تاثیر ارزهای دیجیتال روی محیط زیست

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تاثیر ارزهای دیجیتال روی محیط زیست"


  • 17:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر ارزهای دیجیتال روی محیط زیست؛ چقدر درباره ارتباط ارز دیجیتال و محیط زیست می دونین؟ مصرف انرژی ارزهای دیجیتال در چه حدیه؟ اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟ ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست کدامند؟ به نظر شما آیا بیت کوین می تونه روزی دوستدار محیط زیست بشه؟ میزان آلودگی زیست محیطی ارزهای دیجیتال چقدره؟ آیا میشه تاثیرات مخرب استخراج بیت کوین بر محیط زیست رو از بین برد؟

حفاظت از محیط زیست در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از سه پایه اصلی توسعه پایدار شناخته میشه. استخراج ارزهای دیجیتال بر آلودگی زیست محیطی تاثیر محسوسی گذاشته. احتیاج ذاتی ارزهای دیجیتال به انرژی زیاد به این معنی هست که استخراج اون ها به شرایط آب هوایی و مکان جغرافیایی استخراج وابسته هست. از طرفی استخراج کننده های ارز دیجیتال می تونن هر مکانی از کره زمین وجود داشته باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر محیط زیست دارن؟ اطلاعاتی در مورد مصرف انرژی توسط ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال بپردازیم و رمزارزهای دوستدار محیط زیست رو معرفی کنیم.

مصرف انرژی توسط ارزهای دیجیتال

مصرف انرژی توسط ارزهای دیجیتال

تغیرات اقلیمی یکی از اصلی ترین مشکلاتی هست که دنیا باهاش روبرو بوده و بعضی از کشورها اهدافی رو برای رسیدگی به اون در نظر گرفتن. برای دستیابی به این اهداف باید مطمئن شد که فناوری های نوظهور به ما برای داشتن یه آینده همراه با حفظ انرژی و محیط زیست پاک کمک می کنند. امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال در حال گسترش هست. ارزهای دیجیتال شکلی از دارایی هستن که به صورت دیجیتالی بوده و به عنوان یه فناوری نوظهور برای خیلی از افراد و کسب و کارها در دنیا مزایایی رو فراهم کردن.

ارزهای دیجیتال می تونن به مقدار قابل توجهی مصرف برق نیاز داشته باشن که می تونه باعث انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی و سایر اثرات زیست محیطی بشه. از سال 2018 تا 2022 برآوردهای منتشر شده از مصرف برق دنیا ناشی از ارزهای دیجیتال بین 120 تا 240 میلیارد کیلو وات ساعت در سال هست که این معادل 0.4 تا 0.9 درصد مصرف سالانه برق دنیا هست. تقریبا همه مصرف برق ارزهای دیجیتال توسط مکانیسم های اجماع انجام میشه. مکانیسم اجماع اکثرا POW نام داره که توسط بلاک چین بیت کوین استفاده میشه.

اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال

اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال

توجه داشته باشین که علاوه بر برق، فرایند استخراج ارزهای دیجیتال هم می تونه باعث اثرات منفی صوتی، زباله های الکترونیکی، آلودگی هوا و سایر آلودگی های ناشی از هرگونه استفاده مستقیم از الکتریسیته فسیلی و اثرات اضافی هوا، آب و زباله مرتبط با همه برق شبکه بشه. این تاثیرات می تونه مسائل مربوط به مشکلات زیست محیطی رو برای جوامعی که بیشتر با سایر مشکلات مثل آلاینده ها، گرما، ترافیک و سروصدا روبرو هستن، تشدید کنه. محاسبه کربن تولید شده ناشی از استخراج ارزهای دیجیتال موضوعی پیچیده هست.

با اینکه سوخت های فسیلی منبع اصلی انرژی در بیشتر کشورهایی هستن که ارزهای دیجیتال در اون ها استخراج میشه، ولی استخراج کننده ها یا ماینرها باید به دنبال ارزون ترین منابع انرژی باشن تا سودآور باقی بمونن. محققان گزارش میدن که بیشترین استخراج بیت کوین در کشورهای ایالات متحده، چین و قزاقستان انجام میشه. تقریبا 76 درصد از انرژی مصرف شده در چین از زغال سنگ و نفت خام تولید میشه و درصد نرخ هش جهانی چین 21 درصد هست. حدود 38 درصد از استخراج هم در ایالات متحده انجام میشه. قزاقستان هم 13 درصد از استخراج بیت کوین در دنیا رو به خودش اختصاص داده و عمدتا از سوخت های فسیلی استفاده می کنه.

