راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "راه های جلوگیری از لیکوئید شدن"


  • 23:02 1403-02-02
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

 درمقاله راه های جلوگیری از لیکوئید شدن ما سعی می کنیم مطالبی در این مورد با شما در میان بزاریم. بازار ارزهای دیجیتال، بازار با روندی رو به رشد هستش که هر سرمایه گذاری قبل از ورود به اون باید با مفهوم و اصطلاحات اون به طور کامل آشنا بشه و بتونه از سرمایه گذاری خودش، سود کسب کنه.

یکی از اصطلاحات که دونستن اون برای هر تریدری الزامی هستش، مفهوم لیکوئید شدن هست، چون درک این مفهوم امکان معامله به موقع ارزهای دیجیتال رو به سرمایه گذار میده که این، باعث پیشگیری از ضرر های احتمالی میشه. 

در هر دسته از صرافی ها که معاملات ارز دیجیتال بیت کوین در اونها  انجام میشه، از لیکوئید شدن اکانت معاملاتی تریدرها سود به دست میارن. 

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال

لیکوئیدیتی چیست؟

لیکوئید یک معیار برای اندازه گیری آسون برای تبدیل یک دارایی به دارایی دیگه مثل پول نقد و بدون تاثیر در قیمت هستش. به زمان ساده، نقدینگی سرعت امکان خرید و فروش رو مشخص میکنه. 

نقدینگی بالا به این معنی هست که فرد میتونه بدون نگرانی بابت کاهش یا افزایش قیمت هنگام عرضه دارایی خودش، اون رو تبدیل به پول نقد کنه. نقدینگی پایین، به این معنی هستش که دارایی یا نمی تونه به سرعت تبدیل بشه یا اگه هم تبدیل شه، اثر قابل توجهی بر روی قیمت اصلی اون میزاره .

ارزهای دیجیتال دارایی هایی هستن که نقدینگی در اونها اهمیت داره و یک ارز دیجیتال با عمق بازار زیاد و نقدینگی فراوان محل بهتری برای سرمایه گذاری و خرید و فروش هست و با این حال استیبل کوین هایی مانند تتر و کوین هایی مثل اتریوم بیت کوین بسیار لیکوئید هستن. 

نقدینگی و سلامت بازار

برای این که مطمئن بودن بازار رو اندازه بگیرین، شاخص های زیادی رو می تونین بررسی کنین، مثل حجم معاملات روزانه یا حجم کل بازار. یکی از شاخص های مهم برای مطمئن شدن از سلامت بازار، میزان نقدپذیری اون هستش و بازارهایی که معاملات کوچیک تاثیری در قیمت نهایی و حجم بازار نداشته و این معاملات نمی تونن سرنوشت بازار رو تغییر بدن، لیکوئیدیتی بالایی دارن و قابل اطمینان هستن. 

لیکوئید بودن بازار تضمین میکنه که قیمت ها پایداره و مستعد ناشی از معاملات بزرگ نیست. بنابراین، یک فرد یا گروه خاص قدرت کمی برای تغییر قیمت ها در بازار دارن. 

اندازه گیری لیکوئیدیتی بر اساس دو شاخص به وجود اومدن شکاف قیمت خرید و فروش و حجم معاملات روزانه محاسبه میشه. موضوعی که در این بخش با عنوان لیکوئیدیتی و نقدینگی و سلامت بازار عنوان کردیم موضوعی متفاوت از بحث اصلی مقاله مون بوده و بخاطر شباهت اسمی اون رو عنوان کردیم تا با این موضوع اشتباه گرفته نشود. در ادامه مفهوم لیکوییدیشن و راه های جلوگیری از اون رو به شما توضیح خواهیم داد.

لیکوییدیشن Liquidation یا نقد شدن چیست؟

اگه بخواهیم که خیلی ساده و سریع مفهوم ایکوئید شدن تو بازار رو بهتون توضیح بدیم بهتره که این کار رو با یه مثال براتون شرحش بدیم. توی بازار مشتقات و معاملات فیوچرز شما میتونین از ویژگی اهرم تو معاملاتتون استفاده کنین، مثلا اگه 100 دلار دارین و با یه اهرم 10 معامله میکنین دارین در واقع با یه حجم 1000 دلاری معامله میکنین. اینطوری اگه بازار فقط 10 درصد بهتون سود بده، در واقع شما 100 درصد یعنی 100 دلار سود کردین، خیلی وسوسه کننده هست.
اما خب ممکنه پیش بینی شما درست از آب درنیاد و برعکس 10 درصد ضرر بکنین،دز اینصورت به ضرر هاتونم اهرم داده میشه و شما در واقع 100 درصد یعنی 100 دلار ضرر کردین و پولتون از بین میره. درواقع اینجا صرافی چون میخواد که پولی که به معامله شما اضافه کرده تو خطر نباشه، با نزدیک شدن به ضرری که حاصل ضربش با اهرم  100 درصد باشه، سریع معامله رو نقد میکنه و پول خودشو بر میداره، به این حالت نقد شدن یا لیکوئید شدن میگن که اینطوری کل پول تریدر از بین میره.

راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

لیکوئید شدن در بازار ارزهای دیجیتال به طور خلاصه به معنی ضرر در قرار دادهای آتی با صرافی هستش و با این حال صرافی به عنوان جبران خسارت، اصل دارایی ما رو نقد میکنه و اون رو به حساب خود منتقل میکنه. انجام معاملات آتی یکی از روش هایی هستش که تریدر های حرفه ای برای کسب سود انتخاب میکنن و روش داشتن ریسک زیاد، امکان کسب سود زیاد رو فراهم میکنه. 

استفاده از اهرم های قراردادهای آتی، ابزاری نیست که به تریدرهای تازه کار پیشنهاد شه. با کوچیک ترین اشتباه در این کار ممکنه باعث از دست دادن رمزارزها بشه و تمام سرمایتون در صرافی رو به خطر بندازه و هیچ راهی برای جبران این خسارت با صرافی برای لغو قرار داد وجود نداره. 

راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

بنابراین، فقط زمانی از معاملات مارجیت استفاده کنین که کاملا به پیش بینی خودتونن ایمان دارین. همچنین، میزانی از سرمایه رو وارد این معامله کنین تا از دست داد اون آسیبی به شما وارد نکنه. 

مهم ترین راه برای جلوگیری از لیکوئید شدن تعیین حد ضرر هست و علاوه بر این، در میزان اهرم زیاده روی نکنین و از کراس مارچین می تونین استفاده کنین. 

چگونه از لیکوئید شدن جلوگیری کنیم؟

راه های لیکوئید شدن خیلی ساده هستتش و بسته به درجه و وقت و علاقه شما که راه هاش متفاوته. از آموزش حرفه ای گرفته تا مدیریت ریسک ساده. به چند راه می خواییم اشاره کنیم و بهتره همه رو با هم استفاده کنیم. اگه نتونستین، سعی کنین چندتاشون رو عملی کنین تا پولی که با زحمت به دست آوردین رو به باد ندین. 

قدم اول: یادگیری تحلیل تکنیکال

اگه بدونین چه پول هایی میشه از ارز دیجیتال درآورد و یا اگه بدونین ارز دیجیتال چه ضررهایی به مردم وارد کرده. فقط کافیه آموزش صفر تا صد ارز دیجیتال رو ببینین و  سایت های حرفه ای زیادی، آموزش کامل ارز دیجیتال صفر تا صد رو به اشتراک گذاشتن. 

اگه بتونین برای آموزش هزینه کنین. یکی از راه های آموزش دیدن مطالعه مقاله های مفید هستش که در اینترنت وجود دارن. از آموزش های اینترنتی بی کیفیت هم چندان توقعی نداره و بهتره دنبال آموزش های خوب باشین و بعد مطمئن بشین بازار به زودی هزینه هاتون رو بر می گردونه.

قدم دوم: تعین حد ضرر 

مشخص کردن حد زیان خودتون یعنی مدیریت ریسک و شما تو ریسک یاد می گیرین که چطوری حد زیان و سود خودتون رو مشخص کنین. 

وقتی سفارش میدن، قسمتی به نام stop loss وجود داره که در اونجا حد ضررتون رو باید بنویسین، یعنی اگه پیش بینی شما درست نباشه، اون وقت شما معامله رو می بندین و از بازار خارج میشین تا ضرر بیشتری نکنین و شما باید حد ضرر رو به صورت درصدی کوچیک تعین کنین.

راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

بعضی از مردم حد زیان خودشون رو همین قیمتی میذارن که باهاشون وارد معامله شدن. به اصلاح risk free میخوان معامله کنن که کارمزد صرافی به ضررشون باشه که به ندرت سود میده. 

قدم سوم: تعین حد سود منطقی 

حد سودتون رو غیر منطقی نذارین و فقط کافیه برین به گذشته بازار نگاه کنین و این طوری میتونین پیش بینی کنین که روند حداقل یا حداکثر چقدر می تونه سود داشته باشه. حد سود رو باید درصدی محاسبه کنین و در بخش price buy بنویسین. 

قدم چهارم: دوری کردن از اهرم های بزرگ 

از اهرم های بزرگ استفاده نکنین. اهرم یک شمشیر دو لبه هست و یعنی سود بیشتر، ضرر بیشتر. البته، اگه تازه کار هستین، بهتره بیشتر از 5x اهرم برندارین.

مقاله پیشنهادی:  لیکوئید شدن چیست ؟ 

کلام آخر

همونطور که گفتیم، لیکوئید شدن به مفهومی اشاره میشه که اگه تریدر یا معامله گر اهرم دار با لوریج بالا و تحلیل اشتباهی انجام بده، ارزهای دیجیتال و سرمایه خودش رو از دست میده. بنابراین، اگه شما قصد دارین تا از لیکوئید شدن ارزهای دیجیتال خود جلوگیری کنین، باید روش های اون رو بلد باشین. 

امیدواریم از این مقاله راه های جلوگیری از لیکوئید شدن به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون رو برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد راه های جلوگیری از لیکوئید شدن

در مورد راه های جلوگیری از لیکوئید شدن نظر دهید
سوال امنیتی :4+82 = ?