بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟"


  • 02:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟ یکی از متداول ترین سوالاتی است که سرمایه گذاران با ورود به سال جدید میلادی از خودشون میپرسن. حالا که به انتهای ماه دوم این سال نزدیک شدیم، شاید نظر دادن در مورد قیمت و خرید بیت کوین تا پایان سال جاری، راحت تر باشه؛ اما بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی رو داره و ممکنه که در یک لحظه، برخلاف تمامی انتظارات حرکت کنه.

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله با بررسی نظر کارشناسان در مورد آینده تتر، تمامی پیش بینی های مطرح شده برای رمز ارز BTC را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که تمامی مطالب ارائه شده در این مقاله، تنها پیش بینی هایی از قیمت بیت کوین تا پایان سال میلادی هستن و نباید بر اساس آن ها معاملاتتون رو انجام بدین.

همچنین این نکته را در نظر بگیرید که این بازار مالی، تحت تاثیر فاکتورهای متعددی قرار میگیرد که بررسی تمامی آن ها، سخت و زمان گیر است. به همین دلیل یک خبر، تحرکات نهنگ ها، احساسات و هیجانات معامله گرها و. . . ممکن است روند بیت کوین را به طور کامل تغییر دهد. در هنگام مطالعه این مطلب، توجه داشته باشید که ملاک ما در این مقاله، شرایط کنونی بازار است.

بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین کدامند؟

شاید بهتر باشه که قبل از صحبت کردن در مورد روند قیمت بیت کوین در سال 2023، عواملی که میتونن بر قیمت این ارز دیجیتال تاثیر بذارن را مورد بررسی قرار بدیم. به طور کلی فاکتورهای بسیاری وجود دارن که روند بیت کوین و ارزهای دیجیتال را مشخص میکنن. از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روند رمز ارز بیت کوین، میتونیم موارد زیر را بهتون معرفی کنیم:

  1. اقتصاد کلان

بازار رازهای دیجیتال به مرور داره به بلوغ میرسه و به همین دلیل مثل تمامی مارکت های مالی دنیا، از عوامل اقتصاد کلان در جهان تاثیر پذیر است. در سال های گذشته تاثیر عواملی مثل تورم کشورها، جنگ و ناامنی در جهان، نرخ بهره و. . . تاثیر قابل توجهی را بر این صنعت داشتن.

برای مثال در مواقعی که میزان ریسک سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف افزایش پیدا میکنه، تمایل سرمایه گذارها برای ورود به بازاری مثل ارزهای دیجیتال کمتر میشه. در چنین مواقعی بازارهای کم ریسک مثل طلا بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. البته اقتصاد کلان در ابعاد بسیار بزرگ تری در بازار ارزهای دیجیتال نقش داره.

  1. هاوینگ بیت کوین

در صورتی که با بیت کوین و ماهیت این ارز دیجیتال آشنا باشین، احتمالا در مورد هاوینگ بیت کوین هم اطلاعاتی را دارید. طراحی شبکه Bitcoin به نحوی بوده که هر 4 سال یک بار پاداش استخراج بیت کوین نصف بشه. به این ترتیب میزان عرضه این رمز ارز کاهش پیدا میکنه و بر اساس اصول اقتصاد، با کاهش عرضه نسبت به تقاضا قیمت ها افزایش پیدا میکنه.

اولین هاوینگ بیت کوین در ماه نوامبر 2012 اتفاق افتاد؛ سپس در جولای 2016 و ماه می 2020 هم شاهد هاوینگ بیت کوین بودیم. تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین مربوط به اوایل سال 2024 میشه.

  1. قانون گذاری و تلاش دولت ها برای نظارت بر ارزهای دیجیتال

اصلی ترین هدف بیت کوین، مبارزه با سیستم های متمرکز مثل بانک ها بوده است؛ اما در سال های گذشته با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، دولت ها تصمیم گرفتن که محدودیت هایی رو برای این حوزه به وجود بیارن. از طرفی بانک ها و موسسات مالی مجبور هستند از قوانین حکومت مرکزی پیروی کنند ولی بیت کوین چنین ضرورتی را ندارد و به همین دلیل کنترل آن توسط دولت ها غیر ممکن است.

  1. اخبار اقتصادی

تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر معامله گر به آن احتیاج دارد. در این روش اخبار بین المللی و رویدادهای مربوط به یک پروژه مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن ها روند بازار پیش بینی میشود.

