دیفای لاما (DeFi Llama) چیست؟

  • 07:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دیفای لاما DeFi Llama؛ نوعی سایت داده محور که هدف اون رتبه بندی برنامه های غیرمتمرکز و معرفی پروژه های مختلف در قالب دسته بندی های مجزا هست! چیزی در مورد این سایت شنیدین؟ اصلا می دونین سایت دیفای لاما چیست؟ می دونین چجوری میشه با دیفای لاما کار کرد؟ با مزایا و معایب سایت دیفای لاما آشنا هستین؟ می دونین سایت DeFi Llama چه امکاناتی رو برای کاربران خودش ارائه میده؟ کاربرد سایت دیفای لاما چیست و در چه مواردی مورد استفاده افراد قرار می گیره؟

به دنبال توسعه روز افزون صنعت کریپتوکارنسی در دنیا، پلتفرم های مختلفی به تدریج در رابطه با این حوزه معرفی شده و شروع به کار می کنند. هدف اصلی این سایت ها، معرفی و ارائه داده های به روز درباره قیمت ارزهای دیجیتال، NFT ها و ایجاد بستری برای توسعه دهنده ها به منظور معرفی و ارائه توکن های جدیدشون هست. یکی از این سایت ها هم دیفای لاما هست که کاربرد زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله دیفای لاما چیست؟ اطلاعاتی در مورد سایت دیفای لاما یا DeFi Llama به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ابزار دیفای لاما بپردازیم و کاربرد سایت دیفای لاما رو مورد بررسی قرار بدیم.

سایت دیفای لاما چیست؟

سایت دیفای لاما چیست؟

سایت دیفای لاما یا DeFi Llama در اصل داشبوردی برای تجزیه و تحلیل غیرمتمرکز بوده که با کمک اون میشه پلتفرم های دیفای و برنامه های غیرمتمرکز رو ردیابی کرد. سایت دیفای لاما از TVL برای نشون دادن پروتکل های بزرگ بهره می برد تا بشه به توسعه اون در طول زمان پی برد. TVL ارزش کل وجوهی هست که کاربران در پروتکل قفل کردن.

جالب اینجاست که بدونین ابزار دیفای لاما همه زنجیره هاص اصلی و برنامه های کاربردی اون ها رو ردیابی می کنه و یکی از بهترین ابزارهای دیفای محسوب میشه. تیم داده فعالیت های معاملاتی بزرگترین شبکه های جهان رو بررسی می کنه. این پلتفرم داده ها رو جمع آوری می کنه و اون ها رو آزادانه در دسترس عموم مردم قرار میده. اطلاعاتی مثل اپلکیشن ها، زنجیره ها، اوراکل ها، فورک ها، ایردراپ های دیفای و همچنین NFT ها توسط دیفای لاما ردیابی و جمع آوری میشن. زمانی که TVL در دسامبر 2021 به بالاترین رقم 250 میلیارد دلار رسید، فعالیت های دیفای هم به اوج خودش دست پیدا کرد.

توصیه می کنیم ویدیوی بررسی کامل سایت DeFi Liama را هم برای تسلط بر این موضوع مشاهده نمایید.

ویژگی های ابزار دیفای لاما چیست؟

ویژگی های ابزار دیفای لاما چیست؟

همونطور که گفتیم، سایت دیفای لاما ادعا می کنه که همه داده هایی که ارائه می کنه، کاملا دقیق و شفاف هستن و به دور از هرگونه تبلیغ یا حمایت هست. این سایت وظیفه فهرست پروژه های دیفای از همه زنجیره ها رو بر عهده داره. طوری که داده های قابل اعتمادی از پروتکل های دیفای رو در دسترس عموم مردم قرار میده. این سایت ویژگی های زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های ابزار دیفای لاما بپردازیم.

•    تمرکز در پروژه های حوزه دیفای

یکی از ویژگی های ابزار دیفای لاما، تمرکز در پروژه های حوزه دیفای DeFi هست. منظور از این پروژه ها برنامه های کاربردی مربوط به امور مالی غیرمتمرکز هستن که بر بستر بلاک چین و با استفاده از قراردادهای هوشمند کار می کنند. در سایت دیفای لاما فهرست این پروژه ها و وضعیت رشد اون ها به کمک شاخص هایی مثل TVL یا ارزش کل قفل شده قابل مشاهده هست.

