده از تایید هویت دو عاملی چیست؟

بهتره بدونین که احراز هویت دو مرحله ای سطح امنیتی حساب کاربری شما رو افزایش میده. همچنین شما می تونین با فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای، امنیت حساب کاربری خودتون رو در صرافی و کیف پول دیجیتال بیشتر کنین.
 با افزایش امنیت حساب کاربری، خیالتون راحته که مشکلی برای شما پیش نمیاد. نکته قابل توجه این هست که زمانی که احراز هویت دو مرحله ای رو فعال کردین، نباید دیگه بیخیال امنیت حسابتون بشین، چون ممکنه هکرها با روش ها مختلفی تایید هویت دو عاملی شما رو به دست بیارن و وارد حسابتون بشن.

آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی:

در این قسمت از مقاله 2FA چیست؟ به آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی می پردازیم. بهتره بدونین که هر صرافی یا نرم افزاری می تونه روش مخصوص خودش رو برای احراز هویت دو مرحله ای داشته باشه، ولی بیشتر صرافی ها از نرم افزار google authenticator پشتیبانی می کنند. روش استفاده از این برنامه به این صورت هست که کاربر باید نرم افزار رو نصب کنه و از بخش امنیت در حساب کاربری خودش با اسکن کد QR این قابلیت و ویژگی رو در حساب خودش فعال بکنه.

صرافی هایی که قابلیت احراز هویت دو مرحله ای رو دارن، به کاربر یه کلید خصوصی میدن که اگه تلفن همراه خودش رو گم کرد یا به هر صورتی نرم افزار از گوشیش پاک شد، بتونه حساب خودش رو بازیابی بکنه و به حساب خودش دسترسی داشته باشه. در نتیجه باید این کلید رو در جایی امن یادداشت و نگهداری کنین. در ادامه به آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی در صرافی بایننس می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشین تا با نحوه فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای در این صرافی آشنا بشین.

مرحله اول: مراجعه به قسمت Security

تایید هویت دو عاملی

همونطور که گفتیم، اکثر صرافی های ارز دیجیتال از قابلیت تایید هویت دو عاملی پشتیبانی می کنند، صرافی بایننس نیز یکی از این صرافی هاست. برای اینکه بتونین احراز هویت دو مرحله ای رو در این صرافی فعال کنین، باید وارد حساب کاربری خودتون در این صرافی بشین و به قسمت امنیت یا Security مراجعه کنین. سپس در این قسمت روی گزینه فعال کردن 2FA کلیک کنین. برای آشنایی با 4 صرافی برتر ارز دیجیتال در سال 2021 به مقاله ای با همین نام در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

مرحله دوم: فعال کردن گزینه 2FA

تایید هویت دو عاملی

بعد از اینکه از وارد بخش امنیت حساب کاربریتون شدین، صفحه ای مثل تصویر بالا برای شما نمایش داده میشه. همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، با باز شدن صفحه امنیت، تنظیمات فعال کردن 2FA برای شما فراهم هست. بهتره بدونین که صرافی بایننس از سه روش برای تایید هویت دو عاملی پشتیبانی می کنه.

مرحله سوم: استفاده از سخت افزارها

تایید هویت دو عاملی

همونطور که گفتیم، صرافی بایننس از سه روش مختلف برای احراز هویت دو مرحله ای استفاده می کنه که یکی از این روش ها استفاده از سخت افزارهاست. این سخت افزارها شبیه به فلش هست و به کامپیوتر متصل میشه و هر یک دقیقه یکبار یه کد به وجود میاره. همچنین صرافی Binance در این روش استفاده از سخت افزار Yubikey رو برای کاربران پیشنهاد و توصیه می کنه.

مرحله چهارم: استفاده از نرم افزارها

تایید هویت دو عاملی

یکی دیگه از روش های احراز هویت دو مرحله ای در صرافی بایننس، استفاده از نرم افزارهاست. شما می تونین از نرم افزار Google Anthenticator به عنوان یکی از برنامه های احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنین که هر یک دقیقه یبار کد جدید تولید می کنه.
 همچنین بهتره بدونین که این برنامه از بهترین و محبوب ترین نرم افزارها برای احراز هویت دو عاملی هست. برای استفاده از این نرم افزار اول باید این برنامه رو دانلود کنین و روی گوشیتون نصب کنین.

مرحله پنجم: کلیک بر روی گزینه Enable

تایید هویت دو عاملی

بعد از اینکه نرم افزار Google Anthenticator رو نصب کردین، باید این برنامه رو در صرافی بایننس اجرا کنین. همونطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنین، برای اینکه بتونین این نرم افزار رو در داخل صرافی بایننس اجرا کنین باید در بخش تنظیمات فعال کردن 2FA، روی گزینه Enable کلیک کنین.

