کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ (روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال و مقابله با آن ها)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ (روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال و مقابله با آن ها)"


  • 03:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 14 دقیقه

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست و چرا تا این حد رواج پیدا کرده؟ درسته که بازار ارزهای دیجیتال فرصت بی نظیری برای سرمایه گذاری به حساب میاد، اما در صورتی که بدون اطلاعات کافی وارد این حوزه بشید، احتمال گیر افتادن در یک پروژه اسکم وجود داره. البته کلاهبرداری رمز ارزها از همون ابتدا در این بازار وجود داشته؛ اما با توجه به افزایش قابل توجه تعداد سرمایه گذاران این بازار، میزان کلاهبرداری ها هم افزایش پیدا کرده.
طبیعیه که با افزایش مقبولیت کریپتوکارنسی ها و پیشرفت تکنولوژی در این پروژه ها، روش های کلاهبرداری جدیدتری هم بوجود میان. به همین دلیل برای افزایش امنیت سرمایه های دیجیتالیتون، بهتره انواع روش های کلاهبرداری ارز ییجیتال رو بشناسین و راه های مصونیت از اون ها رو بدونین. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در یک مقاله کامل، به این موضوع بپردازیم.
در این مطلب شما رو با متداول ترین روش های کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال آشنا میکنیم. همچنین پیشنهاد میدیم که بعد از مطالعه، این مقاله و اطلاعاتی که در اون به شما دادیم رو به دوستان و آشنایانی که به تازگی فعالیتشون رو در بازار کریپتوکارنسی ها آغاز کردن معرفی کنید. امیدواریم که به این ترتیب در آموزش ارز دیجیتال ارزسنج گام کوچکی رو برای کاهش تخلفات در حوزه رمز ارزها و از دست رفتن سرمایه های هموطنانمون برداشته باشیم.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

قبل از هر چیزی بهتره در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال توضیحاتی رو بهتون بدیم. همونطور که میدونین دنیای ارزهای دیجیتال تماما بر بستر شبکه و فناوری بلاک چین (Blockchain) بنیان گذاری شده. این فناوری برای ذخیره و پردازش اطلاعات رمز ارزها مورد استفاده قرار میگیره و ویژگی های مثبت و قابل توجهی رو داره که باعث ارائه یک سیستم مالی غیر متمرکز و شفاف شده است.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

البته این ویژگی ها گاهی ممکنه به ضرر سرمایه گذاران این حوزه تبدیل بشه و موقعیت مناسبی رو برای کلاهبرداران و افراد سود جو بوجود بیاره. برای مثال این شبکه به نحوی طراحی شده که همه افراد با هویتی پنهان و غیر قابل تشخیص در آن فعالیت دارن. به این ترتیب پیدا کردن هویت واقعی فرد کلاهبردار غیر ممکن میشه.
همونطور که اشاره کردیم، روش های مختلفی برای کلاهبرداری رمز ارزها وجود داره که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ترند های موجود در بازار، تغییر میکنن. تا به الان کلاهبرداری های متعددی در کشور خودمان انجام شده. برای مثال با سرچ یا جستوجوی عبارت کلاهبرداری صرافی ارز دیجیتال ایرانی، میتونین اخباری که در این مورد تو رسانه های مختلف منتشر شدن رو مشاهده کنید.
در ادامه برخی از متداولترین روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال رو بهتون معرفی میکنیم و راه های پیشگیری از هر کدوم رو مفصلا شرح میدیم:

