مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan"


  • 13:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش درSolscan؛ مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در Solscan؛ مرورگر سول اسکن رو میتونیم به عنوان جایگزینی برای جستجوی اطلاعات در بلاک چین Solana است. سایت سول اسکن به عنوان یک مرورگر برای بلاک چین سولانا شناخته میشود. با کمک این سایت میتونین که تمامی تراکنش های انجام شده درون شبکه سولانا را مورد بررسی قرار بدید. همچنین با کمک این مرورگر بلاک چینی میتونین به قراردادهای هوشمند، موجودی هر کیف پول و حساب های فعال و...دسترسی پیدا کنین.

به عبارت ساده تر، کاربرهای سولانا هم مثل افرادی که از سایر شبکه های بلاک چینی استفاده میکنن، به ابزارهایی برای بررسی داده های بلاک چین احتیاج دارن که سایت سول اسکن میتونه ابزار مناسبی برای این منظور باشه. در ادامه این مقاله به طور کامل شرح میدیم که مرورگر سول اسکن چیست؟ همچنین آموزش پیگیری تراکنش در Solscan رو هم بهتون شرح میدیم.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

مرورگر سول اسکن چیست؟

Solscan رو میتونیم یه مرورگر بلاک چینی اختصاصی برای شبکه سولانا معرفی کنیم که برای جستجوی داده ها و اطلاعات تو این شبکه کاربرد داره. البته این مرورگر به عنوان کاوشگر رسمی بلاک چین Solana نیست ولی ابزار کاربردی تر برای پیگیری تراکنش ها بر روی شبکه سولانا است. جالبه بدونین که این پلتفرم کاملا رایگان هستش و همه افراد میتونن بدون هیچ محدودیتی از اون استفاده کنن؛ اما افرادی که به دنبال دسترسی به امکانات بیشتری هستن، میتونن اقدام به ساخت حساب کاربری در سایت solscan.io کنن.
 با کمک مرورگر سول اسکن میتونین داده های مختلفی که بر روی این شبکه بلاک چینی ثبت میشه رو مورد بررسی قرار بدین. از جمله این داده ها میتونیم به مواردی مثل تراکنش های انجام شده، آدرس کیف پول ها، قراردادهای هوشمند، بلاک ها و توکن های سولانا اشاره کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد استفاده از این پلتفرم و امکانات اون اطلاعاتی رو بهتون ارائه بدیم.

اهمیت استفاده از Solscan چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشه که استفاده از قابلیت های سول اسکن چه اهمیتی داره؟ به همین منظور قصد داریم که تو این بخش از مقاله سول اسکن چیست؟ در مورد اطلاعاتی که با کمک این مرورگر میتونین بهشون دسترسی پیدا کنین، صحبت کنیم.

به طور کلی میشه اینطور عنوان کرد که استفاده از مرورگر بلاکچینی سول اسکن برای تمامی افرادی که به نوعی در این شبکه تراکنشی رو انجام میدن، ضروری هستش. برای مثال اگه نمیدونین که سرمایه شما به کجا انتقال داده شده و یا این که قصد دارین از انجام گرفتن تراکنشی اطمینان پیدا کنین، باید از مرورگر Solscan استفاده کنین. تمامی اطلاعاتی که بر روی بلاک چین سولانا ثبت شده، با کمک سول اسکن قابل دسترسی هستن.

 مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

یکی دیگه از کاربرهایی که برای مرورگر های بلاک چینی در نظر گرفته شده، تعامل با قابلیت ها و مکانیزم های برنامه های غیر متمرکز یا DApps ها است. با کمک سول اسکن هم میتونین به اطلاعات مربوط به برنامه های غیر متمرکزی که بر روی شبکه سولانا توسعه پیدا کردن، دسترسی پیدا کنین. همچنین با کمک سول اسکن میتونین به داده ها و تراکنش های مربوط به یک قرارداد هوشمند هم دسترسی داشته باشین.

سول اسکن شباهت بسیاری به اتر اسکن (Etherscan) داره و به همین دلیل افرادی که تجربه کار با اتر اسکن رو داشته باشن، به خوبی با نحوه کار این پلتفرم آشنا هستن. البته بیشتر فعالان بازار ارزهای دیجیتال اینطور عنوان کردن که رابط کاربری اتر اسکن رو به سول اسکن ترجیح میدن. 
یکی دیگه از قابلیت ها مهم Solscan اینه که شامل مجموعه ای از API های عمومی هستش که میتونن داده ها رو به شکل فوری و سریع، از سول اسکن به برنامه های شخصی و ابزارهای شخص ثالثی اعمال کنن.

