چرا NFT ها با ارزش هستند؟ (بررسی علل ارزشمندی NFT)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا NFT ها با ارزش هستند؟ (بررسی علل ارزشمندی NFT)"


  • 20:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 16 دقیقه

با سلام و عرض ادب و احترام به همه شما عزیران گران قدر بار دیگر با مباحث پیرامون آموزش ارز دیجیتال کنار شما هستیم با یک مقاله جدید دیگر با عنوان، چرا NFT ها با ارزش هستند؟ در این مقاله ما سعی کردیم که اطلاعات کامل و جامعی رو در مباحث چون، مفهوم ان اف تی NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟، عملکرد توکن های غیر مثلی (NFT)، ویژگی هایی که باعث ارزشمند شدن ان اف تی (NFT) شده، توکن غیر مثلی داینامیک یا پویا چیست؟ و مهمترین کاربردهای NFT براتون ارائه بدیم.

جالبه بدونین که موضوع NFT هاکه جز ترند ترین موضوعات در صنعت کریپتوکارنسی شده و خیلی از پروژه های مختلف به دنبال استفاده از این نوع تکنولوژی در ساختار توکنومیک خودشونن. در واقع ان اف تی (NFT) یا توکن غیر مثلی از جمله اصطلاحاتی هست که یک دنبال‌کننده اخبار و مطالب حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی، به دفعات طی ماه ‌های اخیر شنیده. این مبحث واقعا مثل یک بمب ترکید و روز به روز شاهد گسترش میزان استفاده و مقبولیت آن هستیم. استفاده از ان در هر پروژه ای کریپتویی این امکان رو میده که با توجه به قابلیت های ساختاری توکن ها، قابلیت تقسیم نشدنی و غیر قابل تعویض بودن هم لحاظ بشه لطفا با ما همراه باشین تا علت ارزشمندی NFT رو با هم مطالعه کنیم.

مفهوم ان اف تی NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟

مفهوم ان اف تی NFT یا توکن غیر مثلی

در این قسمت از مقاله حاضر تحت عنوان چرا NFT ها با ارزش هستند؟ قصد داریم شما عزیزان رو با مفهوم ان اف تی NFT یا توکن غیر مثلی چیست؟ لازمه بدونین که NFT نوعی توکن رمزنگاری شده روی یک بلاک چین هستش که در زبان انگلیسی خلاصه Non-Fungible Token یا همان توکن غیر مثلی و غیر قابل تعویض هست. در مقابل ان اف تی Fungible Token یا توکن قابل معاوضه و مثلی قرار گرفته.

ان اف تی به یک دارایی منحصر به ‌فرد اشاره می‌ کنه. حال این می‌ تونه یک شیء فیزیکی و قابل لمس در دنیای واقعی یا یک چیز در دنیای مجازی و دیجیتال باشه. در قالب یک مثالی می خواهیم مطلب رو بیشتر باز کنیم مثالا می‌ تونیم یک اثر هنری دیجیتال مثل، طراحی شده با فتوشاپ یا یک تابلوی نقاشی واقعی را در قالب یک توکن غیر مثلی یا NFT به فروش برسونیم. ان اف تی مفهوم خاص و نابی هست که حتی ویتالیک بوترین، نابغه دنیای کریپتو و مغز متفکر تیم توسعه اتریوم، هم نتونسته اون رو پیش‌ بینی کنه او در بیانات خودش اعتراف می کنه که ظهور دیفای برای وی عجیب نبود و منتظر چنین مفهومی بود، اما نتوانسته بود NFT یا همان توکن غیر مثلی را تصور کنه.