با توجه به اینکه میزان همبستگی کریپتو کارنسی ها با سایر بازارهای مالی افزایش پیدا کرده، اخبار اقتصادی هم تاثیر بیشتری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارند. به همین دلیل برای بررسی و تحلیل بازار کریپتوکارنسی ها باید به این فاکتور هم توجه ویژه ای داشت.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین کدامند؟

تاریخ تکرار میشود!؟

تحلیل تکنیکال یکی از مهمترین ابزارها برای بررسی روند بازارهای مالی است. این روش بر اساس تاریخ تکرار میشود، ایجاد شده و تکنیکالیست ها با استفاده از این روش گذشته بازار را برای پیش بینی آینده آن مورد بررسی قرار میدهند. به همین منظور قصد داریم در مقاله بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟، در مورد گذشته قیمتی این رمز ارز هم گفتگو کنیم.

سال 2009 بود که بیت کوین برای اولین بار در یک انجمن اینترنتی معرفی شد. اولین جهش قیمتی که این رمز ارز تجربه کرد به سال 2010 بر میگرده و قیمت هر واحد بیت کوین، به محدوده 0.1 دلار رسید. البته این تنها آغاز راه بود و اولین جهش صعودی و قابل توجه این رمز ارز در سال 2011 اتفاق افتاد. در این سال رمز ارز BTC موفق شد با بیش از 3 هزار درصد رشد، به محدوده 30 دلاری برسه.

البته بعد از آن بازار وارد فاز نزولی شد و قیمت Bitcoin تا 2 دلار به ازای هر واحد کاهش پیدا کرد؛ البته سال بعد (یعنی 2012) این رمز ارز مجددا صعودی شد و تا 13 دلار قیمت آن افزایش پیدا کرد. این روند مثبت در سال 2013 هم ادامه داشت و قیمت بیت کوین در آوریل 2013، برای اولین بار از 100 دلار فراتر رفت. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت هر واحد BTC از هزار دلار هم عبور کرد.

بعد از این روند صعودی نیز شاهد یک ریزش شدید در بازار بودیم؛ به شکلی که قیمت هر واحد از این ارز دیجیتال با بیش از 50 درصد ریزش به 530 دلار رسید. در بین سال های 2014 تا 2016 تحرکات خاصی در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق نیفتاد، اما سال 2017 این در جا زدن جبران شد. در این دوره زمانی قیمت بیت کوین به بیش از 19 هزار دلار رسید. همین افزایش قیمت ناگهانی نیز به معرفی هر چه بیشتر بیت کوین به سرمایه گذاران و علاقه مندان از سراسر جهان کمک کرد.

البته این بولران نیز با یک روند اصلاحی همراه بود و در سال 2018 از همان ابتدا شاهد ریزش قیمت این دارایی دیجیتال بودیم. بیت کوین در این دوره زمانی تا 3000 دلار هم کاهش پیدا کرد. ابتدای سال 2019 نیز روند نزولی داشت، اما در ماه دسامبر قیمت BTC به 7200 دلار رسید.

ماه های ابتدایی سال 2020 را به دلیل شیوع بیماری کرونا، همه ما به خاطر می آوریم. تعطیلی اقتصاد جهان و افزایش فشار تورمی از جمله مهمترین رویدادها در این دوره زمانی بودند. این بیماری تاثیر قابل توجهی را بر قیمت بیت کوین داشت و باعث کاهش ارزش آن تا 4 هزار دلار شد؛ اما در مدت زمان کوتاهی این رمز ارز موفق شد با بیش از 300 درصد رشد به 19 هزار دلار و در انتهای همین سال نیز به 30 هزار دلار برسد.

به این ترتیب بولران جدید بیت کوین از ابتدای 2021 آغاز شد که نتیجه آن رشد قیمت تا محدوده 69 هزار دلار بود. این روند به قدری قدرت داشت که بسیاری از تحلیلگر ها انتظار ادامه دار بودن آن تا محدوده 100 هزار دلار را داشتند. اما این بولران در ماه نوامبر 2021 به پایان رسید و شاهد ریزش بازار تا 20 هزار دلار بودیم. (77 درصد کاهش قیمت نسبت به ATH)

قیمت بیت کوین

با توجه به این موضوع باید این نکته را در نظر گرفت که چنین ریزشی بعد از رشد چند صد درصدی بیت کوین، کاملا طبیعی بوده و قبلا نیز در بازار ارزهای دیجیتال شاهد چنین ریزش هایی بودیم. اما قیمت بیت کوین در سال 2023 چقدر خواهد بود و نظر کارشناسان در مورد آینده بیت کوین چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این موضوع گفتگو کنیم.

