آشنایی با ترندهای وب 3 در سال 2023

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آشنایی با ترندهای وب 3 در سال 2023"


  • 17:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

وب 3.0 به عنوان یکی از ترندهای سال 2023 در بازار ارزهای دیجیتال است که مورد توجه سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته. بعد از ریزش شدیدی که سال گذشته در بازار ارزهای دیجیتال شاهد آن بودیم، اما تقاضا برای پروژه های وب تری همچنان بالا بود و بسیاری از سرمایه گذاران موفق شدن از این حوزه سود مناسبی را بدست آورند.

با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال این روزها جان بیشتری گرفته و دیدگاه های مثبت در مورد آن افزایش پیدا کرده، احتمالا Web 3.0 هم میتونه مجددا به کانون توجه تریدرها تبدیل بشه. به همین دلیل قصد داریم که در این مطلب از مباحث آموزش ارز دیجیتال شما را با تعدادی از ترندهای وب 3 در سال 2023 آشنا کنیم. امیدواریم که به کمک این مقاله بتونین اطلاعات بیشتری را در مورد این حوزه کسب کنید.

آشنایی با ترندهای وب 3 در سال 2023

وب 3 چیست؟

شاید اولین چیزی که با دیدن عنوان این مقاله از خودتون پرسیدین این باشه که وب تری چیست و چه کاربردی را دارد؟ برای همین بهتره که در ابتدای مقاله خودمون کمی در مورد این تکنولوژی جدید بهتون توضیح بدیم.

به طور کلی وب 3.0 نسل جدید اینترنت است که به کاربرها اجازه میده تعامل بیشتری را با فضای تحت وب داشته باشن. رد حال حاضر چیزی که به عنوان اینترنت میشناسیم وب 2 نام داره. تمامی شبکه های اجتماعی و سایت هایی که از آن استفاده میکنین هم به همین تکنولوژی مربوط میشه.

اما Web 3.0 فناوری بسیار متفاوت تری است. این فناوری به شکل فراگیر تری دنیای اطراف ما را در بر خواهد گرفت. مهمترین ویژگی این فناوری این است که از بلاک چین به عنوان زیربنای خودش استفاده کرده. به همین دلیل ارزهای دیجیتال و NFT ها هم میتونن به عنوان بخشی از وب 3 باشن.

از ویژگی های مهم دیگر این فناوری این است که به کاربرها اجازه میده مالکیت محتواهای خودشون رو هم در اختیار بگیرن. همچنین به کمک این فناوری اعمال محدودیت برای افراد مختلف، بسیار سخت تر خواهد بود؛ چرا که بلاک چین به هیچ فردی اجازه دخالت و دستکاری در وب 3 رو نمیده.

در صورتی که علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در مورد فناوری Web 3.0 بدست بیارید و با این حوزه بیشتر آشنا بشید، بهتره سایر مقالاتی که در این مورد در آکادمی ارز سنج وجود دارن رو هم مطالعه کنین. در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از ترندهای وب 3 در سال 2023 آشنا بشید.

وب 3 چیست؟

معرفی ترندهای Web 3.0

نسل سوم وب و متاورس به عنوان دو مورد از ترندهای بازار ارزهای دیجیتال بودند که سود بالایی رو نصیب سرمایه گذاران خودشون کردن. از طرفی سال 2022 به عنوان یکی از طولانی ترین زمستان های کریپتویی بازار ارزهای دیجیتال بود که با ریزش تمامی رمز ارزها همراه بود. مهمترین اتفاقاتی که در این سال افتاد ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال FTX و سقوط پروژه ترا بود.

با وجود تمامی این مشکلات در بازار ارز دیجیتال، بسیاری از فعالان این بازار، مجذوب فناوری وب تری شدند و در این حوزه سرمایه گذار کردن. میزان جستجو ها برای این تکنولوژی هم با وجود ریزش شدید بازار، همچنان بالا بود و بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به این حوزه کنجکاو بودن.