کلاهبرداری ارز دیجیتال با باج افزارها

یکی از جدیدترین حملاتی که در دنیای ارزهای دیجیتال وجود داره، مربوط به باج افزار هاست. باج افزار به برنامه یا نرم افزاری گفته میشه که فایل های مهم و حساسی که داخل گوشی موبایل یا کامپیوتر شما وجود دارن رو قفل میکنن. سپس پیامی به شما نمایش داده میشه که برای باز شدن این قفل باید مقداری ارز دیجیتال پرداخت کنید. به عبارت ساده تر از شما باج خواهی میشه و تا زمانی که مبلغ مورد نظر رو پرداخت نکنین، اطلاعاتتون قفل میمونه.
توجه داشته باشین که اگه در نرم افزار باج افزار، پولی که از شما درخواست میشه بر حسب ریال یا دلار یا یک سیستم مالی قابل پیگیری باشه، میتونین با شکایت و مراجعه به پلیس فتا این نوع حملات رو پیگیری کنین. اما در این نوع حملات معمولا از ارز دیجیتال استفاده میشه. توجه داشته باشید که هیچ سازمان، نهاد و پلیس فتا ارز دیجیتال ها رو نمیتونن پیگیری کنن.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

روش های شناسایی کلاهبرداری رمز ارز با باج افزار

1.    کلید خصوصی کیف پول های ارز دیجیتال را به سرقت میبرند. در رابطه با اینکه کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ مقاله کاملی نوشتیم که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید.
2.    سخت افزار های شما رو بدون اینکه متوجه بشید تسخیر میکنن. به این ترتیب میتونن از قدرت پردازشی شما برای شرکت در استخرهای استخراج ارز دیجیتال و ماین رمز ارزها استفاده کنن. توجه داشته باشید که این کار سیستم شما رو ضعیف میکنه.
3.    این نوع حملات معمولا با ارسال یک لینک یا برنامه آلوده در شبکه های اجتماعی، ایمیل و. . . انجام میشن. 
4.    گاهی اوقات هم ممکنه یک فرد به شکل فیزیکی و یا با یک فلش آلوده، این نوع باج افزارها رو در دستگاه شما نصب کنه.

روش های جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال با باج افزار

1.    بهتره که برای امنیت حداکثری رمز ارزهایی که دارین، از کیف پول های سخت افزاری و افلاین استفاده کنین. در این نوع والت های ارز دیجیتال، کلید خصوصی بر روی یک سخت افزار ذخیره میشه و به همین دلیل امکان به سرقت رفتن آن به شدت کاهش پیدا میکنه.
2.    در صورت امکان بهتره یک گوسی مویابل، تبلت یا لپ تاپ اختصاصی برای ارزهای دیجیتال داشته باشید.
3.    از کلیک بر روی لینک های ناشناس و مشکوک به شدت خودداری کنید. 
4.    برای نصب برنامه های مختلف روی دستگاهی که دارین، حتما از پلتفرم های معتبر و ایمن مثل گوگل پلی، اپ استور و یا سایت رسمی برنامه استفاده کنید.
5.    قبل از نصب هر برنامه ای به مجوز ها و دسترسی هایی که از شما میخواد توجه کرده و حداقل دسترسی های ممکن را به برنامه ها بدهید.
6.    از وصل کردن هر گونه فلش مموری، هارد و. . . مشکوک به دستگاه اصلی خودتون، خودداری کنین؛ چرا که حتی یک اتصال کوتاه هم برای نصب باج افزارها کافی است.

کلاهبرداری ارز دیجیتال

طرح های پانزی در دنیای کریپتوکارنسی ها

یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش ها برای کلاهبرداری رمز ارزها، استفاده از پروژه های پانزی (Ponzi) میباشد. معمولا در این نوع پروژه ها با وعده ی پرداخت بازپرداخت های مشخص در فواصل زمانی مشخص و یکسان، سرمایه گذارها فریب داده میشن. این درحالیه که برای پرداخت سود این سرمایه گذارها، از پولی که افراد جدید وارد پروژه میکنن استفاده میشه.
بیشترین پروژه های کلاهبرداری که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن، از سیستم پانزی استفاده میکنن. البته بیشتر افرادی که فریب این نوع پروژه ها رو میخورن، افراد ناآگاه و کم تجربه بازار هستن. معمولا میزان سودی که در پروژه های پانزی یا شبکه ای به کاربر ها وعده داده میشه به قدری بالاست که میتونه همه رو وسوسه کنه.
برای درک بهتر این نوع پروژه ها و سیستمی که دارن بهتر هست که مثالی رو در رابطه با اون ها بزنیم. فرض کنین شرکتی وجود داره که تو حوزه سرمایه گذاری در بازارهای مالی فعالیت داره. این شرکت مدعیه که اگه 5 میلیون تومان تو اون شرکت سرمایه گذاری کنین، هر ماه 10 درصد سود به شما تعلق میگیره. (یعنی 500 هزار تومان)
اما نکته مهم اینه که این نوع شرکت ها به جای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال پول سرمایه گذارها رو به خودشون برمیگردونن. با تبلیغات های جذاب و زیر مجموعه گیری افراد مختلف، این شرکت موفق میشه که میلیون ها سرمایه جمع کنه، در حالی که هیچ ارزشی رو بوجود نیاورده.

