کنترل تورم با ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کنترل تورم با ارزهای دیجیتال"


  • 10:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

تورم یکی از بزرگترین معضلات اقتصادی جهان است که این روزها بیشتر کشور های دنیا با آن دست و پنجه نرم میکنن. در این مقاله قصد داریم تورم در دنیای کریپتوکارنسی ها رو بررسی کنیم و در مورد نحوه کنترل تورم با ارزهای دیجیتال گفتگو کنیم.

مفهوم تورم در بازار ارزهای دیجیتال زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکنه که بدونیم رمز ارز بیت کوین به نحوی طراحی شده که ضد تورمی باشه. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال در یکی دو سال گذشته، بیشتر از همیشه مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته، این ویژگی میتونه کریپتوکارنسی ها را در آینده به یک واحد پول یکسان در سراسر جهان تبدیل کنه. در صورتی که علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کنترل تورم با ارزهای دیجیتال اطلاعاتی را کسب کنین، این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال را از دست ندید.

کنترل تورم با ارزهای دیجیتال

منظور از تورم چیست؟

قبل از اینکه بریم سر اصل مطلب، بهتره یک تعریف مختصر و مفید از تورم به شما ارائه بدیم. ساده ترین تعریف ممکن برای تورم این است که به افزایش قیمت ها در طول زمان تورم گفته میشه. این افزایش باعث کمتر شدن قدرت خرید خواهد شد. البته گاهی از اوقات ممکنه که قیمت یک محصول به دلیل عرضه و تقاضا افزایش پیدا کنه که نباید این موضوع را با تورم اشتباه گرفت.

برای اندازه گیری تورم در کشورهای مختلف، از فرمول یکسانی استفاده میکنن. برای این منظور از دو شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI و شاخص قیمت تولید کننده یا PPI استفاده میشه. وقتی میگیم تورم در یک کشور یا منطقه ارزی افزایش پیدا کرده، به این معنی است که حجم و میزان عرضه پول بیشتر شده.

همانطور که در نمودار زیر میتونین مشاهده کنید نرخ تورم در کشورهای مهم اقتصادی در 5 سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده. در حال حاضر کشور آمریکا با تورم 7/7 درصدی و ناحیه یورو یا کشور ها اروپایی با تورم نزدیک به 20 درصد، شرایط بسیار بحرانی و حساسی را دارند.

از آنجایی که این مباحث با دوره تحلیل فاندامنتال ارزسنج همخوانی دارند، این دوره را هم پیشنهاد میکنیم حتما مشاهده نمایید.

منظور از تورم چیست؟

رمز ارز تورمی و ضد تورمی

حالا که با تورم آشنا شدین، بهتره قبل از صحبت کردن در مورد نحوه کنترل تورم با رازهای دیجیتال، بررسی کنیم که از نظر تورمی رمز ارزها چند دسته هستند؟ و هر کدام از آن ها چه ویژگی هایی دارد؟

تمامی پول های فیات و ارزهای سنتی، تورمی هستند و در میزان انتشار آن ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. چاپ پول بدون پشتوانه یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد تورم در اقتصاد است. کافیه که دولت با مشکل نقدینگی مواجه بشه و دستگاه های چاپ پول خود را روشن کنه؛ درسته که این کار به صورت مقطعی میتونه مشکلات موجود را برطرف کنه، اما در آینده مشکلات بزرگتری بوجود میاد.

تورم در بازار ارزهای دیجیتال به دو شکل مختلف وجود داره و با الگوریتم اجماع به کار برده شده در بلاک چین ها مرتبط است. به طور کلی دو الگوریتم اجماع داریم که عبارتند از:

  1. الگوریتم اثبات کار یا Proof Of Work

الگوریتم اثبات کار به ماینر ها و قدرت پردازشی بالایی نیاز داره. در این حالت رمز ارزها دارای خاصیت ضد تورمی هستن. بیت کوین بهترین مثال برای این دسته است که تعداد کل کوین های آن به 21 میلیون واحد محدود شده است.

