بازارساز خودکار(AMM) چیست و چگونه کار می کند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بازارساز خودکار(AMM) چیست و چگونه کار می کند؟"


  • 15:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازارساز خودکار یا AMM؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! با این مفهوم آشنایی دارین؟ اصلا می دونین بازارساز خودکار چیست؟ بازارساز خودکار چه کاربردهایی داره؟ چرا به بازارساز خودکار نیاز داریم؟ به نظر شما بازارساز خودکار یا AMM چجوری کار می کنه؟ بازارساز خودکار چه مزایایی به همراه داره؟ چرا صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال از AMM استفاده می کنند؟

در سال های گذشته، شاهد افزایش علاقه کاربران حوزه دیجیتال به استفاده از سرویس های مالی غیرمتمرکز بودیم. این سرویس ها عموما در شبکه های اتریوم و با استفاده از قراردادهای هوشمند توسعه پیدا کردن. در همین حال پروتکل های بازارساز خودکار یا AMM هم محبوبیت زیادی به دست آوردن. صرافی یونی سواپ یکی از مشهور ترین پروتکل های بازارساز خودکار هست. بکارگیری بازارساز خودکار باعث رشد چشمگیر کاربرد حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای شد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بازارساز خودکار چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازارساز خودکار یا AMM به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای بازارساز خودکار بپردازیم و عملکرد AMM رو مورد بررسی قرار بدیم.

بازارساز خودکار چیست؟

بازارساز خودکار چیست؟

اگه از علاقه مندان به حوزه کریپتوکارنسی باشین، احتمالا اسم بازارساز خودکار یا AMM رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که بازارساز خودکار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بازارساز خودکار نوعی پروتکل مبادله غیرمتمرکز هست که در اون قیمت گذاری رمزارزها با استفاده از فرمول های ریاضی انجام میشه. AMMها راهکارهایی بدون خطر برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با بازدهی بالا برای عرضه کننده های نقدینگی مطرح می کنند. این بازارها به دلیل استفاده از اسمارت کانترکت ها همواره باعث ایجاد امنیت و اعتماد کاربران بوده.

جالب اینجاست که بدونین بازارساز خودکار یا AMM ابزاری هست که برای تامین نقدینگی در امور مالی غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می گیره. AMMها امکان تجارت خودکار دارایی های دیجیتال رو فراهم می کنند. بازارسازهای خودکار این کار رو با استفاده از استخرهای نقدینگی به عنوان جایگزینی برای بازارهای سنتی خریدار و فروشنده انجام میدن. اگه از جمله افرادی هستین که به سرمایه گذاری در بازار کریپتو علاقه دارین، می تونین با استفاده از AMMها با قیمت مناسب دو دارایی رو معامله کنین. قبل از AMMها مردم از بوک اوردرها برای ترید استفاده می کردن. پلتفرم های سنتی ترید و خرید و فروش این فرصت رو در اختیار افراد قرار می دادن که برای ارزهای دیجیتال مورد نظرشون هر قیمتی که می خواستن مشخص می کردن.

کاربردهای بازارساز خودکار چیست؟

کاربردهای بازارساز خودکار

همونطور که گفتیم، بازارساز خودکار سیستمی هست که به صورت اتوماتیک سفارش های خرید و فروش رو در یه صرافی غیرمتمرکز تسهیل می کنه. برخلاف بازارساز معمولی، بازارساز خودکار یا AMM با استفاده از برنامه های کامپیوتری خود عمل می کنه. بازارسازهای خودکار کاربردهای مختلفی دارن که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای بازارساز خودکار بپردازیم تا با این موارد آشنایی کلی داشته باشین.

  • فراهم کردن نقدینگی بالا

یکی از کاربردهای بازارساز خودکار در صرافی های غیرمتمرکز و دیفای، فراهم کردن نقدینگی بالا هست. اگه شما بخواهین در حالت عادی یه معامله معمولی با صرافی های متمرکز انجام بدین، این نوع پلتفرم ها دارای محدودیت بوده و از نقدینگی پایینی برخوردار هستن. در حالی که صرافی های غیرمتمرکز به کمک بازارسازهای خودکار حجم بزرگی از نقدینگی رو به وجود میارن. چون در این نوع تجارت نقدینگی توسط هر شخص معمولی که تمایل به این کار رو داشته باشه، تامین میشه و تریدرها می تونن معاملات خودشون رو به راحتی انجام بدن.

  • ایجاد فرصت برای فعالان بازار

یکی دیگه از کاربردهای بازارساز خودکار، ایجاد فرصت برای فعالان بازار کریپتوکارنسی هاست. صرافی ها و استخرهای نقدینگی ارتباط مستقیمی با یکدیگه دارن. برای پشتیبانی یه صرافی از معاملات با حجم بالا، نیاز به نقدینگی زیاد استخرهای لیکوییدی هست. به همین دلیل، استخرهای نقدینگی فرصتی برای همه افراد از سراسر دنیا به وجود میارن تا از راه تامین کنندگی نقدینگی این استخرها به کسب درآمد و در عین حال مشارکت در پروتکل بپردازن. به این ترتیب، AMMها حتی به کاربران عادی هم فرصتی برای انجام دادن کارهای بزرگ میدن.

عملکرد AMM چگونه است؟

عملکرد AMM چگونه است؟

توجه داشته باشین که AMM شبیه نوعی پلتفرم ثبت سفارش فعالیت می کنه. در این پلتفرم جفت ارزهای معاملاتی وجود دارن. در پروتکل های سنتی باید دو طرف معامله درخواست خودشون رو در دفتر ثبت سفارشات تعیین کنند. پروتکل های بازارساز خودکار این کار رو حذف کردن. طرف مقابل هر شخص در این پلتفرم ها قراردادهای هوشمند هست. بنابراین، در پلتفرم های بازارسازهای خودکار به طرف مقابل معامله نیازی نیست و دارایی خودتون رو به کمک قراردادهای هوشمند مبادله می کنین.

شما می تونین به AMMها به چشم یه همتا به قرارداد یا P2C نگاه کنین. دیگه نیازی به طرف مقابل به معنی سنتی اون نیست و معاملات بین کاربران و قراردادها انجام می گیره. با توجه به اینکه دفتر ثبت سفارشی در این حالت وجود نداره، انواع سفارش هم برای بازارسازهای خودکار مطرح نیست. در عوض، قیمتی که می خواهین برای خرید یا فروش دارایی های خودتون به ثبت برسونین، توسط یه فرمول مشخص میشه. اگرچه لازم به ذکر هست که طراحی های AMM در آینده برای برطرف کردن این محدودیت هم به کار میان. به این ترتیب، هیچ نیازی به طرف مقابل در انجام معاملات نیست و طرف مقابل شما قراردادهای هوشمند هستن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بازارساز خودکار چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازارساز خودکار یا AMM به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای بازارساز خودکار بپردازیم و عملکرد AMM رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازارساز خودکار نوعی پروتکل مبادله غیرمتمرکز هست که در اون قیمت گذاری دارایی ها با استفاده از فرمول های ریاضی انجام میشه. به عبارت دیگه، در پروتکل های بازارساز خودکار قیمت گذاری و پردازش داده ها بر پایه فرایندهایی غیرمتمرکز، اتوماتیک و دقیق طراحی شدن و برای انجام معاملات به طرف مقابل نیازی ندارین. توجه داشته باشین که بازارساز خودکار همانند یه پلتفرم ثبت سفارش عمل می کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بازارساز خودکار(AMM) چیست و چگونه کار می کند؟

در مورد بازارساز خودکار(AMM) چیست و چگونه کار می کند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+72 = ?