طرح های پانزی در دنیای کریپتوکارنسی ها

توجه داشته باشین که این نوع پروژه ها و شرکت ها میتونن تا زمانی که سرمایه گذارهای جدید وارد این پروژه ها میشن، به بقای خودشون در بازار ادامه بدن. البته در صورتی که این اتفاق نیافته و یا بنیانگذاران پروژه احساس خطر کنن، امکان متواری شدنشون وجود داره.
معروفترین و بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال که بر همین اساس بود و یه پروژه پانزی به حساب میومد، پروژه بیت کانکت (Bitconnect) است. جالبه بدونین که این پروژه در اون دوران به یکی از محبوبترین ارزها برای سرمایه گذاری تبدیل شده بود و ارزش بازار (Market Cap) اون بیش از 2 میلیارد دلار بود.
به همین دلیل هم هستش که عنوان بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال رو به این رمز ارز دادن. درسته که این پروژه در سال 2018 نابود شد، اما تا قبل از نابودی، هر واحد از ارزهای دیجیتال بیت کانکت 450 دلار قیمت داشت. بعد از اعلام خبر اسکم بودن این پروژه و در کمتر از 24 ساعت هر واحد از این رمز ارز به 6 دلار رسید. همچنین ارزش بازار آن از 2 میلیارد دلار به 40 میلیون رسید.

روش های شناسایی کلاهبرداری رمز ارز با طرح های پانزی

1.    تبلیغات های دروغین برای ترغیب سرمایه گذارها. معمولا این تبلیغات شامل موفقیت های غیر واقعی و سود های نجومی این پروژه ها است. البته بیشتر این تبلیغ ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی انجام میشه.
2.    جامعه هدف این نوع پروژه ها معمولا سرمایه گذارهای آماتور و کم تجربه بازار ارزهای دیجیتال هستن. این افراد به دلیل تجربه و اطلاعات کمی که دارن، طعمه های بهتری به حساب میان.
3.    تقریبا همه ی این پروژه ها سیستم زیر مجموعه گیری دارن. این سیستم برای ترغیب سرمایه گذار ها به دریافت سود بیشتر با معرفی پروژه به دوستان، آشنایان و نزدیکانشون هستش. 
4.    برای جلب اعتماد سرمایه گذارهای قدیمی، از سرمایه افراد تازه وارد برای پرداخت سود این افراد استفاده میشه.
5.    در برخی از این نوع پروژه ها، محصولات یا خدمات بی کیفیتی هم وجود دارن که سرمایه گذار ها مجبور به خرید اون ها میشن. گاهی هم ممکنه که از سرمایه گذار خواسته بشه به عنوان یک بازاریاب این کالا یا خدمات رو به فروش برسونه.