تمامی این عوامل دست به دست هم دادن تا وب 3 به یکی از جدید ترین ترند ها در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل بشه. به همین منظور قصد داریم که در این مقاله به معرفی ترندهای وب 3 در سال 2023 بپردازیم و شما را با تعدادی از حوزه های محبوب این فناوری آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ارزهای Web3

دیفای اجتماعی یا Social DeFi

همونطور که میدونید ارزهای دیجیتال ماهیتی ناشناس دارن؛ ولی این ناشناس بودن به هیچ عنوان به معنی اجتماع گریز بودن یا ضد اجتماعی بودن این حوزه نیست. همونطور که در شبکه های اجتماعی و انجمن های اینترنت کاربرها برای معرفی خودشون از اسم های مستعار استفاده میکنن، در وب 3 هم از آدرس ولت های دیجیتالی برای معرفی هر کاربر استفاده میشه.

این آدرس کیف پول ها به صورت رشته ای طولانی هستند که از ترکیب حروف و اعداد انگلیسی بوجود آمدند و با عبارت 0X آغاز میشن. البته به خاطر سپردن این عبارت های طولانی تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل برقراری ارتباط با استفاده از این آدرس ولت ها بسیار سخت خواهد بود. اما به کمک سوشال فای یا دیفای اجتماعی میتوان این مشکل را برطرف کرد.

دیفای اجتماعی شامل مجموعه ای از برنامه های غیر متمرکز و پلتفرم های دیفای است که با هدف راحت تر کردن برقراری ارتباط بین کاربرهای رمز رازها ایجاد شدن. تعدادی از مهمترین ویژگی هایی که دیفای اجتماعی دارد، موارد زیر هستند:

  • شخصی سازی کردن آدرس های 0X
  • امکان ارسال پیام به صاحبان کیف پول ها و دنبال کردن کیف پول های مختلف
  • نوتیفیکیشن برنامه های غیر متمرکز یا DAPP ها
  • فید های اجتماعی و جوامع کاربری در حوزه ارز دیجیتال
  • اعتبار سنج ها و اعضای سازمان های مستقل غیر متمرکز مربوط به هر پروژه
  • تبدیل کردن پروفایل کاربری به توکن NFT

معرفی ترندهای Web 3.0

بیمه ریسک ارز دیجیتال و دیفا

همونطور که میدونید بازار ارزهای دیجیتال همواره ریسک و خطرات متعددی را داره و وب 3.0 هم از این قاعده مستثنا نیست. بعد از اتفاقاتی که در سال 2022 رخ داد، بسیاری از سرمایه گذاران بع دنبال راه های مختلفی برای ریسک گریزی و کاهش ریسک سرمایه گذاری های خودشون بودن. یکی از بهترین روش هایی که برای این منظور وجود داره و میتوان از آن استفاده کرد، بیمه است.

البته بیمه تنها در برابر نوسانات و احتمال نزول بازار نیست؛ بلکه سرمایه گذاران میتونن دارایی های خودشون رو در برابر هک، کلاهبرداری و راگ پول هم بیمه کنند. از جمله بهترین پلتفرم هایی که بهتون اجازه میده کیف پول ارز دیجیتال خودتون رو در برابر ریسک های متعدد بازار بیمه کنین، Nexusmutual.io، Insurace.io و Neptunemutual هستند.

به کمک این پلتفرم ها میتونین رمز ارزها و موجودی کیف پول خودتون را بیمه کنید. به این ترتیب در صورت مواجهه با مشکلاتی مثل هک شدن پروتکل ها، از دست رفتن وابستگی قیمت یک استیبل کوین به پشتوانه خود، ورشکستگی صرافی های متمرکز و. . . بیمه کنید.

این بیمه ها ممکن است با توجه به نوعش، بین 0.2 تا 0.9 در ماه باشد. مدت زمان پوشش این بیمه ها نیز معمولا 10 تا 90 روز می باشد. البته توجه داشته باشین که بیمه های ارز دیجیتال محدود هستن و تا به امروز بیشتر آن ها فروخته شدن.