در فضای ارزهای دیجیتال، رمز ارزها را از یک دیدگاه به دو دسته ‌بندی کوین یا توکن می تونیم تقسیم کنیم. Coin رمز ارزی با بلاک چین اختصاصی خود نظیر بیت کوین و Token ارز دیجیتالی سوار بر یک بلاک چین دیگر نظیر شیبا اینو هست. یک ان اف تی یا توکن غیر مثلی هم نوعی توکن هست و روی یک بلاک چین ایجاد می‌ شه. بنابراین می شه گفت مهم ترین دستاورد ظهور اولین رمز ارز دنیا یعنی بیت کوین علاوه بر معرفی یک سیستم پولی غیر متمرکز بین‌المللی با خرید ارز دیجیتال، آشنا شدن دنیا با فناوری بلاک چین بود که به طور پیوسته به ابعاد جدید و متفاوتی از کاربردهای آن رو به رو هستیم. مفهوم ان اف تی با بلاک چین گره خورده و ظهور توکن های غیر مثلی مدیون تکنولوژی نام برده هست. 

در حال حاضر می بینیم که ان اف تی روز به روز کاربرد بیشتری پیدا می‌ کنه و گسترده استفاده از آن فراتر از دنیای ارز دیجیتال رفته. به عنوان مثال توکن غیر مثلی بخشی جدا نشدنی از مفهوم متاورس هستش که آینده دنیای دیجیتال را شکل میده. جا داره که به صورت مختصر عرض کنیم که عمده تفاوت اصلی توکن غیر مثلی با توکن‌ های ارز دیجیتال را عدم امکان تعویض آن‌ ها با یکدیگر هست.

همین خاصیت منحصر به ‌فرد بودن هر NFT کمک می‌ کنه تا بتونیم از آن در دنیای دیجیتال به عنوان اثبات اصالت و مالکیت استفاده کنیم حال یک مثال دیگر برای درک بیشتر موضوع، اگر شما برای فردی 5 میلیون توکن SHIB ارسال و از وی 5 میلیون توکن SHIB دریافت کنین، این وسط هیچ کدام متضرر یا منتفع نمیشین. هر توکن شیبا با دیگری قابل تعویض هست، در حالی که توکن های غیر مثلی یا NFT این چنین خصوصیتی ندارن. برای توضیح بیشتر لازمه بدونین که یک توکن NFT از بقیه متمایزه و ویژگی‌های خاص خودش رو داره. به همین دلیل یک ان اف تی را توکن

غیر مثلی درواقع یعنی، مثل آن وجود نداره خطاب می‌ کنیم. همانطور که گفتیم کاربرد ان اف تی بسیار گسترده ووسیع هستش. مثلا می تونیم از توکن های غیر مثلی در حوزه گیمینگ، هویت دیجیتال، ارائه مجوز، گواهینامه ‌ها و مخصوصا هنر استفاده کنیم. 

مقاله پیشنهادی مرتبط: NFT چیست؟

عملکرد توکن های غیر مثلی (NFT)

عملکرد توکن های غیر مثلی

در این قسمت از مقاله نوبت به این رسیده که شما عزیزان رو با عملکرد توکن های غیر مثلی (NFT) بیشتر اشنا کنیم و اطلاعات دقیق تری براتون ارائه بدیم لازمه بدونین که، استاندارد های متعددی به این منظور وجود داره که یکی از پراستفاده‌ ترین آن‌ ها به منظور ساخت توکن غیر مثلی NFT استاندارد ERC721 محسوب می‌ شه. این یک استاندارد برای ساخت و ترید دارایی‌ های غیر قابل تعویض در واقع به منظور ساخت ان اف تی روی بلاک چین اتریوم هست. که یک استاندارد جدید و بهبود یافته ERC-1155 محسوب می شه. این استاندارد، نگهداری هر دو نوع توکن های غیر قابل تعویض و هم چنین قابل معاوضه داخل یک قرارداد هوشمند را امکان‌ پذیر می‌ کنه. به این ترتیب طیف وسیعی از امکانات در اختیار کاربران و مخصوصا توسعه ‌دهندگان قرار می گیره. خالی از لطف نیست بدونین که، برای توکن‌ های رمز ارزی عادی نیز اتریوم پراستفاده‌ ترین بستر به حساب میاد، به طوری که بخشه قابل توجهی از رمز ارزهای کنونی که مارکت کپ چند میلیارد دلاری دارن، یک توکن اتریومی محسوب می ‌شن. به طوری که، استاندارد ساخت اغلب آن ‌ها ERC20 هست.