طرح های پانزی در دنیای کریپتوکارنسی ها

روش های جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال با طرح های پانزی

1.    قبل از اینکه پروژه ای رو برای سرمایه گذاری در دنیای رمز ارزها انتخاب کنین، به خوبی در مورد اون تحقیق کنید. در صورتی که اهداف و وعده های یک پروژه به نظرتون غیر منطقی بود، از سرمایه گذاری در ان پروژه پرهیز کنید.
2.    قبل از هر چیزی از خودتون و کسی که پروژه رو به شما معرفی کرده بپرسین که این پروژه چرا باید همچین سودی رو به شما پرداخت کنه؟
3.    در بیشتر پروژه های پانزی اطلاعات چندانی در مورد مالکین و سردسته های اون پروژه وجود نداره. همچنین اطلاعات زیادی در مورد شرکت هم وجود نداره. به همین دلیل سرمایه گذاری در این نوع رمز ارزها بسیار کورکورانه است.
4.    معمولا بعد از بهم ریختن اوضاع هیچ کس پاسخگوی سرمایه گذارها نیست. همچنین فرد مشخصی وجود نداره که بتونین ازش شکایت کنین.
5.    این نوع پروژه ها معمولا به نحوی کار میکنن که هیچ مدرکی در اختیار سرمایه گذارها نباشه.
6.    وضعیت حقوقی شرکت مورد نظر رو حتما بررسی کنین. همچنین بررسی کنید که شرکت در کدام کشور ثبت شده و آیا موفق به دریافت مجوز های قانونی لازم از نهاد ها و مقامات مربوطه در اون کشور شده یا نه؟
7.    با استفاده از وبسایت ها، انجمن و تالار های گفت و گو دز مورد رمز ارزها، اطلاعاتی رو در مورد این شرکت ها جمع آوری کنید.

استخراج ابری ارز دیجیتال 

یکی از پرسود ترین روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استخراج یا ماینینگ (Mining) است. برای اینکه بتونین از این راه درآمد داشته باشین، به ابزارهای پردازشی بسیار قدرتمندی نیاز دارین. همچنین به انرژی برق و یک مکان نسبتا بزرگ که مجهز به خنک کننده های مناسبی باشه، احتیاج خواهید داشت. برای فراهم کردن این ملزومات هزینه قابل توجهی رو باید پرداخت کنین.
به همین دلیل پدیدیه ای به نام استحراج ابری ارزهای دیجیتال بوجود اومده. معمولا این نوع پلتفرم ها با وعده هایی مثل درآمد میلیونی با استخراج بیت کوین بدون سرمایه اولیه، اجاره دستگاه استخراج ارز دیجیتال، استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه، کسب بیت کوین رایگان در ربات تلگرام و. . . افراد رو فریب میدن.
با توجه به هزینه بالای برق و سرمایه مورد نیز برای خرید تجهیزات استخراج ارز دیجیتال، استخراج ابری (Cloud Mining) در سال های گذشته به شدت محبوب شده. این در حالیه که تمامی سایت ها و شرکت های استخراج ابری و ربات های تلگرامی استخراج ارز دیجیتال، اسکم هستن و برای کلاهبرداری طراحی شدن. نحوه کاار این پروژه ها تا حد زیادی به سیستم پانزی شباهت داره.

استخراج ابری ارز دیجیتال 

در این نوع پروژه ها ادعا میشه که سرمایه افراد به خرید تجهیزات ماینینگ و پیدا کردن محل مناسبی برای مزرعه استخراج اختصاص پیدا میکنه؛ اما واقعیت اینه که در این نوع پروژه ها خبری از استخراج و ماین ارز دیجیتال نیست. همچنین در ربات های تلگرامی استخراج میزان کف برداشت به قدری زیاده که به این زودی ها نمیتونین سودتون رو دریافت کنین.
از طرفی در برخی از این ربات ها برای اینکه اجازه برداشت رمز ارزها بهتون اده بشه، باید زیر مجموعه فعال داشته باشین. همچنین در بعضی از ربات ها باید خدماتی رو از ربات خریداری کنید تا اجازه برداشت بهتون داده بشه. به همین دلیل هستش که میگیم تمامی پروژه های مربوط به استخراج ابری ارز دیجیتال، کاملا اسکم و کلاهبرداری هستن.
نکته قابل توجه دیگری که در مورد استخراج ارزهای دیجیتال باید بهش توجه کنین، استخراج با گوشی موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ هستش. معمولا برنامه ها یا اپلیکیشن هایی وجود دارن که برای این منظور طراحی شدن. اما باید بدونید که این برنامه ها هم دقیقا مثل استخراج ابری، پروژه هایی فیک و غیر واقعی هستن.
میزان قدرت پردازشی لازم برای استخراج ارز دیجیتال بسیار بالاست و دستگاه های خانگی و گوشی های موبایل توانایی برآورده کردن چنین نیرویی رو ندارن. بیشتر این برنامه ها بد افزارهایی برای آلوده کردن سیستم شما هستن که جز آسیب رسانی به دستگاهتون هیچ نتیجه ای رو ندارن. حتی اگر پروژه ای در این حوزه، درست و حقیقی هم باشه، استخراج با دستگاه های شخصی هیچ گونه توجیه اقتصادی نداره.