ابزارهای نقدینگی NFT ها

یکی دیگر از ترندهای وب 3 در سال 2023، برطرف کردن مشکل نقدینگی NFT ها است. توکن های NFT به عنوان یکی از پرسودترین بخش های بازار ارزهای دیجیتال هستن؛ اما بزرگترین ایرادی که در این حوزه وجود داره، نقدینگی بسیار پایین آن ها است.

به همین منظور پروتکل هایی بوجود آمدند که با استفاده از استخر های نقدینگی در این حوزه، امکان خرید و فروش آنی توکن های NFT را فراهم میکنن. یکی از برترین پروتکل های فعال در این حوزه سودو سواپ (Sudoswap) نام داره. در این استخر ها کاربرها میتونن دارایی های غیر مثلی خودشون را با توکن های غیر قابل تعویض دیگه ای عوض کنن.

همچنین صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (Uniswap) و مارکت پلیس اپن سی (OpenSea) به تازگی 2 سرویس تجمیع کننده برای NFT ها با نام های gem.xyz و Genie ایجاد کردن. این پلتفرم ها با بهره گیری از نقدینگی سودو سوآپ به سرمایه گذار ها اجازه میدن که NFT های خودشون رو راحت تر به فروش برسونن.

ابزارهای نقدینگی NFT ها

افزودن ابزارهای معاملاتی پیشرفته به DEX ها

یکی از بزرگترین موانعی که بر سر راه صرافی های غیر متمرکز قرار گرفته، نبودن ابزارهای معاملاتی پیشرفته در این پلتفرم ها می باشد. برای مثال این پلتفرم ها، قابلیت استاپ لاس (Stop Loss) را ندارند. البته پروژه هایی بودن که تلاش کردن چنین ابزارهای پیشرفته ای رو به کاربرهای خودشون ارائه بدن. صرافی DYdX یکی از این صرافی های غیر متمرکز است.

یکی دیگه از ایرادات صرافی های غیر متمرکز، تامین نقدینگی لازم برای معاملات است. برای برطرف کردن این مشکل، پلتفرم های مختلفی مثل هش فلو (Hashflow) به وجود آمدند که با استفاده از مدل های نوآورانه مختلف، به بازار سازها اجازه میدن نقدینگی مورد نیاز خودشون رو فراهم کنن.

توسعه برنامه های Move To Earn

برنامه ها و بازی های کسب درآمد با تحرک یکی از ترند های بازار ارزهای دیجیتال است که به کاربرها اجازه میدهد بع ورزش و انجام تحرک در طول روز، ارز دیجیتال کسب کنند. انتظار میره که این ترند در سال 2023 هم ادامه دار باشه. با توجه به این که برنامه های Move To Earn بر مبنای وب 3.0 ایجاد شدن، این برنامه ها هم یکی از ترندهای وب 3 هستند.

جالبه بدونین که این روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال حتی نظر ورزشکاران حرفه ای رو هم جلب کرده و یوسین بولت (Usain Bolt)، قهرمان المپیک، هم از این حوزه استفاده میکنه. بولت اخیرا قراردادی را با همکاری استپ اپ (Step App) امضا کرده. این برنامه به نحوی طراحی شده که به ازای تعداد قدم های کاربر در طول روز، به او پاداش داده میشود.

