توکن نیمه مثلی یا SFT چیست و چگونه ایجاد می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "توکن نیمه مثلی یا SFT چیست و چگونه ایجاد می شود؟"


  • 03:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

توکن نیمه مثلی یا SFT؛ جدیدترین پیشرفت در فضای همیشه در حال توسعه بلاک چین! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین توکن نیمه مثلی چیست؟ نحوه ایجاد توکن های نیمه مثلی چگونه است؟ چرا توسعه SFT ها مهم است؟ به نظر شما توکن های نیمه مثلی چه ویژگی هایی داره؟ آیا می دونین نحوه استفاده از توکن های نیمه مثلی چجوریه؟ توکن های نیمه مثلی چه مزایایی به همراه دارن؟

توکن ها ذاتا قابل تعویض، غیر قابل تعویض یا NFT و گاها توکن نیمه مثلی هستن. همه رمزارزها از جهات مختلف با هم تفاوت هایی دارن و هر کدوم به نوبه خود در بازار ارزهای دیجیتال ایفای نقش می کنند. در این بین، تعویض پذیری یه فاکتور مهم برای افتراق بین این رمزارزهاست. توکن های مثلی و غیر مثلی به واسطه کاربری بالا، بازار این حوزه رو تصاحب کردن. توکن های نیمه مثلی هم نوعی از دارایی های جدید در این حوزه هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله توکن نیمه مثلی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن نیمه مثلی یا SFT به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای توکن نیمه مثلی بپردازیم و آینده توکن های SFT رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن نیمه مثلی چیست؟

توکن نیمه مثلی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن نیمه مثلی یا SFT رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که توکن نیمه مثلی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن نیمه مثلی یا SFT دسته نسبتا جدیدی از توکن ها هستن که می تونن هم قابل تعویض و هم غیرقابل تعویض باشن. در درجه اول توکن های نیمه مثلی به این دلیل شبیه توکن های تعویض پذیر هستن که با همتایان خودشون مبادله میشن. مثلا توکنی که نشون دهنده کوپن ده دلاری آمازون هست ارزشی مشابه کوپنی با همون تاریخ انقضا داره و بنابراین اون ها قابل تعویض هستن.

جالب اینجاست که بدونین توکن نیمه مثلی یا SFT ویژگی های توکن های قابل تعویض رو در کنار توکن های غیرقابل تعویض ارائه می کنند. به عبارت دیگه، توکن های نیمه مثلی توکن هایی هستن که می تونن به عنوان توکن های مثلی و همچنین غیرمثلی عمل کنند تا زمانی که ارزش اون ها حفظ بشه. توجه داشته باشین که توکن های نیمه مثلی مثل توکن های مثلی مبادله میشن. تنها تفاوت این دو در این هست که توکن نیمه مثلی بعد از مبادله ارزشش رو از دست میده و از این رو به یه توکن غیرمثلی تبدیل میشه.

ویدیوی پیشنهادی: توکن حاکمیتی چیست ؟ 

مزایای توکن نیمه مثلی چیست؟

مزایای توکن نیمه مثلی

همونطور که گفتیم، توکن نیمه مثلی نسل جدیدی از توکن های ارزهای دیجیتال هستن که در طول عمر خود هم دارای ویژگی های مثلی هستن و هم ویژگی های غیرمثلی. این توکن ها در ابتدا به عنوان توکن های مثلی عادی عمل می کنند و قابل تعویض با توکنی هم ارزش خود هستن، ولی بعد از استفاده ارزش اسمی خودشون رو از دست داده و باعث میشه که این توکن ها ویژگی غیرقابل معاوضه به خودشون بگیرن. توکن های نیمه مثلی یا SFT مزایای زیادی به همراه دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای توکن نیمه مثلی بپردازیم.

  • راحتی در استفاده

راحتی در استفاده یکی از مزایای توکن های نیمه مثلی یا SFT هست. این توکن ها به راحتی به طریق مختلفی مورد استفاده قرار می گیرن. چون مثل یه بلیط یکبار مصرف هستن که بعد از یبار استفاده غیرقابل تعویض میشن. میشه از اون ها برای تایید هویت، سن، ویژگی های فیزیکی و... استفاده کرد.

  • حفظ ارزش توکن

یکی دیگه از مزایای توکن های نیمه مثلی، حفظ ارزش توکن هست. توکن حتی بعد از اینکه از مالک اولیه خودش مبادله شد، دارایی قابل تعویض باقی می مونه. یعنی ارزش خودش رو حفظ می کنه و می تونه در صرافی ها منتقل بشه. این ویژگی باعث نقدینگی بیشتر توکن هایی میشه که در حال حاضر روی اتریوم ساخته میشه.

  • تحول در صنعت بازی

یکی دیگه از مزایای توکن های نیمه مثلی، تحول در صنعت بازی سازی هست. این توکن ها می تونن برای نمایش سلاح ها یا آیتم های یه بازی استفاده بشن. زمانی که یه تومن نیمه مثلی از یه بازیکن به بازیکن دیگه مبادله میشه، قابلیت تعویض خودش رو حفظ می کنه، ولی در عین حال تاریخچه اون مبنی بر اینکه این سلاح 50 بار استفاده شده و 20 نفر کشته حفظ میشه.

  • امکان داد و ستد

قابلیت داد و ستد هم یکی دیگه از مزایای توکن های نیمه مثلی هست. این واقعیت که این توکن ها مطابق با ERC-721 هستن، به اون ها مزیت رقابتی میده. چون برخلاف سایر توکن ها میشه اون ها رو دادوستد کرد. این توکن ها که بر روی اتریوم ساخته شدن، می تونن از زیرساخت های فعلی موجود و توسعه دهنده هایی که به دنبال ساخت موارد استفاده متفاوت برای این SFT ها هستن، بهره مند بشن.

مقاله پیشنهادی: توکن اجتماعی (Social Token) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن نیمه مثلی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن نیمه مثلی یا SFT به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای توکن نیمه مثلی بپردازیم و آینده توکن های SFT رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن نیمه مثلی یا SFT دسته نسبتا جدیدی از توکن ها هستن که می تونن هم قابل تعویض و هم غیرقابل تعویض باشن. در درجه اول توکن های نیمه مثلی به این دلیل شبیه توکن های تعویض پذیر هستن که با همتایان خودشون مبادله میشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن نیمه مثلی یا SFT چیست و چگونه ایجاد می شود؟

در مورد توکن نیمه مثلی یا SFT چیست و چگونه ایجاد می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+68 = ?