روش های شناسایی کلاهبرداری رمز ارز با استخراج ابری

1.    معمولا قبل از هر چیزی از کاربر سوالاتی در مورد میزان اطلاعاتش در مورد ارزهای دیجیتال و استخراج و ماینینگ پرسیده میشه.
2.    وعده های دروغین و غیر قابل دستیابی به کاربرها داده میشه. طبق ادعای کلاهبردارها با استفاده از استخراج ابری، امکان ماین تعداد زیادی رمز ارز در مدت زمان کوتاهی وجود داره.
3.    در اکثر مواقع در سایت یا پلتفرم مربوط به این پروژه ها ماشین حسابی برای محاسبه میزان رمز ارزهای قابل استخراج بر اساس میزان سرمایه کاربر وجود داره. این ماشین حساب ها به نحوی طراحی شدن که میزان سود رو بسیار بیشتر از مقدار واقعی اون نشون بدن.
4.    سود های وعده داده شده در ماشین حساب های پلتفرم های استخراج ابری ارز دیجیتال دقیقا مشابه پروژه های اسکم، بسیار بالا و غیر معقول است. هدف از این کار وسوسه کاربرها برای ورود و سرمایه گذاری در این پروژه ها است.
5.    معمولا در ابتدا سود های حاصل از استخراج به شکل درست و به موقع واریز میشن. اما دقیقا مثل پروژه های پانزی بعد از مدتی واریز سودها با تاخیر انجام میشه. همچنین ممکنه که برخی از حساب های کاربری بدون دلیل مسدود و بن شوند.
6.    در نهایت این نوع پروژه ها هم محکوم به شکست هستن و سر دسته اون ها با سرمایه کاربران فرار میکنه.

استخراج ابری ارز دیجیتال 

روش های جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال با استخراج ابری

1.    از سرمایه گذاری ذر تبلیغات هایی که در آن ها از عبارت هایی مثل استخراج ابری، استخراج بدون دستگاه، درآمد میلیونی از استخراج بیت کوین، اجاره دستگاه های استخراج و. . . استفاده شده، به شدت اجتناب کنید.
2.    وب سایت مربوط به اون پروژه رو با دقت بررسی کنید و این نکته رو به خاطر داشته باشید که استخراج ارزهای دیجیتال بسیار پر ریسک هستش. از طرفی به دلیل وجود سختی شبکه و نحوه کار الگوریتم های اجماع، امکان پرداخت سود های تضمینی وجود نداره.
3.    توجه داشته باشین که برخی از وب سایت های معتبر در این زمینه وجود دارن. در این نوع سایت ها فقط قدرت استخراج، قدرت پردازشی یا هش ریت فروخته میشه. البته به این نکته هم باید دقت کنید که هر سایت فروش هش ریت، معتبر نیست.
4.    قبل از سرمایه گذاری در چنین پلتفرم هایی از خودتون بپرسین که چرا فردی باید دستگاه های استخراجش رو در اختیار ما قرار بده؟ اگه این کار سود ده است، پس چرا فرد دستگاه هاش رو اجاره میده و خودش شخصا استخراج نمیکنه؟
5.    فریب تبلیغات و تعریف و تمجید هایی که در سایت های مختلف در مورد یک پلتفرم وجود داره رو نخورید. هر کسی میتونه با پرداخت کمی پول، یک مقاله تبلیغاتی در پلتفرم ها و خبرگذاری های مختلف منتشر کنه.