مرحله ششم: اجرا کردن برنامه

تایید هویت دو عاملی

بعد از اینکه روی گزینه Enable کلیک کردین، صفحه ای مثل تصویر بالا برای شما نشون داده میشه که مراحل فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای با استفاده از برنامه Google Anthenticator به صورت مرحله به مرحله برای شما نشون داده میشه. در مرحله اول همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، میشه با توجه به سیستم عامل گوشیتون، یکی از نسخه های اندروید یا ios رو دانلود بکنین و یا اگه این برنامه رو از قبل داشته باشین، روی گزینه Next کلیک کنین تا وارد مرحله بعدی بشین.

مرحله هفتم: اسکن کد QR

تایید هویت دو عاملی

بعد از اینکه روی گزینه next کلیک کردین، صفحه ای مثل تصویر بالا برای شما نشون داده میشه که شامل یه کد QR هست. این کد QR رو باید با استفاده از موبایل و برنامه Google Anthenticator اسکن کنین. همچنین می تونین به جای اسکن این کد، عبارت موجود در تصویر رو به صورت دستی در نرم افزار وارد کنین. سپس بر روی گزینه Next کلیک کنین تا به مرحله بعدی وارد بشین.

مرحله هشتم: یادداشت کردن کلمات

تایید هویت دو عاملی

بعد از اینکه کد QR رو وارد نرم افزار کردین و روی گزینه Next کلیک کردین، صفحه ای مثل تصویر بالا برای شما نشون داده میشه. همونطور که مشاهده می کنین در این صفحه برای شما یه کدی نمایش داده میشه که باید این کد رو در کاغذ یادداشت کنین و جای امن نگهداری کنین. همچنین این کد به این دلیل داده شده که اگه تلفن همراه شما گم شد یا شکست، بتونین احراز هویت دو عاملی خودتون رو با گوشی دیگه ای انجام بدین.

مرحله آخر: وارد کردن رمز عبور

تایید هویت دو عاملی

در مرحله اخر برای تکمیل مراحل فعال سازی تایید هویت دو عاملی در صرافی بایننس باید رمز عبوری که در زمان ایجاد حساب کاربری استفاده کردین رو به همراه رمز عبوری که برنامه گوگل آتنتیکیتور برای یک دقیقه در اختیار شما قرار داده رو وارد کنین. بعدا روی گزینه Subtim کلیک کنین. با زدن روی این گزینه احراز هویت دو مرحله ای حساب کاربری شما با استفاده از اپلیکیشن Gooogle Anthenticator فعال میشه.

اکنون که با نحوه فعال سازی تایید هویت دو عاملی حساب کاربری صرافی بایننس اشنا شدین، توصیه می کنیم همین الان این قابلیت امنیتی رو در صرافی بایننس روی حساب کاربری خودتون اجرا کنین تا امنیت حساب کاربری شما بیشتر بشه و هکرها نتونن به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشن.

همچنین شما می تونین فعال سازی تایید هویت دو عاملی رو با استفاده از پیام کوتاه یا SMS انجام بدین که هم امنیت پایین تری نسبت به دو روش قبل داره و هم در صرافی هایی مثل بایننس که ایران رو در لیست تحریم خودش قرار داده، امکان احراز هویت با این روش و توسط شماره تلفن های ایران امکان پذیر نیست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم تا در مقاله تایید هویت دو عاملی(2FA) چیست؟ اطلاعاتی در مورد احراز هویت دو عاملی برای شما ارائه کنیم. همچنین در این مقاله آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی رو برای شما توضیح دادیم. همونطور که گفتیم، تایید هویت دو عاملی که به اختصار 2FA نیز گفته میشه، روشی برای ورود به حساب کاربری و یا کیف پول هست، که در اون سیستم برای اینکه میخواد مطمئن بشه که کسی که قصد ورود داره خود کاربر هست و هکر نیست.

همچنین بعد از اینکه یاد گرفتین چجوری این قابلیت رو اجرا کنین، به شما توصیه می کنیم تا برای افزایش سطح امنیت حساب کاربری خودتون در بایننس، این ویژگی رو فعال کنین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تایید هویت دو عاملی(2FA) چیست؟(آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی)

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    👍❤❤ممنون بابت مقاله عالی تون

  1. Dealit (1400/12/17)

    خیلی خوبه ولی واقعا حوصله میخواد هی بری کد بزن

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      به هر حال برای بالا رفتن امنیت دارایی هامون لازم هست حتما انجام بدیم.

  1. امین عبادی (1400/12/17)

    سلام این اموزش خیلی بهم کمک کرد و همین الان تایید هویت دو عاملی رو طبق این اموزش فعال کردم مرسی از راهنمایی شما

  1. مریم رضازاده (1400/12/18)

    مقاله خوبی بود ممنون ، فقط ی سوال کدوم روش امنیتش تضمینی و بدون خطاست؟

در مورد تایید هویت دو عاملی(2FA) چیست؟(آموزش فعال سازی تایید هویت دو عاملی) نظر دهید
سوال امنیتی :8+75 = ?