شیباریوم چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "شیباریوم چیست؟"


  • 09:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

از مهم ترین پروژه های کریپتوکارنسی شیبا اینو در سال 2023 راه اندازی شبکه دولایه شیباریوم (Shibarium) هست. نکته قابل ذکر این هست که شیبا اینو در سال 2020 ایجاد شد و بعد از گذشت چند ماه از رونمایی، Ryosh که بنیانگذار شیبا اینو هست، ادعا کرد شیبا اینو رمز ارزی هست که اکوسیستم اون آینده اش رو تعیین میکنه. اکوسیستم شیبا اینو نوسانات صعودی و نزولی زیادی داشته که می تونیم پامپ قیمت شیبا و راه اندازی صرافی شیبا سواپ رو مثال بزنیم که امروزه شیباریوم یکی دیگه از پروژه های شیبا اینو هست.

شیباریوم:

شیباریوم:

شیباریوم شبکه لایه دوم اتریوم هست که برای گسترش فعالیت های اکوسیستم شیبا اینو طراحی و تنظیم شده. برنامه شیبا اینو هست که شیباریوم، تبدیل به یک بلاک چین قوی لایه 2 بشه که بتونه امنیت، نوآوری و روش های کاربردی جدید را به فضای غیرمتمرکز و دیفای ارائه کنه و توانایی سیستم رو در زمینه مقیاس پذیری افزایش بده.

بلاک چین شیباریوم روی شبکه اتریوم فعالیت می کنه و توکن های اکوسیستم مانند توکن SHIB، توکن BONE و توکن LEASH از بلاک چین شیباریوم استفاده می کنن. شیباریوم مانند سایر پروژه های لایه دوم بلاک چین مزایایی مانند زمان تراکنش سریع، مقیاس پذیری، کارمزد کمتر و... رو دارا هست.

با گسترش و کامل شدن وب 3، فناوری بلاک چین در حال تبدیل به یک فناوری نرمال و عادی هست. با این شرایط سرعت تراکش ها، معاملات و هزینه های اون ها به عاملی تبدیل شده که این جریان رو کندتر می کنه. و با توجه به اینکه این محدودیت ها در بیشتر بلاک چین ها وجود دارن، پروتکل شیباریوم می تونه در زمینه های مختلفی مانند دنیای وب 3، متاورس و... به اون ها کمک کنه.

نحوه پردازش تراکنش ها در این پروتکل خارج از بلاک چین اصلی هست تا سرعت و کارایی اون رو افزایش بده و امنیت خودش رو از بلاک چین تامین کنه. بنابراین حجم فعالیت ها برا روی بلاک چین اصلی همراه با زمان ثبت تراکنش ها و هزینه های کارمزد اون کاهش میابد و کاربردهای بلاک چین در فعالیت هایی به تراکنش های زیادی نیاز دارن، گسترش پیدا می کنه.

با توجه به اطلاعات در دسترس مقیاس پذیری شیباریوم قرار هست به عنوان یک ساید چین برای شبکه اتریوم فعالیت بکنه. قابل ذکر هست که نودهای شبکه شیباریوم از راه های منبع باز برای اعتبار سنجی، تولید بلاک چین ها و اتصال لایه دوم به بلاک چین اتریوم و... مورد استفاده قرار بگیره.

شبکه اصلی شیباریوم علاوه بر لایه دوم اتریوم شامل برنامه های دیگه ای برای ادغام صرافی غیرمتمرکز (Shibaswap) در پلتفرم هست که به کاربران دسترسی کارآمد به استخرهای نقدینگی و استیکینگ رو میده. هدف این آپدیت بهبود استخرهای نقدینگی و تحلیل های اون ها برای جذب نقدینگی بیشتر هست.

نحوه کار شیباریومShibarium :

نحوه کار شیباریوم Shibarium

در پلتفرم Shibarium تراکنش‌ها بین زنجیره لایه 1 (اتریوم) و پروتکل لایه 2 (شیباریوم) تقسیم بندی میشن که با این عمل شیباریوم، پارت زیادی از تراکنش‌ها رو کنترل می‌کنه و از پیشی گرفتن اون ها به تراکنش‌های اتریوم جلوگیری می‌کنه. که در نهایت سبب کاهش ازدحام شبکه اصلی اتریوم میشه.

هزینه کارمزد تراکنش ها در شبکه اتریوم چندین سال قبل بسیار زیاد بود، بطوری که کاربران گاها مجبور بودن برای یک تراکنش چند دلاری، هزینه دیگری برای تراکنش پرداخت کنن این موضوع سبب شده بود که بلاک چین شیباریوم برای فعالیت های روزانه مناسب نباشه. راه حل لایه 2 اتریوم برای حل این مشکل ایجاد شده که شامل روش‌های متعددی برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم هست.

همون طور که گفتیم شیباریوم از پروژه های لایه دوم اتریوم هست که تراکنش ها کاربران رو بیرون از زنجیره اصلی اتریوم پردازش می کنه و اثبات های اون رو به شبکه اتریوم ارسال می کنه که با این عمل تعداد زیادی از تراکنش ها تبدیل به یک تراکنش اصلی در شبکه اتریوم میشن که سبب کاهش هزینه کارمزد تراکنش ها و افزایش سرعت ثبت اون ها میشه. امنیت این روش نیز مانند بلاک چین اصلی اتریوم هست.

