نشانه های وجود پامپ در بازار چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نشانه های وجود پامپ در بازار چیست؟"


  • 15:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله نشانه های وجود پامپ در بازار، اطلاعاتی در مورد پامپ قیمت ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. پامپ و دامپ دو روش غیر قانونیه در بازار های مالی هستش که امروزه با افزایش هر چه بیشتر بازارهای آنلاین، گسترش یافته. بازار ارز دیجیتال، محیطی هستش که افراد به راحتی سرمایه خودشون رو در این فضا قرار می دن و معامله می کنند و در واقع آنلاین شدن محیط سرمایه گذاری، محیطی رو برای کلاه برداران آسون می کنه. برای همین باعث می شه که بازار های ارز دیجیتال رو یکی از مهم ترین فضاها برای فعالیت افراد کلاهبرادر ها حساب کنند که یکی از نکات مهم در استفاده از سیگنال ارز دیجیتال به حساب می اید.

آشنایی با مفهوم پامپ و دامپ:

پامپ و دامپ یک استراتژی در بازارهای مالی به حساب میاد که سرمایه گذاران به هیچ عنوان اون رو نمی پذیرن. افرادی که می بینن قیمت ها کم باشه، روی کالا و سهام سرمایه گذاری می کنن که در ادامه با تبلیغات بیشتر به وسیله اظهارات دروغین و گمراه کننده سعی می کردن که سرمایه گذاران تازه وارد رو فریب بدن. به این کار پامپ گفته می شه، برای مثال، با تبلیغات ادعا می کنن که در حال حاضر بهترین موقع برای خرید رمز ارز هستش و این باعث می شه تقاضا و قیمت ها رو افزایش پیدا کنه. 
زمانی که دامپ اتفاق می افته که افراد مورد نظر سهم خودشون رو با بیشترین قیمت به فروش برسونن که این کار برای اون ها سودآور هستش ولی باعث می شه تا از همون کالا پس از مدت زمانی، کاهش یابه که به اون دامپ می گن. بازار کریپتو به اندازه سایر بازار ها آماده پذیرش استراتژی های پامپ و دامپ هستش و شاید بتونیم این گونه بگیم که این بازار، پتانسیل به مراتب بیشتری برای اجرای دامپ و دامپ نسبت به سایر بزار ها داره و باید برای در امان ماندن از اون ها باید از سرمایه گذاری زیادی دوری کنن و سرمایه گذاران باید سریعا منشا اطلاع اشتباه رو پیدا کنن. 

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

پامپ چیست؟(pump)

پامپ زمانی اتفاق می افته که اشخاصی با دارایی های کلان برای خرید رمزارز یا یک کلای دیگه در کف قیمتی خودش قرار گرفته، اقدام می کنن. این افراد رو معمولا افراد قدرتمندی مثل بانک ها شرکت ها شامل می شه. این افراد بعد از اون که حجم زیادی از سرمایه خودشون رو وارد بازار کردن، به تبلیغات و تشویق مردم به سرمایه گذاری هر چه بیشتر روی همون ارز می پردازن. برای مثال یک گروه قدرتمند، برای خرید حجم بالایی از رمزارز x اقدام می کنن و بعد در فضای مجازی، مردم رو به خرید رمزارز x تشویق می کنند. 

این تبلیغات دروغین هستن و هیچ منبع علمی ندارن و اگه جایی با چنین موقعیتی رو به رو شدین، برای خرید اقدام نکنین و اون ها از دوها جمله وسوسه انگیز دیگه استفاده می کنن ولی شما باید حواستون رو جمع کنین تا در دام اون گروه ها نیوفتین. در ادامه همچنین تبلغاتی باعث می شه تا مردم فریب بخورن و برای خرید اقدام کنن و حتی این کار رو به سایر افرد توصیه می کنن. در نتیجه بر اثر افزایش تقاضا، قیمت محصول یا ارز مورد نظر به شدت افزایش می یابه که به این فرایند پامپ می گن و دو نوع پامپ وجود داره که در ادامه اون هارو بررسی می کنیم.

پامپ به دو دسته کلی تقسیم می شه که شامل:

نشانه های وجود پامپ و دامپ در ازرهای دیجیتال

•    بلند مدت:

با پامپی بلند مدت می گن که از چند روز تا چند ماه ادامه داشته باشه می تونیم بگیم مزیتی پامپ بلند مدت داره، این هستش که رمزارز هایی که قصد پامپ کردن اون ها رو دارن، می تونن تا حدودی محو بشن! برای مثال یه سری از کوین های مطمعن انتخاب می شن. در این مدل پامپ به تمام افرادی که شرکت می کنن، خبرهای متفاوت در مورد ارز های انتخاب شده دریافت می کنن تا در شبکه های اجتماعی، صرافی ها با عموم مردم به اشتراک بزارن و در این شرایط، میزان تقاضای کاربران افزایش پیدا می کنه. 

