کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟

  • 22:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟ آیا می دونین کیف پول حضانتی با غیرحضانتی چه تفاوتی داره؟ با مزایای کیف پول امانی  و غیر امانی آشنایی دارین؟ بهتره بدونین کیف پول جزو مهم ترین ابزار برای مدیریت و نگهداری سرمایه هست! کیف پول ها انواع مختلفی دارن و شما می تونین بهترین و مناسب ترین اون ها رو انتخاب کنین. کیف پول امانی و غیر امانی دو نمونه از این کیف پول ها هستن که محبوبیت زیادی دارن و به شکل فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرن. کیف پول حضانتی و غیرحضانتی به عنوان کیف پول ارز دیجیتال شناخته شده و به صورت رمزنگاری شده ساخته و راه اندازی میشن.

اگه تا الان از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده کردین، می دونین که داشتن کیف پول ارز دیجیتال ضروری هست. وقتی که می خواهین تراکنش انجام بدین، در یه صرافی معامله کنین یا از برنامه های بلاک چین استفاده کنین، به یه ولت نرم افزاری یا سخت افزاری نیاز پیدا می کنین. به همین دلیل، درک نحوه عملکرد کیف پول های ارز دیجیتال و تفاوت مهم بین ارائه دهنده های کیف پول های امانی و غیر امانی مهم هست. به همین منظور در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال در مقاله کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از کیف پول امانی و غیر امانی رو مورد بررسی قرار بدیم.

کیف پول حضانتی چیست؟

کیف پول حضانتی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم کیف پول حضانتی یا Custodial Wallets رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ولت ها به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که کیف پول حضانتی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کیف پول حضانتی نوع ولت مبتنی بر اینترنت هست که توسط یه کسب و کار متمرکز همچون صرافی های ارز دیجیتال مدیریت میشن و بهش کیف پول امانی هم گفته میشه. به همین دلیل به این کیف پول ها، ولت صرافی هم گفته میشه. در اصل، کلید خصوصی این کیف پول ها توسط شخص ثالث نگهداری و مدیریت میشه و لازم نیست شما از اون ها مراقبت کنین.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش کیف پول جکس

جالب اینجاست که بدونین کیف پول حضانتی یا Custodial، کلید خصوصی کاربران توسط شخص دیگه ای کنترل ممیشه. بنابراین، کاربران باید به شخص ثالثی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خودشون اعتماد داشته باشن. این اشخاص ضمن نگهداری از ارزهای دیجیتال کاربران، مسئولیت ترید و ارسال ارزهای دیجیتال کاربران رو هم بر عهده دارن. کیف پول حضانتی باعث کاهش مسئولیت شخصی میشه و نیازمند یه متولی برای انجام کارهاست که این متولی معمولا صرافی های ارز دیجیتال هست. کیف پول های حضانتی اکثرا تحت وب هستن. وقتی کاربران برای اولین بار ارز دیجیتال می خرن، رمز ارزهای خریداری شده به یه کیف پول حضانتی منتقل میشه که متصل به صرافی هست.

مزایا و معایب کیف پول های امانی

مزایا و معایب کیف پول های امانی

همونطور که گفتیم، کیف پول های حضانتی ولت هایی هستن که توسط یه شرکت متمرکز مثل صرافی های ارز دیجیتال کنترل و مدیریت میشن. استفاده از این کیف پول ها مزایا و معایبی زیادی داره که تریدر یا کاربر باید قبل از استفاده از این ولت با این موارد اشنا بشه تا بعدا دچار مشکل نشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب کیف پول های امانی می پردازیم.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش کیف پول واسابی ولت

مزایای کیف پول امانی(حضانتی)

•    قابلیت تغییر رمز داره.
•    پشتیبانی قوی و قدرتمندی دارن.
•    مسئولیت کمتری بر عهده کاربران و معامله گران هست.
•    استفاده از کیف پول امانی برای تازه کاران ساده و آسون هست.

معایب کیف پول امانی(حضانتی)

•    کارمزد تراکنش بالایی دارن.
•    در برابر هک آسیب پذیر هست.
•    نیاز به احراز هویت داره.
•    کلید خصوصی شما توسط یه شخص ثالث مثل صرافی ارز دیجیتال مدیریت میشه.

کیف پول غیرحضانتی چیست؟

کیف پول غیرحضانتی

یکی دیگه از انواع ولت های رمزنگاری شده، کیف پول غیر حضانتی یا Non-Custodial هست که به کیف پول های غیر امانی هم معروف هستن. کیف پول های غیر حضانتی به کاربران این امکان رو میده تا کلید خصوصی خودشون رو کنترل کنند. به همین دلیل از امنیت خیلی بالایی برخوردار هست. کیف پول غیر امانی علاوه بر کنترل دارایی های دیجیتال کاربران ثابت می مکنه که این دارایی ها متعلق به کاربر هست. کاربران هم با استفاده از ولت ها دیگه نیازی ندارن تا به شخص ثالثی اعتماد کنند و خودشون مسئول از دست دادن کلیدها و ارزهای دیجیتال خودشون هستن. بنابراین، باید در زمان کار با این ولت ها مراقب امنیت دارایی های خودتون باشین.

کیف پول غیر حضانتی معمولا دارای 12 یا 24 کلمه عبور خصوصی هست. شما باید این کلمات عبور رو در یه جای امن نگهداری و ذخیره کنین. چون دسترسی به کیف پول به این کلمات بستگی داره. به عبارت دیگه، کلمات عبور به شما این امکان رو میدن تا در صورت حذف یا گم شدن کیف پول اون رو بازیابی کنین. اگه این کلمات عبور رو گم کنین، دسترسی شما به کیف پول غیرممکن میشه. کیف پول غیر امانی به دو حالت اکستنشن مرورگر و نرم افزار در دسترس افراد و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیره.

مزایا و معایب کیف پول های غیر امانی

مزایا و معایب کیف پول های غیر امانی

جالب اینجاست که بدونین کیف پول های غیر امانی یا Non-Custodial محبوبیت زیادی پیش کاربران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال دارن. این نوع کیف پول ها مزایای زیادی دارن و برای نگهداری ارزهای دیجیتال گزینه خوبی محسوب میشن. ولی دارای برخی معایب هم هستن که شناخت اون ها خالی از لطف نیست. شناخت کامل مزایا و معایب کیف پول غیر حضانتی به شما کمک می کنه تا بتونین با دید بهتری کیف پول مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین.

مزایای کیف پول غیر امانی

•    امنیت بالایی داره و در برابر هک آسیب پذیر نیست.
•    رابط کاربری ساده ای داره.
•    تراکنش ها با کارمزد پایین انجام میشه.
•    نیاز به احراز هویت نداره.
•    کلید خصوصی کیف پول در اختیار خود شما هست.

معایب کیف پول غیر امانی

•    بازیابی کیف پول غیر حضانتی در صورت فراموش کردن یا گم شدن کلمات کلیدی غیر ممکن هست.
•    این کیف پول به راحتی قابل دسترس هست؛ یعنی اگه کلید خصوصی شما در اختیار شخص دیگه ای باشه به راحتی می تونه از کیف پول شما استفاده کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از کیف پول امانی و غیر امانی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کیف پول امانی و غیر امانی دو نمونه از این کیف پول ها هستن که محبوبیت زیادی دارن و به شکل فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرن. کیف پول حضانتی و غیرحضانتی به عنوان کیف پول ارز دیجیتال شناخته شده و به صورت رمزنگاری شده ساخته و راه اندازی میشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟

در مورد کیف پول حضانتی و غیرحضانتی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+91 = ?