علاوه بر مزایای لایه دوم بیان شده شیباریوم در هزینه و سرعت تراکنش‌ها، این بلاک چین، یک چهارچوب ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز رو برای توسعه‌دهندگان فراهم می کنه. ایجاد اپلیکیشن غیرمتمرکز در شیباریوم با استفاده از قرارداد هوشمند امکان‌پذیر هست که این ویژگی سبب گسترش اکوسیستم شیبا برای فضای وب 3 با سرعت بیشتر میشه و کاربردهایی مانند زنجیره تامین، گیم، آموزش و شبکه‌های اجتماعی به این پلتفرم اضافه میشه.

توکن سوزی در شیباریوم:

توکن سوزی در شیباریوم

بلاک چین شیباریوم مکانیزم داخلی رو دارا خواهد بود و به صاحبان توکن‌های ارز دیجیتال امکان سوزوندن بخشی از توکن‌ها رو میده تا با خارج کردن اون‌ها از گردش، قیمت توکن رو افزایش بدن. بر اساس اطلاعات موجود ممکن هست در شیباریوم یک کارمزد تراکنش اسمی از کاربران اخذ بشه و از اون اسم برای توکن سوزی، توکن‌های شیباریوم استفاده بشه. این موضوع امکان سوزاندن مداوم توکن ها رو به شیباریوم میده و ارزش شیباریوم رو به صورت پایدار و هموار افزایش میده.

توکن سوزی فرآیندی هست که بخشی از توکن‌های ارز دیجیتال رو کاهش میده که این عمل ارزش توکن‌های باقیمانده رو افزایش میده. سوزاندن توکن ها با انتقال اون ها به یک کیف پول کریپتوکارنسی خورنده صورت می گیره. این نوع از کیف پول‌ها بدون کلید خصوصی هستن و به همین دلیل امکان خرج توکن‌های موجود در اون ها وجود نداره.

توکن BONE در پلتفرم شیباریوم:

توکن BONE در پلتفرم شیباریوم

توکن SHIB میم، کوین اصلی شیبا اینو از بین توکن های مختلف اکوسیستم پروژه کریپتوکارنسی شیبا اینو هست که به عنوان رقیب اصلی دوج کوین شناخته شده. توکن LEASH گرون‌ترین توکن این اکوسیستم شیبا اینو محسوب میشه، زیرا تعداد کل توکن‌های اون به 100000 واحد محدود شده. صاحبان این توکن‌ها امکان کسب سود از استیکینگ ارز دیجیتال رو دارن.

توکن TREAT جدیدترین ممبر اکوسیستم شیبا هست که در 2022 راه‌اندازی شده. هولدرهای توکن TREATامکان کسب درآمد از توکن های خودشون رو دارن. اما توکن TREAT به عنوان جایگزین توکن BONE در صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ مورد استفاده قرار می‌گیره و در متاورس شیبا و بازی بلاک چینی شیبا می تونه قابل استفاده باشه.

توکن BONE ارزشمندترین توکن اکوسیستم شیبا اینو هست. توکن BONE در پلتفرم شیباریوم به عنوان توکن کاربردی استفاده میشه و کاربران برای فعالیت به عنوان اعتبارسنج و همچنین پرداخت هزینه تراکنش‌های خود در شیباریوم از این توکن استفاده می کنن با توکن BONE پاداش دریافت می کنن.

استیکینگ توکن BONE در شیباریوم:

استیکینگ توکن BONE در شیباریوم

همونطور که قبلا بیان کردیم الگوریتم اجماع اثبات در شیباریوم امکان استیکینگ کریپتوکرنسی رو برای کاربران فراهم کرده و کاربران اعتبارسنج مدنظرشون رو انتخاب می کنن و توکن های خودشون رو در اختیارشون قرار میدن. در پلتفرم شیباریوم محدودیتی برای تعداد افراد شرکت کننه در استیکینگ کریپتوکارنسی اعمال نشده و فقط میزان کل توکن BONE استیک شده در شبکه تغییر می کنه.

اعتبارسنج‌های اصلی شبکه حتما باید یک نودی رو طراحی و اجرا کنن و حداقل 10000 توکن BONE رو در شبکه استیک کرده باشن. تعداد کل اعتبارسنج‌های شیباریوم به 100 اسلات محدود شده و از اون جایی که اعتبارسنجی هموار و امن برای شبکه شیباریوم حیاتی هست در مراحل اولیه، اعتبارسنج ها در طی یک فرآیند و با انجام مصاحبه انتخاب میشن.

به دلیل محدودیت اسلات های شبکه، اعتبارسنج های جدید زمانی می تونن به شبکه اضافه بشن که یکی از اعتبار سنج های فعال از شبکه خارج بشه.

همونطور که بیان کردیم پاداش استیکینگ توکن BONE در الگوریتم اجماع شیباریوم با توکن BONE و همچین توکن TREAT پرداخت میشه.

نتیجه و جمع بندی:

شیباریوم یک شبکه بلاک چین آتی هست که به توکن شیبا اینو متصل میشه. بلاک چین شیباریوم، بلاک چین لایه 2 هست که روی بلاک چین اتریوم ساخته میشه. با وجود اینکه شیباریوم قیمت و ارزش چندان قابل توجهی نداره اما وقتی بلاک چین شیباریوم به طور کامل راه اندازی بشه در تئوری می تونیم به چیزی فراتر از معدن طلا برای افراد تبدیل بشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شیباریوم چیست؟

در مورد شیباریوم چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+34 = ?