وجود استاندارد هایی به منظور ساخت ان اف تی، درجه بالاتری از قابلیت همکاری را فراهم می ‌کنه که در نهایت به نفع کاربران هستش. به لطف پیروی NFT ها از استاندارد هایی مشخص، امکان انتقال دارایی‌ های منحصر به ‌فرد بین اپلیکیشن‌ های مختلف به راحتی میسر می‌ شه. ویژگی منحصر به ‌فرد آن از جمله، فراهم کردن امکان نگهداری توکن های مثلی و غیر مثلی داخل یک قرارداد هوشمند هست. به لطف این استاندارد اصطلاحا مالتی توکن، گستره‌ ای از امکانات در اختیار کاربران و مخصوصا توسعه‌ دهندگان قرار گرفته.

یک ان اف تی، بخشی از یک بلاک چین هست. و روی آن ذخیره می ‌شه، پایگاه داده ‌ای که به خاطر تغییرناپذیر بودن برای استفاده در سیستم‌ های مالی جذابیت و محبوبیت پیدا کرده. به عنوان مثال، می تونیم بلاک چین اتریوم را در نظر بگیریم. اتر، رمز ارز اختصاصی این شبکه هست. بر بستر آن می ‌تونیم رمز ارزها در واقع توکن های قابل تعویض دیگر را نیز بر اساس استاندارد ERC-20 بسازیم. حال این بلاک چین از ان‌ اف تی‌ها هم پشتیبانی می ‌کنه. هر یک حاوی اطلاعات خاصی هستن که اون رو از دیگری متمایز می کنه.

در ضمن بهتره یاد اوری کنیم که، هر NFT دارای آدرسی مجزا در بلاک چین هست، به همین دلیل شبیه توکن‌ های مثلی، ارزهای دیجیتال مرسوم برای ذخیره‌ سازی اون ‌ها هم به یک کیف پول نظیر، تراست ولت نیاز داریم. در ورژن جدید تراست ولت، صفحه اصلی به دو قسمت تقسیم شده و بخشی مجزا برای نگهداری و مدیریت ان اف تی وجود داره. توجه داشته باشین که یک توکن غیر قابل تعویض بدون اجازه مالک آن، حتی توسط سازنده اولیه، قابل تکثیر یا انتقال نیستش.

مقاله پیشنهادی: 7 کاربرد NFT در متاورس

ویژگی هایی که باعث ارزشمند شدن ان اف تی (NFT) شده:

دلایل ارزشمندی NFT ها

در ادامه‌ ی مقاله ی حاضر تحت عنوان، چرا NFT ها با ارزش هستند؟ در این قسمت نوبت به این رسیده که برای درک بهتر و دقیق تر مطلب به بررسی ویژگی‌ های جذاب و مهم توکن‌ های غیرقابل معاوضه می پردازیم. قطعا این بررسی به مطالعه شما کمک خواهد کرد پس با ما همراه باشین. 

1.    قابل انتقال هستند

از جمله ویژگی هایی که باعث ارزشمند شدن ان اف تی (NFT) شده قابل انتقال بودن اون هستش به این شکل که این توکن ‌ها را می ‌تونیم در بازارهای خاص و نه در صرافی ‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کنیم. در واقع به عبارت ساده تر و بهتر می تونیم بگیم که برخلاف توکن‌ های قابل ترید و معاوضه، ان اف تی در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌ شن و در ضمن قیمت NFT بر اساس ارزش آن‌ ها به خاص و منحصر به ‌فرد بودنشان وابسته هست در حقیقت به این شکل محاسبه میشن. مثالی که در این مورد می تونیم براتون ارائه بدیم به این صورته که، در ان اف تی CryptoPunks، این بیگانگان و میمون پانک هستن که ارزش بیشتری نسبت به سایر فاکتورها دارن. و به طور مشابه، Mystic Axies کمیاب ‌ترین و معمولاً ارزشمندترین مورد در بازار Axie Infinity هستن.