•    رایگان و منبع باز بودن

یکی دیگه از ویژگی های ابزار دیفای لاما، رایگان و منبع باز بودن این سایت هست. جالب اینجاست که بدونین سایت DeFi Llama دارای رابط کاربری مناسبی هست و افراد برای رصد پروژه های دیفای می تونن به راحتی در اون فعالیت کنند. علاوه بر این، سایت دیفای لاما بخش های مختلفی داره که خدمات ارائه شده در هر کدوم از این بخش ها سایر قابلیت ها و ویژگی های این سایت رو نشون میده.

•    پشتیبانی از بلاک چین های زیاد

یکی دیگه از ویژگی های ابزار دیفای لاما، پشتیبانی از بلاک چین های زیاد هست. این سایت از پروتکل های بلاک چین های اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا، پالیگان و.... پشتیبانی می کنه و پروژه های دیفای که بر بستر این بلاک چین ها به وجود اومدن رو بررسی می کنه. توجه داشته باشین که اطلاعات مربوط به صرافی های غیرمتمرکز، Dapp ها و هرگونه برنامه کاربردی حوزه دیفای هم در این سایت قابل مشاهده هست.

•    استفاده از شاخص TVL

یکی دیگه از ویژگی های ابزار دیفای لاما که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره، استفاده از شاخص TVL در رتبه بندی پروژه های دیفای هست. این شاخص نشون میده که هر پروژه و پروتکل مربوط به اون تا چه اندازه مورد توجه و اقبال کاربران هست و چه میزان از دارایی سرمایه گذاران به منظور استیکینگ، وام دهی و.... وارد اون پروژه شده. پلتفرم دیفای لاما مجموع شاخص TVL و پروژه های دیفای رو هم گزارش میده.

سایت دیفای لاما چه کاربردهایی دارد؟

سایت دیفای لاما چه کاربردهایی دارد؟

کاربران بازار کریپتوکارنسی و توسعه دهنده ها می تونن از سایت DeFi Llama استفاده های مختلفی داشته باشن. از جمله از اون ها می تونیم به فهرست کردن یه پروژه دیفای یا توکن NFT در دیفای لاما و بروزرسانی پروژه های قرار داده شده در اون اشاره کرد. به این طریق سایر کاربران می تونن از اطلاعات لود شده سایر افراد استفاده کنند و با توجه به نیاز خودشون داده های لازم رو از این سایت به دست بیارن. در سایت دیفای لاما مواردی که به عنوان TVL در نظر گرفته میشن شامل بخش های زیر هستن:

•    استیک کردن نشونه حاکمیت خود پلتفرم.
•    Pool2: توکن های نقدینگی سهامداران که در این بخش یه طرف بازار توکن حاکمیتی خود پلتفرم هست.
•    سپرده های وام گرفته شده از پلتفرم.
•    وجوهی که برای هزینه کردن در یه پلتفرم تایید شده، ولی در اصل به قراردادهای پلتفرم سپرده نشده.
•    وجوه سرمایه گذاری نشده در خزانه پلتفرم، بدون احتساب نشونه حاکمیتی خود پلتفرم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دیفای لاما چیست؟ اطلاعاتی در مورد سایت دیفای لاما یا DeFi Llama به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ابزار دیفای لاما بپردازیم و کاربرد سایت دیفای لاما رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سایت دیفای لاما در اصل داشبوردی برای تجزیه و تحلیل غیرمتمرکز بوده که با کمک اون میشه پلتفرم های دیفای و برنامه های غیرمتمرکز رو ردیابی کرد. سایت دیفای لاما از TVL برای نشون دادن پروتکل های بزرگ بهره می برد تا بشه به توسعه اون در طول زمان پی برد. استفاده از سایت دیفای لاما مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث شده تا مورد استقبال خیلی از افراد قرار بگیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دیفای لاما (DeFi Llama) چیست؟

در مورد دیفای لاما (DeFi Llama) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+36 = ?