اسپوفینگ(Spoofing) چیست و راه جلوگیری از آن کدامند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اسپوفینگ(Spoofing) چیست و راه جلوگیری از آن کدامند؟"


  • 22:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسپوفینگ یا Spoofing؛ نوعی دستکاری در بازار ارزهای دیجیتال! آیا در مورد آسیب پذیری های شبکه بی سیم و حملات جعل چیزی شنیدین؟ اصلا می دونین حملات جعل یا اسپوفینگ چیست؟ اسپوفینگ چجوری اتفاق می افته؟ به نظر شما حمله اسپوفینگ جعل محسوب میشه؟ اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال چه تاثیراتی داره؟ با چه راه هایی میشه از اسپوفینگ جلوگیری کرد؟

حمله جعل در واقع یه کاربر غیرمجاز هست که با جعل اطلاعات به عنوان یه کاربر مجاز وارد شبکه میشه. این حملات عملکرد شبکه رو کاهش داده و امنیت ارزهای دیجیتال و شبکه رو به خطر میندازه. در شبکه هایی که از تکنیک فیلتر آدرس برای تایید کاربران مجاز استفاده میشه، عامل جعل فقط با یه آدرس MAC معتبر متعلق به بعضی از کاربران مجاز شبکه رو پیدا می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اسپوفینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد ثبت سفارشات جعلی یا اسپوفینگ(Spoofing) به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و نحوه انجام اسپوفینگ رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

اسپوفینگ چیست؟

اسپوفینگ چیست؟

اگه در بازارهای مالی به ویژه کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اسپوفینگ یا Spoofing رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اسپوفینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسپوفینگ یه روش کلاهبرداری ارز دیجیتال رایج هست که در اون افراد با استفاده از الگوریتم یا ربات های هوشمند با ثبت سفارشات جعلی فروش و خرید ارز دیجیتال رو ثبت می کنند. کریپتو هم مثل سایر بازارهای مالی بر اساس عرضه و تقاضا نوسان داره. هر شخصی بتونه بر عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال مسلط بشه، کنترل بازار رو به دست می گیره و می تونه قیمت رمزارزها رو دستکاری کنه.

جالب اینجاست که بدونین اسپوفینگ نوعی دستکاری بازار محسوب میشه که در اون یه تریدر به ثبت سفارشات خرید و فروش جعلی و فیک می پردازه که هیچ وقت قصد پر شدن سفارشات خود توسط بازار رو نداره. معمولا اسپوفینگ با بهره گیری از الگوریتم ها و ربات های به خصوص صورت می گیره تا با استفاده از ایجاد حس کاذب در عرضه و تقاضا بشه قیمت بازار و یه دارایی رو دستکاری کرد. اسپوفینگ در خیلی از بازارهای مالی مثل ایالات متحده آمریکا و انگلستان غیرقانونی هست. اسپوفینگ بیشتر از بازار کریپتو و معاملات رمزارزهایی مثل بیت کوین یا آلت کوین ها به کار گرفته میشه و اثرات مخربی بر اون ها وارد می کنه.

اسپوفینگ چگونه انجام می شود؟

اسپوفینگ چگونه انجام می شود؟

در روش کلاهبرداری Spoofing در بازار ارزهای دیجیتال، تریدر یا معامله گر برای ایجاد فشار فروش یا خرید در محدوده های مهم، سفارشات جعلی خرید و فروش ثبت می کنه تا روی بازار، تغییرات مورد نظر خودش رو ایجاد کنه. برای اینجام این کار از ربات ها استفاده میشه و شیوه کار به این صورت هست که اسپوفر، سفارش رو برای قیمت مشخصی ثبت کرده و به محض اینکه قیمت ارز دیجیتال به اون محدوده نزدیک شد، ربات خیلی زود سفارش رو لغو می کنه و از اونجایی که تریدر هیچ وقت قصد پر کردن سفارش رو نداشته، نتیجه می گیریم که این نوع سفارشات خرید و فروش جعلی بوده و قصد دستکاری بازار رو داشتن.