در ادامه با ما همراه باشین تا آموزش پیگیری تراکنش ها در Solscan، جستجوی تراکنش ها، آدرس تراکنش ها، پیدا کردن توکن هایی که بر روی شبکه سولانا توسعه پیدا کردن و یافتن حساب های فعال رو بهتون ارائه بدیم.

مقاله پیشنهادی: بلاکچین چیست؟

آموزش پیگیری تراکنش ها درSolscan

یکی از مهمترین کاربرهایی که برای مرورگر سول اسکن تعریف شده، پیگیری تراکنش ها درSolscan و جستجوی تراکنش هایی هستش که بر روی شبکه سولانا انجام میشن. برای این منظور کافیه که هش تراکنش رو داشته باشین. با کمک هش میتونین به حجم زیادی از اطلاعات مربوط به یک تراکنش دسترسی پیدا کنین.

برا مثال داده هایی مثل کارمزد انتقال سولانا، تاییدیه تراکنش ها، مهرهای زمانی، آدرس فرستنده و گیرنده و. . . از جمله مواردی هستن که تنها با یک هش، میتونین به اونها دسترسی پیدا کنین. در ادامه آموزش پیگیری تراکنش ها در Solscan رو بهتون ارائه میدیم تا بتونین به این داده ها دسترسی پیدا کنین.

برای این که بتونین یک تراکنش رو در شبکه سولانا پیدا کنین، به هش اون احتیاج دارین. هش رو میتونیم به عنوان یه امضا مخصوص برای ثبت داده ها و اطلاعات بر روی بلاک چین Solana معرفی کنیم. هش به شکل شناسه ای هستش که از ترکیب اعداد و حروف انگلیسی کوچک و بزرگ تشکیل شده و نسبتا طولانی است. برای مثال شناسه زیر، یک هش مربوط به تراکنشی بر روی شبکه سولانا می باشد:
5JLcGJQfZjEEuh1bSDqyw2iEfLuFRoYRJY1paoSwrZC8c8zZFW3VqvxsJgjW3bsUjTrpEUDEtvs83PxsuR6hUWqz
شناسه مربوط به تراکنش مورد نظرتون رو باید در نوار جستجوی سایت solscan.io وارد کنین و گزینه سرچ رو بزنید و یا اینکه از دکمه اینتر برای جستجو استفاده کنین.

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan 

همونطور که تو تصویر پایین هم مشاهده میشه، اطلاعات مختلفی در مورد این تراکنش به شما ارائه میشه. به طور کلی این داده ها به سه بخش کلی تقسیم شدن که هر کدوم از اون ها کاربرد های خاصی رو داره و مورد توجه فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار میگیره. این سه بخش شامل: نمای کلی(Overview)، تغییر موجودی سول(SOL Balance Change) و تغییر موجودی توکن ها(Token Balance Change) است.
در بخش تغییر موجودی سول میتونین تغییراتی که در میزان موجودی های ارز سولانا ایجاد شده رو مشاهده کنین. همچنین با کمک تغییر موجودی توکن ها، میتونین تغییر موجودی توکن هایی که بر روی شبکه سولانا توسعه پیدا کردن رو مورد بررسی قرار بدین.

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan 

در زبانه نمای کلی، تمامی داده ها و اطلاعاتی که به اون احتیاج دارین، به طور کامل در اختیارتون گذاشته میشه. در ادامه جزئیات مربوط به هر کدوم از این داده ها و توضیحی مختصر رو در موردشون به شما ارائه میدیم:

  •     امضا (Signature): این مورد همون شناسه تراکنش است که یک رشته طولانی از عدد و حروف انگلیسی می باشد. این امضا رو میتونیم معادلی برای هش تراکنش اتریوم بدونیم.
  •    بلاک (Block): این گزینه نمایانگر شماره بلاکی هستش که تراکنش مورد نظر بر روی اون ثبت شده است. در واقع این عدد نشون میده که داده های مربوط به تراکنش شما، در کدام بلاک از بلاک چین قرار گرفته است.
  •     مهر زمانی یا تایم استمپ (Timestamp): مهر زمانی هم مربوط به بلوکی است که تراکنش مربوطه بر روی اون بلوک ثبت شده.
  •    نتیجه (Result): این مورد نشون میده که تراکنش مورد نظر در چه وضعیتی قرار گرفته و وضعیت تایید شدن یا نشدن اون رو نشون میده.
  •    معامله کننده (Signer): آدرس کیف پولی رو نمایش میده که معامله رو شروع کرده؛ به عبارت دیگه ارسال کننده بوده.
  •    هزینه کارمزد (Fee): میزان کارمزد سولانا رو نشون میده که برای انجام گرفتن اون تراکنش پرداخت شده است.
  •    اقدامات اصلی (Main Actions): تو این بخش میتونین مروری رو از فعالیت های مربوط به تراکنش ها مشاهده کنین.
  •    هش بلوک قبلی (Previous Block Hash): هش الفبایی مربوط به بلوک قبلی رو نشون میده که اهمیت اون برای مشخص کردن جایگاه بلاکی هستش که تراکنش مورد نظر روی اون ثبت شده است.
  •    جزئیات دستورالعمل (Instruction Details): این مورد گزارش کاملی رو از اقدامات تراکنش ها نشون میده.
  •    گزارش برنامه (Program Log): این گزینه، گزارش دقیقی رو از نتایج دستور العمل ها و عملکرد های مربوط به یک تراکنش رو نشون میده.

آموزش جستجوی آدرس تراکنش ها در Solscan

پیدا کردن آدرس تراکنش ها در سول اسکن کاملا مشابه با روشی هستش که تو قسمت قبل مقاله سول اسکن چیست؟ برای پیگیری تراکنش ها بهتون یاد دادیم. با جستجوی آدرس کیف پول ها در این مرورگر بلاک چینی میتونین به تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش ها و دارایی های یک فرد، دسترسی داشته باشین.
به عبارت دیگه با جستجوی آدرس کیف پول افراد مختلف، یک نمای کلی از تمامی تراکنش هایی که انجام داده و مبدا و مقصد اونها و همچنین تاریخچه ای از تمامی فعالیت های اون حساب، به شما ارائه میشه. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر، نحوه جستجو آدرس تراکنش ها در سول اسکن رو بهتون آموزش میدیم.
قبل از هر چیزی باید اینو بدونین که هر آدرس کیف پول سولانا، یک شناسه منحصر به فرد هستش که ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی است. البته به این نکته توجه داشته باشین که آدرس کیف پول ها بسیار کوتاهتر از امضا هستن و یک آدرس کیف پول سولانا باید شبیه به این باشد:
138KHwTqKNWGLoo8fK5i8UxYtwoC5tC8o7M9rY1CDEjT
برای این که بتونین به اطلاعات مورد نظرتون دسترسی پیدا کنین، کافیه که آدرس ولت رو در نوار جستجوی مرورگر Solscan وارد کنین. 

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan 

به این ترتیب تمامی اطلاعات مربوط به این کیف پول در صفحه ای مشابه با عکس زیر بهتون نمایش داده میشه. در این صفحه اطلاعاتی کامل در مورد موجودی حساب، تراکنش هایی که انجام داده، میزان ارزی که با هر تراکنش جابه جا شده، آدرس کیف پول های فرستنده و گیرنده و تاریخچه تراکنش ها وجود دارد.

مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

آموزش پیدا کردن توکن ها در Solscan

همونطور که میدونین بعضی از ارزهای دیجیتال وجود دارن که بهشون توکن گفته میشه و خودشون بلاک چینی اختصاصی برای انجام تراکنش هاشون رو ندارن. این دسته از رمز ارزها از شبکه های ارزهای دیگه برای ثبت داده های خودشون استفاده میکنن و به همین خاطر هم به اونها توکن گفته میشه. سولانا یکی از شبکه های بلاک چینی است که تو سال های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و توکن های مختلفی روی اون عرضه شده.

با کمک مرورگر سول اسکن میتونین به توکن هایی که روی این بلاک چین توسعه پیدا کردن، دسترسی پیدا کنین. برای این منظور کافیه آدرس کانترکت اون توکن بر روی شبکه سولانا رو در نوار جستوجو سول اسکن وارد کرده و گزینه سرچ رو بزنین. برای مثال ما در این آموزش از آدرس مربوط به بیت کوین رپد شده در شبکه سولانا استفاده کردیم که به شرح زیر هستش:
9n4nbM75f5Ui33ZbPYXn59EwSgE8CGsHtAeTH5YFeJ9E
شما میتونین برای بررسی هر توکن از آدرس مخصوص به اون استفاده کنین. در صورتی که آدرس کانترکت توکن مورد نظر رو به درستی وارد کرده باشین، صفحه ای مشابه با عکس زیر بهتون نمایش داده میشه. 

 مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

همونطور که مشاهده میکنین، تو این صفحه اطلاعات مختلفی بهتون ارائه میشه که برای بررسی یک ارز دیجیتال اهمیت دارن. به همین دلیل در ادامه در مورد هر کدوم از این موارد، توضیحات مختصری رو بهتون ارائه میدیم:
•    حداکثر ارزش بازار (Fully Diluted Market Cap): این عدد برابر با حداکثر تعداد عرضه توکن ها ضرب در قیمت فعلی اون هاست، که بهش ارزش بازار رقیق شده میگن. توجه داشته باشین که برای محاسبه این عدد، توکن های قفل شده هم در نظر گرفته شدن.
•    حداکثر عرضه کل (Max Total Supply): تعداد کل توکن هایی رو نشون میده که قراره برای یک ارز دیجیتال عرضه بشه. جالبه بدونین که برخی از رمز ارزها با کمک استخراج به این عدد میرسن و برخی دیگه از همون ابتدا تمامی توکن هاشون رو عرضه میکنن.
•    دارندگان (Holders): تعداد آدرس هایی رو نشون میده که توکن مورد نظر رو دارن.
•    رسانه های اجتماعی و کانال ها (Social Channels): در این بخش میتونین لینک های مربوط به شبکه های اجتماعی یک ارز رو پیدا کنین.
•    اسم توکن (Token name): اسم کامل و نماد توکن در بازار ارزهای دیجیتال رو نمایش میده که به شکل token name (TICKER) است.
•    آدرس توکن (Token address): یک شناسه که شامل اعداد و حروف هستش و به شکل اختصاصی برای هر توکن تعریف شده است.
•    برنامه مالک (Owner Program): در این بخش یک نوع رده و شناسه منحصر به فرد نوشته شده که نشون دهنده برنامه های مالک است که مسئولیت خواندن و نوشتن داده ها در بلاک چین رو به عهده داره.
•    اختیار (Authority): برای حساب هایی که دارای چند امضا هستن، اختیار اعتبار سنجی تراکنش ها درون شبکه رو نشون میده.
•    اعشار (Decimals): این بخش نمایانگر این هستش که این توکن تا چند رقم اعشار قابل تقسیم کردن است.
•    تگ ها (Tags): تگ ها به عنون معیاری برای نشون دادن ماهیت توکن ها هستن. با کمک تگ ها میتونین توکن هایی که در یک دسته بندی قرار میگیرن رو راحت تر پیدا کنین.
•    تراکنش ها (Transactions): در این قسمت، فهرست کاملی از تمامی تراکنش های مربوط به این توکن رو مشاهده خواهید کرد. به کمک این فهرست امکان تحلیل شرایط یک توکن و محبوبیت اون براتون امکان پذیر میشه.
•    هولدرها (Holders): فهرست کاملی از همه ی دارندگان توکن مورد نظر، تو این قسمت ارائه شده. این فهرست بر اساس میزان توکن های هر کیف پول میزان دارایی های هولدر، ترتیب بندی میشه.
•    آمار، تحلیل و بررسی (Analysis): این بخش نموداری از میزان توزیع توکن ها و دارندگان اون، به کاربرها نمایش میده.
•    بازارها (Markets): این بخش شامل تمام بازارهای شناخته شده و جفت توکن هایی هستش که از رمز ارز مورد نظر ما، پشتیبانی میکنن. 

مقاله پیشنهادی: مقایسه شبکه بایننس اسمارت چین و سولانا

جمع بندی و نتیجه

مرورگرهای بلاک چینی یکی از مهمترین ابزارهادر بین معامله گر ها و فعالان حوزه کریپتوکارنسی هستن. با توجه به این موضوع که بخش بزرگی از داده ها و اطلاعات مربوط به تراکنش های ارز دیجیتال با کمک مرورگر قابل دسترسی است، آشنایی با این ابزارهای بلاک چینی اهمیت زیادی داره. تو این مقاله سعی کردیم که شما را با سول اسکن که به عنوان محبوبترین مرورگر برای بلاک چین سولانا شناخته میشه، آشنا کنیم. همچنین در این مطلب نحوه استفاده از Solscan رو هم بهتون آموزش دادیم.

امیدواریم که این مقاله تونسته باشه هر آنچه که باید در مورد سول اسکن بدونین رو در اختیارتون گذاشته باشه. در صورتی که سوالی در مورد این مرورگر بلاک چینی داشته باشین، میتونین از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید و سوال خودتون رو مطرح کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan

در مورد مرورگر سول اسکن چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش در  Solscan نظر دهید
سوال امنیتی :2+31 = ?