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2023

تحلیلگران و فعالین بازار ارزهای دیجیتال سال 2023 را با دو سناریوی کاملا متضاد آغاز کردند. دیدگاه اول این بود که با نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین در ابتدای سال 2024، روند بازار صعودی خواهد شد؛ چرا که تا به امروز قبل از تمامی هاوینگ ها در بازار ارزهای دیجیتال شاهد بولران صعودی بودیم.

اما دیدگاه دوم کاملا برعکس است. با توجه به داده های اقتصادی آمریکا و شاخص تفاضل سود اوراق قرضه ۱۰ ساله و سه ماهه (10Y3M Spread)، اقتصاد آمریکا در حال ورود به دوره رکود است. به همین دلیل دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، سقوط بازارهای مالی مختلف، از جمله بازار ارزهای دیجیتال می باشد.

با توجه به این دو دیدگاه که کاملا در خلاف جهت یکدیگر هستند، پیش بینی میشد که سال 2023 میلادی پر از نوسانات و هیجان باشد. در ادامه بررسی میکنیم که از نظر تعدادی از تحلیلگران بزرگ و موسسات مالی معتبر جهان، بیت کوین در سال 2023 چه روندی را خواهد داشت؟

موسسه مالی بلک راک (BlackRock)

بلک راک به عنوان یکی از بزرگترین موسسات دارایی جهان است که بیش از 8 تریلیون دلار دارایی مشتریان خودش را مدیریت میکنه. این موسسه در آخرین گزارش سالانه خود، دیدگاه های جالبی را در مورد بازارهای مالی و اقتصاد آمریکا و جهان ارائه کرده است.

در این گزارش 40 سال گذشته در اقتصاد جهان به عنوان دوره تعادل بزرگ نامگذاری شده است. طبق نظر تحلیلگران این موسسه، این دوره در سال 2022 پایان یافته و در حال حاضر شرایط اقتصادی دنیا بسیار متفاوت است. مهمترین عوامل تغییر این شرایط بیماری کرونا و ایجاد و عمیق تر شدن شکاف های ژئوپلیتیک بین کشورهای شرق و غرب جهان است.

طبق این گزارش مهار نرخ تورم کشور آمریکا، در حال حاضر مهمترین ماموریت فدرال رزرو آمریکا کاهش تورم این کشور به 2 درصد است. این هدف تنها زمانی محقق میشه که GDP این کشور حداقل 2 درصد کاهش پیدا کنه. همونطور که در نمودار زیر مشخص شده در بین عرضه و تقاضا شکافی وجود دارد که به معنی ورود اقتصاد یه رکودی عمیق است. (باید خط نارنجی که GDP فعلی آمریکا است، به خط سبز که GDP مطلوب برای کاهش تورم است، برسد.)

موسسه مالی بلک راک (BlackRock)

با توجه به شرایط فعلی جهان، کاهش تورم آمریکا تا محدوده مطلوب دو درصدی، امکان پذیر نیست. به همین دلیل فدرال رزرو آمریکا مجبور خواهد بود، سیاست های انقباضی خود را رها کرده و افزایش نرخ بهره را متوقف کنه. از نظر بلک راک کاهش دادن نرخ بهره تنها راه حلی است که در حال حاضر در برابر فدرال رزرو آمریکا قرار دارد. رکود در آمریکا میتواند شاخص سهام S&P 500 را تا 20 درصد کاهش دهد.

کاهش S&P 500میتواند موجب کاهش قیمت بیت کوین شود. تحلیلگران بلک راک پیش بینی کردن که قیمت بیت کوین در خوشبینانه ترین حالت 20 درصد و با در نظر گرفتن ضریب نوسانات بتا در بیت کوین، 40 تا 60 درصد کاهش پیدا کند.

شرکت سرمایه‌گذاری ون اک (VanEck)

ون اک یکی از شرکت های بسیار معروف و فعال در حوزه سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال است. صندوق های سرمایه گذاری که زیر مجموعه این شرکت هستن، بیش از 53 میلیارد دلار در اختیار دارن. گزارش منتشر شده توسط این شرکت هم نکات قابل توجهی را داره که در ادامه در مورد آن ها توضیح میدم.

