آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ "


  • 19:01 1403-01-29
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ NTF ها یا توکن های غیرقابل تعویض به عنوان یه قرارداد هوشمند شناخته میشن. این نوع توکن ها با استفاده از بسترهای اپن سورس تنظیم شده و به صورت دیجیتالی ایمن میشن. بعد از نوشتن NFT ها می تونین اونها رو به طور دائمی به صورت یک رمز در شبکه بلاک چین اتریوم منتشر کنین. 

NFT ها دارای کاربردهای زیادی هستن. با داشتن اطلاعات کافی در مورد این نوع توکن ها می تونین به درآمد خیلی خوبی برسین. در این مقاله می خوایم شما رو با روش های کسب درآمد از طریق خرید و فروشNFT ها آشنا کرده و اطلاعات کافی در این مورد در اختیارتون قرار بدیم.

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟

قبل از اینکه وارد موضوع اصلی این مقاله، آیا با خرید و فروش NFT ها میتوان پولدار شد؟ بپردازیم، بهتره اطلاعات کلی در مورد NFT ها به دست بیاریم. پس بریم ادامه مقاله و با هم در مورد NFT ها، کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد اون بیشتر بدونیم. 

آشنایی باNFT 

NFT، توکن غیر قابل معاوضه هستش. این نوع توکن در واقع یه قرارداد هوشمنده که میتونه تراکنش ها رو بدون نیاز به واسطه به طور خودکار انجام بده. این نوع توکن بعد از ایجاد، در شبکه بلاک چین اتریوم ذخیره میشه. جالبه بدونین که دارایی های دیجیتال با هر نوع مختلف، می تونن با توجه به درخواست سازنده و طراح اون به NFT تبدیل بشن. 

NFT مخفف عبارت انگلیسی non-fungible token هستش که به معنای غیر قابل تعویض هستش. این نوع توکن ها برخلاف توکن های قابل تعویض هستن که در اون می تونین یک دارایی رو با دارایی مشابه اون بدون از دست رفتن ارزش، مبادله کنین. توکن های غیرقابل تعویض، سیستم مشابه بیت کوین دارن. 
هیچ یک ازNFT ها مشابهNFT های دیگه نیستن. با درک بهتر تفاوت های میان دو نوع توکن قابل تعویض و غیر قابل تعویض، میتونین به شناخت بهتری از NFT ها برسین. 

تفاوت میان توکن های غیر قابل تعویض و قابل تعویض 

توکن های قابل تعویض، دارای خصوصیات مشابه هستن که این مورد در توکن های غیر قابل تعویض صدق نمی کنه. توکن های غیر قابل تعویض مثل شماره تلفن؛ منحصر به فرد هستن.

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟

علاوه بر این، توکن های قابل تعویض می تونن به واحد های کوچکتر تقسیم بشن. به عنوان مثال، اسکناس 10 هزار تومنی رو میشه به ده تا اسکناس هزار تومنی تقسیم کرد.اما توکن های غیر قابل تعویض این امکان و ویژگی رو ندارن و نمیشه اونها رو به واحدهای کوچک تر تقسیم کرد. 

نحوه عملکردNFT ها 

NFT نوعی دارایی با امضای دیجیتالی هستش که با استفاده از یه رمز در سرور و یا مرورگر، احراز هویت کاربر ها رو انجام میده و عملکرد غیرمتمرکز داره. به این معنی که هیچ نوع سازمان و نهادی بر عملکردNFT ها نظارت نداره. این نوع توکن ها در شبکه بلاک چین ساخته شدن. بلاک چین رو میشه یه دفتر کل دونست که تمامی معاملات رو در خودش ثبت می کنه.

از بلاک چین برای ساخت ارز های دیجیتال هم استفاده میشه. اما بهتره بدونین کهNFT ها معمولا در بلاک چین اتریوم ساخته میشن.علاوه بر این، میشه از طریق اشیای دیجیتال مانند آثار هنری، موسیقی، کلکسیون ها و فیلم های ورزشی هم نسبت به دریافت NFT اقدام کرد. 

ویژگی های منحصر به فردNFT 

NFT هم مثل تمامی ارز های دیجیتال دارای ویژگی های منحصر به فردی هستش. این نوع توکن قابلیت انتقال داره. به این معنی که برخلاف توکن های دیگه، در بازارهای خاصی میشه نسبت به خرید و فروش اون اقدام کرد. همچنین، دارای امنیت زیادی هستن و به هیچ عنوان امکان جعل و کلاهبرداری در اون وجود نداره. همانطور که در بخش قبل هم بهش اشاره کردیم، این نوع توکن ها قابلیت تقسیم به واحد های کوچکتر رو ندارن. 