سفارشات جعلی خرید و فروش باعث میشه تا قیمت ارز دیجیتال پایین یا بالا بیاد. وقتی قیمت بازار به یه حد تعادل میرسه، فرد سودجو سفارش خودشون رو لغو می کنه. مسئله اصلی این هست که بعد از لغو شفارش هم بازار تا مدتی همچنان به روند خودش ادامه میده. در این مدت زمان فرد سودجو می تونه معاملات خودش رو برخلاف روند بازار انجام بده و ارزهای دیجیتال خودش رو به فروش برسونه و یا اینکه رمزارز مورد نیاز خودش رو خریداری کنه. مشکل اصلی این هست که روشی وجود نداره که بشه جعلی بودن یا واقعی بودن سفارش رو تشخیص داد.

تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال

بازار کریپتوکارنسی به شدت به سفارشات جعلی یا اسپوفینگ واکنش نشون میده و با کلاهبرداری پیش میره. به این ترتیب، تاثیر این روش کلاهبرداری در دستکاری قیمت خیلی زیاد هست. افرادی که تعداد زیادی بیت کوین، اتریوم، یا سایر ارزهای دیجیتال دارن، نهنگ نامیده میشن. نهنگ ها به راحتی می تونن با داشتن عرضه زیادی ارز دیجیتال بازار رو تکون بدن و قیمت رمزارزها رو دستکاری کنند.

الان، زمانی که یه کلاهبردار یه سفارش خرید یا فروش جعلی خیلی بزرگ انجام میده، همه معامله گران اون سفارش رو می بینن و از اونجایی که تشخیص یه سفارش جعلی از یه سفارش واقعی سخت هست، ممکنه فکر کنند که یه نهنگ برای معامله دارن. یه خرید و فروش بزرگ در حال آماده سازی هست. البته این مشکل تریدرها رو به واکنش وا می داره و متاسفانه با این هجمه بازار خیلی زود تحت تاثیر این عملیات دستکاری قیمت قرار می گیره. درسته که اسپوفینگ غیرقانونی هست، ولی از اونجایی که بازار خرید بیت کوین هنوز به طور کامل تنظیم نشده، با این حملات به راحتی ممکنه اتفاق بیفته و بازار دچار نوسان و تغییرات قیمت بشه.

در چه شرایطی اسپوفینگ خطرناک است؟

دستکاری قیمت هابرای کلاهبردار می تونه خطرناک باشه. موقعیتی رو تصور کنین که در اون یه تریدر سفارش خرید جعلی رو در یه سطح قیمت مشخص میده. زمانی که افزایش شدید قیمت و ترس از دست دادن فرصت های خرید و فروش فومو ایجاد میشه، شاهد جهش سریع قیمت و نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال میشیم. این وضعیت باعث شد تا دستور کلاهبردار به سرعت تکمیل بشه و این به هیچ وجه به نفع اون نیست، چون معامله یا ترید زمانی انجام شده که کلاهبردار قصد انجام اون رو نداشته.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اسپوفینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد ثبت سفارشات جعلی یا اسپوفینگ(Spoofing) به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر اسپوفینگ در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و نحوه انجام اسپوفینگ رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، اسپوفینگ یه روش کلاهبرداری رایج هست که در اون افراد با استفاده از الگوریتم یا ربات های هوشمند با ثبت سفارشات جعلی فروش و خرید ارز دیجیتال رو ثبت می کنند. کریپتو هم مثل سایر بازارهای مالی بر اساس عرضه و تقاضا نوسان داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اسپوفینگ(Spoofing) چیست و راه جلوگیری از آن کدامند؟

در مورد اسپوفینگ(Spoofing) چیست و راه جلوگیری از آن کدامند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+44 = ?