اولین پیش بینی تحلیلگران این شرکت، کاهش قیمت بیت کوین تا محدوده 10- 12 هزار دلار در 3 ماه اول سال 2023 است. این اتفاق میتونه در نتیجه افزایش هزینه برق در جهان و کاهش قیمت بیت کوین رخ بده؛ چرا که در چنین شرایطی بسیاری از ماینرهای ارز دیجیتال ورشکست میشن و این موضوع میتونه فشار فروش گسترده ای را در بازار ارزهای دیجیتال بوجود بیاره.

البته این موسسه در گزارش خودش ذکر کرده که این ریزش، آخرین موج اصلاحی بیت کوین می باشد و پس از آن شاهد رشد قیمت این راز دیجیتال خواهیم بود. طبق این گزارش پیش بینی شده که 3 ماهه دوم این سال شرایط بازار ارزهای دیجیتال بهتر باشه و قیمت بیت کوین به محدوده 30 هزار دلار برسه. استدلال ارائه شده برای این تحلیل کاهش یافتن تورم، کاهش نگرانی کشورها در مورد بحران انرژی، احتمال آتش بس بین روسیه و اوکراین و آغاز سیاست های پولی جدید در آمریکا هستند.

نکته مشترکی که بین گزارش ون اک و بلک راک وجود داره، تاکید هر دوی آن ها بر عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست های پولی انقباضی خودش است. به این ترتیب انتظار میره که اولین جرقه های صعود بازار ارزهای دیجیتال زده بشن. به طور کلی این شرکت در پاسخ به این سوال که بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟ انتظار رشد قیمت این رمز ارز از نیمه دوم این سال را مطرح کرده.

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان است. این پلتفرم نیز گزارشی برای بررسی و پیش بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال ارائه کرده است که در ادامه بخش های مهم آن را بررسی میکنیم.

به طور کلی در این گزارش اینطور پیش بینی شده که، زمستان کریپتویی ارزهای دیجیتال که بعد از ورشکستگی صرافی FTX اتفاق افتاد، تا انتهای سال 2023 ادامه دار باشد. در این گزارش عنوان شده که: در ماه های می و ژوئن سال 2022 تعداد فروشندگان در بازار ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کرده بودند و شرایط برای آغاز یک رالی صعودی جدید آماده بود؛ اما این فاجعه باعث شد دارایی های دیجیتالی آسیب پذیرتر و خریداران برا ورود به این بازار دچار شک و شبهه بشن.

همچنین در این گزارش اقتصاد کلان آمریکا هم مورد بررسی قرار گرفته و تحلیلگران این پلتفرم پیش بینی کردن که ایالات متحده همچنان با کمبود نقدینگی مواجه باشه. کاهش نقدینگی که در نتیجه سیاست های انقباضی پولی و برای رفع تورم در پیش گرفته شده، از ابتدای مارچ ادامه دار بوده. نکته قابل تامل این است که بعضی از اعضای فدرال رزرو عقیده دارند نرخ بهره باید بالای 5 درصد باقی بمونه ولی بیشتر آن ها معتقدن نرخ بهره باید به زیر 4 درصد برسه.

البته در این گزارش عنوان شده که قیمت بیت کوین و روند کلی بازار ارزهای دیجیتال میتونه با نزدیک شدن هرچه بیشتر به هاوینگ، صعودی تر بشه؛ چرا که هاوینگ موجب از بین رفتن پیوستگی های بین شاخص ها شده و نیروی لازم برای بولران بعدی را ایجاد میکنه. باید منتظر بود و دید که آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه؟

جمع بندی و نتیجه

پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال و تحلیل قطعی روند بیت کوین کار سختی است. با آغاز سال جدید میلادی بسیاری از فعالان این بازار از خودشون می پرسند که رمز ارز بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟ برای همین منظور در این مقاله سعی کردیم با ارائه دیدگاه ها و گزارش تعدادی از شرکت های سرمایه گذاری معتبر در حوزه ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد روند احتمالی بازار ارزهای دیجیتال ارائه بدیم.

توجه داشته باشین که تمامی مطالب ارائه شده به عنوان پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2023، تنها بر اساس احتمالات هستند و با توجه به ماهیت این بازار احتمال به هم خوردن تمامی معادلات در این بازار وجود دارد. از طرفی تمامی مطالب ارائه شده در این مقاله جنبه آموزشی دارند و به همین دلیل نباید آن را مبنایی برای معاملات خود قرار دهید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟

در مورد بیت کوین در سال 2023 چه روندی خواهد داشت؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+80 = ?