نمودار قیمت لگاریتمی در تحلیل تکنیکال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نمودار قیمت لگاریتمی در تحلیل تکنیکال چیست؟"


  • 20:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

نمودار قیمت لگاریتمی؛ ابزاری رایج برای معامله گران و تحلیلگران! آیا چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین نمودار قیمت لگاریتمی چیست؟ نمودارهای قیمتی در مقیاس لگاریتمی و حسابی چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ کدوم برای تحلیل تکنیکال مناسب تر هست؟ نمودار لگاریتمی چه ویژگی هایی داره؟ چه زمانی از نمودار لگاریتمی برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

اصولا در آموزش تحلیل تکنیکال از نمودارهای قیمت استفاده کرده و نمودارها داری دو محور عمودی و افقی هستن. محور افقی نشون دهنده زمان و محور عمودی نشون دهنده قیمت هست. محورهای افقی و عمودی در همه انواع نمودارها مثل خطی، کندل استیک و.... مشترک هستن، ولی ممکنه فواصل قیمتی در محور عمودی متفاوت باشه که این تفاوت باعث تفکیک نمودار حسابی و نمودار لگاریتمی میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نمودار قیمت لگاریتمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار قیمت لگاریتمی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های نمودار لگاریتمی بپردازیم و بهتون بگیم که بهتره چه زمانی از این چارت قیمتی استفاده کنین.

نمودار لگاریتمی چیست؟

نمودار لگاریتمی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نمودار قیمت لگاریتمی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این چارت به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نمودار لگاریتمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نمودار لگاریتمی یکی از چارت های کاربردی در تحلیل تکنیکال هست که استفاده از اون بین تحلیلگران و معامله گران حرفه ای خیلی رایج هست، چون با استفاده از نمودار لگاریتمی میشه دید بهتری نسبت به نوسانات قیمت در بلند مدت داشت و موقعیت های دقیقی برای ورود به معامله پیدا کرد.

جالب اینجاست که بدونین نمودار قیمت لگاریتمی درصد تغییرات رو نشون میده. اگه یه ارز دیجیتال از 50 به 60 رشد کنه، نمایش اون به صورت مشابه تغییر از 10 هزار دلار با 12 هزار دلار میشه. بنابراین، فاصله عمودی اون ها یکسان رسم میشه. بیشتر تحلیل گران تکنیکال از نمودار لگاریتمی استفاده می کنند. معمولا تغییرات درصد با نمایش فاصله مساوی بین اعداد در مقیاس نشون داده میشه. مثلا فاصله بین 10 و 20 دلار با فاصله بین 60 تا 120 دلار برابر هست، چون هر دو افزایش 100 درصد رو نشون میده. مقیاس های قیمت لگاریتمی از مقیاس های قیمت خطی که کاهش یا افزایش شدید قیمت رو نشون میدن بهتر هستن. این مقیاس ها می تونن به شما کمک کنند تا ببینین قیمت چقدر باید حرکت کنه تا به نقطه هدف خرید یا فروش برسه.

بیشتر بخوانید: نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟

ویژگی های نمودار لگاریتمی چیست؟

ویژگی های نمودار لگاریتمی

همونطور که گفتیم، در نمودار لگاریتمی محور عمودی درصد تغییرات قیمت رو در فواصل یکسان و نمودار افقی هم محور زمان رو بر اساس دوره زمانی یا تایم فریم انتخابی کاربر نشون میده. نمودار لگاریتمی برای تحلیلگرانی که قصد دارن درصد تغییرات قیمت رو در میان مدت تا بلند مدت مشاهده کنند کاربرد داره. زمانی که صحبت از درصد تغییرات قیمت می کنیم، یعنی عملا مقدار سود یا زیان برای هر معامله گر میزان ثابت و مشخصی نیست. چارت قیمتی لگاریتمی ویژگی های زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های نمودار لگاریتمی بپردازیم تا با این موارد آشنایی داشته باشین.

  • یکی از ویژگی های نمودار لگاریتمی این هست که اندازه فاصله بین دو نقطه در این نمودارها نسبت به نمودار خطی مساوی نیست.
  • بازه زمانی تحلیل نسبت به نمودار خطی بلند مدت هست و همین موضوع باعث میشه تا خیلی از تریدرها و تحلیلگران از این نمودار برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کنند.
  • یکی دیگه از ویژگی های نمودار لگاریتمی این هست که تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در این نمودارها با درصد و نه مانند نمودار خطی با واحد قیمت نشون داده میشه.
  • اندازه گیری واقعی تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در این نمودارها مشخص هست.
  • یکی دیگه از ویژگی های نمودار لگاریتمی این هست که میزان استفاده از این نمودارها در بین تحلیلگران نسبت به نمودار خطی خیلی بیشتر هست.

چگونه از نمودار لگاریتمی در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

چگونه از نمودار لگاریتمی در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

با توجه به اهمیت نمودار لگاریتمی در تحلیل تکنیکال، در خیلی از نرم افزارهای آفلاین و تحت وب تحلیل تکنیکال نمودار لگاریتمی به عنوان نمودار پیش فرض انتخاب شده. برای مشاهده نمودار لگاریتمی در تریدینگ ویو باید گزینه log در پایین نمودار سمت راست رو انتخاب کنین. با استفاده از نمودارهای تحلیل تکنیکال همراه با تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال می تونین سودهای معاملات و سرمایه گذاری های خودتون رو تا حد زیادی تضمین کنین. همچنین برای شروع معامله گری و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، یادگیری همه اصول و قواعد تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ضروری هست. گذروندن یه دوره آموزشی جامع مهارت های فنی شما رو برای شناخت بازار افزایش میده و تا حدودی سود معاملات و سرمایه گذاری های شما رو تضمین می کنه.

چه زمانی از نمودار لگاریتمی استفاده کنیم؟

با اینکه هر کدوم از مقیاس های لگاریتمی و حسابی کاربردها و ویژگی های مخصوص به خودشون رو دارن، مقیاس لگاریتمی افزایش یا کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال رو در مقایسه با مقیاس حسابی بهتر نشون میدن. این مقیاس ها در نمودار می تونن به تصویرسازی در خصوص حرکت قیمت و رسیدن به اهداف مورد نظر برای خرید و فروش کمک زیادی می کنند. مقیاس حسابی برخلاف مقیاس لگاریتمی نمی تونه میزان سودآوری رو در قیمت های مختلف مشخص کنه، بنابراین در چارچوب مقیاس لگاریتمی میشه شاهد روند واقعی قیمت ها بود و به همین دلیلی خیلی از تریدرها و تحلیلگران از این نوع مقیاس استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: کراس اور(Cross Over) در تحلیل تکنیکال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نمودار قیمت لگاریتمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار قیمت لگاریتمی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های نمودار لگاریتمی بپردازیم و بهتون بگیم که بهتره چه زمانی از این چارت قیمتی استفاده کنین. همونطور که گفتیم، در نمودار لگاریتمی به جای اینکه خود قیمت ها در فواصل مساوی از همدیگه قرار بگیرن، تغییرات یکسان درصد قیمت ها در فواصل مساوی از همدیگه قرار می گیرن. بیشتر تحلیلگران از نمودارهای لگاریتمی استفاده می کنند. تغییرات درصدی که معمولا هم تکرار میشن، به شکل فواصل مساوی بین اعداد نشون داده میشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نمودار قیمت لگاریتمی در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد نمودار قیمت لگاریتمی در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+97 = ?