دامیننس تتر چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دامیننس تتر چیست؟"


  • 13:01 1403-01-26
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

در این مقاله می خواییم در مورد دامیننس تتر چیست؟ با شما صحبت کنیم. استیبل کوین ها به دلیل ثبات قیمت همواره در بازار رمز ارزها مورد استقبال خیلی ها قرار گرفت. بسیاری از سرمایه گذاران برای در امان نگه داشتن دارایی خودشون از نوسانات نزولی شدید در بازار، اون رو به استیبل کوین ها تبدیل میکنن.

تتر به عنوان اولین و مهم ترین استیل کوین بازار به شمار میره و این ارز دیجیتال با پشتیبانی دلار آمریکا عرضه میشه و هر یک تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش داره.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال تتر چیست؟

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر در زبان فارسی به معنی تسلط هستش و وقتی صحبت از دامیننس ارز دیجیتال میشه، منظور اون این هست که چه میزان از کل نقدینگی در بازار کریپتو مربوط به اون ارز دیجیتال هست.

بنابراین، دامیننس تتر به عنوان یک شاخص کلیدی محسوب میشه که نشون میده ارزش بازار تتر در مقایسه با کل بازار رمز ارز ها چقدر هست. با توجه به اینکه حجم بازار تتر و نقدینگی موجود در بازار به طور دائمی در حال تغییر هست، بنابراین شاخص دامیننس تتر به طور لحظه ای تغییر میکنه. 

دامیننس تتر چیست؟

تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال در تعداد بی شمار رمز ارزهای موجود در بازار از سایت های معتبر رتبه بندی کوین ها به شمار میره و تاکنون بیش از 71میلیارد توکن تتر در بازار عرضه شده.

معنی علمی دامیننس تتر(dominance)

در وقع دامیننس تتر، نسبتی بین ارزش بازار تتر به تمام ارزهای دیجیتیال هست و این معیار به شما این امکان رو میده تا تعیین کنین که آیا یک بیت کوین در روند صعودی یا نزولی نسبت به تتر قرار داره و در واقع تسلط تتر بیشتر بشه، بیت کوین های دیگه ارزش خود رو در برابر تتر از دست میده و بالعکس.
نماد دامیننس تتر در بازار به صورت usdt.d نشون داده میشه. در واقع usdt نماد اصلی تتر هست.

بر اساس معنای دامیننس تتر، محاسبه عددی اون بسیار آسون هست و شما باید ارزش بازار تتر رو بر ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال تقسیم کنین که شما می تونین برای محاسبه اون از فرمول زیر استفاده کنین:
Dominance تتر= ارزش بازار تتر ÷ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال.

انواع دامیننس تتر چیست؟

در بازار دو حالت وجود داره یا نزولی یا صعودی.

  •     وقتی بازار صعودی باشه، قیمت ها شروع به افزایش میکنن، هر کسی این فکر رو میکنه تا مقداری از پول های پس انداز شده در ارزها مانند تتر رو با هدف کسب سود بیشتر، اون رو تبدیل به کوین کنه که در این حال از حجم تتر کاسته میشه و به حجم کوین ها افزوده میشه. 
  •     برعکس وقتی بازار نزولی باشه، مجدداً به این فکر میکنه که کوین های خود رو به تتر یا ارز تبدیل کنه تا از ضرر بیشتر جلوگیری بشه که در این حالت به حجم تتر افزوده میشه. 

دامینتس ارز تتر ابزاری مناسب برای نوسان گیری هست و اگه به دنبال نوسان گیری در بازار رمزارزها هستین، با توجه به توضیحاتی که اشاره کردیم باید به نمودار دامیننس تتر رو هم در نظر بگیرین.

نمودار دامیننس تتر

 نمودار دامیننس تتر به ندرت ارائه میشه، چون همه به دامیننس btc متمرکز هستن. البته نمودار دامیننس تتر وضعیت بازار رو نشون میده. 

نمودار دامیننس تتر به ما بینشی از سلامت بازارآلت کوین میده. همونطور که انتظار می رفت، مردم ارزهای دیجیتال خودشون رو مانند بیت کوین و آلت کوین در زمانی که اعتماد به بازار پاییت هست به USDT تبدیل میکنن، اما برعکس اون هنگام خرید بیت کوین و آلت کوین اجرا میشه، چون احساسات بازار بالاست. 

دامیننس تتر چیست؟

وقتی مردم شروع به خرج کردن دامیننس تتر خود میکنن، دامیننس اون کاهش می بایه و تقاضا برای ارزهای دیجیتال به سرعت بالا میره، چون این همون چیزی هست که که اونها با USDT میخرن. بنابراین اگه دامیننس تتر USDT بیشتر بشه، نمودار دامیننس تتر روند صعودی نشون میده و قیمت ارزهای دیجیتال کمتر میشه، اما اگه تسلط اون کاهش پیدا کنه ،قیمت ارز دیجیتال بیشتر میشه.

تتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

هدف اصلی تتر اینه که معامله ارز های دیجیتال رو آسون تر و ارزون تر کنه و از سال 2021، بیش از 75 درصد از معاملات بیت کوین در تتر انجام میشه که برخی از افراد در تتر سرمایه گذاری میکنن، اما بیشتر برای نقدینگی و محافظت در برابر نوسانات هنگام معامله با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و آلت کوین استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: تحلیل فاندامنتال تتر

نتیجه گیری

ارز تتر با نام اختصاری USDT.D یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا بر اساس بلاک چین هست که ارزش یا قیمت توکن های در گردش تتر معادل یک دلار آمریکا هست. 

وقتی دامیننس تتر کاهش می یابه، به این معنی هست که سرمایه گذاران تترهای خودشون رو تبدیل به سایر ارزها کنن، بنابراین میتونه برای بازار انتظار رشد داشته باشه و در حالت عکس، وقتی دامیننس تتر صعودی بشه، به این معنی هست که معامله گران ارزهای دیجیتال خودشون رو به تتر تبدیل کردن، بنابراین می تونه انتظار ریزش برای بازار داشته باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دامیننس تتر چیست؟

در مورد دامیننس تتر چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+75 = ?