جنسیس بلاک Genesis Block چیست؟

  • 10:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

جنسیس بلاک Genesis Block ؛ پایه و اساس معماری و ایجاد بیت کوین! بهتره بدونین امروزه مفهوم بلاک چین خیلی قابل فهم تر از گذشته شده. کاربرد این تکنولوژی نوظهور، هر روز بیشتر میشه و تقاضا برای استفاده از اون همواره در حال افزایش هست. یکی از مفاهیم مهم مربوط به بلاک چین مفهوم جنسیس بلاک یا بلاک پیدایش هست. همونطور که می دونین، بلاک چین مجموعه از بلاک هاست که توسط رابط هایی موسوم به چین یا زنجیره به هم متصل هستن. بلاک پیدایش همواره یکی از جذاب ترین مباحث مربوط به هر بلاک چینی در مباحث آموزش ارز دیجیتال بوده.

بلاک اولیه یا بلاک پیدایش، اولین بلاک در شبکه هر بلاک چین هست و به نوعی سنگ بنای اون محسوب میشه. همه ارزهای دیجیتال دارای بلاک چین اختصاصی، جنسیس بلاک هم نیاز دارن، ولی جنسیس بلاک بیت کوین با بقیه متفاوت هست. بلاک اولیه بیت کوین مثل هویت خالق اون ساتوشی ناکاموتو پر از رمز و راز هست. جنسیس بلاک دارای ویژگی ها و مشخصات زیادی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله جنسیس بلاک چیست؟ اطلاعاتی در مورد جنسیس بلاک یا Genesis Block به شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد بلاک اولیه بپردازیم و پیام محرمانه جنسیس بلاک بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

جنسیس بلاک چیست؟

جنسیس بلاک چیست؟

جنسیس بلاک اسم اولین بلاکی هست که در شبکه بلاک چین ثبت میشه. بلاک چین از برخی بلاک هایی تشکیل شده که برای ذخیره اطلاعات مربوط به معاملات اتفاق افتاده و در شبکه بلاک چین استفاده میشه. هر بلوک شامل یه هدر منحصر به فرد هست و هر بلوک با هش کردن اون به صورت جداگونه مشخص میشه. به جنسیس بلاک، بلاک پیدایش هم گفته میشه.

جالب اینجاست که بدونین جنسیس بلاک که با اسم بلاک صفر هم شناخته میشه، اولین بلاکی هست که در بلاک های اضافی در یه بلاک چین به اون اضافه میشه. جنسیس بلاک در اصل جد بزرگی هست که هر بلاک دیگه ای می تونه نسب خودش رو به اون برسونه، چون هر بلاک به بلاک قبل از خودش ارجاع میده. این فرایند شروع تراکنش های بیت کوین و معرفی بیت کوین های جدید هست. بلاک بعدی که به بلاک 1 یا بلاک اولیه معروف هست، تا شش روز قبل از جنسیس بلاک استخراج نشد. این موضوع عجیب به نظر میرسه، چون میانگین فاصله تمپ زمانی بین بلاک ها 10 دقیقه در نظر گرفته شده هست.

عملکرد بلاک اولیه چگونه است؟

عملکرد بلاک اولیه چگونه است؟

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله به بررسی عملکرد بلاک اولیه بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. از نظر فنی، عدم اتصال و ارجاع بلاک اولیه به یه بلوک قبل از تعریف اون، یعنی مقدار هش بلاک قبلی برابر صفر قرار داده شدن و در اصل هیچ داده های قبل از اولین بلاک شبکه پردازش نشده. ولی سایر بلوک ها دارای شماره متوالی هستن که با 1 شروع شده و دارای یه هش قبلی معادل هش بلاک قبل از خود هستن. سپس هش بلاک چنسیس به همه تراکنش های جدید در یه بلوک جدید افزوده میشه. این ترکیب برای تولید هش منحصر به فرد بلوک کاربرد داره و این فرایند تا زمان اضافی شدن همه بلاک های جدید به بلاک چین تکرار میشه.

ارزهای دیجیتال معمولا شخص سوم رو حذف کرده و فرایند مدیریت و اعتماد در شبکه رو به ماینرها یا تاییدکننده ها واگذار می کنه. نحوه کار به این صورت هست که تراکنش ها به استخرهای داده در شبکه منتقل میشن و ماینرها برای دستیابی به جواب معادلات ریاضی و تایید تراکنش ها با همدیگه رقابت می کنند. بلافاصله بعد از ایجاد هر بلاک و تایید اون رقابت برای پیدا کردن پاسخ به سوال موجود در بلاک بعدی شروع میشه. ولی جنسیس بلاک گزینه قبلی نداشت که رقابت بر روی اون شکل بگیره. با اینکه در تئوری نیازی به جنسیس بلاک وجود نداره، ولی باید نقطه شروعی برای شروع کار و فرایند وجود داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: فناوری ماینینگ چیست و چه جایگاهی در ارزهای دیجیتال دارد؟

پیام محرمانه جنسیس بلاک بیت کوین

پیام محرمانه جنسیس بلاک بیت کوین

عجیب ترین و مرموزترین نکته درباره جنسیس بلاک، پیام مخفی در اون هست. ساتوشی ناکاموتو در کنار داده های خام موجود در بلاک اولیه، پیامی از نشریه تایمز که در سوم ژانویه 2009 منتشر شده بود رو درج کرد:

نشریه تایمز سوم ژانویه 2099: صدر اعظم به دنبال پرداخت دومین کمک مالی به بانک هاست. این پیام به بحران مالی دنیا اشاره می کنه که خیلی از کشورها برای فرار از این بحران رو به چاپ بی رویه پول می کنند. ساتوشی در این مورد اظهار نظر خاصی نکرد، ولی با توجه به ماهیت ضد تورمی بیت کوین این پیام نشونه واضحی از دیدگاه اون نسبت به ساختار اقتصادی موجود در کشورهای دنیاست و ساتوشی تقاوت بیت کوین و سیستم بانکداری فعلی رو در این پیام به مردم دنیا نشون داد. نکته قابل توجه دیگه در مورد این پیام زمان انتشار اون هست. به نظر میرسه یکی دیگه از اهداف ساتوشی استفاده از این پیام برای تعیین زمان صفر در بلاک چین بیت کوین هست.

مقاله پیشنهادی: بلاک چین لایه 1 چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله جنسیس بلاک چیست؟ اطلاعاتی در مورد جنسیس بلاک یا Genesis Block به شما ارائه کنیم و به بررسی عملکرد بلاک اولیه بپردازیم و پیام محرمانه جنسیس بلاک بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، جنسیس بلاک اسم اولین بلاکی هست که در شبکه بلاک چین ثبت میشه. بلاک چین از برخی بلاک هایی تشکیل شده که برای ذخیره اطلاعات مربوط به معاملات اتفاق افتاده و در شبکه بلاک چین استفاده میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد جنسیس بلاک Genesis Block چیست؟

در مورد جنسیس بلاک Genesis Block چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+80 = ?