صرافی ها و ولت های ارز دیجیتال تقلبی برای کلاهبرداری ارز دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال پلتفرم های متقلب بسیار وجود دارن که یک شبه بوجود میان و همونطور هم از بین میرن. همچنین برنامه هایی مشابه کیف پول های ارز دیجیتال وجود دارن که با هدف سرقت رمز ارزهای کاربرها طراحی شدن. با واریز پول یا ارز دیجیتالتون به چنین پلتفرم هایی، سرمایتون رو از دست میدین.
روش دیگه ای که در این زمینه وجود داره، مربوط به کارمزد های بسیار بالا در بعضی از صرافی های ارز دیجیتال هستش. این روش برای فریب کاربرها است. این پلتفرم ها با تبلیغات دروغین و ادعاهای دروغین، مخاطب های بسیاری رو جذب میکنن؛ اما به دلیل کارمزد بالا در این صرافی ها شرایط برداشت سرمایه از این صرافی ها بسیار سخت است. 
از طرف دیگه کیف پول های ارز دیجیتال یکی از ابزار های کاربردی و مهم برای معامله گر ها و فعالان این حوزه میباشد. اما گاهی اوقات کلاهبردار های این حوزه با ساخت برنامه هایی مشابه برنامه اصلی یک کیف پول، بد افزارهایی رو تولید و منتشر میکنن که میتونه تمام سرمایه دیجیتالی کاربر ها رو به سرقت ببره. معمولا این کیف پول ها به نحوی طراحی میشن که امکان شناسایی و تشخیص اون ها وجود نداره.
برای مثال به تازگی برنامه ای با نام لجر لایو (Ledger Live) که یک نمونه ی تقلبی از نرم‌افزار رسمی کیف پول سخت‌افزاری لجر هستش، در پلتفرم گوگل پلی دیده شده. نکته مهمی که باید بهش توجه کنین اینه که بیشتر ایرانی ها به دلیل تحریم هایی که گوگل پلی برای ما اعمال کرده، با جستوجو عبارت Ledger Live برنامه اصلی رو مشاهده نمیکردن و در عوض اَپ تقلبی بهشون نمایش داده میشد. به این ترتیب اقدام به نصب این کیف پول تقلبی میکردن.

شناسایی های کلاهبرداری های ارز دیجیتال

روش های شناسایی کلاهبرداری رمز ارز با صرافی ها و ولت های ارز دیجیتال تقلبی

1.    فرد کلاهبردار در این روش برای معرفی صرافی یا کیف پول، یک وبسایت یا پلتفرم کاملا مشابه با نسخه اصلی رو بسازه.
2.    تبلیغات این نوع پلتفرم ها معمولا در شبکه های اجتماعی انجام میشه. همچنین برای ترغیب افراد به استفاده از این پلتفرم ها از ترفند های تبلیغاتی متنوعی از جمله کارمزد صفر استفاده میشه.
3.    برای جلب توجه مخاطبین ایرانی معمولا از عبارت های بدون تحریم و محدودیت و بدون نیاز به احراز هویت استفاده میکنن. 
4.    معمولا بعد از واریز رمز ارزها یا پول فیات به این پلتفرم ها امکان برداشت آن وجود نداره.
5.    در برخی از موارد ممکنه که بدون هیچ دلیل و علت خاصی حساب کاربری شما مسدود بشه. 
6.    برای دانلود کیف پول ارز دیجیتال حتما از پلتفرم هایی مثل گوگل پلی یا اپ استور استفاده کنین. به این ترتیب ریسک نصب بد افزارها رو تا حد زیادی کاهش میدین. البته این روش قطعی نیست.