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟

یکی از دلایلی که باعث افزایش محبوبیت و ارزش و قیمت NFT ها شده، کمیاب بودن اونهاست. توسعه دهنده ها می تونن تا هر چقدر که می خوان NFT ایجاد کنن اما با محدود کردن تولید اونها، باعث افزایش قیمت این نوع توکن ها میشن. علاوه بر این، باعث حفظ حق مالکیت میشه. به این معنی که از پلتفرم های غیر متمرکز استفاده میکنه و هیچ داده ای رو بعد از ثبت تغییر نمیده. 

نحوه خرید توکنNFT

توکن هایNFT در صرافی های ارز دیجیتال عرضه نمیشن. برای خرید و فروش این نوع توکن ها از بازار های خاصی استفاده میشه که اساس تمامی اونها شبکه اتریوم هستش. از این بازار ها می تونیم به زورا، ریربل، سوپر ریر، اوپن سی و نیفتی گیتوی اشاره کنیم. بهتره بدونین که NFT ها، فروش محدود دارن و یا ممکنه بدون محدودیت اما با قیمت معین به فروش برسن. 

تفاوت میان ارز دیجیتال وNFT 

یکی از تفاوت های میان ارز دیجیتال وNFT در این هستش که می تونیم از ارز های دیجیتال برای انتقال و مبادله دارایی استفاده کنیم. اما NFT ها این قابلیت رو ندارن و قابل معاوضه نیستن. یکی دیگه از تفاوت های میان این دو نوع، در میزان ارزش اون هاست. ارزش یک واحد از ارز دیجیتال با واحد دیگه برابره اما NFT ها، ارزش یکسانی ندارن و متفاوت هستن. قیمت و ارزش این نوع توکن ها براساس آثار هنری تعیین میشه. 

تا این بخش از مقاله، با ماهیت کلی NFT و ویژگی ها و کاربرد های اون آشنا شدیم. اما جالبه بدونین که NFT ها بهترین روش برای درامد زایی هستن. در بخش زیر می خواهیم شما رو با روش های درامد زایی از طریق NFT آشنا کنیم. 

مقاله پیشنهادی: روش های ساخت رایگان ان  اف تی NFT

روش های کسب درامد از طریقNFT

در ادامه مقاله آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ شکا کاربران گرامی رو با روش های کسب در آمد از طریق ان اف تی ها آشنا می کنیم.

•    ساخت توکن های غیر قابل تعویض و فروش 

یکی از بهترین روش های درآمد زایی از طریق NFT، ساخت و فروش اونهاست. برای اینکار باید یه هنرمند باشین تا بتونین محتوای محبوب مردم رو تولید کرده و از این طریق نسبت به فروش اون اقدام کنین. مثلا اگر یه نقاش باشین، می تونینNFT، تابلوی خودتون رو در بستر بلاک چین طراحی کرده و در این بستر نسبت به فروش نقاشی زیباتون اقدام کنین. 

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟

این روش، نسبت به روش های دیگه سرمایه کمتری می خواد و فقط کارمزد ارز دیجیتال و شبکه رو پرداخت می کنین. 

•    درآمد زایی از طریق خرید و فروشNFT ها 

یکی دیگه از روش های درامد زایی از طریق خرید و فروشNFT ها هستش. در این روش، کاربر تعدادی ان اف تی خریداری کرده و اونها رو به قیمت بالاتری می فروشه. این روش نیاز به سرمایه خیلی زیادی داره. چرا که در این صورت خریدار روی یک دارایی سرمایه گذاری میکنه و ارزش اون رو در طول زمان مورد بررسی قرار میده. 

•    درآمد زایی از طریق بازی و کسب درآمد ازNFT ها 

 این روزها، بازیها نه تنها برای سرگرمی بلکه برای کسب درآمد هم، عملکرد فوق العاده ای دارن. شما میتونین با یه تیر دو نشون بزنین. هم از طریق بازی سرگرم بشین و هم اینکه بتونین به درآمد خوبی از این طریق برسین. در این نوع بازی ها، شما می تونین پاداش ارزی دریافت کنین. برخی از بازی های درآمد زا در درون بستر بلاک چین توسعه پیدا کردن.

شاید براتون سوال باشه که چطور میشه از طریق بازی، درآمد کسب کرد؟ ما بهتون میگیم. شما می تونین آیتم های بازی رو به عنوان توکن هایNFT خریداری کنین و سپس به مبادله اونها با دیگر بازیکنان بازی، بپردازین. با خرید و فروش توکن ها در درون بازی شما می تونین به درآمد خوبی برسین. بازی کریپتوکیتیز یکی از این نوع بازی های درآمد زا هستش.

این بازی پر از گربه هایی هستش که به عنوان توکن هایNFT، خرید و فروش میشن. این گربه ها بالای سیصد هزار دلار ارزش دارن. البته بازی هایی هستن کهNFT های مقرون به صرفه تری برای خرید و فروش در اختیار گیمرها قرار میدن. 