 البته برنامه های بسیار متعددی با این قابلیت وجود دارن که در برخی از آن ها، فناوری های دیگری مثل توکن های غیر مثلی، جی پی اس و GameFi هم در خود جای دادن. از مهمترین این پلتفرم ها میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

·    پروژه های کسب درآمد با رقص یا Dance To Earn؛ مثل Rapty.app و Dansa

·    پروژه های کسب درآمد با ورزش؛ مثل MetaGym

·    پروژه های کسب درآمد با دوچرخه سواری یا Cycle To Earn؛ مثل BikeN و BikeRush

NFT های برند

یکی دیگه از ترندهای وب 3 در سال 2023 که میتونه تحولات بزرگی را در دنیای ارزهای دیجیتال بوجود بیاره، ورود برندهای معروف به حوزه توکن های غیر مثلی است. به این حوزه Branded NFTs نامیده میشه. این دسته از توکن های غیر قابل تعویض به افراد معروف، شرکت های بزرگ و سلبریتی ها اختصاص پیدا کردن. اصلی ترین مشتریان این توکن ها، طرفداران دو آتیشه و کلکسیونر هایی که به دنبال دارایی هایی خاص هستند، می باشند.

همونطور که میدونید در سال 2022 جام جهانی فوتبال برگزار شد و به همین دلیل بسیاری از فوتبالیست ها و تیم های معروف، مجموعه و کلکسیون NFT های خودشون را بوجود آوردند. این کارت ها ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد بازیکن یا تیم مورد نظر و یا تصویری از آن ها باشند.

همچنین بسیاری از برندهای معرف متعددی وارد این حوزه شده اند. هدف از ورود به این توکن های NFT برای این برند ها متفاوت است؛ برخی از ان ها با هدف بازاریابی و برخی دیگر به منظور ایجاد آگاهی بیشتر بوجود آمدند. یکی از برند هایی که به تازگی مجموعه توکن های غیر مثلی خودش رو به فروش رساند، کوکاکولا است. به طور کلی انتظار میره که در سال 2023، این NFT های برند به بخش بزرگی از بازار توکن های غیر مثلی تبدیل بشن.

NFT های برند

شفافیت بالا

بسیاری از پروژه های مطرحی که در حوزه بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند، بخش عمده ای از فعالیت ها، کارها، امور مالی، تیم سازنده، توسعه دهنده ها و همکاری های خودشون را مخفی نگه داشتن. سرمایه گذاران نیز اهمیت چندانی برای این موضوع قائل نبودن؛ اما بعد از ورشکسته شدن صرافی FTX، اهمیت شفافیت هم افزایش پیدا کرد.

برای همین منظور بیشتر پروژه ها تصمیم گرفتن که میزان شفافیت پروژه های خودشون رو افزایش بدن. برای این منظور، اقدامات بسیاری صورت گرفته که تعدادی از مهمترین آن ها عبارتند از:

·    افزایش تعداد تیم ها Doxxed که هویت اعضای آن مشخص است

·    انتشار آدرس کیف چول ها و آدرس خزانه داری مربوط به هر پروژه

·    افزایش اعلام تصمیمات مهم در مورد اقدامات داخلی پروژه

·    توسعه نقشه راه برای پروژه ها که موجب افزایش مشارکت و همکاری جامعه کاربری میشود

·    تشکیل سیستم های دائو (DAO) برای مدیریت پروژه ها

جمع بندی و نتیجه

توسعه بلاک چین و شبکه های غیر متمرکز، یکی از اصلی ترین دلایل توسعه وب 3 بود؛ در واقعا اگر بلاک چین بوجود نمی آمد، Web 3.0 هم در دسترس ما قرار نمی گرفت. در حال حاضر وب تری به یکی از حوزه های محبوب در تکنولوژی تبدیل شده و انتظار میره که در مدت زمان کوتاه، جایگزین نسخه فعلی وب بشه.

با توجه به محبوبیت بالایی که Web3.0 در سال های اخیر به آن دست یافته، تصمیم گرفتیم که در این مطلب شما را با تعدادی از ترندهای وب 3 در سال 2023 آشنا کنیم. امیدواریم که به کمک این مقاله بتونین اطلاعات بیشتری را در حوزه این فناوری به دست آورید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با ترندهای وب 3 در سال 2023

در مورد آشنایی با ترندهای وب 3 در سال 2023 نظر دهید
سوال امنیتی :5+52 = ?