ممپول(Mempool) در ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ممپول(Mempool) در ارز دیجیتال چیست؟"


  • 01:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ممپول(Mempool)؛ استخر حافظه در کریپتو! ممپول چیست؟ چرا ممپول وارد معاملات ارزهای دیجیتال شد؟ ممپول یا Mempool چجوری کار می کنه؟ تاثیر ممپول بر کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال چیست؟ در صورت بارگیری بیش از حد تراکنش ها چه کاری باید انجام داد؟ اگه ممپول در بازار ارزهای دیجیتال وجود نداشت، چی میشد؟ راه حل افزایش تعداد تراکنش های در حال انتظار در ممپول چیست؟

تراکنش های ارزهای دیجیتال به اندازه یه تراکنش دیجیتال معمولی ساده نیستن و ممپول ها بخش مهمی از این فرایند رو تشکیل میدن. درک پویایی تراکنش های ارزهای دیجیتال ممکنه کمی سخت باشه، چون اون ها به روش یه تراکنش دیجیتال سنتی کار نمی کنند. تعداد از عناصر در هر تراکنش ارز دیجیتال از جمله یه ممپول، نقش دارن. درک اینکه ممپول چیه و چجوری کار می کنه، کنترل بیشتری بر تراکنش های خود به شما میده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ممپول چیست؟ اطلاعاتی در مورد ممپول یا Mempool به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر ممپول بر کارمزد تراکنش ها بپردازیم و عملکرد ممپول رو مورد بررسی قرار بدیم.

ممپول چیست؟

ممپول چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم ممپول یا Mempool رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش بیاد که ممپول چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ممپول به عنوان نوعی اتاق انتظار برای تراکنش های معلق ارزهای دیجیتال عمل می کنه. تراکنش های رمزارزها به طور همزمان انجام و نهایی نمیشن. در عوض، اون ها باید توسط شبکه نودهای بلاک چین تایید بشن تا پردازش بشن. این کار ممکنه زمان زیادی ببره. بنابراین، یه تراکنش معلق نیاز به جایی داره که در انتظار تایید باشن. این مکان ممپول یا Mempool هست.

جالب اینجاست که بدونین ممپول به مکانی گفته میشه که داده ها برای پردازش در اونجا ذخیره میشن. داده های تراکنش هایی که در انتظار تایید هستن، به مخزن حافظه منتقل میشن و به همین دلیل به اون استخر تراکنش هم گفته میشه. این مخزن جایی هست که همه تراکنش های معلق یا اخیرا استفاده شده در بلاک چین در اون قرار می گیره. این تراکنش ها قبل از اینکه بعد از تایید در بلاک بعدی بلاک چین جای داده میشن، منتظر تایید ماینرها میشن. ممپول ها روی بلاک چین ذخیره نمیشن، ولی گره های شبکه هر کدوم حافظه داخلی خودشون رو دارن و هر کدوم دارای ظرفیت های متفاوتی هستن. به عبارت دیگه، این گره ها ماینرهایی در دنیا هستن که نسخه کاملی از بلاک چین رو در اختیار دارن.

بیشتر بخوانید: امضای دیجیتال Digital Signature چیست؟

تاثیر ممپول بر کارمزد تراکنش ها

تاثیر ممپول بر کارمزد تراکنش ها

باید توجه داشته باشین که ممپول یا Mempool یه حافظه بی نهایت نیست و اندازه حافظه در دسترس برای اون به نود اون بستگی داره. اگرچه به صورت پیش فرض اندازه هر ممپول معادل 300 مگابایات هست، ولی هر نود برای قبول کردن تراکنش ها قوانین خاص خودش رو دارن. زمانی که نود به محدودیت حافظه خودش نزدیک میشه، حداقل نرخ کارمزدی رو مشخص کرده و به سایر نودها اطلاع میده تا اون ها هم در این مدت تراکنش های کمتر از این نرخ رو ارسال نکنند. نودهای با ممپول کوچیک تر یا بزرگتر ممکنه تراکنش ها رو زودتر یا دیرتر حذف کنند. همین کار باعث میشه تا اندازه های ممپول ها با همدیگه متفاوت باشه.

اندازه Mempool ممکنه در بعضی از مواقع باعث بشه تا شبکه شلوغ بشه و تراکنش های زیادی در انتظار تایید باقی بمونن. در این مرحله کاربران و معامله گران می تونن منتظر باشن تا ازدحام و شلوغی شبکه از بین بره. ازدحام زمانی از بین میره که یه بلاک ماین بشه و سایر تراکنش ها از صف حذف بشن. کاربر همچنین می تونه هزینه کارمزد بالاتری بپردازه تا تراکنش های خودش رو سریع تر انجام بده. به این ترتیب، دونستن مفهوم اندازه ممپول باعث میشه تا بتونیم تاثیر اون رو بر کارمزد تراکنش ها در نظر بگیریم.

دلیل ورود معاملات به ممپول چیست؟

دلیل ورود معاملات به ممپول

کیف پول ارز دیجیتال خودتون رو باز می کنین، فکر می کنین کمی بیت کوین رو به آدرس دیگه ای می فرستین. آدرس گیرنده رو به همراه مبلغی که ارسال می کنین می نویسین و کارمزد تراکنش ها رو مشخص می کنین و گزینه ارسال رو انتخاب می کنین. در این صورت بیت کوین ارسالی خیلی سریع به آدرس گیرنده نمیرسه، بلکه کیف پول شما ابتدا همه این تراکنش ها رو به گره های دیگه شبکه منتقل می کنه. به این ترتیب، ابتدا تراکنش های مورد نظر خودتون رو با کلید خصوصی امضا کرده و سپس در شبکه قرار می دین. زمانی که این مرحله با موفقیت انجام شد، تراکنش ها به ممپول اضافی میشن و به محلی برای تراکنش های تایید نشده بیت کوین تبدیل میشن.

عملکرد Mempool چگونه است؟

زمانی که یه تراکنش رو پخش می کنین، به نود یا نودهایی که به اون متصل هست ارسال میشه. اون نودها تراکنش شما رو بر اساس یه معیار مشخص شده تایید می کنند. مثلا از صحت امضا اطمینان حاصل می کنند که کوین ها به فروشنده تعلق دارن و خروجی ها از ورودی ها عبور نمی کنند. سپس اگه همه چیز بررسی بشه، نودها این تراکنش رو به همه نودهای دیگه ای که به اون ها متصل هستن منتقل می کنند و به همین ترتیب، با هر نود که اون رو به مخزن حافظه خود اضافی می کنه و منتظر می مونه تا یه ماینر باید و انجام بده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ممپول چیست؟ اطلاعاتی در مورد ممپول یا Mempool به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر ممپول بر کارمزد تراکنش ها بپردازیم و عملکرد ممپول رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ممپول به عنوان نوعی اتاق انتظار برای تراکنش های معلق ارزهای دیجیتال عمل می کنه. تراکنش های رمزارزها به طور همزمان انجام و نهایی نمیشن. در عوض، اون ها باید توسط شبکه نودهای بلاک چین تایید بشن تا پردازش بشن. بدون ممپول نودها نمی تونن تراکنش های دریافتی که مشاهده کنند و نمی دونن که شبکه بلاک چین چقدر شلوغ هست. درک یا مشخص کردن منبع ترافیک، هزینه های بالا و سایر مسائل مرتبط با ازدحام غیرممکن هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ممپول(Mempool) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد ممپول(Mempool) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+35 = ?