•    کوتاه مدت:

در پامپ کوتاه مدت، از یک رمز ارز به مدت چند ثانیه بیشتر می شه. البته این نوع پامپ زمانی اتفاق می افته که معامله گران زیادی در بازار شرکت کنند. یک تایمر برای وقتی که یک ارز دیجیتال پامپ شه، تنظیم می شه که در ادامه معامله گران برای انجام معامله اقدام می کنن. 

دامپ چیست؟(dump) 

زمانی که افراد کلاهبردار و سودجو به سود مورد نظر و هدف خودشون برسن، به فروش ناگهانی سهام یا رمزارز خودشون اقدام می کنن. در این حالت افراد حرفه ای بازار که پامپ رو شناسایی کرده بودن، با مشاهده افزایش عرضه، سریعا برای ذخیره سود اقدام می کنن و قبل از ریزش شدید از بازار خارج می شن. 
اکنون افراد تازه کار و فریب خورده ای که برای ورود به بازار اقدام کردن، زمانی که حجم فروش و کاهش قیمت رو می بینن، از ترس نابودی کامل سرمایه خود برای فروش به قیمت کمتر از قیمتی که خرید کردن، اقدام می کنن و به این ترتیب کل بازار با ریزش و سقوط بسیار شدیدی روبرو می شن و افراد زیادی ضرر های سنگین از سرمایه خودشون می بینن. 

نشانه های وجود پامپ و دامپ در ازرهای دیجیتال:

نشانه های وجود پامپ و دامپ در ازرهای دیجیتال:

یکی از مهم ترین روش های شناسایی فرایند پامپ و دامپ این هست که در مورد پروژه ها و ارزهای دیجیتال که توسط افراد ناشناس معرفی شدن، به دقت تحقیق کنین و افرادی که آگاهی کامل دارن از اون ها کمک بگیرین. اگه افراد با افزایش ناگهانی تبلیغات جذاب یک ارز دیجیتال یا پروژه مواجه شدین، قبل از خرید، رزومه تیم پشتیبانی رو بررسی کنین. تحقیق کنین که این تیم در گذشته بر روی چه پروژه هایی کار کرده. 

حساب کاربری این افراد در شبکه های اجتماعی بررسی کنین و نظر سایر افراد در مورد این پروژه رو با دقت بخونین، اگه بقیه افراد به این باور می کنن که این پروژه یک روش پامپ و دامپ هستش، با احتیاط بیشتری اقدام به خرید ارز دیجیتال کنین. 

یکی دیگه از راه های شناسایی پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال بررسی فنی پروژه مورد نظر هستش و اگه قصد دارین مشخصات فنی پروژه ای در اون سرمایه گذاری کنین، تحقیق کنین و فرایند ها برنامه آینده اون رو در نظر بگیرین. با استفاده از تحلیل و تکنیکال و فاندامنتال ارزش کنونی و آینده رو بررسی کنین. اگر چه ارزش کنونی قیمت واقعی اون پایین تر باشه، با خیال راحت سرمایه گذاری کنین، اما اگه قیمت کنونی ارز دیجیتال مد نظرتون با قیمت فعلی اون برابر باشه، از خرید اون خودداری کنین و به دنبال پروژه دیگه ای برین. 

سابقه حجم معاملات ارز دیجیتال رو با دقت بررسی کنین و چنانچه در تحقیقات خودتون با رشد ناگهانی و بدن دلیل حجم معاملات این ارز دیجیتال رو به رو شدین، با احتیاط بیشتری عمل کنین. پروژه ها اغلب حجم معاملات برای مدت زیادی بسیار پایین و بعضی وقت ها نزدیک به صفر هستش و به یکباره حجم قیمت معاملات رشد چشمگیری می کنه. بنابراین قبل از هر اقدامی تحقیق کنین که دلیل این افزایش حجم چیست. علاوه بر این با کمک گرفتن از ربات های خاص مانند yobit bot می تونه روند طرح پامپ یک ارز دیجیتال رو دنبال کنین. 

کلام آخر 

بازیکنان اصلی طرح دامپ و پامپ به دو گروه اصلی تریدرها و ترویج دهنده ها در کنار سرمایه گذاران تقسیم می شن. تریدر ها ترویج دهنده ها کسانی هستن که بازار رو دستکاری می کنن و از همه اتفاقی که در آینده رخ می ده با خبر هستن. هدف اصلی اون ها اینه که گروم دوم رو به بازی دعوت کنن تا سرمایه های اون ها رو از دسترس اون ها خارج کنن و معمولاً تریدرها و ترویج دهنده ها به سرمایه گذارانی علاقمند هستن که تجربه کافی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال ندارن و ترجیح میدن که بیشتر طبق گفته متخصصان بازارهای مالی روند سرمایه گذاری خودشون رو ادامه بدن. 

امیدواریم که از این مقاله نشانه های وجود پامپ در بازار چیست؟ به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون برده باشین. در آخر خوشحال می شیم که نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نشانه های وجود پامپ در بازار چیست؟

در مورد نشانه های وجود پامپ در بازار چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+38 = ?