2.    دارای اصالت هستند

توکن‌ های غیرقابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستن بنابراین می ‌تونید از اصالت NFT خود مطمئن بشین.

3.    کمیاب هستند

ارزش و قیمت ان اف تی به ‌خاطر کمیاب بودن اون هاست. توسعه‌ دهندگان ان اف تی‌ها هر اندازه که قصد داشته باشن و اراده کنن می ‌تونن از این توکن‌ ها ایجاد کنن. در واقع توانایی تولید آن ‌ها با تعداد بالا را دارن اما با محدود کردن تعداد آن‌ ها و ساخت با تعداد کم، باعث افزایش ارزش آن ‌ها و ماندن این توکن‌ ها می‌ شن. با این حال، به این معنا نیست که NFT هایی که تعداد بالایی دارن پس حتما بی‌ارزش هستن. برخی از پلتفرم های NFT مانند SuperRare تنها از آثار هنری دیجیتال تک نسخه ‌ای پشتیبانی می کنن. گاهی اصالت با کمیابی همراه هست. برای مثال، اگر موزه لوور تنها یک NFT برای مونالیزا، در نظر بگیرین در این صورت NFT لوور ارزش بیشتری داره تا آنچه که توسط دیگران و به تعداد زیاد ایجاد شده. 

4.    حافظ حق مالکیت هستند

این مورد هم به استفاده‌ی NFT از پلتفرم‌ های غیرمتمرکز اشاره می‌ کنه که در آن هیچ مالکی داده ‌ای را پس از ثبت نمی ‌تونه تغییر بده. اطلاعات پس از ثبت در بلاک ‌های بلاکچین غیرقابل تغییر یا حذف هستن. بنابراین با‌ توجه به این‌که داده‌‌ های توکن NFT بر روی بلاکچین‌ ها ثبت می ‌شه، تحت هیچ شرایطی امکان تغییر داده‌ های اولیه ‌ی آن‌ ها وجود نداره و حقوق مالک اصلی و ابتدایی اثر همیشه محفوظ می ‌مونه.

5.    تقسیم شدنی نیستند

با اینکه این موضوع به عنوان یک قانون مشخص نشده، اما بیشتر توکن‌ های غیر قابل معاوضه به واحد های کوچک ‌تر قابل تقسیم نیستن. به بیان ساده ‌تر، یا شما یک اثر هنری دیجیتال را می ‌خرین، یا اصلا آن را نمی‌ خرین. در واقع عملا بر خلاف رمز ارزها قابلیت بخش پذیری را ندارن. NFT همواره یک توکن یکپارچه باقی می‌ مونن. 

مقاله پیشنهادی: مجموعه NFT میمون های کسل چیست؟

توکن غیر مثلی داینامیک یا پویا چیست؟

توکن غیر مثلی داینامیک یا پویا

در اغاز توکن‌ های غیر مثلی یا NFT به صورت استاتیک یا ثابت برنامه ریزی شده بود و قابلیت اعمال تغییر در اون ها وجود نداشت. این مشخصه به سازنده اثر اجازه میده که هنر خود را با خیالی آسوده بفروش برسونه، چرا که هیچ کس نمی ‌تونه بعدا تغییری در متادیتای اثر هنری به وجود بیاره و دوباره اون رو بفروشه. در واقع ان اف تی‌ های استاتیک در حقیقت طرح ‌های ثابت و بدون تغییر هستن که متادیتای آن ‌ها هرگز تغییر نمی‌ کنه. در حقیقت امینت این NFT هابا یک قرارداد هوشمند غیر قابل تغییر و تعامل‌ ناپذیر انجام می شه. استفاده این نوع از ان اف تی‌ ها محدود به عکس پروفایل یا مجوز فعالیت در باشگاه‌ های خاص هست. مثل NFT های بورد ایپ یات کلاب. البته استفاده ‌های دیگری نیز برای این نوع از ان اف تی وجود داره، اما ناتوانی در تغییر متادیتا موجب محدودیت استفاده ‌های ممکن از این گونه می ‌شه.

