الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟"


  • 03:05 1403-05-06
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم اثبات اعتبار یا POA؛ نسخه پیشرفته تر الگوریتم اثبات سهام! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ ایده و هدف مکانیزم اثبات اعتبار چیست؟ الگوریتم اثبات اعتبار یا POA چه کاربردهایی داره؟ شرایط الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ محدودیت های الگوریتم اثبات اعتبار چی می تونه باشه؟ الگوریتم POA چه ویژگی هایی داره؟

با گسترش بلاک چین ها برای برنامه های کاربردی، توسعه دهنده ها به دنبال راه های کارآمدتری برای دستیابی به اجماع هستن. فضای کریپتوکارنسی و نحوه معامله رمزارزها، از زمان اولین تراکنش بلاک چین در شبکه بیت کوین تغییرات زیادی کرده و همراه با الگوریتم های معروف اثبات کار و اثبات سهام، مکانیسم های اجماع دیگه ای با روش های جایگزین برای دستیابی به اجماع در یه سیستم بلاک چین پیشنهاد شده. یکی از الگوریتم های موجود در این فضا، الگوریتم اثبات اعتبار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی در مورد الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم و عملکرد مکانیزم اثبات اعتبار رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم الگوریتم اثبات اعتبار یا POA رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم اثبات اعتبار یا POA نوعی الگوریتم اجماع مبتنی بر شهرت هست که یه راه حل عملی برای شبکه های بلاک چین ارائه میده. این اصطلاح در سال 2017 توسط گاوین وود، بنیانگذار و CTO سابق اتریوم پیشنهاد شد. الگوریتم اجماع POA از ارزش هویت استفاده می کنه. یعنی اعتبارسنج های بلوکی سکه نبوده، بلکه شهرت خودشون هستن.

جالب اینجاست که بدونین الگوریتم اثبات اعتبار یا Proof Of Authority که به اثبات صلاحیت هم معروف هست، به عنوان مکانیزمی برای افزایش مقیاس پذیری در شبکه های بلاک چین عمل می کنه. در الگووریتم اثبات کار، انرژی بالایی برای امنیت و اعتبار شبکه مصرف میشه و در شبکه اثبات کار بیت کوین هر تراکنش حداقل به 10 دقیقه زمان نیاز داره تا انجام بشه که خیلی کند هست. در اثبات سهام هم سپرده گذاری ارزها به تامین امنیت و اعتبار شبکه کمک می کرد، ولی در الگوریتم اعتبار POA به جای استفاده از سپرده گذاری ارزهای دیجیتال، سپرده گذاری اعتبار به کار میره.

بیشتر بخوانید: 7 راه حفظ امنیت ارز های دیجیتال

الگوریتم اثبات اعتبار چه مزایایی دارد؟

الگوریتم اثبات اعتبار چه مزایایی دارد؟

الگوریتم اثبات اعتبار جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار و سهام و راه حلی مناسب برای بلاک چین های خصوصی هست. از زمان اولین تراکنش بلاک چینی بر بستر شبکه بیت کوین تا امروز، فضای ارزهای دیجیتال تغییرات زیادی کرده. الگوریتم اثبات اعتبار یا POA مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم.

  • یکی از مزایای الگوریتم اثبات اعتبار این هست که سرعت این مکانیزم بالا هست و همچنین نسبت به الگوریتم های اثبات کار و اثبات سهام کارمزد کمتری رو دریافت می کنه.
  • یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات اعتبار این هست که عملیات شبکه دارای اثبات اعتبار هست که مستقل از تعداد گره های واقعی قرار گرفته و در شبکه هستن. همچننین بهتره بدونین که مقیاس پذیری شبکه های که دارای اثبات اعتبار هستن نسبت به شبکه های بلاک چین اثبات سهام و اثبات کار بیشتر هست.
  • یکی دیگه از مزایای الگوریتم اثبات اعتبار یا POA این هست که در برابر حملات داس 51 درصد مقاوم هست.
  • دلیل کارایی بالایی که الگوریتم اثبات اعتبار داره در شبکه بلاک چین به عنوان اثبات اقتدار هم شناخته میشه.

عملکرد مکانیزم اثبات اعتبار چگونه است؟

توجه داشته باشین که مکانیزم اثبات اعتبار یا POA به جای سپرده گذاری کوین ها از اعتبار افراد برای تایید تراکنش ها و ساخت بلاک ها استفاده می کنه. در این زمینه، اعتبار به معنی مطابقت بین هویت فردی ولیدیتور در پلتفرم و اسناد صادر شده همون شخص هست. یعنی ولیدیتور همون شخصی هست که ادعا می کنه شما در سیستم های POS می تونین چند هویت داشته باشین و همزمان با همه اون ها تراکنش ها رو تایید کنین.

در الگوریتم POA شما فقط می تونین با یه هویت یا نود فعالیت کنین، چون اثبات می کنین که همون شخصی هستین که ادعا می کنین. این موضوع باعث میشه تا فعالیت های مجرمانه کاهش پیدا کنند. استیکینگ هویت به این معنی هست که شما به صورت داوطلبانه، هویت و موجودیت خودتون رو افشا می کنین تا بتونین حق تایید تراکنش ها و ساخت بلاک ها رو به دست بیارین. یعنی منافعی که از ولیدیتور شدن و البته اقدامات بدکارانه شما عمومی هست و همه ولیدیتورها می تونن اقدامات شما رو مشاهده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوریتم اثبات اعتبار چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم اثبات اعتبار یا POA به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای الگوریتم اثبات اعتبار بپردازیم و عملکرد مکانیزم اثبات اعتبار رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطورکه گفتیم، الگوریتم اجماع اثبات اعتبار، یکی از بهترین گزینه های موجود امروزی برای بلاک چین های خصوصی هست و این به دلیل توانایی اون در دستیابی به اجماع و در عین حال حفظ نوعی عدم تمرکز شبکه هست که می تونه یه راه حل مناسب برای شرکت هایی باشه که به دنبال پیاده سازی راه حل های بلاک چین داخلی برای افزاش بهره وری هستن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟

در مورد الگوریتم اثبات اعتبار(POA) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6 + 99 = ?