  1. الگوریتم اثبات سهام یا Proof Of Stake

رمز ارزهایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده میکنن، به سرمایه گذارها اجازه میدن که با توجه به میزان موجودی که دارن، در تصمیم گیری ها، پردازش و تایید تراکنش ها شرکت داشته باشن. این نوع کریپتوکارنسی ها، از همان روز اول به طور کامل به بازار عرضه میشن و موجودی آن ها تقریبا نامحدود است. به همین دلیل این نوع ارزهای دیجیتال تورمی هم نامیده میشن.

رمز ارز تورمی و ضد تورمی

مقایسه ارزهای تورمی و ضد تورمی

به طور کلی هر ارز دیجیتال با ماهیتی که داره، دارای نکات منفی و مثبت متعددی است. در مورد ارزهای تورمی باید بگیم که بزرگترین ضعف این ارزها زمانی مشخص میشه که ارزش کوین ها را مورد بررسی قرار میدیم. با توجه به اینکه تعداد این رمز ارزها هر روز بیشتر میشه، این نوع ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی ها، گزینه مناسبی نیستن.

از طرفی رمز ارزهایی مثل بیت کوین که تعداد آن ها از قبل مشخص و محدود شده، گزینه های بهتری برای سرمایه گذاری بلند مدت هستن. به همین دلیل قبل از سرمایه گذاری بهتر است که اطلاعات کاملی را در مورد رمز ارزهای مورد نظر خود کسب کنید.

میزان عرضه این دو نوع رمز ارزها با هم متفاوت است. به مرور زمان از میزان عرضه ارزهای دیجیتال ضد تورمی کاسته میشه، در حالی که رمز ارزهای تورمی همیشه وجود دارند و حتی ممکنه عرضه بیشتری هم داشته باشن. همین موضوع در قیمت این رمز ارزها تاثیر میزاره و قیمت ارزهای ضد تورمی به صورت پیوسته افزایش پیدا میکنه.

بیشتر بخوانید: تاثیر افراد مشهور بر قیمت ارز های دیجیتال

تورم در بازار ارزهای دیجیتال

تورم در بازار ارزهای دیجیتال به دو دلیل مختلف بوجود میاد. دلیل اول افزایش سریع مقدار ارزهای دیجیتال در گردش است. علت دوم ایجاد کننده تورم در بازار ارزهای دیجیتال نیز، کمبود عرضه برای دارایی هایی است که تقاضای بالایی برای آن ها وجود داره.

در دنیای کریپتوکارنسی ها، افزایش میزان کوین های در گردش معمولا توسط ماینرها و اعتبارسنج های بازار صورت میگیره. این افراد برای تامین مخارج خود و پرداخت هزینه های مربوط به ماین ارزهای دیجیتال، مجبور هستند به شکل دائمی دارایی های خودشون رو به فروش برسانند.

بسیاری از افراد دارایی های دیجیتال مخصوصا بیت کوین را به عنوان یک ابزار مناسب برای فرار از تورم و حفظ ارزش دارایی های خودشون میدونن. به همین دلیل در کشورهایی که اقتصاد ضعیف تری دارند، بیت کوین به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری برتر شناخته میشه.

نکته مهم دیگری که بر تورم در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر داره، هاوینگ بیت کوین است. با توجه به این موضوع که رمز ارز BTC شاخصی برای بررسی کلیت بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشه، آشنایی با هاوینگ و تاثیر آن بر تورم ارزهای دیجیتال اهمیت ویژه ای داره.

تورم در بیت کوین

در ادامه مقاله کنترل تورم در ارزهای دیجیتال، قصد داریم کمی هم در مورد تورم بیت کوین و عوامل موثر بر آن صحبت کنیم. ساتوشی ناکاموتو هنگام نوشتن کدهای برنامه نویسی رمز ارز بیت کوین، تصمیم داشت ارزی بسازه که به عنوان ذخیره کننده ارزش باشه. به همین دلیل تعداد این رمز ارز را محدود و نرخ تورم مشخصی برای آن تعیین کرد.