از سوی دیگر نوعی NFT داریم که داینامیک یا پویا نامیده می ‌شن و مشخصات و متادیتای قابل تغییری دارن. استفاده این نوع از ان اف تی ها بیشتر برای بازی ‌های بلاک چینی هست که شخص پس از مدتی باید NFT خود را ارتقا بده و سطح آن را بالا ببره. برای مثال؛ اگر شما یک NFT بورد ایپ یات کلاب خریداری کنین، نیازی به ایجاد تغییر در آن ندارین، چرا که ان اف تی شما تنها نقش عکس پروفایل و مجوز ورود به دنیای BAYC را داره. اما اگر یک ان اف تی کفش در بازی StepN خریداری کنین، در گذر زمان نیاز پیدا می ‌کنین که با هر بار ارتقا دادن کفش، مشخصه‌ های درآمد زایی آن را تغییر بدین یا پس از دویدن آن را ترمیم کنین. تمام این اطلاعات قابل تغییر جزئی از متادیتای ان اف تی محسوب می‌ شه و باید قابل تغییر باشن.

در واقع به بیان ساده تر و بهتر باید متادیتای ان اف تی را تغییر داد که به صورت ذاتی قابل تغییر نیستش، چرا که یک هنرمند برای فروش اثر هنری خود باید مطمئن باشه که کسی نمی ‌تونه اون روکپی کنه و دوباره بفروشه. اما NFT های پویا به گونه‌ای طراحی می‌ شن که داینامیک یا پویا بودن NFT از مشخصه‌ های بسیار مهم برای توسعه یک کلکسیون ان اف تی محسوب می ‌شه. برای ساخت یک NFT داینامیک یا پویا، توسعه ‌دهنده باید قرارداد هوشمند آن را به صورتی بسازه که به کمک اوراکل‌ ها، با اطلاعات برون ‌زنجیره‌ ای یا درون ‌زنجیره ‌ای البته بسته به نوع پروژه ارتباط داشته باشه و بتونه متادیتای NFT را تغییر بده.

مهمترین کاربردهای NFT

در این قسمت از مقاله چرا NFT ها با ارزش هستند؟ ما می خواهیم مهمترین کاربردهای NFT رو براتون معرفی کنیم کاربرد های مختلف و متفاوت ان اف تی باعث محبوبیت و معقولیت و ارزشمند شدن این پروژه در صنعت ارزهای دیجیتالی شده لطفا با ما همراه باشین.

•    کاربرد NFT در زمینه ی هنر

NFT مخفف عبارت توکن غیر قابل تعویض هست. و هنر NFT یک دارایی دیجیتال کلکسیونی هستش که می تونه در دنیای دیجیتال قابل تجارت باشه. به دلایلی واضح، آثار هنری سنتی مانند؛ نقاشی بسیار ارزشمند هستن زیرا این آثار با دست و با تکنیکی خاص و اغلب با رنگ هایی خاص نقاشی می شن و از این نظر در جای خود واقعا بی نظیر هستن. هنرهای جعلی در دنیای واقعی نیز وجود داره و ما معمولاً می ‌تونیم اصالت آن ‌ها را تشخیص بدیم و منظور از این که آثار هنری مجازی کمیاب هست در واقع یعنی کاربرد توکن ‌های غیر مثلی در عرصه کپی رایت آثار هنری دیجیتالی به حل مشکل کمیابی، خاص و منحصر به فرد بودن آن‌ ها کمک کرده‌. فایل های دیجیتالی می تونن به راحتی و بی پایان تا آنجا که مالک می خواد کپی و جایگذاری بشه. اما در مورد NFT هااینطور نیست. این اقلام با یک گواهی دیجیتال خرید و فروش می شن که نشان دهنده مالکیت یک دارایی مجازی یا فیزیکی منحصر به فرد هست که یک نفر آن را تولید کرده این اقلام دیجیتالی می تونه در یک زمان فقط یک مالک رسمی داشته باشه.