روش های جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال با صرافی ها و ولت های ارز دیجیتال تقلبی

1.    تبلیغاتی که این نوع صرافی ها و کیف پول ها منتشر میکنن، معمولا توسط پلتفرم های کاذب و به شکل پاپ‌ آپ در مرورگر، گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی، کانال های غیر معتبر و . . . انجام میشه.
2.    توجه داشته باشید که برای نصب برنامه های مربوط به صرافی ها و کیف پول ارز دیجیتال حتما از پلتفرم های معتبر استفاده کنین. همچنین در هنگام نصب به نکاتی از جمله تعداد نصب، امتیاز کاربران و تعداد بازدید توجه کنید تا حتما برنامه اصلی رو نصب کنید.
3.    تغییرات مشکوک و غیرواقعی که در تعداد حجم معاملات یک صرافی ارز دیجیتال بوجود میان رو در نظر بگیرین. مخصوصا اگه اون صرافی به تازگی فعالیتش رو شروع کرده باشه.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی رو در مورد انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال در اختیارتون بذاریم و شرح بدیم که کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ امیدواریم که این مطالب بهتون کمک کنن تا بدون درگیر شدن در چنین پروژه های اسکمی، در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. توجه داشته باشین که در صورت سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی امکان برگشت پول شما وجود نداره.
شاید براتون سوال باشه که آیا کلاهبرداری هایی که در این حوزه انجام میشه قابل پیگیری هستن؟ برای پاسخ دادن به این سوال به سوال آیا ارز دیجیتال قانونی است؟ بدیم. در کشور ما ارزهای دیجیتال به شکل رسمی حمایت نمیشن. از طرفی این نوع دارایی ها بین المللی هستن و باید از چنین مراجعه پیگیری بشن. هر چند که تحریم ها برای شکایت دست و بال سرمایه گذاران ایرانی رو بیشتر میبنده. از طرف دیگر شبکه بلاک چین کاملا غیر متمرکز هستش و هویت افراد در اون مجهوله. به همین دلیل امکان شناسایی سازنده یک پروژه اسکم و برگردوندن دارایی مالباخته ها وجود نداره. 
هر چه میزان سطح دانش و اطلاعات شما در حوزه رمز ارزها بیشتر باشه، شانستون برای طعمه چنین پروژه هایی شدن هم کاهش پیدا میکنه. به همین دلیل پیشنهاد میدیم که با شرکت در دوره های آموزش ارز دیجیتال در ارومیه و مطالعه مداوم در مورد کریپنوکارنسی ها و شبکه های بلاک چینی، دانش خودتون رو در این حوزه ارتقا بدین. فراموش نکنید که تیم آکادمی ارزسنج در این مسیر همراه شماست و هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالاتتون میباشد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ (روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال و مقابله با آن ها)

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    خیلی عالی بود 👍ممنون بابت آموزشهاتون واقعا سایت استانداردی دارین

  1. امید رستمی (1400/12/17)

    چقد این کلاهبرداری ها زیاد شده تو عرصه ارزهای دیجیتال باید حسابی آموزش ببنیم مرسی از سایت خوبتون که آموزشای رایگان در اختیارمون گذاشتین🙏🏻🙏🏻

  1. Dealit (1400/12/17)

    شرکت های پانزی و نتورک که قصد جز کلاه برداری ندارن خیلی زیاد وارد این حوزه شدن و از این حوزه دارن سو استفاده میکنن و راه های جدیدی برای کلاه برداری به وجود آوردن و باید خیلی دقت کرد.

  1. امین عبادی (1400/12/17)

    سلام واقعا مقاله شما به طور کامل همه چیز رو در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال گفته. دقیقا کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال زیاد شده به نظرتون بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری ارز دیجیتال چی می تونه باشه؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      هر چقدر دانش و اطلاعات مون در این زمینه بیشتر باشه کمتر سرمون کلاه میره. آموزش های ارزسنج در این زمینه می تونن خیلی برای شما مفید باشن

  1. amir mohammad rezazadeh (1400/12/22)

    واقعا هر سرمایه گذاری قبل شروع به کار نیاز داره به این مقاله خیلی ممنون بابت محتواهای عالی تون

در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ (روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال و مقابله با آن ها) نظر دهید
سوال امنیتی :8+59 = ?