همونطور که میدونید بیت کوین از الگوریتم POW استفاده میکنه و به همین دلیل برای پردازش تراکنش ها و تایید آن ها به ماینرها نیاز داریم. تقریبا 10 دقیقه طول میکشه تا یک بلاک به بلاک چین بیت کوین افزوده بشه. ماینرها به عنوان پاداش فعالیتی که انجام میدن، پاداشی را دریافت میکنن.

برای محدود کردن سقف تعداد بیت کوین های در گردش، ساتوشی ناکاموتو از چرخه هاوینگ استفاده کرد. این چرخه باعث میشه که تقریبا هر 4 سال یک بار میزان پاداش اختصاص داده شده به ماینر ها نصف بشه. به این ترتیب سرعت ایجاد بیت کوین ها جدید هم نصف میشه. هاوینگ بعدی بیت کوین اوایل سال 2024 اتفاق میفته.

انتظار میره که تا سال 2140 تمامی بیت کوین ها استخراج شده باشن و تمامی 21 میلیون واحد BTC در بازار ارزهای دیجیتال عرضه شوند. پیش بینی شده که در آن زمان بیت کوین به بالاترین قیمت ممکن برسه.

آیا امکان کنترل تورم با ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

به طور کلی تورم یک مفهوم بسیار پیچیده و حساس در اقتصاد جهان است که میتونه تاثیراتی مثبت یا منفی داشته باشه. البته با افزایش نرخ تورم در یک کشور و از کنترل خارج شدن آن، تمامی کارشناسان و اقتصاددان ها آن را قاجعه باز میدونن. در سال های گذشته عوامل بسیاری از جمله بیماری کرونا، تعطیلی کسب و کارهای مختلف و چاپ پول بدون پشتوانه باعث شد تورم در سراسر جهان افزایش پیدا کنه.

افزایش تورم نیز منجر به این شد که افراد، شرکت ها و سازمان های مختلف به منظور حفظ ارزش دارایی های خودشون، اقدام به سرمایه گذاری در زمینه های مختلفی از جمله بورس، طلا، ملک و ارزهای دیجیتال کنند. همین موضوع به خوبی ارتباط بین تورم و ارزهای دیجیتال را نشان داد.

آیا امکان کنترل تورم با ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در واقع انتظار میره که با بیشتر شدن تورم، افراد تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشن. با توجه به مزیت و ویژگی های مثبت متعددی که ارزهای دیجیتال از آن ها برخوردار هستن، بسیاری از سرمایه گذاران این دارایی پرریسک را انتخاب کردن که این موضوع میتونه نوید دهنده مقبولیت بیشتر بیت کوین در آینده باشه.

جالبه بدونین که طی نظرسنجی صورت گرفته توسط شرکت Paxful  در دوران همه گیری کرونا، بیش از 60 درصد آمریکایی های شرکت کننده در این آزمون معتقد بودن بیت کوین و ارزهای دیجیتال پتانسیل تغییر سیستم های مالی فعلی را دارند. انتظار میره که تاثیر کریپتوکارنسی ها بر اقتصاد و سیاست های مالی دنیا، در کمتر از یک دهه پدیدار بشن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اخبار بر روی قیمت ارزهای دیجیتال چگونه است؟

جمع بندی و نتیجه

تمامی پول های شناخته شده که هر روز در مبادلات روزمره خود از آن ها استفاده میکنیم، تورمی هستن و به مرور زمان ارزش خود را از دست میدن. اما ارزهای دیجیتال ضد تورمی به نحوی توسعه پیدا کردن که تعداد آن ها محدود باشه و این موضوع مهمترین تفاوت بین ارزهای دیجیتال و پول های فیات محسوب میشه.

در این مقاله سعی کردیم در مورد کنترل تورم با ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. امیدواریم که این مقاله تونسته باشه به سوالات شما در این خصوص، پاسخ مناسبی بده. در صورتی که در مورد تورم و تاثیر آن بر بازار رازهای دیجیتال سوالی داشتین، در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا پاسخ مناسبی به شما ارائه بدیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کنترل تورم با ارزهای دیجیتال

در مورد کنترل تورم با ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :5+88 = ?