برای توضیح بهتر و بیشتر می تونیم بگیم که، بیشترین دلیل ارزشمندی کاربرد و ادغام هنر با ان اف تی‌ ها تضمین اصالت و مالکیت اثر هنری به صورت دیجیتالی هست. هر کسی می ‌تونه تصویر یک ان اف تی کریپتو پانک (CryptoPunk) در بلاک چین اتریوم را دانلود بکنه، ولی هرگز با این روش نمی ‌تونه ثابت کنه که مالک اصلی آن هست. این ها توسط فناوری بلاک چین، که یک پایگاه داده فساد ناپذیره، محافظت و ایمن می شن که نمی شه آن ها رو دستکاری کرد. بلاک چین ها پایگاه داده ای هستن که ارزهای دیجیتال مانند: بیت کوین و اتریوم از آن استفاده می کنن و در صورت تمایل می تونن سیستم خود را برای NFT هانیز پیاده سازی کنن. با توجه به ماهیت بلاک چین، هیچ کس نمی تونه سابقه مالکیت را تغییر بده و یا نسخه جدیدی از NFT را کپی یا جایگذاری کنه. 

وقتی صحبت از NFTها می‌ شه در واقع، اون چیزی که مهمه شاید فقط مربوط به ارزش خود اثر هنری توکنیزه شده نباشه و نوع اثبات مالکیت آن دارایی خاص در این صنعت بسیار ارزشمندتر هستش. این جنبه‌ از کاربرد های NFT هاچیزیِ که کاربرد اون در هنر رو به یکی از محبوب ترین موارد استفاده ‌اش تبدیل می ‌کنه.در هنر کریپتویی NFTهای هنری اصالت و مالکیت یک اثر هنری هست که آن را ارزش گذاری می‌ کنه. این موضوع باعث می شه که هنرهای دیجیتالی، یکی از محبوب ترین کاربرد های NFT باشه.

مقاله پیشنهادی: کریپتوپانک چیست؟

•    کاربرد NFT در صنعت بازی

آیتم‌ های منحصر به‌ فرد در بازی ‌ها طرفداران زیادی به خود گرفته به طوری که قابل معامله و خرید و فروش هستن. نادر بودن آیتم ‌های بازی مستقیماً بر قیمت آن ‌ها تأثیر میزاره و گیمرها معمولا با ایده اقلام ارزشمند دیجیتالی آشنا هستن. استفاده از NFT در محیط های بازی به بازیکنان اجازه میده تا دارایی های خود را به جای توسعه دهندگان بازی، مالکیت کنن. از طریق فناوری بلاک چین، گیمرها می تونن خرید های درون بازی را ذخیره کنن، و درضمن آن ها را به بازیکنان دیگر بفروشن یا آن ها را به سایر بازی های پشتیبانی شده منتقل کنن. تراکنش‌ های خرد و خرید های درون ‌بازی صنعت بازی چند میلیارد دلاری را ایجاد کرده که می ‌تونه از NFT و فناوری بلاک چین به خوبی بهره ببره.