•    درآمد زایی از طریق سرمایه گذاری بر روی استارتاپ هایNFT 

NFT ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارن و میتونن دنیای اقتصاد رو تغییر بدن.NFT ها، استارتاپ هایی دارن که می تونین از طریق اونها به درامد خیلی خوبی برسین. اگر بتونین روی این نوع استارتاپ ها سرمایه گذاری کنین، مطمئن باشین که سود زیادی از این طریق به دست بیارین. اما قبل از اینکه وارد سرمایه گذاری در این مسیر بشین، بهتره که در این مورد تحقیقات لازم و کافی رو داشته باشین تا بتونین به یه سرمایه گذاری سودده دست پیدا کنین. 

•    درآمد زایی از طریق استیک کردن توکن هایNFT

مطمئنم که کلمه استیک کردن براتون یه کلمه جدید هستش. در دنیای ارز دیجیتال، مفهومی به اسم استیکینگ وجود داره. یعنی اینکه دارایی های دیجیتال ذخیره شده رو برای حفظ و نگهداری به کسانی که مایل به حفظ اونها هستن، بسپارین. این افراد در عوض نگهداری ارز های ذخیره شده، پاداش دریافت میکنن. شما می تونینNFT های خودتون رو در سایت هایی مثل Rplanet قرار داده و از طریق اونها، پاداش دریافت کنین. 

نحوه ارزش گذاری توکن هایNFT 

ارزش گذاری توکن های NFT در امر سرمایه گذاری، اهمیت خیلی زیادی داره. این نوع توکن ها احساساتی عمل می کنن و براساس احساسات ارزش گذاری میشن. همونطور که می دونین احساسات می تونن در یه لحظه تغییر کنن و در قیمت و ارزش توکن ها، تغییرات زیادی به وجود بیارن. 

دقت داشته باشین که برروی چه چیزی سرمایه گذاری می کنین. به عنوان مثال وقتی یه اثر هنری رو با توکن NFT، خریداری می کنین، باید بدونین که حق چاپ اون رو ندارین و حتی نمی تونین یه نسخه فیزیکی از اون رو داشته باشین. این مورد باعث میشه که کسی نتونه از دارایی شما کپی برداری کنه.

یکی دیگه از مواردی که ارزش توکنNFT رو نشون میده، بلاک چینی هستش که NFT در اون توسعه پیدا کرده. جالبه بدونین که کاربران شبکه اتریوم برای توکن های NFT خودشون، بیمه پرداخت میکنن چرا که شبکه اتریوم یه شبکه امن و غیرمتمرکز هستش. 

آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟

در حالت کلی بهتره که قبل از اقدام به سرمایه گذاری و درامد زایی از طریق توکن های غیرقابل تعویض و یا ان اف تی ها، به خوبی تحقیق کرده و با دانش کافی وارد دنیای NFT شوید. عدم داشتن اطلاعات کافی در این مورد ممکنه در ابتدا گیج کننده باشه اما به مرور زمان، ضرر زیادی رو هم برای کاربر متحمل میشه. پس یادتون نره، تحقیق در مورد توکن ها و انواع روش های درامد زایی از این طریق در اولویت قرار داره. 

درنتیجه میشه گفت، میتونیم با خرید و فروش NFT ها پولدار بشیم اما این امر، مستلزم داشتن دانش و اطلاعات کافی هستش تا بتونه به ما در رسیدن به هدف اصلی کمک کنه. 

مقاله پیشنهادی: 6 پلتفرم برتر برای ساخت NFT و نحوه کسب درآمد از آن ها

سخن پایانی 

NFT ها و یا توکن های غیر قابل تعویض، از جمله توکن های استیبل کوین هستن که دارای ارزش و قیمت ثابتی هستن. این نوع توکن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و هر کدوم از انواع اون، مشخصات متفاوتی با یکدیگر دارن. NFT ها، به کاربر ها در درامد زایی و افزایش سرمایه کمک میکنن. درامد زایی از این طریق نیاز به داشتن اطلاعات کافی و کامل در این مورد داره تا بشه به بهترین بازدهی از طریق این نوع توکن ها دست پیدا کرد. 

در این مقاله، ما سعی کردیم شما رو با ماهیت توکن های غیر قابل تعویض آشنا کرده و در مورد کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد اون صحبت کنیم. سپس توکن های غیر قابل تعویض رو با توکن های قابل تعویض مقایسه کردیم. در نهایت، به توضیح موضوع اصلی مقاله، آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ پرداخته و شما رو با روش های مختلف درآمد زایی از طریق توکن های NFT، آشنا کردیم. 
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟ 

در مورد آیا با خرید و فروش NFT ها می توان پولدار شد؟  نظر دهید
سوال امنیتی :9+30 = ?