آلودگی زیست محیطی در کشورهای مختلف

کارشناسان میگن با توجه به منابع تولید انرژی که برق تولید می کنند، فعالیت های استخراج می تونه حداقل 3 میلیون تن آلودگی زیست محیطی کربن تولید کنه. کشور چین منابع گسترده زغال سنگ داره. همچنین مغولستان یکی از بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده های سوخت زغال سنگ در دنیا محسوب میشه. قیمت ارزون برق تولید شده از زغال سنگ این مناطق رو برای کمپانی های استخراج ارزهای دیجیتال جذاب کرده.

معرفی ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست

معرفی ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست

همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال برای تولید شدن و استخراج به مصرف انرژی برق نیاز دارن و همین موضوع باعث میشه تا الاینده هایی تولید بشه که تاثیرات بدی روی محیط زیست می ذارن. توجه داشته باشین که فقط ارزهای دیجیتالی محیط زیست رو آلوده می کنند که از مکانیسم POW استفاده می کنند. بعضی از ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر به وجود اومدن که نحوه استخراج اون ها از انرزی های تجدیدپذیر هست یا کمتر از سایر رمزارزها حیات زمین رو به خطر می ندارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست بپردازیم تا این رمزارزها رو بشناسین.

  • ارز دیجیتال نانو(XNO)

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست، رمزارز نانو با نماد اختصاری XNO هست. شبکه نانو در هر تراکنش 0.11 وات ساعت انرژی مصرف می کنه. همچنین این شبکه قبلا با اسم RaiBlocks شناخته میشد، پلتفرمی که در ازای حل پازل های کپجا به کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال پاداش میداد. شبکه نانو از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی استفاده می کنه. توجه داشته باشین که استفاده از این مکانیسم باعث سرعت بیشتر شبکه نانو در پردازش تراکنش ها و البته کاهش مصرف برق شده و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می کنه.

  • ارز دیجیتال کاردانو(ADA)

کاردانو یا ADA هم یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست هست که از نظر ارزش بازار در رتبه های برتر بازار کریپتوکارنسی ها قرار گرفته. بلاک چین کاردانو از مکانیزم اثبات سهام یا POS استفاده می کنه و جایگزینی برای ارز دیجیتال بیت کوین محسوب میشه. شبکه کاردانو 500 وات ساعت در هر تراکنش برق مصرف می کنه که در مقایسه با ارز دیجیال بیت کوین مقدار ناچیزی هست.

  • ارز دیجیتال چیا

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال دوستدار محیط زیست، رمزارز چیا هست. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه TRG Datacenters، ارز دیجیتال چیا جوری طراحی شده که انرژی کمتری مصرف می کنه. فرایند استخراج ارز دیجیتال چیا از هارد دیسک استفاده می کنه. مفهومی که به عنوان اثبات فضا شناخته میشه و متکی به پردازنده های کامپیوتری هست. با این حال، بعضی از منتقدان هنوز هم ادعا می کنند که چیا اونجور که ادعا می کنه، دوستدار محیط زیست نیست، چون باعث افزایش قابل توجه تقاضا برای سخت افزار کامپیوتر شده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر محیط زیست دارن؟ اطلاعاتی در مورد مصرف انرژی توسط ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال بپردازیم و رمزارزهای دوستدار محیط زیست رو معرفی کنیم. چه شما طرفدار ارزهای دیجیتال باشین و چه مخالف اون ها، هیچ شکی وجود نداره که بیت کوین و سایر بلاک چین های اثبات کار از مقدار زیادی انرژی استفاده می کنند. بیشتر این مصرف انرژی ناشی از سوزوندن زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال روی محیط زیست

در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال روی محیط زیست نظر دهید
سوال امنیتی :8+69 = ?