NFT هادر صنعت گیمینگ محبوبیت بسیاری دارن به دلیل اینکه این توکن‌ ها قابلیت حل برخی از مشکلات ذاتی را برخوردار هستن، برای مثال بازی‌ های برتر موجود مانند فورتنایت، فروش ویژگی‌های موجود در بازی (Trait) و یا لوازم جانبی ها مانند؛ سلاح ‌ها و اسکین‌ ها را ممنوع اعلام کرده و به شدت به دنبال جلوگیری از این ماجراست ولی با راه اندازی توکن ان اف تی این امکانات را می‌ تونه به‌ آسانی در بازی‌ های مختلف اجرا کنه. NFT هادر صورت اجرا در صنعت بازی به آن کمک بسیاری می کنه. سود بالقوه در صنعت بازی سازی بیشتر مارک های بازی غیر بلاک چین را برای امتحان کردن NFT هاترغیب می کنه. هم چنین به طور همزمان، موفقیت بیشتر dApp های صنعت بازی، احتمالا نقش مهمی در بهبود بیشتر زیرساخت های NFT ایفا خواهد کرد. خالی از لطف نیست بدونین که، یکی از کاربرد بسیار جالب NFT در صنعت بازی اینه که NFT های مستقل از یک پلتفرم مخصوص بازی و در خود بستر بلاک چین وجود دارن. به این ترتیب، خرید های درون بازی را می تونیم بدون توجه به اتفاقاتی که در بازی رخ میده، خرید و فروش کرد و در ضمن می توینم بازی های جدیدی را طراحی کنیم که به پروتکل بلاک چین موجود متصل بشیم. علاوه بر این، دارایی های بازی های روی بستر بلاک چین را نمی شه به دلیل سابقه دائمی که هر NFT هنگام انتشار ایجاد می کنه کپی یا دستکاری کرد. و مهم تر این که خرید های NFT درون بازی از طریق سوابق غیرقابل تغییر تعبیه شده در شبکه بلاک چین NFT قابل اثبات هست. به این صورت که، این دفتر کل توزیع شده تعداد و منحصر به فرد بودن هر NFT را همانند سابقه مالکیت آن تأیید می کنه.

•    کاربرد NFT در زمینه ی موسیقی

دغدغه بزرگ نوازندگان دریافت سهمی منصفانه از حق امتیاز و انتشار موسیقی هست که حداقل دو راه ممکن برای دستیابی به آن با وجود فناوری بلاک چین به دست آمده که یکی استفاده از پلتفرم‌ های مبتنی بر بلاک چین برای انتشار آثار بوده که به نوعی حق انتشار آن را حفظ می‌ کنه و دیگری ردیابی حق امتیاز در بلاک چین که اطلاعات در آن غیر قابل دستکاری و انکار هستش. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسه خالی از لطف نیست که بدونین، وقتی غول موسیقی اسپاتیفای راهکار پیگیری حق فروش بر بستر بلاک چین به نام MediaChain را در سال 2017 خرید، سود چندانی برای هنرمندان نداشت. به این دلیل که رقابت با آمازون موزیک و یوتیوب در زمینه ی سرویس های پخش موسیقی برای پروژه های کوچک بلاک چین دشوار هست.

اما در مقابل پروژه‌ های کوچک تر عمدتاً با هنرمندان مستقل کار می‌ کنن. مثلا برای هنرمندی به نام راکی (Rocki) در زنجیره هوشمند بایننس بستری ایجاد شده تا به افراد اجازه بده حق امتیاز پخش موسیقی‌ اش را خرید و فروش کنن. اولین فروش NFT حق امتیاز موسیقی ساخته شده توسط او البته نیمی از امتیاز در این پلتفرم که با استفاده از استاندارد توکن ERC721 هم ساخته شده بود، به ارزش ۴۰ اتر (ETH) فروخته شد. در نهایت باید گفت با اینکه ایده ادغام موسیقی با NFT هاایده جذابی به نظر می رسه اما محبوب و مجذوب شدن آن بین مردم به پذیرش آن توسط سرویس های بزرگ پخش موسیقی بستگی داره، در غیر این صورت، با مشکلات بزرگی رو به رو می شه. در واقع به بیان دیگه بدون حمایت غول‌ های فعال در زمینه نشر آثار موسیقی در دستیابی به موفقیت دچار مشکل می شه.

•    کاربردهای NFT در امور مالی

کاربرد NFT تنها محدود به هنر، موزیک و آیتم های کلکسیونی نمی شه و آن ها در حوزه دیفای، مزایای مالی ویژه ای را ارائه میدن در فایننس غیرمتمرکز (DeFi)، NFT هامزایای مالی منحصر به ‌فردی را ارائه میدن. بسیاری نیز آثار هنری محسوب می‌ شن، اما ارزش آن ها از کاربرد پذیری آن ها نشات می گیره. به عنوان مثال، JustLiquidity یک مدل استیکینگ NFT ارائه میده. کاربر می‌ تونه برای یک دوره معین یک جفت توکن را در یک استخر قرار داده و برای دسترسی به استخر بعدی NFT دریافت بکنه. NFT مانند بلیط ورودی عمل می ‌کنه و هنگامی که در استخر جدید شرکت می‌ کنین از بین می ‌روه. مورد دیگر که می شه مثال زد، NFT BakerySwap هستش که پاداش های استیکینگ بیشتری را برای نگه دارندگان توکن ارائه میده. کاربران با مشارکت در توکن BAKE، یک NFT ترکیبی دریافت می کنن که به آن ها قدرت استیکینگ میده. آنه ا هم چنین می تونن توکن های دریافت شده را نگه دارن و یا در بازار ثانویه بفروشن. یا از آن ها برای استیکینگ استفاده می‌ کنن. ترکیب این NFT هابا بازی‌ وار سازی (Gamification) و دیفای یک کاربرد جالب دیگر برای توکن ‌های غیرمثلی ایجاد می‌ کنه.

جمع بندی و نتیجه گیری:

در مقاله چراNFT هابا ارزش هستند؟ ما سعی کردیم با تعریف و توضیح مفهوم NFT ابعاد و چهارچوب این مقوله رو براتون به صورت عمیق توضیح بدیم و با بیان ویژگی ها و عملکرد مهمش در عرصه های مختلف ارزش چشمگیر ان اف تی رو براتون بیان کنیم. حال نهایتا می تونیم بگیم که، با افزایش محبوبیت توکن‌های NFT، به احتمال زیاد در آینده شاهد ایده‌ های بیشتری نیز خواهیم بود. اگر چه به خاطر نوپا بودن این صنعت، در حال حاضر، هر برنامه ‌ای با موضوع گسترش کاربرد های ان اف تی، زمان کافی برای فراتر رفتن از یک ایده یا یک پروژه کوچک را نداشته. در کل اما حداقل به خاطر مسائل اساسی تری مثل حفظ حق کپی رایت و انحصار مالکیت آثار هنری و کالکتیبل‌ ها، به نظر می رسه ان اف تی ‌ها در آینده کاربرد داشته و راه طولانی اما امیدوار کننده‌ ای در پیش داشته باشن. در واقع توکن های غیر مثلی جزو مهم ترین عناصر سازنده اقتصاد دیجیتال جدید مبتنی بر بلاک چین هستن. تیم‌ های تحقیقاتی زیادی مشغول مطالعه روی این مبحث هستن تا علاوه بر استفاده از توکن NFT در پروژه‌های عملی، کاربرد های بیشتر آن را مشخص کنن. فراموش نکنین بلاک چین هم در ابتدا صرفا یک روش متفاوت برای ذخیره‌ سازی داده به نظر می ‌رسید، اما تحقیقات بیشتر، پتانسیل باورنکردنی آن را نشان داد. امیدواریم که این مقاله مورد مقبولیت شما عزیزان قرار گرفته باشه همیشه پیروز و موفق باشین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا NFT ها با ارزش هستند؟ (بررسی علل ارزشمندی NFT)

در مورد چرا NFT ها با ارزش هستند؟ (بررسی علل ارزشمندی NFT) نظر دهید
سوال امنیتی :2+58 = ?